vriendin met problemen
maandag 4 juni 2012 om 13:37
Hallo iedereen,
Ik heb een vriendin met een aantal problemen i.v.m. privacy kan ik hier niet over uitwijden. Nu is het zo dat ik de enige ben die op de hoogte is van de situatie. Ik heb meerdere keren voorgesteld dat ze dit niet voor zich moet houden maar met meer moet delen. Ik weet even niet wat ik moet doen, ik vind het voor mezelf een grote verantwoordelijkheid dat ik de enige ben die op de hoogte is. Maar daarnaast ben ik blij dat ze in ieder geval mij in vertrouwen neemt. Hebben jullie iets soortgelijks meegemaakt (ook al geef ik weinig informatie) en wat raden jullie aan?
Ik heb een vriendin met een aantal problemen i.v.m. privacy kan ik hier niet over uitwijden. Nu is het zo dat ik de enige ben die op de hoogte is van de situatie. Ik heb meerdere keren voorgesteld dat ze dit niet voor zich moet houden maar met meer moet delen. Ik weet even niet wat ik moet doen, ik vind het voor mezelf een grote verantwoordelijkheid dat ik de enige ben die op de hoogte is. Maar daarnaast ben ik blij dat ze in ieder geval mij in vertrouwen neemt. Hebben jullie iets soortgelijks meegemaakt (ook al geef ik weinig informatie) en wat raden jullie aan?
maandag 4 juni 2012 om 13:49
Weet niet om wat voor soort problemen het gaat natuurlijk,maar
Pas op dat je er niet teveel in mee laat trekken. Waarschijnlijk kan jij de problemen niet voor haar oplossen en moet ze hier hulp in hebben of een andere vorm van ondersteuning. Laat vriendin een afspraak maken bij de huisarts en die kan haar doorverwijzen naar de juiste instantie.
Pas op dat je er niet teveel in mee laat trekken. Waarschijnlijk kan jij de problemen niet voor haar oplossen en moet ze hier hulp in hebben of een andere vorm van ondersteuning. Laat vriendin een afspraak maken bij de huisarts en die kan haar doorverwijzen naar de juiste instantie.
maandag 4 juni 2012 om 14:16
Ja inderdaad, ik vind het ook een grote verantwoordelijkheid. Het probleem word steeds complexer en ik kan haar niet helpen, veel dingen moet zij zelf oplossen. Mogelijk met hulp van een instantie. En ergens ben ik ook bang dat als er dadelijk iets verkeerd loopt, ik dit had kunnen voorkomen. Maar dat komt weer terug op dat ik mij niet prettig voel om als enige op de hoogte van de hele situatie te zijn. Ik ga haar dit vertellen, al vind ik het echt heel moeilijk.
maandag 4 juni 2012 om 14:28
Ja ook meegemaakt. Vriendin van mij was verkracht en vertelde mij dit 6 weken later. Niemand wist het en ze zat helemaal met zichzelf in de knoop. Ik ben toen met haar meegegaan naar de poiltie om aangifte te doen en ze is toen naar het Riagg gegaan voor professionele hulp. Ik kan je steunen als vriendin, maar ik ben geen hulpverlener.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
maandag 4 juni 2012 om 14:55
Goed van je Iris! Ik vind het nog wel lastig zij is namelijk zo'n 10 jaar ouder en daarnaast laat ze zich niet snel wat vertellen. Alleen ze zit nu echt in de problemen dus ik ga het wel bespreken dat ze hulp zou moeten inschakelen. Omdat dit probleem ver boven mijn bereik is en ze meer nodig heeft dan alleen een luisterend oor op dit moment.
maandag 4 juni 2012 om 21:56
Nou gesprek gehad, het liep niet helemaal soepel, voor mijn gevoel kwam het niet helemaal over. Ik heb zelf het idee dat ze niet de kracht heeft om de situatie aan te pakken. Ik vind dat heel triest voor haar maar ik kan nu eenmaal niet de knopen voor haar doorhakken dat moet ze zelf doen.
Ik vind dit heel moeilijk omdat het nu op mij aankomt dat ik haar vertel dat het voor mij een grote belasting is.
Ik vind dit heel moeilijk omdat het nu op mij aankomt dat ik haar vertel dat het voor mij een grote belasting is.
maandag 4 juni 2012 om 22:06
Goed dat je dit zo hebt gedaan! Ik heb een tijd gehad dat ik zelf grote problemen had en dat maar 1 vriendin van me dit wist. Ze heeft uit respect naar mij toe dit nooit tegen iemand verteld. Uiteindelijk werd ik psychotisch en heeft ze wel mijn ouders gebeld. Als je mij toen vroeg, had ze alles aan niemand mogen vertellen. Maar achteraf heb ik die mening zéker niet. Het is goed als het openlijk wordt, bovendien heeft zij het nodig om ook met mensen te praten.
Zo hebben mijn ouders tegen mijn zusje gezegd toen ze nog jong was dat ze niet over mijn problemen mocht praten. Maar ik heb gezegd dat ze het best tegen haar vriendinnetjes mag vertellen als ze dat nodig heeft. Tuurlijk willen we allemaal privacy. Maar je kan nu eenmaal niet alles in de doofpot stoppen hoe graag je dit ook zou willen.
Zo hebben mijn ouders tegen mijn zusje gezegd toen ze nog jong was dat ze niet over mijn problemen mocht praten. Maar ik heb gezegd dat ze het best tegen haar vriendinnetjes mag vertellen als ze dat nodig heeft. Tuurlijk willen we allemaal privacy. Maar je kan nu eenmaal niet alles in de doofpot stoppen hoe graag je dit ook zou willen.
maandag 4 juni 2012 om 22:21
Chocoladeballetjes, bedankt voor het delen van je verhaal! En goed van je vriendin dat zij je ouders ingeschakeld hebt. Ook fijn om te lezen dat het achteraf alleen maar beter is geweest dat je problemen wat bekender werden.
Ik heb haar ook verteld over het delen, dat dit juist goed zou zijn omdat het dan makkelijker wordt voor haarzelf omdat het voor haar nog een extra druk is als zij het voor iedereen stil houdt.
Ik denk dat ik het zelf ook ga bespreken met iemand die ik vertrouw, niet om over haar te praten maar ik wil dit niet allemaal voor mijzelf houden, het is best veel en beklemmend. En het zit mij allemaal niet lekker dat ik tot nu toe de enige ben die van alles op de hoogte is. En dat terwijl ze nu nog steeds in die situatie zit. (kan hier niet veel over zeggen i.v.m. privacy) Ik wil weten wat een ander mij aanraadt, op het forum kan ik niet het hele verhaal zetten dus is het lastiger met raad geven natuurlijk.
Ik heb haar ook verteld over het delen, dat dit juist goed zou zijn omdat het dan makkelijker wordt voor haarzelf omdat het voor haar nog een extra druk is als zij het voor iedereen stil houdt.
Ik denk dat ik het zelf ook ga bespreken met iemand die ik vertrouw, niet om over haar te praten maar ik wil dit niet allemaal voor mijzelf houden, het is best veel en beklemmend. En het zit mij allemaal niet lekker dat ik tot nu toe de enige ben die van alles op de hoogte is. En dat terwijl ze nu nog steeds in die situatie zit. (kan hier niet veel over zeggen i.v.m. privacy) Ik wil weten wat een ander mij aanraadt, op het forum kan ik niet het hele verhaal zetten dus is het lastiger met raad geven natuurlijk.
maandag 4 juni 2012 om 22:29
Als mijn vriendinnen moeilijke problemen met mij bespreken, dan zoek ik ook altijd steun bij anderen. (ik ben iemand waar mensen snel hun dingen aan vertellen) Veel mensen snappen ook gewoon dat dit erbij hoort als je iemand wat verteld. Dat is zeker geen roddelen, maar zo kunnen we elkaar allemaal beter steunen! succes!
maandag 4 juni 2012 om 22:34
Heel erg bedankt voor je reactie, dat doet mij goed! Ik heb dat over het algemeen ook dat mensen snel hun dingen vertellen, dit zijn echter zulke complexe problemen en om heel eerlijk te zijn, snap ik daadwerkelijk haar handelen op dit moment niet. Dit vertel ik haar ook maar het lijkt niet aan te komen. Heel frustrerend en ik merk dat het mij persoonlijk te veel gaat raken ook omdat ik zo in een dubio zit moet ik iemand inschakelen etc. etc.
maandag 4 juni 2012 om 23:32
Ik kan me voorstellen dat je niet weet wat je moet doen. Ik heb het zelf nooit meegemaakt maar ik kan me wel situaties voorstellen waar zoiets kan gebeuren. Ik zou zeggen, als er mensen in fysiek gevaar zijn of als er kinderen bij betrokken zijn wiens fysieke of mentale gesteldheid in de problemen kan komen: iemand inschakelen. Niet per se een officiele instantie (hoewel bij kindermishandeling dat wel terecht zou kunnen zijn), maar misschien inderdaad een ouder familielid, of de vriendengroep erbij betrekken.
Realiseer je wel dat het niet jouw verantwoordelijkheid is wat er gebeurt, die verantwoordelijkheid ligt bij haar (en wie er verder bij betrokken is). Maar ik snap dat je wilt helpen. Als er wel een instantie is die speciaal voor dit soort problemen is (zoals een Blijf van m'n lijf huis voor huiselijk geweld) kun je aanbieden om daar samen met haar heen te gaan, of namens haar te bellen. Zelfde voor de huisarts als iemand bijvoorbeeld ongewenst zwanger is.
Lastig zeg, er zijn situaties waarbij je zo graag iemand zou willen vertellen wat ze moeten doen omdat je gewoon ziet dat ze in een ongezonde situatie zitten. Maar dat kan niet, jullie zijn allebei volwassen... dus het blijft haar keuze.
Sterkte!
Realiseer je wel dat het niet jouw verantwoordelijkheid is wat er gebeurt, die verantwoordelijkheid ligt bij haar (en wie er verder bij betrokken is). Maar ik snap dat je wilt helpen. Als er wel een instantie is die speciaal voor dit soort problemen is (zoals een Blijf van m'n lijf huis voor huiselijk geweld) kun je aanbieden om daar samen met haar heen te gaan, of namens haar te bellen. Zelfde voor de huisarts als iemand bijvoorbeeld ongewenst zwanger is.
Lastig zeg, er zijn situaties waarbij je zo graag iemand zou willen vertellen wat ze moeten doen omdat je gewoon ziet dat ze in een ongezonde situatie zitten. Maar dat kan niet, jullie zijn allebei volwassen... dus het blijft haar keuze.
Sterkte!
dinsdag 5 juni 2012 om 18:43
Dankjewel voor je uitgebreide reactie minnim.
Ik heb besloten er toch wat afstand van te doen, het verschilt dus ook per keer hoe groot de problemen zijn. Gisteravond en vanmorgen was het nog een groot probleem en in de middag was dit al een stuk minder.
Zelf denk ik dat zij hierin ook tegen mij niet helemaal de waarheid verteld. Ik kan op deze manier niet inschatten hoe groot de problemen nu daadwerkelijk zijn. Daarnaast al kon ik dat wel dan liggen de problemen alsnog ver boven bereik en heb na overleg met iemand die ik vertrouw besloten mij er bij neer te leggen dat wij inderdaad beide volwassen zijn en dat ik niet de verantwoordelijkheid op mij kan nemen.
Hopelijk kan ik de afstand blijven nemen, ik vind dit nog best moeilijk. Ik weet dat concreet benoemen het beste zou zijn, maar ik vind dit heel moeilijk.
Ik heb besloten er toch wat afstand van te doen, het verschilt dus ook per keer hoe groot de problemen zijn. Gisteravond en vanmorgen was het nog een groot probleem en in de middag was dit al een stuk minder.
Zelf denk ik dat zij hierin ook tegen mij niet helemaal de waarheid verteld. Ik kan op deze manier niet inschatten hoe groot de problemen nu daadwerkelijk zijn. Daarnaast al kon ik dat wel dan liggen de problemen alsnog ver boven bereik en heb na overleg met iemand die ik vertrouw besloten mij er bij neer te leggen dat wij inderdaad beide volwassen zijn en dat ik niet de verantwoordelijkheid op mij kan nemen.
Hopelijk kan ik de afstand blijven nemen, ik vind dit nog best moeilijk. Ik weet dat concreet benoemen het beste zou zijn, maar ik vind dit heel moeilijk.
dinsdag 5 juni 2012 om 18:48