Gezondheid alle pijlers

Borst prothese

05-06-2012 13:10 17 berichten
Beste Viva dames,

Mijn moeder heeft een aantal jaar geleden borstkanker gehad en toen is 1 borst verwijderd. De andere borst heeft maat enorm, ik geloof dubbel E.

Nu heeft ze 1 BH waar haar ene borst goed inpast en de in andere een prothese past/zit.

toen het twee week geleden zo warm was had ze erg veel moeite met het gewicht van de prothese, dat het zo plakte en irriteerde op de huis. Als ze bukt zie je vrij snel dat er maar 1 borst zit. Dit tesamen maakt warme dagen voor haar heel erg naar.

Zijn er hier dames die misschien een tip hebben om voornamelijk die jeuk/irritatie op warme dagen weg te nemen? Ze voelt dan namelijk heel goed dat 1 borst nep is en dat confronteerd haar dan weer met haar lichaam, terwijl als het iets koeler is, ze er geen last van heeft.

Ik vind het zo naar voor haar maar kan niet zo even iets verzinnen waar het beter door zou gaan. Net zoals kleding, niet te warm maar wel bedekkend genoeg om die inkijk tegen te gaan.

Iemand die misschien iets weet?
Plakken op de huid ?. Die prothese zit toch niet tegen haar huid aan ?.

Heb zelf prothese nog enormer dus (f) en in de cup zit een lapje stof genaaid zodat prothese niet tegen de huid aan komt. Heb dus nergens last van. En tja, dat inkijk gebeuren hou je niet tegen vrees ik. Zelf doe ik, als blouse of jurkje net een te lage hals heeft een leuk topje eronder en verder dikke po*p aan hebben hoor.
quote:carola1978 schreef op 05 juni 2012 @ 13:16:

Plakken op de huid ?. Die prothese zit toch niet tegen haar huid aan ?.

Heb zelf prothese nog enormer dus (f) en in de cup zit een lapje stof genaaid zodat prothese niet tegen de huid aan komt. Heb dus nergens last van. En tja, dat inkijk gebeuren hou je niet tegen vrees ik. Zelf doe ik, als blouse of jurkje net een te lage hals heeft een leuk topje eronder en verder dikke po*p aan hebben hoor.

Dat laatste zeg ik ook steeds, maar goed, gister was ze weer helemaal van slag erdoor.

Hmm, dat lapje stof heb ik haar niet over gehoord. Haar helpen is ook lastig, want ik mag niet kijken hoe die prothese BH eruit ziet. Denk je dat er een lapje/badstof tegen aan genaaid kan worden?
Alle reacties Link kopieren
Hemden van ten cate of gewoon bij de sting van die tanktops onder blouses en tops dragen.

Doe ik ook met mijn 75G.

Anders heb ik sowieso het gevoel dat men niet met mij praat.

Een hersteloperatie nooit aan de orde geweest?
quote:zusenzoo schreef op 05 juni 2012 @ 13:21:

Hemden van ten cate of gewoon bij de sting van die tanktops onder blouses en tops dragen.

Doe ik ook met mijn 75G.

Anders heb ik sowieso het gevoel dat men niet met mij praat.

Een hersteloperatie nooit aan de orde geweest?

Dat zijn inderdaad mooie hemden, ga het aan dr doorgeven.

Hersteloperatie wil ze niet, de wonden van de amputatie bleven heel lang ontstoken. Daarna kreeg ze wildvlees groei. Te bang dus dat het mis gaat. Ze zou liever van haar andere borst af zijn en een C maat prothese dragen.
@ evenwatanders,

Uhmm, lapje badstof kan vast wel, hier zit er een lapje tricot tegen aan. Dat is overigens gedaan in de winkel waar ik prothese en bh's koop.Ik denk dat als je zelf gaat zitten prutsen je wel rekening moet houden met het feit dat een deel van de bh elastisch is, dus als je naaimachine gebruikt stretchsteek gebruiken.
dubbel
Ik heb nog lotion etc die hiervoor geschikt is. Duur spul, het is van mijn moeder geweest en ik heb het bewaard zodat ik er misschien ooit nog iemand een plezier mee kon doen.

Wil je het hebben?
quote:EvenWatAnders schreef op 05 juni 2012 @ 13:33:

Misschien moet ik eens proberen met haar naar zo'n winkel te gaan en dat te regelen. ( normaliter kan ze dit soort dingen zelf wel, maar ze is ook overspannen en mijn vader is erg ziek geworden, wat nog maar afwachten is of hij nog beter wordt. Dus heeft ze denk ik nu wat hulp nodig om dit soort dingen op te lossen)
quote:evelise schreef op 05 juni 2012 @ 13:34:

Ik heb nog lotion etc die hiervoor geschikt is. Duur spul, het is van mijn moeder geweest en ik heb het bewaard zodat ik er misschien ooit nog iemand een plezier mee kon doen.

Wil je het hebben?Wat voor lotion is dat? Als het helpt uiteraard :D
quote:EvenWatAnders schreef op 05 juni 2012 @ 13:27:

[...]

Ze zou liever van haar andere borst af zijn en een C maat prothese dragen.Dat moet toch ook kunnen neem ik aan?
quote:helene31 schreef op 05 juni 2012 @ 14:06:

[...]

Dat moet toch ook kunnen neem ik aan?Lijkt mij ook, vooral omdat ze er gewoon last van heeft en het toch veiliger is mbt kans op herhaling. Ik ga er nog eens met haar over praten.
EvenWatAnders, bij een dergelijke grote maat wordt vaak tegelijk met een reconstructie van de bk-kant de andere kant verkleind en gelift. Dat kan misschien ook ipv dubbel plat (en dan behoudt je moeder hoogstwaarschijnlijk het gevoel in haar overgebleven borst).

Naast de gewone protheses bestaan er ook plakprotheses. Die plak je vast aan je borstkas, dus die zitten stevig en schuiven minder.

Er is ook een vrouw in Maastricht die maatwerk protheses maakt, als je moeder een 'lastige' borstkas heeft kan dat ook nog weleens helpen, maar dat plakkerige ben je er niet mee kwijt. http://prevoomaatwerk.nl/
Overigens zit het risico 'em bij borstkanker niet in nieuwe kanker in de andere borst (tenzij er sprake is van erfelijke aanleg), maar in uitzaaiingen van de eerdere kanker elders in je lichaam. Het weghalen van de andere borst is dus over het algemeen niet zinvol.
quote:bergamot schreef op 05 juni 2012 @ 15:39:

Overigens zit het risico 'em bij borstkanker niet in nieuwe kanker in de andere borst (tenzij er sprake is van erfelijke aanleg), maar in uitzaaiingen van de eerdere kanker elders in je lichaam. Het weghalen van de andere borst is dus over het algemeen niet zinvol.

Vandaar dat dat dan nog niet gedaan is.

Erfelijke aanleg weten we niet, niet onderzocht.

Bedankt voor je info, ik hoop haar een beetje op weg te helpen hiermee.
quote:bergamot schreef op 05 juni 2012 @ 15:35:

EvenWatAnders, bij een dergelijke grote maat wordt vaak tegelijk met een reconstructie van de bk-kant de andere kant verkleind en gelift. Dat kan misschien ook ipv dubbel plat (en dan behoudt je moeder hoogstwaarschijnlijk het gevoel in haar overgebleven borst).

Naast de gewone protheses bestaan er ook plakprotheses. Die plak je vast aan je borstkas, dus die zitten stevig en schuiven minder.

Er is ook een vrouw in Maastricht die maatwerk protheses maakt, als je moeder een 'lastige' borstkas heeft kan dat ook nog weleens helpen, maar dat plakkerige ben je er niet mee kwijt. http://prevoomaatwerk.nl/Dat zou wel een goede optie zijn denk ik als ze over de operatie angst heen weet te komen.
TO, ik zal het voor je opzoeken wat het precies is.

Bij mijn moeder is overigens wel de kanker in de andere borst teruggekomen, waarschijnlijk als bijwerking van de medicatie tegen de oorspronkelijke tumor. Dit als aanvulling op bergamot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven