rekenwonders hulp nodig !

30-05-2012 12:20 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie slimme koppen kan mij helpen ?

Onze wanden moeten worden behandeld met voorstrijkmiddel. Nu heb ik ruw weg geschat dat alle wanden bij elkaar 318m2 zijn (heb ongeveer 3 emmers latex nodig aldus schoonvader die schilder is en het rendement hiervan is 106m2 per emmer).

Nu wil ik dus berekenen hoeveel voorstrijkmiddel ik nodig ga hebben. De verhouding van het voorstrijkmiddel is 100ml per m2.

Omdat ik dus 318m2 heb, heb ik 318x100 gedaan = 31800ml

31800ml = 318l

Zou dat ongeveer kunnen kloppen ? Dan heb ik namelijk 3 kannen voorstrijkmiddel nodig van 10 liter a 44.27 per kan.

Ik heb echter niet het idee dat onze woning een verfoppervlakte heeft van 318m2. Zo groot is het huis ook weer niet. Weten jullie misschien hoe ik dit kan berekenen ?

Alvast super bedankt !
31800ml = 318l

Dit klopt niet, je hebt 31,8 liter nodig :-)

Er gaan duizend milliliters in een liter.
31800/1000=31,8 l scheelt weer wat
komma een plekje nog naar links. 32 liter:)
En het muuropp klinkt misschien zoveel omdat het natuurlijk veel meer is dan je vloeroppervlakte. Voor elke vloer heb je 4 muren, ongeveer..
Verfoppervlakte bereken je door lengte x hoogte van de muren.
aaah zie het inderdaad, maar heb het wel goed doorgerekend en heb 3 kannen nodig (en een klein beetje, maar omdat het ruim genomen is zal dat wel uitkomen). Toch ?
De oppervlakte van je muren bereken je door de lengte x de hoogte te doen. Een muur van 4 meter lang en 2,5 meter hoog is dus 10m2.
ten eerste: 1000 ml = 1l.

Ten tweede, als je schoonvader zegt 3 emmers nodig te hebben dan neem ik aan dat hij ruimt rekent. Dat wil dus eigenlijk alleen maar zeggen dat je waarschijnlijk niet meer dan 300m2 hebt, waarschijnlijk nog minder.

Ik kan wel voor je uitrekenen wat je wandoppervlakte is als je wil. Dan moet je twee dingen opmeten: de lengte van alle muren bij elkaar opgeteld (Dus bij een vierkante kamer meet je langs de vloer de lengte van de 4 wanden en dat tel je dat bij elkaar op. Als je het makkelijker vindt mag je ook de maten van alle kamers geven (bijvoorbeeld 5m bij 4m).

Daarnaast moet je meten hoe hoog de muren zijn, bijvoorbeeld door te meten hoe hoog een deur is en dan schat/meet je hoeveel muur nog boven de deur zit. (bijvoorbeeld hoogte is 2.3m)

Dan kun je daarna nog eventueel de ramen en deuren eraf trekken, maar dat kan ik ook wel voor je schatten als je wil.
warmwaterbadeendje schreef op 30 mei 2012 @ 12:27:

aaah zie het inderdaad, maar heb het wel goed doorgerekend en heb 3 kannen nodig (en een klein beetje, maar omdat het ruim genomen is zal dat wel uitkomen). Toch ?
Waarom moet je eigenlijk voorstrijken? Is de muur nog nooit eerder geverfd?
Voor een eensgezinswoning kan die 318m2 muur best wel eens kloppen.

100ml. per m2 voorstrijk --> 1 liter voor 10m2 --> 10 liter voor 100m2, en dus zo'n 300m2. met 30 liter.
Volgens mij kun je ongeopende emmers meestal terugbrengen, dus je kunt er ook voor kiezen om gewoon ruim in te kopen.

Maar in principe is het natuurlijk wel belangrijk dat je leert hoe je dit soort dingen uitrekent, dus goed dat je t vraagt.
dubbel
warmwaterbadeendje schreef op 30 mei 2012 @ 12:37:

[...]

Zijn hele nieuwe wanden, nieuwbouw.

Heb even gebeld met schoonvader (arme man is op vakantie en nog stoor ik hem haha). Volgens hem klopt mijn berekening en zit ik met 3 kannen voorstrijkmiddel altijd goed. Mocht er nog een kan overblijven, of een gedeelte dan kunnen we dit later altijd nog gebruiken om de zolderwanden voor te strijken. Dus is het geen weggegooid geld. Dankjewel allemaal !

Oh vind het zo spannend, na maanden in een afbraak woning te hebben gewoond gaan we eindelijk helemaal over naar ons nieuwe huis. Ben helemaal gelukkig met hoe de keuken en de badkamer/toilet zijn geworden. Nu nog even doorbikkelen en hopen dat we voor de bevalling (21Juni uitgerekend) alle grote delen om gehuisd hebben ! Spannend :D
warmwaterbadeendje schreef op 30 mei 2012 @ 12:20:

Nu wil ik dus berekenen hoeveel voorstrijkmiddel ik nodig ga hebben. De verhouding van het voorstrijkmiddel is 100ml per m2.

Omdat ik dus 318m2 heb, heb ik 318x100 gedaan = 31800ml

31800ml = 318l

Je hebt dus 0,1 liter per m2 nodig*.

Dan komt het totaal op 31 liter.

* Dit geloof ik niet. Volgens mij veel minder. Is het misschien zo dat je je voorstrijkmiddel in een bepaalde verhouding moet verdunnen? Voor die verdunning zou misschien 0,1 liter per m2 kunnen gelden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven