Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld vriend,

07-06-2012 11:29 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Er is iets wat mij een beetje zorgen baard en niet helemaal lekker zit. Door allerlei situaties van vroeger uit heeft mijn vriend een studieschuld opgebouwd van 40.000 euro. Dit houdt in dat hij vanaf volgend jaar juli (want je moet geloof ik pas terugbetalen na twee jaar, als ik het goed zeg) 226 o.i.d. per maand moet betalen aan DUO. Dit houdt in dat hij dan nog zo'n 1000 euro per maand over houdt van zijn salaris en dit is dan voorlopig nog wel zo. De studieschuld is met dit bedrag het minimale wat hij mag terugbetalen en duurt 15 jaar (!).

Ik zelf vind dit moeilijk omdat wij na de zomer actiever willen kijken of we samen kunnen wonen en hoe dan. Ik zelf verdien ook geen bakken met geld, maar dan houden wij niet veel geld over als je zijn studieschuld eraf haalt. Zelf heb ik geen enkele studieschuld opgebouwd door keihard te werken en te sparen en heb ik nu ook een redelijke spaarrekening. Natuurlijk geen 40.000 euro want ik heb er zelfs nog aan gedacht om mijn spaargeld aan hem te schenken voor zijn studieschuld. Dit vind ik echter ook wel wat ver gaan, daar ik altijd juist zo zorgvuldig ben geweest op financieel gebied.

Mijn vraag is eigenlijk; wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Meebetalen of niet? Zelf meer vaste lasten op je nemen? We hebben ongeveer een gelijk salaris als je zijn studieschuld niet meetelt. Spaargeld inzetten ervoor of niet? Hij zelf zegt dat hij beslissingen gemaakt heeft in het verleden (geholpen schulden van familie af te lossen met stufi en nu dus zelf schulden krijgen e.d.) en dan nu zelf op de blaren moet zitten. Ik denk, als wij samen blijven en samen wonen dan moet ik toch ook indirect op de blaren zitten. Omdat wij bijvoorbeeld niet in aanmerking komen voor een bepaald huurbedrag (omdat dat niet haalbaar is). Verder is vriend door weer een andere situatie niet ver gekomen in 'alvast sparen voor zijn studieschuld'.

Ik snap zijn omstandigheden en ben niet boos op hem, maar merk wel dat ik het lastig vind. Ik weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Omdat ik zelf zo anders sta in financiën.

Graag jullie reactie,
quote:zonnestraal1987 schreef op 07 juni 2012 @ 11:46:

Ik bedoelde met dat ik anders sta in financiën niet dat ik mijn vriend veroordeel. Maar meer dat ik het lastig vind hoe de situatie is. Ik snap ook dat er situaties zijn waardoor je een studieschuld kunt opbouwen die torenhoog is (o.a. kiezen voor verkeerde studie e.d.) maar ik heb die situaties nooit gehad (en dus kon ik anders staan in mijn financiën).Ah ok. Het kwam een beetje over alsof een studieschuld een keuze is, maar dat is vaak helemaal niet zo. In de media komt zo vaak het beeld naar voren van studenten die hun lening gebruiken om uit te gaan en op vakantie van te gaan maar ik ken in mijn (studenten-)omgeving echt niemand die dat doet/heeft gedaan.
Ik heb zelf een studieschuld en ik studeer in mei volgend jaar af, met een beetje geluk. Ik wil zodra ik werk heb beginnen met terugbetalen, en de schuld zo snel mogelijk wegwerken. Maar er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn vriend mee te laten betalen. Ik heb deze schuld opgebouwd en ik zal hem niet belasten met het terugbetalen hiervan.

Ik ben dan ook van mening dat je vriend met de DUO moet overleggen wat hij echt móet terugbetalen per maand, met zijn salaris, en ik zou me er, als ik jou was, verder niet aan storen.

Tja, als er bepaalde dingen niet mogelijk zijn vanwege de studieschuld, dan is dat zuur. Maar zo is het nu eenmaal en je kunt het niet veranderen.
Kan hij nog steeds niet sparen voor het aflossen van zijn studieschuld?

Vooalsnog zal ik zeker niet mee betalen aan zijn studieschuld. Bereken de gezamelijke vaste lasten en deel dit door 2, aangezien jullie inkomen gelijk is schrijf je. Anders verdeel je dit na ratio. Dit sort je op een gezamelijke rekening voor de vaste lasten. Van het overige betaal je je eiegn lasten en de leuke dingen. Je vriend houdt dan minder over, maar dat is dan eenmaal zo.

Ga je spaargeld niet in zijn studieschuld stoppen. Wat nu als het over een jaar uitgaat?

Ik vind zijn inkomen laag. Is het niet mogelijk een andere baan te zoeken met meer perspectief?

Als jullie een aantal jaren hebben samengewoond kun je altijd nog kijken of je mee wilt gaan betalen aan zijn studieschuld. Je kunt dit notarieel laten vastleggen.

Het exacte bedrag van wat hij verdiend dat weet ik niet precies omdat er ORT toeslagen bij zitten. Dus de ene maand iets meer dan de andere maand.

Kan je vriend zich niet zo laten inroosteren dat hij elke maand wat meer verdient? Dan kan hij dat geld gebruiken om zijn studieschuld af te lossen.
Zit er wel progressie in zijn inkomen?

Ik heb op de website van DUO gekeken en ze kijken dus naar het inkomen van 2 jaar terug (dus in 2012 betalen op basis van inkomen 2010). Dus als hij toen nog minder verdiende, zal hij lager starten. Is dat niet het geval, dan kan je vriend een draagkrachtmeting aanvragen, misschien dat hij dan op een lager bedrag uitkomt. Alleen telt het inkomen van zijn partner wel mee. En een partner is volgens de site:

Een partner is iemand met wie u in 2012

■bent gehuwd of met wie u een geregistreerd partnerschap bent aangegaan en van wie u niet duurzaam gescheiden leeft of

■op hetzelfde adres woont en duurzaam een gezamenlijke huishouding voert, maar met wie u niet gehuwd bent of een geregistreerd partnerschap bent aangegaan. Ouders en daarbij inwonende broers en zussen worden niet als partner gezien.

Dus dan kom je toch al snel op die 226 euro uit denk ik.
quote:DeSiep schreef op 07 juni 2012 @ 11:48:

Als je gaat samenwonen betaal je indirect al mee aan de studieschuld doordat hij minder te besteden heeft dan wanneer hij die schuld niet zou hebben.

Dus iedereen die roept dat hij het lekker zelf uit moet zoeken, begrijp ik niet helemaal.Dit ben ik niet helemaal met je eens. Die eerste 10 jaar heeft mijn vriend er niks van gemerkt dat ik per maand 150 euro aan mijn studieschuld betaalde. Hij hadd gewoon 150 euro per maand meer te besteden. En toen ging ik iets meer verdienen dan hij en was er geen verschil meer. En toen ging hij weer iets meer verdienen. En toen ik weer. etc...

226 (of 224 ik weet het niet precies) is gewoon het bedrag wat moet als je een studieschuld van 40.000 euro hebt. Anders krijg je het bedrag niet afbetaald in 15 jaar tijd en die tijd heb je om af te betalen van studieschuld bij DUO. En ja een andere baan is een optie, maar hij geniet ontzettend van zijn werk en heeft een vast contract gekregen. Het is werk in de zorg, vandaar dat het bedrag niet ontzettend hoog is. Het exacte bedrag van wat hij verdiend dat weet ik niet precies omdat er ORT toeslagen bij zitten. Dus de ene maand iets meer dan de andere maand.

Vriend heeft zeker wel gewerkt tijdens zijn studie en desondanks een studieschuld opgebouwd. Hij heeft alleen zijn geld geïnvesteerd in o.a. de schulden van zijn familie en in een relatie veel geld gestoken in zijn vriendin (woonde in het buitenland, minder financiële middelen).

Ik bedoelde met dat ik anders sta in financiën niet dat ik mijn vriend veroordeel. Maar meer dat ik het lastig vind hoe de situatie is. Ik snap ook dat er situaties zijn waardoor je een studieschuld kunt opbouwen die torenhoog is (o.a. kiezen voor verkeerde studie e.d.) maar ik heb die situaties nooit gehad (en dus kon ik anders staan in mijn financiën).

Die 226 euro kun je laten verlagen als je vraagt om draagkrachtmeting. Dan kun je, als je niet gehuwd bent, een lager bedrag terugbetalen en ben je na 15 jaar betalen ook klaar. Wel zal er herberekeningen plaatsvinden bij stijgingen inkomen, maar het idee blijft dat je na 15 jaar klaar bent.

Echter, als je trouwt dan moet je voor herberekeningen ook het inkomen van je echtgenoot mee laten nemen als je binnen 15 jaar schuldenvrij wil zijn. Je kunt ook kiezen om het erbuiten te laten houden, maar dan betaal je dus langer dan 15 jaar door totdat je alles afgelost hebt.
quote:DeSiep schreef op 07 juni 2012 @ 11:48:

Als je gaat samenwonen betaal je indirect al mee aan de studieschuld doordat hij minder te besteden heeft dan wanneer hij die schuld niet zou hebben.Dus iedereen die roept dat hij het lekker zelf uit moet zoeken, begrijp ik niet helemaal.Niet als je allebei de helft van de vaste lasten betaalt en hij zijn schuld van wat hij overhoudt betaalt.
Even offtopic: Ik vind het bizar hoe makkelijk je een studielening kunt aangaan. Ik was met mijn studerende zusje bij zo'n DUO kantoor om een studielening aan te vragen. Even wat vraagjes beantwoorden, een handtekening zetten en hoppa een maand later krijg je al een maximale lening. Persoonlijk vind ik dit een erg slechte zaak waar echt wel wat meer toezicht op zou mogen. Het is allemaal zo makkelijk, maar later zit je wel mooi met een schuld. Als je een lening nodig hebt, so be it, maar er zijn er zat die van die lening uitgaan, shoppen e.d.
quote:Primabella schreef op 07 juni 2012 @ 11:53:

Zit er wel progressie in zijn inkomen?

Ik heb op de website van DUO gekeken en ze kijken dus naar het inkomen van 2 jaar terug (dus in 2012 betalen op basis van inkomen 2010). Dus als hij toen nog minder verdiende, zal hij lager starten. Is dat niet het geval, dan kan je vriend een draagkrachtmeting aanvragen, misschien dat hij dan op een lager bedrag uitkomt. Alleen telt het inkomen van zijn partner wel mee. En een partner is volgens de site:

Een partner is iemand met wie u in 2012

■bent gehuwd of met wie u een geregistreerd partnerschap bent aangegaan en van wie u niet duurzaam gescheiden leeft of

■op hetzelfde adres woont en duurzaam een gezamenlijke huishouding voert, maar met wie u niet gehuwd bent of een geregistreerd partnerschap bent aangegaan. Ouders en daarbij inwonende broers en zussen worden niet als partner gezien.

Dus dan kom je toch al snel op die 226 euro uit denk ik.Je kunt je partner er buiten houden (dacht dat dat alleen geldde voor gehuwden/gereg partners, maar ze zijnn blijkbaar strenger geworden), maar dan ben je na 15 jaar niet schuldenvrij, maar betaal je het lagere bedrag (met herberekeningen elke paar jaar) totdat het volledig afbetaald is.
Dubbelma, dat is niet wat er op de website van DUO staat
Vriend werkt al meer dan wat hij voorheen deed en daarnaast werkt hij ook regelmatig wat bij op verschillende plekken (winkel van kennissen e.d.) dus echt veel meer werken zit er niet echt in. Hij kan over een maand of drie (schat ik) pas echt functioneel gaan sparen. Doordat hij eigenlijk zo nobel is geweest om zijn familie te helpen met schulden en zijn toenmalige vriendin, is zijn schuld zo omhoog gegaan. Dat geld kan hij niet terugvragen aan familie, want die hebben het nog steeds niet breed (een beetje eindjes aan elkaar knopen). Vriend geeft aan dat hij vanuit vroeger ook niet anders gewend is.

Ondanks dat ik het ontzettend lief vind dat hij zoveel mensen heeft willen helpen heeft hij zich mede daardoor ook in de vingers gesneden zelf. Verder heeft hij twee keer een verkeerde studiekeuze gemaakt wat hem studiejaren heeft gekost en daarna een diploma afgemaakt.

Vriend wil ook niet dat ik mee betaal met spaargeld of überhaupt. Indirect doe ik dit natuurlijk toch door of meer in te leggen als we samenwonen in boodschappen o.i.d. of kleiner te gaan wonen o.i.d. Ik woon overigens al 6 jaar op mijzelf en woon nu prima. Ik zou er financieel niet perse of voorruit gaan door samen te wonen omdat ik niet zo groot woon nu. Heb verder geen enorme eisenpakket hoor. Ben niet iemand die veel geld nodig heeft of daar geluk uit haalt, het ging mij meer om het totaalplaatje. Dat het wel even schrikken was voor mij. Dus niet omdat ik vriend veroordeel, ik weet ook dat hij er niet mee op vakantie is gegaan of iets. Maar is even een groot verschil.
Oh ik zie het al, dat zijn de nieuwe regels. Het hangt er vanaf in welk jaar je vriend voor het eerst studiefinanciering heeft gehad.
quote:ontbijtkoekje schreef op 07 juni 2012 @ 11:56:

Als je een lening nodig hebt, so be it, maar er zijn er zat die van die lening uitgaan, shoppen e.d.Maar er zijn ook genoeg die dat niet doen!! Ik leen voor mijn collegegeld en werk om te kunnen leven, ik ga nauwelijks uit omdat ik daar geen geld voor heb. Toch heb ik straks meer dan 15000 euro studieschuld, door die langstudeerboete.
Nu ook even een inhoudelijke reactie van mij .

Buiten alle regeltjes om die er zijn over wel/niet samenwonen, het meerekenen van beide salarissen/etc vind ik dat als je serieuze toekomstplannen met elkaar hebt je elkaar gewoon helpt zoveel als mogelijk is.

Ik zou het best raar vinden om samen te wonen en dat de 1 zonder studieschuld dan veel meer te besteden heeft dan degene met de studieschuld. Dan krijg je toch hele rare situaties? Dan wil je samen uit eten of iets leuks doen, en dan heeft de 1 geld en de ander niet.

Wij gooien alles hier gewoon op 1 hoop waarvan de vaste lasten worden betaald. Alles wat er over blijft sparen we samen, of maken we samen op.
quote:undereternalstars schreef op 07 juni 2012 @ 12:01:

[...]

Maar er zijn ook genoeg die dat niet doen!! Ik leen voor mijn collegegeld en werk om te kunnen leven, ik ga nauwelijks uit omdat ik daar geen geld voor heb. Toch heb ik straks meer dan 15000 euro studieschuld, door die langstudeerboete.Je moet je niet aangesproken voelen... Jij hebt toch een lening nodig??? Ik heb het alleen over studenten die zo'n lening wel goed vinden en daarom geen baantje erbij zoeken e.d. In mijn omgeving zelfs iemand gekend die naar school ging, ging lenen puur omdat ie dan niet hoefde te werken. Zo kansloos...
Je vriend is dus vooral ook naïef geweest. Is hij nog steeds zo? Dat hij familie en vrienden helpt met zijn zuurverdiende geld?

Jammer dat hij niet eerder de mogelijkheid had om te sparen. Kan hij dat straks wel, of vindt hij dan weer een ander "project"? Is hij zich bewust van zijn studieschuld en de gevolgen daarvan?

Leuk werk is heel belangrijk, voor mij belangrijker dan wat het oplevert, maar als je er niet van rond kunt komen zul je toch iets anders moeten zoeken.
quote:ontbijtkoekje schreef op 07 juni 2012 @ 12:03:

[...]

Je moet je niet aangesproken voelen... Jij hebt toch een lening nodig??? Ik heb het alleen over studenten die zo'n lening wel goed vinden en daarom geen baantje erbij zoeken e.d. In mijn omgeving zelfs iemand gekend die naar school ging, ging lenen puur omdat ie dan niet hoefde te werken. Zo kansloos...Ja ik ken ook wel mensen die alles van hun ouders betaald krijgen en dan nog steeds lenen omdat ze persee elke dag een pakje sigaretten willen roken. Maar dit zijn er wel erg weinig.
Hij houdt 1000 euro over voor alle vaste lasten etc. wanneer ze gaan samenwonen. Stel de huur is 650 euro (zit je zo aan), g/w/l 150 (ik noem maar iets), gsm, verzekeringen, ziektekosten a 110 euro o.i.d. etc etc. Deel dat door 2 en hij houdt misschien 100 euro over per maand om wat leuks van te doen.

Dan zou ik (indien ik meer zou overhouden) mijn partner vaker trakteren op een etentje of biertje op terras of iets dergelijks. Dan betaal je indirect toch al mee omdat dat anders niet nodig was ? moet hij dan maar thuisblijven en zij in haar eentje iets leuks doen omdat hij het niet kan betalen ? Ik noem maar een zijdwarsstraat.
Van de duo site:

"Inkomen partner telt mee

Bij het verlagen van het maandbedrag telt ook het inkomen van uw partner mee. Hebt u voor het eerst studiefinanciering gehad vóór 1 augustus 2009 (mbo) of 1 september 2009 (hbo/universiteit), dan kunt u ervoor kiezen om het inkomen van uw partner buiten beschouwing te laten. Het gevolg is dan wel dat u niet meer automatisch na vijftien jaar van uw schuld af bent. Het aantal maanden dat u het inkomen van uw partner buiten beschouwing laat, wordt namelijk bij die vijftien jaar opgeteld. "

Het lijkt me logisch dat vriend van TO al voor 2009 stufi had gekregen
Ik vraag me af of de vrouwen die nu zeggen dat de kosten 50-50 moeten worden verdeeld (en vriend de terugbetaling maar van zijn eigen geld moet doen), dat ook blijven volhouden als ze kinderen krijgen en zelf 2 of 3 dagen gaan werken ipv 4-5.

Als ze van een lager salaris nog steeds de helft moeten betalen, dan moet de verdeling vast wel naar rato.
quote:swirls2012 schreef op 07 juni 2012 @ 12:02:

Nu ook even een inhoudelijke reactie van mij .

Buiten alle regeltjes om die er zijn over wel/niet samenwonen, het meerekenen van beide salarissen/etc vind ik dat als je serieuze toekomstplannen met elkaar hebt je elkaar gewoon helpt zoveel als mogelijk is.

Ik zou het best raar vinden om samen te wonen en dat de 1 zonder studieschuld dan veel meer te besteden heeft dan degene met de studieschuld. Dan krijg je toch hele rare situaties? Dan wil je samen uit eten of iets leuks doen, en dan heeft de 1 geld en de ander niet.

Wij gooien alles hier gewoon op 1 hoop waarvan de vaste lasten worden betaald. Alles wat er over blijft sparen we samen, of maken we samen op.Ik vind dat wanneer je een jaar samen bent en voor het eerst gaat samenwonen, het best ver gaan om oude schulden gaan aflossen voor elkaar. Je hebt nooit eerder samengewoond, je weet niet hoe dat gaat verlopen.... Op zich kun je overwegen om deels bij te dragen aan het maandelijkse bedrag, maar je hele spaarpot erin gooien zou ik nooit doen.
quote:swirls2012 schreef op 07 juni 2012 @ 12:02:

Maar dat is toch een consequentie van de keuze die diegene zelf heeft gemaakt!?
quote:Ikbenanoniem schreef op 07 juni 2012 @ 12:07:

Ik vraag me af of de vrouwen die nu zeggen dat de kosten 50-50 moeten worden verdeeld (en vriend de terugbetaling maar van zijn eigen geld moet doen), dat ook blijven volhouden als ze kinderen krijgen en zelf 2 of 3 dagen gaan werken ipv 4-5.

Inderdaad. Ik snap sowieso niet dat blijkbaar veel mensen zo zitten te kijken op geld binnen een relatie (de hele gedachte van dit is mijn geld en dat is jouw geld). Alsof je met een vreemde samenwoont, of een soort huisgenoten bent ipv partners.

Als de 1 (veel) meer te besteden heeft dan de ander dan krijg je naar mijn idee echt hele rare situaties.
Volgens mij wordt in de meeste gevallen naar ratio bedoeld. In ieder geval, dat vind ik logisch. Echter omdat TO zegt een gelijk inkomen te hebben als haar vriend wordt 50/50 verdeling genoemd.

Omdat vriend waarcshijnlijk niet veel overhoudt zal TO vaker opdraaien voor de financiën bij uitstapjes e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven