Niksgunners

10-06-2012 14:30 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even van me afschrijven.

Ik heb net weekendje weg geboekt. Een vriendin belde later op, had hele verhalen over haar leuke zaterdag. Prima. Even later vertelde ik over weekendje weg in spe, en toen kelderde haar humeur gelijk! Beetje norsig doen en kortaf.

Ik heb dit wel vaker bij haar gemerkt, een soort jaloezie die nergens op slaat. Een andere vriend van me reageert soms ook zo raar op positieve verhalen. Of ik nu vertel dat ik naar een voorstelling ga, uiteten ben geweest met oude studievriendin of lief cadeautje van partner heb gehad... Vaak komt er een soort verongelijkte reactie. Zo van: 'oh leuk hoor, nou, ik heb me de hele avond verveeld..' Bij wijze van spreken.

En ik heb het met beiden wel eens besproken. Vriend gaf aan dat hij af en toe inderdaad baalt en wat jaloers kan zijn (is al tijd single en wil graag partner). Vriendin herkende zich totaal niet in mijn beleving. Maar bij haar merk ik wel dat vooral geldzaken een issue zijn. Ze zit al tijden krap en dan zijn aankondigingen van mij over weekendje weg blijkbaar te veel van het goede.

Ik vind met name vriendin nu nogal irritant worden. Heb geen zin om zaken voor me te houden omdat zij anders jaloers wordt. Maar heb ook geen zin in zo'n stomme reactie.

En voor goede orde. Beiden zijn vrienden die dag en nacht voor me klaar zouden staan. In mindere tijden kan ik altijd op ze rekenen. Maar voor beiden geldt ook dat ze nogal lijken op te leven van de negatieve verhalen. Daar kunnen ze goed op reageren en mee dealen. Met (op) positieve verhalen helaas wat minder.

Herkenbaar?
Niet herkenbaar maar ik vind het een nare eigenschap.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja herkenbaar. Ik heb een vriendin die ik inmiddels 11 jaar ken. Kan moeilijk vrienden maken, is niet echt superspontaan (wel in de vriendschap, maar niet bij nieuwe mensen). Als ik dan vertel dat ik wat heb gedaan met andere vrienden of studiegenoten is het best vaak van 'ja jij maakt ook zo makkelijk vrienden' of opmerkingen dat zij alleen mij en een andere vriendin heeft. Ook als het over geld gaat inderdaad. Soms best vermoeiend. Wordt misschien ook eens tijd dat ik het daar over ga hebben.
Jaloezie... waarom maak jij je er druk om?
Ik ben een man, derhalve reageer ik kort. ;)
Niet herkenbaar, maar wel vervelend als je dat gevoel krijgt.

Hele fijne mini vakantie, geniet er lekker van!
Ik las eens ergens:Het spreekwoord: In slechte tijden leer je je vrienden kennen, klopt niet helemaal.

Dit zijn(vaak/soms) vrienden die helemaal opleven van het verdriet van een ander, dan weten ze weer hoe goed ze het zelf hebben.

Vrienden in goede tijden zijn echt blij meten voor jou, als jij blij bent. Ook al ben je blij met iets wat zij nooit zullen krijgen/bereiken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Herkenbaar, vooral bij vrienden die duidelijk zelf een lijst hebben met dingen die ze graag ooit in hun leven zouden doen en die wij dan eerst doen ofzo.
Ik maak me er druk om omdat ik de reacties soms onwijs irritant vind. Gezellig telefoongesprek wat opeens op een soort vriespunt belandt.

En.... heel erg. Met die vriend komt het soms tot een soort wedstrijdje 'wie doet de meeste leuke & sociale dingen'. Nogal vermoeiend. Wat dat laatste betreft moet ik mezelf wat beter in de hand houden en me niet laten meeslepen.
quote:hekje schreef op 10 juni 2012 @ 14:44:

Ik maak me er druk om omdat ik de reacties soms onwijs irritant vind. Gezellig telefoongesprek wat opeens op een soort vriespunt belandt.

En.... heel erg. Met die vriend komt het soms tot een soort wedstrijdje 'wie doet de meeste leuke & sociale dingen'. Nogal vermoeiend. Wat dat laatste betreft moet ik mezelf wat beter in de hand houden en me niet laten meeslepen.Oeh dat vind ik wel heel kinderachtig.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wel herkenbaar, had een vriendin die haar vrienden echt niks gunde. Toen een vriendin van haar een huis had gekocht, kon ze alleen maar commentaar leveren op de lelijke inrichting. Een andere vriendin werd altijd gecomplimenteerd op haar uiterlijk, zij moest dan altijd uitgebreid vertellen hoe lelijk die vriendin was. Een vriend van haar reist heel veel en maakt veel mee, die had volgens haar geen richting in zijn leven. Iemand anders kreeg weer veel aandacht bij het uitgaan, zij vond dat dan meteen een slet.

Op een gegeven moment werd ik daar zo moe van! En hints als, ok maar zullen we het nu over wat anders hebben? of zeggen van 'niet iedereen is hetzelfde, ik denk dat hij/zelf heel tevreden is over zichzelf' kwam ook niet meer aan.

Toen ben ik even met haar gaan zitten en heb haar toen gevraagd waarom ze altijd zo negetief praat over iedereen in haar omgeving. En dat ze zo heel verbitterd overkomt en dat dat niet echt charmant is! En toen kwam het er wel uit, dat ze niet tevreden was over zichzelf (lang single, weinig aandacht van mannen, woont nog in studentenhuis).

Dat vond ik wel knap van haar, dat ze dat durfde toe te geven!

Denk vaak dat jaloerse opmerkingen een uiting zijn van ontevredenheid over zichzelf. Kan heel vervelend zijn als je dan de ontvanger bent van die kutopmerkingen, maar moet je zeker niet persoonlijk opvatten.
quote:nouschi schreef op 10 juni 2012 @ 14:46:

[...]

Oeh dat vind ik wel heel kinderachtig.Jaa, is het ook! Schaam me om het te typen. We zitten soms in een soort wedstrijdje elkaar pesten en aftroeven. Erg triest.
Herkenbaar! Jaloezie!

Een bevriend stel zit in een financiële crisis en moeten dingen laten nu. Maar ze doen ook aankopen waarvan ik denk dat het niet slim is als je weinig geld hebt, maar goed, ieder zijn ding.

Nu heb ik laatst een mooie tv gekregen van mijn moeder, zomaar, heel lief. Kritiek van vriendin daarover was niet van de lucht. Die van haar ouders was anders en mooier!

Ze is zich aan het spiegelen met ons, omdat we ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt de afgelopen jaren. Mijn partner en ik komen daar wel uit. Zij en haar vriend niet. Deels eigen schuld.

En die jaloerse trekjes zorgen ervoor dat de vriendschap minder aan het worden is. Ik heb me voorgenomen er geen energie meer in te steken en ben niet gediend van kritiek als ik een leuk verhaal te vertellen heb, net als bij jou dus.

Ze heeft al kritiek op onze komende vakantie. Hoe en wat zal ik niet uit de doeken doen, het is pure jaloezie. Op onze relatie en op de manier waarop wij verstandiger met geld omgaan.

Ik heb helaas geen tips voor je, maar ik vind het vreemd dat toen alles gelijk was, geen vuiltje aan de lucht was.
@Floral: doet dat meisje nu wat aardiger?
quote:hekje schreef op 10 juni 2012 @ 14:47:

[...]

Jaa, is het ook! Schaam me om het te typen. We zitten soms in een soort wedstrijdje elkaar pesten en aftroeven. Erg triest.Bij mij is het zo dat zij een wedstrijd aan het spelen is die ze in haar ogen aan het verliezen is. Zo voel ik dat.
ik vind dt een hele nare eigenschap. Ik ben echt heel trouw in vriendschappen. De enige vriendschap die ik bewust heb verbroken was met iemand met deze eigenschap, zo naar....Het zuigt de energie uit een vriendschap.
quote:hekje schreef op 10 juni 2012 @ 14:47:

[...]

Jaa, is het ook! Schaam me om het te typen. We zitten soms in een soort wedstrijdje elkaar pesten en aftroeven. Erg triest.Niet meer aan meedoen dan.
Dank voor reacties! Moet nu naar 1 van de niksgunners. Ga niet meer meedoen met het wedstrijdje
Ik herken het ook, ik heb ook zo'n 'vriendin'. Bespeur ik ook altijd een soort van negativiteit in.

Lange tijd was ik single, en als ik dan even weer een scharrel had dan was daar ook altijd wat op aan te merken.

Nu ben ik getrouwd, laatst vertelde ik dat mijn man met kameraden een weekend op pad is. Ze reageerde daar heel bijzonder op met allerlei insinuaties.
Here I am - now what are your other two wishes...
Maar voordat we hun helemaal afkammen, kijk je ook even naar je eigen kant?

Zij vertelt over ene leuke avond en jij gaat er dan weer overheen met een weekend weg.

Komt dit misschien vaak voor dat jij weer net iets leukers hebt?

Ze heeft weinig geld vertel je, misschien besef je niet hoe weinig geld en doet het haar gewoon pijn af en toe dat je daar niet bij stil staat.

Vrienden die dag en nacht voor je klaar staan zijn niet zomaar ineens gemeen en jaloers namelijk.
Hm lijkt me heel naar en vermoeiend!

Moet wel toegeven dat ik het soms vervelend vind als mijn broer begint over zijn zoveelste verre vakantie. Hij heeft een goede baan en neemt het er van. Hij kan alleen dan heel achteloos praten over dergelijke dure vakantie, zo van "hmm tja, dit jaar maar eens Brazilië ofzo." Dat irriteert me dan soms wel een beetje, dat hij doet alsof het niks is.
Het is geen leuke reactie, maar misschien zit vriendin echt zo krap dat ze amper genoeg heeft om van rond te komen?

Dan steekt het natuurlijk dat jij dat allemaal wel kunt doen.

Misschien zou je haar een keer kunnen vragen om een weekendje met jou mee te gaan op jouw kosten?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Kan t niet zijn dat jij iets te enthousiast vertelt over jouw leuke plannen, waardoor het bij haar misschien hard aankomt?

Ik wil niet zeggen dat jij zo'n type bent, maar ik ken mensen die opschepperig doen over hun leven - daar word ik ook niet vrolijk van.
Gewoon niets meer vertellen over je uitgaves/vakanties.

*dat zou ik dan weer doen*
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:Troeta schreef op 10 juni 2012 @ 14:56:

Maar voordat we hun helemaal afkammen, kijk je ook even naar je eigen kant?

Zij vertelt over ene leuke avond en jij gaat er dan weer overheen met een weekend weg.

Komt dit misschien vaak voor dat jij weer net iets leukers hebt?

Ze heeft weinig geld vertel je, misschien besef je niet hoe weinig geld en doet het haar gewoon pijn af en toe dat je daar niet bij stil staat.

Vrienden die dag en nacht voor je klaar staan zijn niet zomaar ineens gemeen en jaloers namelijk.Misschien geef je haar een beetje baas boven baas gevoel. Als dit volgende keer weer eens aan de orde is, wacht dan eens een paar dagen voordat je gelijk jouw plannen eroverheen gooit. Kijken of ze dan ook nog zo reageert.
quote:hekje schreef op 10 juni 2012 @ 14:44:

En.... heel erg. Met die vriend komt het soms tot een soort wedstrijdje 'wie doet de meeste leuke & sociale dingen'. Nogal vermoeiend. Wat dat laatste betreft moet ik mezelf wat beter in de hand houden en me niet laten meeslepen.

Ik herken het. een hele goede vriendin reageerde ook altijd heel jaloers. Tot we samen op vakantie waren en ik een heel duur kado kreeg van mijn man. Haar humeur was voor de rest van de dag verpest. Ze heeft de hele dag amper meer iets gezegd.

Ik moest enorm opletten dat ik er zelf niet aan mee ging doen. Doordat zij altijd negatief reageerde als ik iets nieuws/leuks had ging ik zelf ook mat reageren als zij iets nieuws had. Ik heb toen besloten de vriendschap te beeindigen. Er speelde uiteraard wel meer mee, maar ik was dit gedrag ook zo enorm zat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven