Zuid-Marokko rondom kerst; tips?

01-06-2012 09:01 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een zonnige, betaalbare en leuke plek om met mijn gezin (kinderen 4 en 6) in de kerstvakantie naar toe te gaan. Nu is mijn oog gevallen op een betaalbare vlucht naar Agadir. Het schijnt daar nog zo'n 20 graden te zijn dan. Ik zou graag 7 tot 10 dagen gaan. Wie heeft er tips voor een leuke badplaats in omgeving van Agadiren koningsstad waar we kunnen verblijven? Tips voor dagtochten?? Is het veilig om zelf met ee n huurauto te rijden? Ik ben erg benieuwd! Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik zou absoluut naar Essaouira gaan, heerlijke relaxte badplaats. Agadir ben ik zelf nooit geweest, maar schijnt een soort Lloret de Mar te zijn.
Daar had ik al over gelezen inmiddels. Leuk dat jij dit bevestigt. Op welke luchthaven vloog jij en heb je vanuit daar nog andere plekken bezocht?
Essaouira is een leuk ontzettend fijn kustplaatsje, heel gemoedelijk. Het enige nadeel is dat het erg waait, en hard ook, zeker rond de kerstperiode is het niet warm.
Agadir ligt meer in een baai, toch? Zou het daar minder waaien..? Sowieso blijven we niet op 1 plek.
Essaouira is heel leuk inderdaad, maar geen garantie op mooi weer, 't waait er heel vaak heel hard. En 7 tot 10 dagen is erg lang daar. Agadir trouwens ook (niet qua wind maar qua aantal dagen), er is werkelijk bijna niks te beleven, behalve strand. Auto huren kan prima.

Agadir is overigens geen koningsstad, of bedoelde je dat niet? Marrakech is de dichtsbijzijnde.

Wil je rondreizen, of op 1 plek blijven? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Wij hebben een paar jaar geleden Marokko met kinderen bezocht.Casablanca > Marrakesh en omgeving > Essaouiera

Er zijn prima bussen en huurauto's zijn ook een optie. Wij hebben het eerste traject de trein genomen, daarna de taxi en het laatse stuk weer een taxi. Trein voor 5 personen 35 euro, taxi 2 x 50 denk ik. Een huurauto staat stil in de steden dus dat leek ons destijd geen goede optie.

Kerstperiode lijkt me wel koud eerlijk gezegd. Heb mensen gesproken die met kerst vorige jaar ook in Zagora zijn geweest en s nachts in de woenstijn kon het vriezen,.. Agadir is een echte Hotelzone en heeft niet echt een sfeervol karakter.
Ik ben nog erg zoekende. We willen een paar dagen aan zee verblijven en daarnaast cultuur en natuur zien. Ik heb nu een heenvlucht op het oog naar Marrakesh en 11 dagen later een terugvlucht vanaf Agadir. Bijvoorbeeld eerst 2 dagen Marrakesh, dan ca. 4/5 dagen natuur en stadjes in omgeving Marrakesh (Atlas?) en vervolgens ca. 3/4 dagen aan de kust (Agadir). Voor het middelste deel van de reis kan ik wel wat adviezen gebruiken. Wat is daar leuk om te doen/zien met kinderen van 4 en 6 jaar in december? Hoe pakken we dat het beste aan? Zelf rijden lijkt me niet zo relaxt en zo te lezen valt een taxi best mee qua kosten. Wat me ook wel wat lijkt is een privégids/chauffeur voor die 4/5 dagen in het binnenland. Wordt dat vaker gedaan? Hoe regel je dat? Wat zou dat ongeveer kosten?
Wij hebben zogenaamde 'bouwstenen' geboekt bij riksja kids (woestijn) en verder zelf van alles geregeld via internet.
Ik zou niet voor het weer in december gaan, het kan echt behoorlijk koud zijn, echt lekker op het strand lig je niet in die periode.

Huurauto kan je doen, ik vond het zelf regelmatig doodeng. Er wordt hard en asociaal gereden en ze doen nog weleens moeilijk bij het inleveren van de huurauto, met name bij toeristen.

Verder denk ik dat het met iets oudere kinderen wellicht een betere bestemming is, 4 en 6 vind ik erg jong, ik denk dat ze er weinig aan hebben.
De plaatsen zijn echt super om je vakantie door te brengen trouwens hoor, maar echt niet in december. :)
Ik denk inderdaad dat december best koud is, zeker in Essouira. Dat is een erg leuk plaatsje, maar met de wind was het zelfs in de zomer (ik was er vorig jaar in juni) niet heel erg warm. In Agadir staat die wind niet, maar ik weet niet niet of het dan weer is voor het strand, denk het niet. In Marrakech kun je je wel een paar dagen vermaken.

Ik vond met een huurauto rondrijden goed te doen hoor. En als je een huurauto meeneemt, kijk van tevoren heel goed of er al deuken en krassen in de auto zitten er zorg ervoor dat ze dat noteren bij het verhuurbedrijf. Als back up kun je zelf ook nog digitale foto's nemen. Maar bij mij was het totaal geen probleem.
Over dat de kids er nog niet veel aan hebben, mwah, dat geloof ik niet. Ze zijn wel wat gewend, zo namen we ze ook mee naar Thailand toen ze 2 en 4 waren. Tuurlijk houden we wel rekening met ze, dan hebben we zelf ook een veel leukere vakantie. Vooral onze oudste is enorm nieuwsgierig en geïnteresseerd in andere landen. Wat een feest! Maar ik besef me dat ik er niet vanuit moet gaan dat je in december in je bikini op het strand kan liggen daar. We laten het even bezinken. Ik heb er wel super veel zin in! Ik was ook al bij Riksja uitgekomen, maar die bouwstenen zijn niet helemaal wat ik zoek. Ik vond nog wel andere organisaties met (meerdaagse) excursies. Van de week verder uitzoeken...
Chicka, dat het in december in Essaouira kouder is dan in de zomer is een misverstand, de weinige keren dat ik er op het strand heb gelegen was zelfs in de winter. 's Avonds is het inderdaad erg koud, maar overdag heerlijk als 't niet waait.

Namibenzo, ik ken wel een privéchauffeur die uit Marrakech komt, hij werkt heel vaak met kleine gezelschappen of vaak ook met maar 2 personen. Kent alle hoeken en gaten in Marokko, spreekt erg goed Engels (en Frans). Als je wil kan ik je zijn contactgegevens sturen, dan kun je zelf contact met hem zoeken (hij is een van de beste vrienden van mijn man, ik ken hem zelf ook goed, hij werkt met reisbureaus maar ook voor zichzelf).

Ik vind het einde van het jaar qua temperatuur overdag 'n prima tijd om te reizen, alleen 's avonds kan het echt heel koud zijn, vooral in de woestijn en in de bergen. In de stad trouwens ook, maar in een niet te simpel hotel is er meestal wel verwarming.
Tof dat je dit aanbiedt, Isiss. Als die man ons een dag of 4 kan rondrijden en mooie plekken kan laten zien, zou dat ideaal zijn. Of we in de kerstvakantie gaan of een andere keer, is nog niet 100% duidelijk, maar dat we op korte termijn gaan, absoluut!

Ken jij Marokko goed? Zou je eens met me willen meedenken over een reisschema?

Dit is nu een globaal plan:

22 dec: begin van de avond aankomst Marrakech

23 dec: Marrakech

24 dec: Marrakech

25 dec: Start meerdaagse trip met privéchauffeur/gids vanaf Marrakech

26 dec: Meerdaagse toer

27 dec: Meerdaagse trip

28 dec: Chauffeur brengt ons naar Essaouira

29 dec: Essaouira

30 dec: Chauffeur brengt ons naar Agadir (of met een lijnbus?)

31 dec: Agadir

1 jan: Agadir

2 jan: Terugvlucht vanaf Agadir

Tips voor te bezoeken plaatsen erg welkom :-) Ik wil sowieso graag de woestijn zien, maar dan gewoon in een hotel overnachten. Ook het Atlasgebergte wil ik graag zien.

Ik zou heel graag het de gegevens van die chauffeur willen ontvangen.

Dank!

26
Dat cijfer 26 hoort er niet te staan. Typen met iPad is niet ideaal
Ik ken Marokko wel redelijk goed, niet alle kleine plaatsjes, maar wel grotendeels. Als je naar de woestijn wil, bv. Merzouga / Erfoud, dan moet je op minimaal 3 dagen rekenen. In één keer daar naar toe is erg lang, het is fijner om tussendoor te overnachten. Dat kan in Ouarzazate, de stad op zich is niet heel bijzonder, de filmstudio's net daarbuiten zijn wel leuk, en in het centrum staat een mooie kasbah waar je een rondleiding kunt doen. Overnachten in Dades, of eigenlijk net voor Dades in de vallei, is ook erg mooi. Dan ben je wel bijna een hele dag onderweg vanuit Marrakech. Vanuit Dades naar Merzouga is 'n uur of 5. Je kunt in een auberge aan de rand van de zandduinen overnachten, als je wil kun je dan een klein tourtje op de dromedaris maken. Leuker is om in de zandduinen te overnachten, maar dat is wel gruwelijk koud. Ik weet niet of het er vriest, maar een paar graden boven 0 zonder verwarming is ook erg koud. Woestijn is supermooi, maar je hebt 't na 1 overnachting ook wel gezien.

Terug naar Marrakech is weer 'n lange dag reizen. Je kunt in de Atlas overnachten, het is een uurtje of 2 à 3 voor Marrakech. Houdt er wel rekening mee dat de Atlas moeilijk begaanbaar kan zijn, het kan er flink sneeuwen en dan wil je er niet overheen.

Als ik jou was zou ik een dag korter in Marrakech blijven en er iets langer over doen met je trip naar de woestijn. Eventueel via Dades en Todra gaan. Essaouira is zeker leuk voor maximaal 2 dagen (vanuit Marrakech ongeveer 2,5 uur met de auto). Vanuit daar naar Agadir kan met de auto, is op zich 'n leuke route via de kust. Of met de bus, is een uur of 4 geloof ik. Agadir ken ik verder niet, ben er 1 keer geweest en het is niet sfeervol zoals Essaouira bv.

Als je eventueel contact wil met die chauffeur, mail me dan, dan kan ik je zijn mailadres of telefoonnummer geven.
Zagora ipv Merzouga als het om de woestijn gaat. De Atlas, Ait Benhaddou( en Dadesvallei) is echt een wandelgebied, kijk eens bij Marokko Kids (van Riksja Travel ) voor inspiratie. Trektoch met ezels bijvoorbeeld. Maar beter in de herfstvakantie!
Fijn meiden! Ik mail je zo, Isiss.

Koning Aap Kidz organiseert in de kerstvakantie ook gave familiereizen naar Marokko, zag ik. Handig ter inspiratie! Een aantal van jullie tips komt daar ook in terug. Maar zelf organiseren is veel goedkoper. Scheelt op het eerste oog voor ons gezin ruim 1000 euro.

Herfstvakantie is beter ja, maar het oorspronkelijke plan was om met de kerst weg te zijn, als onze zomervakantie niet meer zo vers in het geheugen ligt. Dan ben ik er echt aan toe (en geen kerststress thuis ), al zou ik liever 6 keer per jaar weggaan! Overdag 18 graden is dan ook al heerlijk.
Isiss, heb je mijn mail ontvangen?

Het dag-tot-dagschema krijgt steeds meer vorm. Als de gids zelf in Marrakech woont, kan hij daar al meteen met ons 'aan de slag' Een rondleiding door een kenner lijkt me erg interessant. Vervolgens rondreizen naar Ait Benhaddou, Zagora, Ouarzazate, opnieuw 1 dag Marrakech en tot slot Imlil. En daarna nog een paar dagen aan de kust. Ik neem aan dat de gids zelf ook ideeën heeft, dus wellicht wordt het schema nog een netje aangepast. Heb er nu al zo'n zin in!
Heb je teruggemaild :-)

De gids woont inderdaad in Marrakech, dus dat is handig. Leuke route heb je bedacht. Vanuit Zagora de woestijn in is wat minder toeristisch dan bij Merzouga, je gaat dan waarschijnlijk naar Mhamid. Ik ken het zelf niet, maar ken wel meer mensen die liever naar Mhamid gaan dan naar Merzouga.
Dankjewel Isiss! Ik ben er erg blij mee. Als het plan ten uitvoer is gebracht, plaats ik zeker een verslagje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven