Kipfilet sappig houden

08-05-2026 18:18 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga morgen aan de slag met een recept en daarvoor moet ik kipfilet bakken in een pan of grillen in de oven en daarna in plakken snijden.

Ik heb al meer dan 10 jaar geen kipfilet voorbereid, ik heb "overgestapt" op kippendij. Filet werd altijd gortdroog bij mij.

Bij dit gerecht moet het wel gaan om filet omdat dij wel afdoet aan het gerecht, zeg maar.

Wie heeft tips of dé tip om de kipfilet nog een beetje sappig en mals te houden (als in: niet droog)?
Eerst in plakken snijden.

Een hele kipfilet wordt inderdaad sneller droog omdat het een tijd duurt voordat de binnenkant gaar is en dan is de hele buitenkant al droog.
Plakjes ontbijtspek er omheen wikkelen doet wonderen op dat gebied. En de kipfilet van te voren in bier of wijn leggen geeft ook extra mals effect.
Goede kip kopen, in plakken snijden, kort aanbakken en dan deksel op de pan. Zeker niet te lang. Het is echt zo klaar.
Bereidt hem in de airfryer.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Zelf laat ik de slager mijn kipfilets vlinderen en plathameren. Dan doe ik ze thuis vullen met kruidenkaas en omwikkel ze met dunne plakjes ontbijtspek. Super mals en sappig resultaat!
Zo kort mogelijk bakken vooral
Wij pekelen de kip altijd. Blijft hij heerlijk mals en sappig
Als je de kip in plakken/repen in de pan bakt: na het kruiden een laagje bloem.
Bedankt voor het meedenken iedereen. Sommige tips zijn niet mogelijk vanwege het recept, en natuurlijk kan ik daarvan afwijken, maar ik wil graag heel specifiek dit broodje: https://www.laplace.com/recepten/foccac ... neerde-kip

Daarom twijfel ik over het eerst in plakken snijden en daarna bakken.
Goede kipfilet, daar begint het mee. Dan kort aanbakken in redelijk hete boter. Vervolgens langzaam laten garen en regelmatig keren. Neem vervolgens de kipfilet uit de pan en laat deze 5 tot 10 minuten rusten. Dan pas in plakjes snijden.

Zorg dat de filets allemaal even dik zijn.
Kipfilet marineren met wat zuurs, dit kan citroen/limoen zijn, maar bijvoorbeeld ook karnemelk. Je zou bij het recept wat je wil maken het marineren kunnen doen met een zuurtje+ de Italiaanse kruiden.
Zuren breken de eiwitten af, eigenlijk net als bij stoofvlees.
In de airfryer als hele kipfilet, met peper en zout, en direct als het de airfryer uitkomt goed inwikkelen in aluminiumfolie, 15 min laten rusten en dan snijden. Zo heb ik afgelopen week nog een lading gebakken, daarna zelfs ingevroren en weer ontdooit en toen was het ook nog sappig.
Ushuaia schreef:
08-05-2026 20:14
Bedankt voor het meedenken iedereen. Sommige tips zijn niet mogelijk vanwege het recept, en natuurlijk kan ik daarvan afwijken, maar ik wil graag heel specifiek dit broodje: https://www.laplace.com/recepten/foccac ... neerde-kip

Eerste in plakjes snijden lijkt mij juist lekkerder, omdat het dan veel egaler marineert.
Maarrrr gare kip is natuurlijk wel veel beter in echt dunne plakjes te snijden.
Verder is hier al karnemelk genoemd en daar heb ik ook goede ervaring mee.
Een (donker) biertje werkt ook om het mals te houden en dat laat een lekkere smaak achter.
Als je toch eerst wil snijden dan kun je je filet eerst kort laten bevriezen. Niet helemaal hard gevroren maar als je 'm kort invriest wordt ie stevig(er) en kun je er dunnere plakjes van snijden.

Bij dit recept zou ik zelf denk ik toch gaan voor in z'n geheel klaarmaken en dan snijden. Goed laten rusten inderdaad, dan zou het moeten lukken. Succes!
Idd goede kipfilet, maar in de oven op 180 graden zoals in het recept gaat het dan bij mij heel goed hoor. Geen kipfilet van supermarkt (of iig niet van AH) , die lopen leeg en dan hou je een klein kipfiletje zwemmend in het water over, treurig genoeg.
Zoals het hier is omschreven pak ik het aan (nooit meer droge kip):
https://www.huishoudwiki.nl/2024/02/10/ ... it-de-pan/
Geen supermarktkip kopen, maar kipfilet van de slager, voor de rest worden er al goede tips voor de bereiding gegeven.
Ushuaia schreef:
08-05-2026 20:14

40 minuten is echt te lang. Doe het zelf op ongeveer 20-25 minuten (beetje afhankelijk van grootte van de filet) op 200.
Vroeger bij V&D deze zou vaak gemaakt en maak ze nog steeds.
Waarom doet kipdij af aan dit specifieke gerecht?

Verder geen tips. Ik vind kipfilet zelden lekker. Vooral als hij door mij gemaakt is.
Phlox24 schreef:
08-05-2026 20:18
Goede kipfilet, daar begint het mee. Dan kort aanbakken in redelijk hete boter. Vervolgens langzaam laten garen en regelmatig keren. Neem vervolgens de kipfilet uit de pan en laat deze 5 tot 10 minuten rusten. Dan pas in plakjes snijden.

Zorg dat de filets allemaal even dik zijn.
Dit!
Eerst aanbakken op hoge temperatuur. Dan schroei je hem dicht en hou je de sappen er in!

Dus eerst in hete boter op hoge temperatuur aan twee kanten aanbakken. En dan de temperatuur naar beneden en dan laten garen. Met regelmaat omkeren.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
De truc die altijd werkt bij kippendijen (met filets heb ik het nooit geprobeerd) is even koken, een minuutje (of twee) zodat het vlees gaar is. Daarna kun je kruiden aanbrengen, marineren etcetera en dan snel bakken op hoog vuur of de kip in de oven doen: de binnenkant is al gaar dus het is alleen nog een kwestie van krokant maken. Als het met kippendijen werkt, zal het vast ook met filets lukken.
Van tevoren snijden en inderdaad heel kort, zachtjes koken.
Ik bak kip even stevig aan, doe er dan een klein scheutje water bij, heel laag vuur, deksel op de pan en regelmatig keren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven