Mijn ontaarde buurvrouw

03-06-2012 00:00 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden hebben we een nieuwe buurvrouw, alleenstaande moeder met 2 pubers. Ik vond haar vanaf het begin af aan een beetje een vage type maar wilde mijn oordeel niet van de uiterlijk af laten hangen.

Totdat ik haar op een avond met haar 2 kinderen en hun vriendje bier zag drinken. Later ging er ook nog een jointje rond. Ik vond het raar maar ik wist niet zeker hoe oud de kinderen waren, zeker nog geen 20 maar ze zouden qua uiterlijk ook 17 kunnen zijn.

Vanmiddag belden de jongens aan en vertelden dat zij hun 15de verjaardag gingen vieren en dat het feestje van 22 tot 2 uur zou zijn. Ze zat dus met haar 14 jarige kids jointje te roken! En vandaag zitten de kids vanaf 22 uur in de tuin bier te drinken. En ze maken natuurlijk superveel lawaai niet alleen in de tuin, maar ook op de straat half meter voor mijn raam: zingende jongens, gillende meiden, rollende flessen en weet ik veel wat nog meer. Waar de moeder van de kids blijft weet ik niet.

Vinden jullie het ook niet kunnen, zo'n "vrije" opvoeding of ben ik te ouderwets?
quote:annana schreef op 03 juni 2012 @ 12:07:

Toen ik 15 was had ik ook feestjes tot 2 uur en we blowden en dronken ook. We zijn allemaal keurige, hard werkende volwassenen geworden...

Grote kans dat moeder liever heeft dat kinderen thuis blowen waar zij er zicht op heeft, dan dat ze het stiekem doen (daar wordt het alleen maar interessanter van). Zit ook wel wat in, toch?Mwah. Ik denk dat het belangrijker is je kinderen mee te geven dat het slecht is en er geen gezamenlijk evenement van te maken. Ik mocht vroeger ook altijd bij een vriendinnetje thuis roken, ik heb daardoor dus veel meer gerookt dan dat ik dat stiekem buiten had moeten doen. Alcohol drinken mocht met vlagen, maar dan geen goedkope, snel dronken meuk, maar iets wat we lekker vonden (toen was ik 14-15 denk ik). En ik ben vaak dronken geworden na die tijd, maar drinken doe je gewoon niet altijd en overal. Blowen thuis is toch wat minder, ik ken niemand die daar lekker van terecht is gekomen omdat hij/zij thuis mocht blowen. Ik zou het niet direct verbieden denk ik, ik heb het zelf ook geprobeerd en was er vrij snel van genezen.
quote:annana schreef op 03 juni 2012 @ 12:07:

Toen ik 15 was had ik ook feestjes tot 2 uur en we blowden en dronken ook. We zijn allemaal keurige, hard werkende volwassenen geworden...

Grote kans dat moeder liever heeft dat kinderen thuis blowen waar zij er zicht op heeft, dan dat ze het stiekem doen (daar wordt het alleen maar interessanter van). Zit ook wel wat in, toch?Uit onderzoek is gebleken dat als het stiekem moet er duidelijk minder gedronken wordt dan dat het ook thuis mag van de ouders. Laat mijn kinderen het danmaar lekker stiekem doen.
quote:eefjewentelteefje schreef op 03 juni 2012 @ 12:11:

[...]

Dat weet ik niet zo goed , ik heb er tot vandaag nog nooit over nagedacht.

Over blowen heb ik ook nooit nagedacht, tot vandaag. Drinken en roken wel, omdat het zich voordeed.

Het lastige is dat je met een kleuter/schoolkind nog wel wegkomt met "omdat ik het zeg". In sommige gevallen lukt dat met een puber ook nog wel, maar lang niet altijd.

Ik probeer ze het inzicht te laten krijgen. In het geval van drank was dat bij mijn oudste mijn tegenargumenten onderschrijven met een wetenschappelijke bron op internet. Dit was genoeg om haar te laten inzien dat drinken op je 14e niet oké is. Nu had ik daar ook "omdat ik het zeg" kunnen zeggen, maar ik hoopte dat zij met die inzichten zelf de keus zou maken het ook niet stiekem ergens anders te doen en dat is gelukt. Inmiddels is ze 18 en is echt weleens aangeschoten, maar nooit knetterlam. Ze zegt zelf te allen tijden de controle te willen houden over wat ze doet en moet er niet aan denken 'stukken kwijt te zijn'.

Zoon was opeens heel uithuizig 's avonds. Ik heb hem op de man af gevraagd of hij soms rookte. Ja dus. Dan heb ik dus liever dat hij dat thuis, in onze eigen tuin, doet dan gaat 'hangen' in het winkelcentrum( dat deed hij dus). Ik zou hem kunnen verbieden te roken, alleen gaat hem dat er niet van weerhouden. Dan heb ik liever zicht op wat hij doet.
quote:eefjewentelteefje schreef op 03 juni 2012 @ 12:11:

[...]

Dat weet ik niet zo goed , ik heb er tot vandaag nog nooit over nagedacht.

Maar stel, jou kinderen van 13, 14 jaar komen daar over de vloer, die buurvrouw is op zich aardig, alleen ze vindt alles goed, jouw kinderen mogen daar blowen, alcohol drinken, noem maar op.

Dus je weet dat wanneer jouw kinderen bij haar over de vloer komen ze meegetrokken kunnen worden in het gedrag van haar kinderen.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Niet mee eens, je kan ook tegen de moeder zeggen dat jij niet wilt dat jouw kinderen gaan blowen en drinken.

Je kinderen (tieners)moeten zelf nee leren zeggen. Niet omdat het van pa en ma niet mag, maar zelf keuze's leren maken tussen goed en slecht.
quote:redband schreef op 03 juni 2012 @ 12:52:

Niet mee eens, je kan ook tegen de moeder zeggen dat jij niet wilt dat jouw kinderen gaan blowen en drinken.

Je kinderen (tieners)moeten zelf nee leren zeggen. Niet omdat het van pa en ma niet mag, maar zelf keuze's leren maken tussen goed en slecht.En die keuze gaat dus makkelijker als je ouders achter je hebt die zeggen: 'Nee, we willen niet dat je rookt of blowt. En wel om de volgende redenen: etc...'
Occam's razor
quote:Star schreef op 03 juni 2012 @ 09:28:

Beter thuis kennis mee laten maken dan ergens stiekem zeggen ze toch altijd? En verder; let wat meer op jezelf. Zodra je echt alarmsignalen ziet, trek dan maar aan de bel.En dat is dus een bakerpraatje, dat allang achterhaald is:

http://www.durfnu.info/ca ... formatie/tips-voor-ouders
Occam's razor
[quote]dubiootje schreef op 03 juni 2012 @ 08:15:

Mali, als jij daar een topic over opent, zul je mijn ongezouten mening daarover horen en dat is dat ik vind dat je als ouders geen drank of drugs verstrekt aan je minderjarige kinderen.

Hier gaat het om een buurvrouw die iets denkt te zien. De moeder in kwestie vraagt niet om advies, TO heeft een (voor) oordeel over haar buurvrouw ("vaag type") en wil dit hier graag bevestigd zien. Daar reageer ik op.

Als ik het vermoeden had dat bij de buren onoirbare zaken gaande waren of dat de kinderen werden mishandeld of verwaarloosd, zou ik ze wat nader in de gaten houden. Maar daar gaat het TO naar mijn idee niet om, of wel TO? Je wil niet ingrijpen maar wil weten of dit normaal gedrag is. Met welk doel eigenlijk? Bevestigt dat misschien je eigen grenzeloze opvoedingsaanpak? Want dit soort situaties is precies waar je op aanstuurt als je nu al geen nee durft te zeggen. Als je een vierjarige niet aankan, wens ik je veel succes met een puber. Nu is het een koekje, straks zijn het drank en drugs.

Ik snap je aanvallende reacties niet. Als ik momenteel problemen heb in de opvoeding van mijn eigen kind betekent dat dan dat ik bij opvoedmethoden van een ander geen vragen mag stellen? Mijn ander topic gaat niet over het feit dat ik geen nee durf te zeggen maar over het feit dat mijn zoon er moeite mee heeft om nee te accepteren. En trouwens niet alleen van mijn maar ook van de anderen. Wat dat precies te maken heeft met mijn buurvrouw begrijp ik niet helemaal goed. Haar probleem is naar mijn idee heel anders.

Over die geluidsoverlast: als je daar moeite mee had, had je dat meteen tegen die jongens moeten zeggen. Maar dat heb je vast niet gedaan hè? Durfde je dat misschien niet te zeggen?[/quote

Natuurlijk durfde ik het niet. Ik durf niet eens tegen een 4jarige nee te zeggen!... Hoe had ik in godsnaam moeten weten dat die kids midden in de nacht een uur lang onder mijn slaapkamerraam gaan hangen??
quote:eleonora schreef op 03 juni 2012 @ 08:58:

Vreselijk, zuipende en blowende pubers. Het zou bij mij thuis niet gebeuren. Mijn dochter zou dat mooi kunnen vergeten. Maar goed, ik drink en blow zelf niet, nooit gedaan ook, terwijl ik wel in zo'n cultuur opgroeide waarin dat normaal was, dus ik moet er gewoon niks van hebben.

Als je, als buurvrouw denkt dat er iets aan de hand is, zou je kunnen overwegen er eens met die buurvrouw over te praten. Zo jong drinken en blowen is verboden en niet voor niks.

Het zal misschien niet op prijs gesteld worden en je moet het ook bij jezelf houden (het viel mij op dat.....) maar dan laat je zien dat je je oprecht zorgen maakt. Dus al is het maar voor jezelf. Een topic openen om de buurvrouw een ontaarde moeder te vinden zal verder niets veranderen.

Maar goed, misschien gaat het daar niet om en ben je inderdaad alleen nieuwsgierig.Zoals ik al zei ken ik de buurvrouw nauwelijks. We groeten elkaar en maken af en toe een kort praatje als we allebei in de tuin zijn. Verder hebben we geen contact. Als ik haar iets beter kende had ik er zeker iets van gezegd. Maar dat is dus niet het geval en ik heb het maar een paar keer meegemaakt dat de kinderen dronken en blowden. Ik vermoed dat het wel vaker gebeurt maar ik kan haar niet op basis van mijn vermoedens aanspreken natuurlijk.
quote:Suy schreef op 03 juni 2012 @ 09:44:

[...]

Maar wat is het probleem dan wel?

Dat de buurvrouw het op haar manier gezellig heeft met haar kinderen? Op een manier die TO zelf niet zou hanteren?

Ik vind het gezeur en vervelende bemoeienis.

Nogmaals, ik heb hier de vraag over mijn buurvrouw voornamelijk uit nieuwsgierigheid naar de mening van de anderen gesteld. Het had ook mijn nicht/schoolzus van een collega/oid kunnen zijn.

Maar mag je dan volgens jouw alles doen als je het maar gezellig hebt met je kinderen? Natuurlijk vinden de kinderen het geweldig dat ze van haar moeder een biertje en een jointje mogen en willen zij met haar in de tuin hangen. Maar daar zijn de ouders niet voor dacht ik? Als ik hier had geschreven dat ik mijn kids van 2 en 4 dagelijks snoep geef omdat we het dan zo gezellig met elkaar kunnen hebben had ik hier waarschijnlijk weinig positieve reacties over ontvangen!
quote:hanZie schreef op 03 juni 2012 @ 10:41:

Zoals jij nu vraagtekens zet bij haar opvoedkwaliteiten kan een ander dat weer bij jou doen als ze jouw zoontje godverdomme en fuck horen zeggen. Maar dat doe ik dus ook bij mijzelf. Anders had ik er waarschijnlijk geen topic over geopend
Ik val je niet aan, Katjabb. Ik heb je andere topic overigens niet gelezen, dus ga af op wat er hier over geschreven is. Excuses als dat niet klopt.

Opvoeden gaat niet alleen om nee zeggen. Als het kind niet luistert en doorgaat met wat je verboden hebt, moet je dat verbod afdwingen. Jij weet niet (want je hebt het de buuf niet gevraagd) of de buuf nee heeft gezegd. Misschien heeft ze dat wel 20 keer gedaan en luisterden haar zoons niet. Misschien hebben haar zoons ook moeite om nee te accepteren (zoals 99% van de pubers). Dat weet je toch niet? Je kent haar amper.

Ik schrijf rechtstreeks aan jou en je voelt je aangevallen, terwijl je alle kans krijgt om jouw kant van het verhaal te geven. Probeer je even voor te stellen hoe jouw buurvrouw zich zou voelen als ze dit topic zou lezen.

Goed dat je gaat nadenken over je eigen opvoedingsmethoden naar aanleiding van dit topic!
Ga in therapie!
quote:katjabb schreef op 03 juni 2012 @ 23:02:

[...]

Maar dat doe ik dus ook bij mijzelf. Anders had ik er waarschijnlijk geen topic over geopendEn misschien doet de buurvrouw dat ook.
quote:hanZie schreef op 07 juni 2012 @ 12:12:

[...]

En misschien doet de buurvrouw dat ook.

Hè, gezellig

Katjab.. het gaat mij vooral om het 'ontaarde moeder' aspect.

nee, ik zou zo'n opvoeding niet toejuichen, maar van blowen en drinken toestaan op die leeftijd, wat in mijn generatie nog normaal was, ben je niet gelijk een ontaarde ouder. Dan moet je mijns inziens wel wat meer doen of laten.
Later is nu
quote:katjabb schreef op 03 juni 2012 @ 22:32:Ik snap je aanvallende reacties niet. Als ik momenteel problemen heb in de opvoeding van mijn eigen kind betekent dat dan dat ik bij opvoedmethoden van een ander geen vragen mag stellen? Mijn ander topic gaat niet over het feit dat ik geen nee durf te zeggen maar over het feit dat mijn zoon er moeite mee heeft om nee te accepteren. En trouwens niet alleen van mijn maar ook van de anderen. Wat dat precies te maken heeft met mijn buurvrouw begrijp ik niet helemaal goed. Haar probleem is naar mijn idee heel anders.

Beste TO, jouw teksten staan vol aannames, veroordelingen en vermoedens richting je nieuwe buurvrouw (die je niet eens kent, want nog geen woord mee uitgewisseld). Maar als iemand jou dan wijst op het feit dat jezelf problemen hebt met opvoeden, dan vind je dat ineens wel een aanval? M.a.w. kijk eerst eens naar jezelf ,voordat je kritiek hebt op een ander.

Blowen en alcohol schenken aan minderjarigen vind ik ook een no-go, maar wat een ander doet, moet diegene lekker zelf weten. Leven en laten leven (zolang ik er maar geen last van heb)

Tip: nodig je nieuwe buurvrouw eens uit voor een kop koffie o.i.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven