Geld & Recht alle pijlers

Degene die achterop knalt is altijd fout?

11-06-2012 21:19 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net een ongelukje gehad. Sloeg rechtsaf en degene voor mij kwam op de baan voor de tegenliggers terecht, schrok van de tegenligger, week uit en remde ineens heel hard en bam, ik raakte m nog net tijdens t maken van de draai naar rechts. Ging niet hard, reden net weg bij t stoplicht namelijk. Gelukkig regende het ook nog ontzettend en moest ik remmen op de gladde rails van de trambaan waardoor ik slipte en de abs aanschoot dus het had erger kunnen zijn maar toch...

Nu ben ik zeker hoe dan ook schuldig? Ik heb wel een getuige, namelijk de tegenligger, die meteen al zei dat het niet mijn schuld was maar toch..
Je had niet genoeg afstand dus. Hoe lullig ook maar m.i. Ben je dan fout.
Naar mijn weten ben jij wel schuldig omdat je er van achter op gebotst bent en men er van uitgaat dat jij maar genoeg afstand had moeten houden, zodat je sneller op dergelijke zaken kunt reageren.

Even bellen met je verzekering maatschappij?
Ja, ben bang dat je idd niet genoeg afstand hebt gehouden en daardoor niet tijdig kon remmen. Zeker met regen moet je extra afstand houden en natuurlijk al helemaal als er gladde tramrails in het spel zijn.
Ik weet het niet zeker maar je hebt als automobilist ook de plicht om je zodanig te gedragen op de rijweg dat je geen gevaar voor anderen bent (google maar eens op art 5 wegenverkeerswet)
Sloegen jullie beide rechtsaf en was je voorganger in de veronderstelling dat hij/zij op een 2-baansweg terecht kwam?

Pakte hij/zij de linkerbaan en schoot terug naar rechts?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Het is niet mijn auto (ook dat nog) dus ik kan niet zelf met de verzekering bellen. Ik had idd rekening moeten houden met een langere remweg gezien de weersomstandigheden...

Bah wat baal ik zeg!
Ja.
Volgens mij kijken ze wel naar de samenloop van omstandigheden. Je hebt niet per definitie meteen schuld.
Ja, want die houdt onvoldoende afstand!
Tickel, ik denk dat hij dat inderdaad dacht. Hij was er niet bekend, ik wel. Bestuurder liet verder eigenlijk niets los, begon meteen over zijn schade die hij enorm vond (valt wel mee) dus daar nog maar even foto's van gemaakt.
Ik vraag me in deze situatie af; hoeveel afstand is wenselijk als je net voor een stoplicht weg rijdt. Bij een stoplicht sta je toch altijd wat dichter op elkaar dan op de rijbaan?
Ik snap eigenlijk niet goed wat er gebeurd is. jij was bezig met afslaan begrijp ik?
quote:Tuorrebout schreef op 11 juni 2012 @ 21:29:

Volgens mij kijken ze wel naar de samenloop van omstandigheden. Je hebt niet per definitie meteen schuld.Klopt. Mijn vader is eens op de snelweg tegen een stilstaande auto (lichten uit) aangereden. Schuld was toen 50-50.
Ja. Je had meer afstand moeten houden is de stelregel. Dat je bij een stoplicht dicht op elkaar staat wil niet zeggen dat je dicht op elkaar moet rijden. Mij is geleerd om zoveel afstand te houden dat je de achterwielen van je voorganger ziet staan op het wegdek ( bij het stoppen voor een stoplicht)
En zeker bij nat en slecht weer hoor je nog meer afstand te houden en je snelheid aan te passen
Ja, je bent wettelijk gezien schuldig. Niet omdat je schuldig bent, maar vanwege het regelen van de verzekeringen. Bij een kop-staart-botsing krijgt de middelste de schuld (lees; rekening) van de voorste, ook al schuif je door ivm de achterop-botsende idioot.
Maar vervolgens stelt de verzekeraar van de middelste auto de achterste auto aansprakelijk, waardoor bij 'doorschuiven' de achterste auto alsnog hoofdelijk aansprakelijk is. In de meeste gevallen, that is.
We sloegen beiden af, een kruispunt over. Hij reed voor mij. Hij nam de bocht heel ruim, tot op de baan van de tegenliggers, schrok en remde en stuurde terug. Ik remde, begon te slippen, abs greep in en ik kon de auto nog net recht houden. Hij heeft rechtsachter schade, ik rechtsvoor maar meer richting de kant van het portier.
Wat zei de andere bestuurder zelf trouwens?
Het is overigens een kruispunt waar de baan voor rechtsaf van de baan van rechtdoor afgaat zeg maar, er kunnen maar 3 auto's staan voor rechtsaf en daarna wordt de boel voor rechtdoor geblokkeerd. Maar goed, mijn schuld dus, ik dacht het al. Daar gaat mn vakantiegeld :(
Die zei niks, was duidelijk een typje 'help vrouwen achter het stuur'

De tegenligger is getuige en vindt dat mijn voorganger fout zit, maar goed je kan veel vinden, of je gelijk hebt is een tweede..
quote:_ebba schreef op 11 juni 2012 @ 21:30:

Tickel, ik denk dat hij dat inderdaad dacht. Hij was er niet bekend, ik wel. Bestuurder liet verder eigenlijk niets los, begon meteen over zijn schade die hij enorm vond (valt wel mee) dus daar nog maar even foto's van gemaakt.Ik vrees dat het toch te weinig afstand is geweest. Jij wist dat het 1 baan was, en dat je voorligger terug zou komen op die baan. Als hij een tandje gas had gegeven, dan had hij vloeiend vóór je kunnen komen. Misschien heb je geluk met het plotseling remmen, dat mag je niet zomaar doen nl.
quote:_ebba schreef op 11 juni 2012 @ 21:41:

Die zei niks, was duidelijk een typje 'help vrouwen achter het stuur'

De tegenligger is getuige en vindt dat mijn voorganger fout zit, maar goed je kan veel vinden, of je gelijk hebt is een tweede..Heb je wel alle gegevens van de getuige?
Ja, heb ik. De beste man is nog achter me aan gereden naar huis en heeft me daar nog staan troosten. Hij wilde zeker weten dat ik veilig thuis kwam. Gelukkig zijn er nog hele aardige mensen in de wereld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven