Beetje efficiënt naar Parijs

22-05-2012 18:28 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort gaan mijn man en ik een week naar de omgeving van Parijs. We willen er heel veel gaan doen, maar ik heb wat prijzen uitgeplozen en het is allemaal met elkaar flink aan de prijs. Ik heb gezien dat er een Museumpas is en we zijn er de eerste zondag van de maand en dan zijn sommige musea gratis.

Heeft iemand wat adviezen over hoe we efficient te werk kunnen gaan? We willen bijvoorbeeld in Parijs zelf naar de tombe van Napoleon, de Eiffeltoren, conciergerie en musée d'Orsay. Buiten de stad willen we naar Fontainebleau, Vincennes en Reims. Ehh, heel veel dus...

We zijn er al eens eerder geweest en toen hebben we het Louvre, de Arc de Triomphe en de Notre Dame al gezien. Ook in Versailles zijn we geweest, maar de tuinen zouden we nog wel eens willen zien.

Tot slot nog een vraag over het openbaar vervoer. We zitten best een eind buiten de stad. Wat is dan handig qua ticket? Paris Visite of een carte Mobilis?
Efficient qua tijd of qua geld?

Je had beter in een hotelletje in de stad kunnen gaan zitten, dan had je de gratis fietsen ook makkelijker kunnen gebruiken!
Fietsen! Erg leuk, je krijgt een completer beeld van de stad en je wordt nog bruin ook! Fietsvoorzieningen zijn prima in Parijs!
Hotelletje wilde mijn man niet. We zitten nu op een camping zo dicht mogelijk bij als ik kon vinden. En efficient qua tijd en geld. We willen eigenlijk zo veel mogelijk doen en zo weinig mogelijk betalen. Echt Hollands dus, haha.

Fietsen is inderdaad een leuk idee. September jij noemde gratis fietsen, heb je hier tips over?
Wij hebben laatst een museumpas voor twee dagen genomen. Niet alleen voor het geld (weet zelfs niet of we het goedkoper was voor ons) maar wel voor de tijd: je mag vaak de rij skippen met die pas.

Wat wij gedaan hebben op die twee dagen:

Musee de l'armee (is aan de tombe van napoleon)

Tombe

Musee Rodin

Arc de Triomphe

Louvre

Conciergerie

Plus nog wat dingen waar je de pas niet voor nodig had.

Hou er rekening mee dat Musee d'orsay op maandag gesloten is en dat het op die gratis zondag nog drukker is dan gewoonlijk.

Ik zou op een ochtend beginnen met de Eiffeltoren (als de liften terug werken tenminste) dan naar de tombe en Orsay.

Conciergerie de volgende dag. Die ligt overigens naast de Sainte chapelle en dat is ook de moeite.
Ik vind de Paris Visite superpraktisch voor het vervoer. Die kan tot zone 5 (vliegvelden, disneyland).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Omdat niet alle liften van de Eiffeltoren werken zijn de wachttijden om er op te komen immens. Reken op drie uur in de rij staan.

Wij hebben de Eiffeltoren geskipt om deze reden.
Miss.Marissie schreef op 22 mei 2012 @ 20:39:

Hotelletje wilde mijn man niet. We zitten nu op een camping zo dicht mogelijk bij als ik kon vinden. En efficient qua tijd en geld. We willen eigenlijk zo veel mogelijk doen en zo weinig mogelijk betalen. Echt Hollands dus, haha.

Fietsen is inderdaad een leuk idee. September jij noemde gratis fietsen, heb je hier tips over?
Ja! Google!
Je zit op de camping in Bois de Boulonge (of zo)? Dan zou ik zeker proberen om fietsen voor de hele vakantie te huren (of meenemen). De camping is fietsend op prima afstand van alles, maar 's nachts met openbaar vervoer niet handig. In tegenstelling tot sommige horrorverhalen voelde ik mij 's nachts helemaal veilig in het park op de fiets (we waren met 2 meiden van 19 destijds, alleen had ik het niet gedaan).
Eiffeltoren is op het moment een afrader vanwege werkzaamheden

Musee d'orsay staat ook altijd een hele lange wachtrij

Ga naar musee de carnavalet = gratis

Moskee van Parijs - ¤2 entree en je hebt ook een leuk cafeetje

institute de monde arabe = gratis

la madeleine = gratis

sacre coeur = gratis

mur de je t'aime

notre dame = gratis

pere lachaise= gratis

wandelen door le marais

parc de buttes chaumomt

petit palais = gratis

holocaust museum= gratis

musee parfum= gratis

musee de la vie romantique= gratis

de doe promenade plantee als je chateau de vincennes hebt gedaan, die komt uit in bastille

en neem een mobilis ipv een paris visite

Als je buiten parijs gaat, kan je bv ook naar Provins gaan

Zomaar een paar ideetjes
Ik zeg: Joggen.
We zijn weer terug! Wachtrij bij de Eifeltoren was inderdaad lang. Twee uur gewacht voor we een kaartje konden kopen en ondertussen een regen en hagelbui over ons heen gehad. Maar we zijn die-hards en moesten en zouden die Eifeltoren op (we waren er al eens eerder voor niets geweest). Uitzicht is mooi, maar het was er druk niet normaal meer. We moesten echt overal voor in een lange rij staan, zelfs om er weer uit te mogen. Toen we weer beneden stonden, was de rij weg, grrr.

Bij Musée d'Orsay viel de wachtrij erg mee. Vooral de bovenste 5e etage vonden we erg mooi. Tombe van Napoleon was irritant, waren er ca. een uur voor sluitingstijd en konden zelfs toen alleen maar een prijzig ticket kopen voor het hele museum. We hadden een mobilis ticket genomen en geen paris visite, omdat we niet op aaneengesloten dagen in de stad waren.

Op de gratis zondag zijn we naar Fontainebleau geweest. Erg leuk, qua drukte viel het mee. Ondanks dat er een soort festival was op het terrein.

Onze totaalindruk van de stad is niet echt positief. We zijn er nu twee keer geweest en vonden de sfeer er niet prettig. Iedereen heeft haast, veel mensen zijn ronduit onvriendelijk en alles is er duur. Maar ja, het is toch ook wel een mooie stad... Voor de sfeer kun je beter naar Berlijn, Wenen of zelfs Londen, tenminste dat is onze ervaring tot nu toe.
Ben ook wle benieuwd op welke camping je zat. Maison la fitte of die bij st denis?
Jammer dat jullie totaalindruk van Parijs niet positief is.

Mijn Snoezekind van 9 jaar kan niet wachten om weer terug te gaan, en hoopt dat dan de Eiffeltoren wel normaal toegankelijk is. Hij had het opgegeven na een half uur in de rij staan en 20 meter te zijn opgeschoven.

Vervolgens zijn we lekker gaan genieten op de Batobus etc.

De volgende keer wil hij graag het Louvre in, en ik denk dat ik dan maar een soort Leonardo-da-Vinci-thema ga uitzetten. Het vorige thema was De Drie Musketiers. Op die manier zit er toch een beetje structuur in de reisplannen.

Reims is te ver weg.

Verder zou ik ook op het weer letten:

op een mooie dag naar Versailles (daar heb je bijna de hele dag voor nodig), als het in denamiddag mooi wordt naar Montmartre.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Carte Mobilis:

is volgens mij een kaart voor 1 week, van maandag t/m zondag.

Mijn advies:

- koop een gewoon treinkaartje naar Parijs (geldig tot het metro station van bestemming)

- koop een "carnet": 10 kaartjes voor de metro

voor de ritjes in Parijs,

bij de kaartjesautomaat (zorg voor muntgeld, misschien werken NL bankpassen niet) of bij een loket

(tegelijk met je treinkaartje).

Goedkoper dan een Paris Visite.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:haarklover schreef op 08 juni 2012 @ 12:00:

Carte Mobilis:

is volgens mij een kaart voor 1 week, van maandag t/m zondag.

Nee, dat is de Navigo.

Dit linkje kan misschien helpen, ik heb er in elk geval veel aan gehad.

De gewone Nederlandse pinpas (Europas of Wereldpas) werkt bij de Parijse metrokaartjesverkoopautomaat (nog even de afschrijving afwachten, trouwens).

http://www.parijsalacarte.nl/vervoerinparijs.html
Wij zaten in Crecy la Chapelle, ten oosten van Parijs (omgeving Meaux). We hebben een paar jaar geleden in Maisons la Fitte gezeten, maar die camping was helemaal niets. Was wel een stuk dichter bij de stad, maar het was er (toen in ieder geval) een bende. Deze camping was veel beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven