Gezondheid alle pijlers

avond fitheid?

29-05-2012 22:57 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi,

heb eigenlijk een vraagje aan jullie.

Het is namelijk zo dat ik in de ochtend altijd hoofd en nekpijn heb en daarbij erg droge ogen die ik eerst moet druppelen voordat ik iets zie, in de middag vaak erg vermoeid ben (Met nog steeds hoofdpijn) (Zo erg dat ik soms eerst in de auto wil slapen voor ik naar huis kan rijden) en vaak lig ik dan in de middag even anders bezuur ik het de volgende dag. Ook zijn mijn darmklachten meestal in de middag en begin avond.

Nu is het echter zo dat ik in de avond na negenen vol energie zit en echt van alles wil doen! (In de tuin werken , opruimen , en gewoonweg niet kunnen slapen.

Volgens mijn partner komt het doordat ik relatief laat slaap (23.30) gemiddeld en wakker word rond 9. als ik er eerder uit moet ben ik de hele dag nog meer vermoeid.

Ik vraag me af of meer mensen dit hebben. het is nu zelfs zo erg dat ik me op school niet meer kan concentreren en overdag weinig waard ben. (Qua medisch doen ze allerlei onderzoeken en ik heb veel darmklachten en had lichtelijke bloedarmoede , maar ik snap niet dat ik die energie dan in de avond dubbel en dwars heb!

Verder eet ik veel vitaminen dus ik verwacht niet dat het dat is...

Iemand daarom nog tips?
Geen tips, maar ik ga wel meelezen. Heb hetzelfde. Ik zeg altijd: ik ben geen ochtendmens maar een avondmens, maar ja wat doe je ertegen??
Geen tips, wel herkenbaar. Ik leef 's avonds ook op ongeacht het tijdstip van opstaan. Tijdens depressies was dat bij mij nog sterker door dagschommeling, maar ook zonder depressie ben ik meer een avond/nachtmens dan een ochtendmens.

Sterkte met je klachten. Hopelijk kunnen ze je snel verder helpen.

Dagschommeling

De dagschommeling is een van de weinige verschijnselen die alleen bij een depressieve stoornis wordt gezien. Onder dagschommeling wordt het fenomeen verstaan dat de klachten van de depressieve stoornis in de loop van de dag in intensiteit afnemen, zodat de patiënt zich 's avonds (veel) beter voelt. De volgende morgen zijn de klachten echter weer in alle hevigheid aanwezig.

Bron
Eet je 's avonds meer of anders dan overdag? Klein onbijt en enorm avond eten bv?
Misschien proberen om eerder op te staan zodat je (hopelijk) eerder moe bent?

Ik heb er zelf trouwens ook wel last van maar niet zo extreem en ook niet altijd. Ik kak vaak in na het eten en zodra de kinderen op bed liggen en ik dus ook kan ben ik helemaal niet meer moe.....
Pilletje melatonine een uur voor het slapengaan doet bij mij wonderen. Dan word ik moe en wil ik ook echt naar bed. 's Ochtends ben ik dan veel fitter. Ik heb aan een heel kleine dosis al genoeg, wordt gewoon bij de drogist verkocht. Sterkere doseringen kun je bij de huisarts krijgen.

Zonder melatonine ga ik naar bed omdat het verstandig is. Met omdat ik wil slapen en dat voelt veel beter!
Heb je geen hooikoorts?
Ik heb het ook. Hoe weinig ik ook slaap, hoe erg ik me ook wakker hou om tussentijds niet te gaan slapen, na 9 uur leef ik enorm op. Tot een uur of 12, 1. Echt een avondmens. Tientallen malen met mijn psycholoog besproken, maar blijkbaar is dit hoe mijn klokje tikt. En dat is soms erg vervelend en vermoeiend. Ik heb sommige dagen het idee totaal niet wakker te worden, totdat het avond is. En ik eet als een beer, dus dat is het ook niet.
Het valt me op dat je vrij lang slaapt en teveel slapen kan ook vermoeidheidsklachten veroorzaken. Een gezonde slaapduur is volgens mij 7-8 uur per nacht, terwijl jij 9,5 uur slaapt.

De droge ogen en hoofdpijn kunnen dan veroorzaakt worden door een vochttekort, en mogelijk heeft dat ook zijn weerslag op je spijsvertering.

Hoe tegennatuurlijk dat ook klinkt als je altijd zo moe bent, je zou eens kunnen proberen om een glas water te drinken voordat je gaat slapen (dat helpt met de vochtbalans tijdens de nacht en het zorgt ervoor dat je in de ochtend makkelijker wakker wordt omdat je aandrang krijgt). En zorg er dan voor niet langer te slapen dan 7,5 uur. Omdat vroeger opstaan makkelijker gaat dan vroeger inslapen, zou ik even dezelfde tijd aanhouden om te gaan slapen, maar dan je wekker om 7 uur zetten (en er dan ook echt uitgaan!)

Ook is het belangrijk om de dag-dutjes te stoppen, want dat verstoort mogelijk ook je nachtrust.

Probeer dat eerst eens een weekje vol te houden en kijk hoe jij je dan voelt. Ik weet niet of dit voor jou een oplossing gaat zijn, maar zowel ikzelf als mensen uit mijn omgeving heeft het wel geholpen.
Kan heel goed hooikoorts zijn, zoals Meds zegt.
Snurk je erg?

Ik snurk zelf heel erg en dit wordt verergerd door hooikoorts.

Ik werd 's nachts wakker omdat ik stopte met ademhalen.

Ik was overdag kapot, precies zoals jij beschrijft.

Nu ik hooikoortsmedicijnen heb, is het een heel stuk verbeterd.
Wakker rond 9.00? Wat ga je na je studie doen? De meeste mensen zullen toch om 8.30 op het werk moeten zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven