Vriend neemt sabbatical

04-06-2012 12:20 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik weer eens met een vraag.

Mijn vriend en ik zijnal een tijd van plan om uit Nederland weg te gaan. Ik zou mijn studie afmaken(bijna af) en vriend zou ondertussen kijken naar leuke jobs waar dan ook. Als hij een leuke job zou vinden zouden we vertrekken. Aangezien hij in onze relatie altijd hoofd kostwinner zal zijn heb ik gezegd hem te volgen, en dat vind ik ook wel spannend, gewoon zien waar we terecht komen.

Gisteren zegt mijn vriend ineens dat hij besloten heeft een sabbatical te nemen van een jaar. Dit is hiervoor nooit ter sprake geweest. Hij heeft nog een huis in een grote stad in het buitenland en heeft besloten het contract van de verhuurders daar niet te verlengen en dat we daar dus in trekken.

Aan de ene kan super leuk natuurlijk dat we eindelijk weten waar we heen gaan, iets om naar toe te leven. Maar toch voel ik me een beetje overdonderd,....is dat vreemd? Vriend zegt, een baan of niet maakt toch niet uit? Kan ik eindelijk eens lekker voor jou koken enzo, jij zoekt toch gewoon een leuke job en de rest vullen we wel aan met spaargeld.

Dat is zijn spaargeld wel te verstaan. Mijn salaris is zou nog geen 1/3 zijn van wat vriend nu verdiend en genoeg om mezelf prima te onderhouden op een kamertje ergens. Niet om te wonen in een leuk tweekamer appartement in een dure stad.

Ik weet dus niet zo goed hoe ik hierop moet reageren verder. Hij moet wel een en ander regelen mbt tot familie enzo, maar een jaar thuis zitten? En kan ik dan wel sparen of moeten we dan mijn salaris volledig gebruiken? Vriend onderhoudt mij nu, maar verdiend genoeg om nog behoorlijk wat op zij te zetten. Ik dan dus niet.

Is het vreemd dat ik dit een beetje een bijzondere beslissing vind

, zo zonder overleg? Of overdrijf ik een beetje? Thanks!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
quote:hekje schreef op 04 juni 2012 @ 13:10:

Jaja& muzze: Volgens mij vinden meesten hier het redelijk abnormaal hoor. Dat er zonder overleg een sabbatical wordt ingelast.

Wat is het verschil met zonder overleg een land uitzoeken waar hij werk zou hebben?

Want dat vond ze geen probleem...
@hekje: ik dus niet. Het is zijn geld.
Normaal is het niet, het gebrek aan overleg.

Ik denk dat de vriend van TO een succesvolle, goed geslaagde man is, met een leuke spaarrekening. TO is zijn jonge blaadje en vindt het allemaal machtig interessant, zo'n hippe vent met dikke portemonnee.

Nu hij ineens een jaar wil gaan genieten (en inspraak heeft ze sowieso niet, omdat die relatie nu eenmaal zo in elkaar zit, die man doet toch wat hij wil en TO volgt wel) ipv een baan zoeken, is dat zijn goed recht.

In deze relatie is geen overleg. Maar toen TO de kans kreeg om voor haar studie te gaan, hoefde ze ook geen overleg. Nu hij ineens iets anders besluit, wel?

Ze is zelf schuldig aan de scheefgroei, maar vindt dat allemaal wel prima. Tot nu, nu zij ineens financieel moet bijdragen en op luxe in moet leveren.

Zou me benieuwen wat haar vriend zou zeggen als hij deze topics zou lezen, eigenlijk.
Hij heeft besloten dat jullie daar gaan wonen? Ja, dat zou ik uit principe dus al verrekken.
@borderwalk: waarom niet? Man wil dan toch zelf?
Ik vind het wel raar dat er niet echt overlegd is, maar dat het zomaar meegedeeld wordt.

Ookal heb je plannen in die richting, als de plannen concreet worden dan heb je het daarover in een relatie. Althans in een relatie die ik heb.

Ik heb even na zitten denken over mijn eigen relatie en zitten denken over een voorbeeld dat meer bij mij zou passen. Aangezien wij geen

emigratieplannen hebben. Ik kwam tot dit voorbeeld: Stel vriend en ik hebben besloten naar Italië op vakantie te gaan dit jaar. We hebben alleen Italië vaststaan, verder niks concreets. Hij zal meer betalen voor de vakantie dan ik, want hij verdient meer. En stel dat hij dan ineens thuiskomt met twee tickets naar

Napels en een geheel verzorgde vakantie voor drie weken, zonder overleg. Dan zou ik ook pissig worden en me overvallen voelen.

Wat ik echter niet snap is dat de sabatical je zo dwars zit. In feite maakt het geen bal uit. Als hij

nou had gezegd: 'schat ik heb besloten dat we in september naar mijn huis in Londen (ik noem maar wat) gaan en ik heb alles al geregeld. Ik blijf gewoon werken en jij kunt ook op zoek naar werk.' Was het dan anders geweest?

Voor mij zou dat hetzelfde zijn. Die sabatical bekostigd hij namelijk zelf, jij hebt daar geen last van. Waar ik over zou vallen zou het feit zijn dat hij zomaar alles in zijn eentje beslist en jou daar niet bij betrekt. Dat vind ik veel verontrustender. Je kunt plannen hebben, maar als je die plannen concreet gaat maken, vind ik het niet meer dan normaal om dat samen te doen in een relatie.
quote:_minny schreef op 04 juni 2012 @ 13:18:

Hij heeft besloten dat jullie daar gaan wonen? Ja, dat zou ik uit principe dus al verrekken.Dat was de afspraak. Hij zou iets vinden en zij zou volgen.
Bedoelde: zonder overleg land/ werk/ sabbatical/ toekomst/ huis etc bepalen. Dat is vreemd.
In de situatie van TO en haar vriend (lezen en inleven) zou ik het dus geen probleem vinden als mijn vriend zonder overleg een sabbatical zou nemen.

In mijn huidige situatie met mijn vriend wel.
Ik vind het jammer dat ik hier door de meeste als verwend word gezien. Ik vind het helemaal niet erg om te werken, mijn werk is juist mijn grote passie!

Dat mijn salaris volledig zou opgaan in ons huishouden vind ik ook niet erg, maar een mens moet toch sparen op een gegeven moment. Ik ga er vanuit dat vriend en ik bij elkaar blijven, ondanks dat men hier denkt dat we een ongelijkwaardige relatie hebben, dat is niet zo. Maar stel dat het ooit toch misloopt dan zou ik niks hebben. En ik kan toch moeilijk gaan sparen van vriends spaargeld. Als hij zou gaan werken hadden we afgesproken allebei een evenredig deel van ons salaris in te leggen. Als hij niet werkt wordt dat anders. Maar inderdaad, daar kunnen we vast ook goede afspraken over maken.
Misschien kun jij nu een jaartje in hem investeren?

Heeft hij tenslotte ook in jou gedaan.

Om te laten zien dat je een gelijkwaardige partner bent en geen golddigger, zeg maar?

Dan ga je daarna toch weer sparen?
quote:-Bladora- schreef op 04 juni 2012 @ 13:22:

Ik vind het jammer dat ik hier door de meeste als verwend word gezien. Ik vind het helemaal niet erg om te werken, mijn werk is juist mijn grote passie!

Dat mijn salaris volledig zou opgaan in ons huishouden vind ik ook niet erg, maar een mens moet toch sparen op een gegeven moment. Ik ga er vanuit dat vriend en ik bij elkaar blijven, ondanks dat men hier denkt dat we een ongelijkwaardige relatie hebben, dat is niet zo. Maar stel dat het ooit toch misloopt dan zou ik niks hebben. En ik kan toch moeilijk gaan sparen van vriends spaargeld. Als hij zou gaan werken hadden we afgesproken allebei een evenredig deel van ons salaris in te leggen. Als hij niet werkt wordt dat anders. Maar inderdaad, daar kunnen we vast ook goede afspraken over maken.Ik neem aan dat hij het geen probleem zal vinden als jij 100 euro in de maand opzij zet hoor. Als hij genoeg heeft voor een jaar sabbatical...
quote:madille schreef op 04 juni 2012 @ 13:19:

Ja, dat vind ik dus ook. Hij neemt een sabbatical, dus betaalt dat zelf. Wat mij betreft kan een sabbatical geen impact hebben op de lastenverdeling, anders zou je JOUW sabbatical financieren met andermans geld.

Ik heb dit jaar ook een sabbatical, dat kost mijn vriend echt geen geld! En we gaan ook niet ineens heel veel dingen niet doen 'omdat het geld kost' terwijl we dat anders wel zouden doen. Want ook dan zou hij last hebben van mijn keuze.
quote:-Bladora- schreef op 04 juni 2012 @ 13:22:

Dat mijn salaris volledig zou opgaan in ons huishouden vind ik ook niet erg, maar een mens moet toch sparen op een gegeven moment. Ik ga er vanuit dat vriend en ik bij elkaar blijven, ondanks dat men hier denkt dat we een ongelijkwaardige relatie hebben, dat is niet zo. Maar stel dat het ooit toch misloopt dan zou ik niks hebben. En ik kan toch moeilijk gaan sparen van vriends spaargeld. Als hij zou gaan werken hadden we afgesproken allebei een evenredig deel van ons salaris in te leggen. Als hij niet werkt wordt dat anders. Maar inderdaad, daar kunnen we vast ook goede afspraken over maken.Dat laatste dus. Het klinkt wat zakelijk, maar dan zet je toch gewoon op papier wat jij bijdraagt aan de huishoudpot (storten op een aparte rekening) en wat je vrijlaat om te sparen of uit te geven aan kleding en andere zaken.
Zoveel loop je nou ook niet mis in 1 jaar niet tot nauwelijks sparen. Je vriend heeft ook het nodige misgelopen aan geld door jou een tijd te onderhouden.

Vanaf volgend jaar kun je gewoon gaan sparen. En als je nu een beetje een baan krijgt met een goed inkomen moet dat ook dit jaar al lukken.
Trouwens, een jaar niet sparen is toch niet zo'n ramp? Het is maar voor een jaartje hoor.
Uiteindelijk gaat het je dus wel om het geld.

Wat is nou een jaartje? Jullie gaan allebei doen wat jullie gelukkig maakt toch?

Daarna is er weer genoeg tijd en ruimte om te sparen.
Ik maak ff een voorbeeldberekening;

Jij verdient straks ¤1800 netto (ik noem maar een schatting voor een WO starter)

En hij heeft spaargeld. Elders las ik dat hij nu op ¤4000 netto zit.

Dan legt hij ¤2200 bij uit zijn spaarpot.

Lijkt me dat je daar wel ¤200 van overhoudt voor jezelf om maandelijks opzij te zetten.

Ik zou zelfs zeggen jij legt ¤1000 in voor vaste lasten hij ook. Daarvan moet je makkelijk een normaal huishouden van 2 personen kunnen betalen. En dan hou jij ¤800 over om vrij te besteden. Dat vind ik nogal een behoorlijk bedrag..,
Zo hee, je zit wel erg op de centen zeg! Hij onderhoudt jou nu. Je spaart niks op eigen kracht. Wat maakt dat jaar extra nog uit?
quote:gemini2011 schreef op 04 juni 2012 @ 13:26:

Zoveel loop je nou ook niet mis in 1 jaar niet tot nauwelijks sparen. Je vriend heeft ook het nodige misgelopen aan geld door jou een tijd te onderhouden.

Vanaf volgend jaar kun je gewoon gaan sparen. En als je nu een beetje een baan krijgt met een goed inkomen moet dat ook dit jaar al lukken.dit is exact wat ik wilde typen
Zeg maar Spijker.
quote:madille schreef op 04 juni 2012 @ 13:19:

Waarom ik niet blij zou worden als ik werk, maar zo weinig geld zou hoeven bijdragen dat ik maandelijks geld op mijn spaarrekening zou storten dat defacto van vriend zijn spaarrekening komt?

Eigenwaarde?

@ TO

Hij heeft genoeg geld voor die sabatical dus je kunt neem ik aan wel afspraken maken over de verdeling van de lasten, zodat jij wel naar vermogen een bijdrage levert aan het huishouden, maar ook maandelijks zeg nog 150 euro (het bedrag dat je anders zonder hem ook zou kunnen sparen, als je eigen huishouding etc had ) kan sparen voor de toekomst.
quote:-Bladora- schreef op 04 juni 2012 @ 12:20:

Aangezien hij in onze relatie altijd hoofd kostwinner zal zijn heb ik gezegd hem te volgen,

Misschien doet hij het ook wel om deze instelling van jou te veranderen. Hij is nu hoofd kostwinner, maar waarom zou hij dat altijd moeten zijn?

Uit je vorige topic bleek al dat hij er een beetje de balen van had dat jij zo veel van zijn geld uitgaf. Misschien wil hij nu gewoon ook eens een jaar niet die hoofd kostwinner zijn.

Waarom zou jij dat niet kunnen zijn?
Zeg maar Spijker.
quote:noppies schreef op 04 juni 2012 @ 13:10:

En ze kon al moeilijk rondkomen met een maandinkomen waar veel mensen van dromen. Dus dat ze nu een stapje terug moeten doen EN ook nog in moeten teren op zijn spaargeld EN zij haar geld nu in de relatie moet investeren en niet voor zichzelf kan gebruiken, valt even heel rauw op haar dak.

Ik kwoot mezelf nog even. Mijn glazen bol heeft zijn werk weer gedaan.

Hij heeft jou alle ruimte gegeven om heel relaxt en op je gemak, zonder geldzorgen of bijbanen om in je dagelijkse onderhoud te voorzien, je studie af te ronden.

Heb jij je ook druk gemaakt over of hij nog kon sparen? Want ook al verdient hij bakken vol geld meer dan jij, uiteindelijk maakt dat niet echt uit natuurlijk. Jou onderhouden, kost ook geld.

Zou jij, als je als beginnend werkneemster met eventueel een studieschuld, ook kunnen sparen na je studie?

Je mag in je handjes knijpen met jouw positie. Alhoewel, ik weet niet of ik zou willen ruilen.
quote:noppies schreef op 04 juni 2012 @ 13:35:

[...]Alhoewel, ik weet niet of ik zou willen ruilen.Ik niet in ieder geval!
quote:gemini2011 schreef op 04 juni 2012 @ 13:19:

Wat ik echter niet snap is dat de sabatical je zo dwars zit. In feite maakt het geen bal uit. Als hij

nou had gezegd: 'schat ik heb besloten dat we in september naar mijn huis in Londen (ik noem maar wat) gaan en ik heb alles al geregeld. Ik blijf gewoon werken en jij kunt ook op zoek naar werk.' Was het dan anders geweest?

Ja je hebt gelijk. Zo is het eigenlijk precies. Ik weet niet waarom ik over die sabbatical val. Als hij in de stad waar hij een huis heeft een baan zou vinden, zouden we daar sowieso gaan wonen. Eigenlijk is het ook helemaal niet zo raar. Als hij me gisteren had verteld een baan in dubai te hebben was ik er ook niet over gevallen.

Hij heeft net een moeilijke tijd gehad, en heeft dingen in de family te regelen en daar wil hij gewoon tijd voor. Ik maak een punt van niks. Zijn beweegredenen zijn duidelijk. Op de een of andere manier bleef het maar door mijn hoofd spelen "zomaar een sabbatical nemen" toen ik wakker werd vanmorgen. Uiteraard heb ik tegen hem gereageerd dat hij moet doen waar hij zich het beste bij voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven