Geld & Recht alle pijlers

Stilzwijgend verlengd?

27-05-2012 12:42 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorige week helaas ontslagen door mijn baas net voor dat mijn werkdag begon(moest tot het einde van de dag).

Ik heb een paar dagen later het UWV gebeld voor een ww (ik ben al een tijd opzoek naar een andere baan omdat deze niet zoveel verdiende,het wilde helaas alleen niet vlotten)zodat ik wel mijn huur etc kan betalen.

Ik kreeg van de medewerker te horen dat ik daar geen recht op heb omdat mijn contract volgens hen stilzwijgend verlengd was.

(contract liep tot jan,vorige week ontslagen)

Er staat in het contract(oproepbasis) dat deze tussentijds opgezegd kan worden maar dat er van beide kanten dan een opzegtermijn aan vast zit,en dat mijn ontslag schriftelijk opgezegd moet worden.

Dit is beide niet het geval geweest.

Nu ben ik naar het juridisch loket geweest en moet een aangetekende brief naar ex-werkgever sturen dat ik nog in dienst ben en beschikbaar ben om te werken en dat ik een respons verwacht.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het in de brief moet verwoorden(ze had geen voorbeeld brief voor mijn situatie) en wat ik kan verwachten.

Help? :flower:

8-O
Pauline65 schreef op 27 mei 2012 @ 13:43:

TO heeft er toch niks aan of het contract nu verlengd is voor een zelfde periode omdat er sprake ia van oproepbasis.

Dan roept wg haar toch simpelweg niet meer op?
Daar was ik idd ook bang voor,maar ik had toch zo mijn vaste dagen per maand.
feeks schreef op 27 mei 2012 @ 13:39:

[...]

duidelijk X-D . Het ging mij erom of er niet een dringende reden aan ten grondslag lag.

Dat snap ik Feeks ;-) .

Misschien dat ik het antwoord naar jou toe nog weghaal later,zou jij dan de quote willen verwijderen?

:)
littleme2 schreef op 27 mei 2012 @ 13:45:

[...]

Daar was ik idd ook bang voor,maar ik had toch zo mijn vaste dagen per maand.

Ik begrijp dat je een nul uren contract hebt?

Wanneer jij de afgelopen periode met regelmaat gewerkt hebt dan heb je wel degelijk aardig wat rechten.Dit is wat de regelgeving zegt.

• Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt, of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.

En ja word i.p.v. wordt in de brief X-D

Belangrijkste issue waar je echt pissig over mag worden is het feit dat je werkgever EN geen idee heeft van goed werkgeverschap EN jou met een behoorlijk probleem opzadelt. Even kijken op Internet, één telefoontje had hem/haar duidelijk gemaakt wat wel of niet mag. Wat nu gebeurd is, is naast oerstom volstrekt asociaal. Hem/haar het vuur aan de schenen leggen is in dit geval dan ook volledig terecht.
:hug: TO

Wat een nare dingen allemaal zeg!
Pauline65 schreef op 27 mei 2012 @ 13:43:

TO heeft er toch niks aan of het contract nu verlengd is voor een zelfde periode omdat er sprake ia van oproepbasis.

Dan roept wg haar toch simpelweg niet meer op?

Ja, dat zat ik mezelf ook al te bedenken.

De arbeidsovereenkomst zal moeten blijven bestaan, maar werkzaamheden/inkomsten zal TO er niet meer uithalen ben ik bang!

Vanuit je plichten vanuit het UWV ben je verplicht om dit aan te pakken (brief schrijven), maar ik zou toch ook maar weer terug gaan naar het werkbedrijf om een uitkering aan te vragen.

Edit: Behalve als TO idd aanspraak kan maken op haar uren, zoals Deja aangeeft!
Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt, of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.

• Volgens de wet bestaat er na drie maanden namelijk een ‘rechtsvermoeden’ dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden. Het is dan alleen nog mogelijk een werknemer minder uren op te roepen dan de laatste drie maanden, als hij daarmee instemt. Is dat niet het geval, dan kan de werknemer zich beroepen op zijn recht op arbeid. De werknemer moet dan wel beschikbaar zijn om die ‘extra’ uren in te vullen.
deja schreef op 27 mei 2012 @ 13:51:

[...]

Ik begrijp dat je een nul uren contract hebt?

Wanneer jij de afgelopen periode met regelmaat gewerkt hebt dan heb je wel degelijk aardig wat rechten.Dit is wat de regelgeving zegt.

• Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt, of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.

En ja word i.p.v. wordt in de brief X-D

Belangrijkste issue waar je echt pissig over mag worden is het feit dat je werkgever EN geen idee heeft van goed werkgeverschap EN jou met een behoorlijk probleem opzadelt. Even kijken op Internet, één telefoontje had hem/haar duidelijk gemaakt wat wel of niet mag. Wat nu gebeurd is, is naast oerstom volstrekt asociaal. Hem/haar het vuur aan de schenen leggen is in dit geval dan ook volledig terecht.

Ja dat klopt.

Daar zit ik trouwens ruim met 10 uur over heen ;-) .

*word*check X-D

Het is idd een warrig zooitje geworden,ik ben daarom ook een beetje gespannen om de brief aangetekend op de post te doen,hoop gewoon dat we dit normaal en netjes kunnen afhandelen.
daydream schreef op 27 mei 2012 @ 13:52:

:hug: TO

Wat een nare dingen allemaal zeg!
Ja het zit een beetje tegen lijkt het wel,thnx voor je :hug: .
feeks schreef op 27 mei 2012 @ 13:55:

Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt, of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.

• Volgens de wet bestaat er na drie maanden namelijk een ‘rechtsvermoeden’ dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden. Het is dan alleen nog mogelijk een werknemer minder uren op te roepen dan de laatste drie maanden, als hij daarmee instemt. Is dat niet het geval, dan kan de werknemer zich beroepen op zijn recht op arbeid. De werknemer moet dan wel beschikbaar zijn om die ‘extra’ uren in te vullen.

Ik zit met ruim tien uur over de genoemde uren heen,en stel mij zeker beschikbaar op om alsnog de uren te werken mochten wij overeenkomen.

Thnx Feeks :hug:
Ik had ook zoiets gehad en heb toen het volgende geschreven (op advies van de forummers en vervolgens laten checken door het juridisch loket!):

Beste ..,

N.a.v. ons gesprek (dag en datum), waarin jij mij hebt meegedeeld dat je mij niet meer wilt inzetten voor de overeengekomen werkzaamheden, wil ik je bij deze laten weten dat ik mijn werkzaamheden graag wil voortzetten.

Er is, conform BW Artikel 610b, inmiddels sprake van een volwaardige arbeidsovereenkomst voor de duur van gemiddeld .. uur per week. Deze overeenkomst is ontstaan door mijn structurele inzet op .. dagen sinds de aanvang van mijn dienstverband, en in het bijzonder ook in de afgelopen x maanden.

Ik wil bij deze dan ook laten weten dat ik mij beschikbaar houdt voor het werken op de ingeroosterde uren en aan jouw eerste oproep om toch te komen werken graag gehoor zal geven. Mocht je besluiten om mij niet meer op te willen roepen, dan verwacht ik in elk geval loondoorbetaling over deze uren.
littleme2 schreef op 27 mei 2012 @ 14:17:

(...)

ik ben daarom ook een beetje gespannen om de brief aangetekend op de post te doen,hoop gewoon dat we dit normaal en netjes kunnen afhandelen.
Ik zou anders even een belletje doen richting het bedrijf als je de brief hebt verstuurd. Daarin aangeven dat het noodzakelijk is dat je de brief aangetekend verstuurt, maar dat je ze alvast even op de hoogte wilt brengen. En sowieso dat je weinig keuze hebt om dit te doen: je hebt geen recht op WW. Dan houd je de relatie nog een beetje 'on speaking terms'.
Schrijven van Leyla vind ik ook goed trouwens, m.b.t. recht op uren.

(zal je baas ws. ook niet weten hoe dat zit...)
leyla88 schreef op 27 mei 2012 @ 14:25:

Ik had ook zoiets gehad en heb toen het volgende geschreven (op advies van de forummers en vervolgens laten checken door het juridisch loket!):

Heb je het hier wel over dezelfde situatie? Deze brief lijkt mij geschikter wanneer je ineens geen uren meer toegewezen krijgt. In dit geval is het grootste probleem onrechtmatig ontslag.

De middelste alinea uit deze brief is overigens wel een mooie toevoeging.
deja schreef op 27 mei 2012 @ 14:31:

[...]

Heb je het hier wel over dezelfde situatie? Deze brief lijkt mij geschikter wanneer je ineens geen uren meer toegewezen krijgt. In dit geval is het grootste probleem onrechtmatig ontslag.

De middelste alinea uit deze brief is overigens wel een mooie toevoeging.
ik heb alles een beetje vluchtig doorgelezen, kan wat dingen gemist hebben maar bij mij was ook het geval dat ik 'ontslagen' werd; ik werkte alleen in de weekenden en kreeg die uren niet meer, dus ik zou niet meer werken. Dit was bij TO toch ook het geval? Miss dat ze een combi kan maken met het recht op uren en onrechtmatige ontslag?
Spanning is onontkoombaar. Werkgever heeft OF geen idee hoe de wet in elkaar steekt OF is een asociale @#*$&@$. (Of allebei natuurlijk). In beide gevallen een vrij slechte werkgever.

Probleem waar hij/zij nu mee geconfronteerd gaat worden is dat er opeens een extra werkneemster met rechten aanwezig is. Gaat hij/zij niet blij van worden, daar kun je op wachten.

Dus ja, bereid je voor op moeilijke gezichten, gesprekken die inspelen op je gemoed (het gaat zo slecht met het bedrijf), misschien wat dreigementen en een verziekte sfeer.

Bottomline heeft je werkgever deze situatie veroorzaakt. Niet jij. Je werkgever heeft met deze stommiteit jullie allebei in een onmogelijke positie gemanoeuvreerd. Dus nee, ik zou niet bellen en mezelf zeker niet verontschuldigen.
Leyla, heeft het juridisch loket je niet gezegd dat artikel 610b BW niet bestaat? Het is art.7:610b BW.
astrape schreef op 27 mei 2012 @ 14:39:

Leyla, heeft het juridisch loket je niet gezegd dat artikel 610b BW niet bestaat? Het is art.7:610b BW.
wacht is even, ja.. die 7: had ik er wel ingezet maar volgens mij is er iets verkeerd gegaan met de mail (de uren stonden er ook niet goed in) of het overkopieren uit de mail hiernaartoe, in de brief stond het iig wel goed. hmm vaag!
TO ga aub niet teveel uit van wat je hier leest want er staan een aantal onwaarheden in.

Een contract voor bepaalde tijd kan wel degelijk tussentijds worden opgezegd wanneer er een tussentijds opzegbeding is opgenomen. Als dit in je eerste contract als zo was, dan is dit in je huidige contract ook zo. In principe heb je dan een contract tot jan 2013 maar die kan tussentijds met een opzegtermijn van 1 mnd worden opgezegd. Deze opzegging gaat via de normale regels van opzegging, dus een ontslagaanvraag via het UWV. De opzegging is dus onregelmatig en daarom moet je deze brief nu sturen.

Als je een 0-urencontract hebt, wordt na 3mnd idd de omvang bepaald aan de hand van het gemiddelde wat je de afgelopen 3mnd hebt gewerkt. Op die uren heb je recht. Ook als je straks een WW-uitkering krijgt.
Daarbij een 4e contract is niet altijd een contract voor onbepaalde tijd. Dat is de standaardregel in het BW maar hiervan mag per CAO van worden afgeweken. Raadpleeg daarvoor dus eerst de toepasselijke CAO.
als je een rechtsbijstandsverzekering hebt (eventueel via de vakbond) kun je die ook raadplegen.
Dinsdag aangetekend verstuurd en tot op vandaag nog niks van ze vernomen.

@mugske

Die heb ik helaas niet.

@felicia &Leyla

Nog bedankt voor de info.
deja schreef op 27 mei 2012 @ 14:37:

Spanning is onontkoombaar. Werkgever heeft OF geen idee hoe de wet in elkaar steekt OF is een asociale @#*$&@$. (Of allebei natuurlijk). In beide gevallen een vrij slechte werkgever.

Probleem waar hij/zij nu mee geconfronteerd gaat worden is dat er opeens een extra werkneemster met rechten aanwezig is. Gaat hij/zij niet blij van worden, daar kun je op wachten.

Dus ja, bereid je voor op moeilijke gezichten, gesprekken die inspelen op je gemoed (het gaat zo slecht met het bedrijf), misschien wat dreigementen en een verziekte sfeer.

Bottomline heeft je werkgever deze situatie veroorzaakt. Niet jij. Je werkgever heeft met deze stommiteit jullie allebei in een onmogelijke positie gemanoeuvreerd. Dus nee, ik zou niet bellen en mezelf zeker niet verontschuldigen.

Ik heb besloten om toch niet te bellen,en gewoon respons op de bief af te wachten.

(nog niks nu)

Blégh,ik hoop dat dit gewoon op een normale manier kan worden opgelost.
Morgen is het twee weken geleden dat ik de brief aangetekend heb verstuurd en sindsdien niets van ze heb vernomen.

Juridisch adviseur heeft voorgesteld een laatste mail te sturen met het verzoek tot contact op te nemen,en daarna een advocaat in te schakelen.

Pff wat een rotzooi!
Mijn broer heeft een aantal jaren geleden zoiets gehad. Alleen bij hem heeft het UWV hem geholpen door contact op te nemen met de ex werkgever. Die zagen hun fout in en hebben alsnog zijn salaris doorbetaald totdat ze rechtmatig konden opzeggen.
Dankjewel Yazz,ik zal zo snel mogelijk contact opnemen met het UWV,misschien dat zij nog iets kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven