Gezondheid alle pijlers

Zenuwbehandeling...

12-06-2012 18:23 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff vandaag bij de tandarts geweest, tegenvallertje... Gaatje in mijn kies waarvan ik dacht dat t een kleintje was maar hij blijkt van binnen fiks te zijn, nu dus over 2 weken een zenuwbehandeling. Hoe kan dat nou, ik heb er amper last van, alleen wat last bij warm en koud.. Tandarts weet nu nog niet of de kies behouden kan worden, dat kon hij op de foto niet zien, dat weet hij pas als de kies is open gemaakt. Ik knijp m nu wel een beetje moet ik zeggen... Omdat ik er nauwelijks last van heb, schiet door mijn gedachten of dit niet een commerciele moove van de tandarts is? Wat nou als hij zegt dat de kies er uit zou moeten, gebeurt dat dan gelijk of heb ik dan nog de tijd om second opinion bij een andere tandarts te vragen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

En verder, ik heb nog nooit een verdoving in de bovenkaak gehad, is dat vervelender of minder vervelend dan een verdoving in de onderkaak? Ik ben namelijk banger voor de verdoving dan voor de behandeling zelf Is je tong en keel ook gevoelloos, kan ik met een verdoving in de bovenkaak wel normaal praten of word ik de 3 uren daarna verplicht om mijn klep te houden? Ik ben benieuwd naar ervaringen, het zit mij even niet helemaal lekker. Bedankt alvast!
Tong wordt gevoelloos (aan de zijkant), keel niet. Je kan gewoon praten, alleen voel je je een beetje donald duck.

Komt goed, maak je niet teveel zorgen
Onder doet het zeerder dan boven.

Ik ben ook rete bang (echt vette angst) en dit jaar diverse malen een uur in de tandarts stoel gezeten. Echt je gaat het overleven! Ik ben blij dat ik het heb laten doen.
Ik heb gehoord dat de injectie in je gehemelte onplezierig kan zijn, maar het gaat zo vreselijk snel allemaal.

Sterkte hoor!
quote:SeptemberGirl schreef op 12 juni 2012 @ 18:25:

Tong wordt gevoelloos (aan de zijkant), keel niet. Je kan gewoon praten, alleen voel je je een beetje donald duck.

Komt goed, maak je niet teveel zorgen

Euhm dat is alleen bij een verdoving in de onderkaak hoor.

Verdoven in de bovenkaak stelt niet zo veel voor hoor TO, geen zorgen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik heb (helaas) al veel WKB's gehad, zowel onder als boven, en ik heb nog nooit een spuit in mijn gehemelte gehad!
quote:Summerdance schreef op 12 juni 2012 @ 18:33:

[...]

Euhm dat is alleen bij een verdoving in de onderkaak hoor.

Verdoven in de bovenkaak stelt niet zo veel voor hoor TO, geen zorgenEuhm sorry hoor, beterwetertje
quote:SeptemberGirl schreef op 12 juni 2012 @ 18:34:

[...]

Euhm sorry hoor, beterwetertje Het is mijn vak dan ook hè...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:SeptemberGirl schreef op 12 juni 2012 @ 18:33:

Ik heb (helaas) al veel WKB's gehad, zowel onder als boven, en ik heb nog nooit een spuit in mijn gehemelte gehad!Dat is dan mazzel, heb dat al veel gehoord. Gelukkig nog nooit meegemaakt
Heb vanmiddag toevallig een wkb in de bovenkaak gehad. De verdoving is een eitje. De rest viel me mee, totdat ze een desinfectiemiddel gebruikten waar chloor in zat. En toen stikte ik zowat, want die zooi ging zowel mijn neus als keel in.

Ik heb astma en kan niet tegen dat soort irriterende stoffen.

Ik heb dus na de behandeling flink wat extra medicatie moeten nemen en heb nu echt vreselijke keelpijn.
Ha bedankt voor jullie reacties! Misschien valt het dan toch nog wel een beetje mee. Hoop maar dat de kies te redden is. Anders krijg ik meer pijn in mijn portemonnee dan in mijn mond vrees ik..

Geen spuit in het gehemelte dus? Gelukkig, daar hoor ik de ergste verhalen over! Na ja, ik laat het maar over me heen komen tegen die tijd.

@ikbenanoniem: dat lijkt me inderdaad niet fijn, die chlooroplossing...maar je krijgt toch meestal een soort rubber doekje over je mond of niet altijd?

Nog een vraagje, heeft het zin om voor de behandeling al ibuprofen in te nemen of beter wachten tot na de behandeling? Meestal moet je wat eten bij de ibu ivm je maag dacht ik...eten zal er de eerste paar uur niet inzitten denk ik!

Ik heb de behandeling eind van de ochtend...is het aan te raden om de middag vrij te nemen van het werk of ben je al weer snel up and running?

Nee...ik ben geen zenuwpees...
Wortelkanaalbehandelingen zijn de voornaamste bron van inkomsten voor tandartsen.

Je kunt ook gewoon nee zeggen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik vraag altijd om dat verdovende stofje op een watje voor ie de verdoving naald in mn tandvlees duuwt. Ben namelijk heel bang voor naalden maar op die manier is het goed te doen.
Internagelaktisch
Verdoving in de bovenkaak voel je amper. Tenminste, ikke dan.

En ik ben ook rete bang!! Ik zit gemiddeld 5x per jaar in de stoel :(

Bij een WKB krijg je GEEN spuit in je gehemelte.

Alleen als ze gaan trekken.

Heb er nu 9 gehad en 4 verstandskiezen laten trekken.

Achteraf gezien was dat trekken een eitje, maar ik heb toch liever een WKB.

Ik hou niet van dat gekraak in mn hoofd tijdens dat trekken.

Hoe een WKB in zijn werk gaat? :

Je krijgt een verdoving aan de zijkant (tussen je kaak en je wang in, voel je echt amper)

Ze boren je kies open, totdat ze bij je zenuwen kunnen.

(Je kan er indd geen last van hebben, maar op de foto kan te zien zijn dat de wortelpunten aan het ontsteken zijn).

En gaan ze met hele kleine dunne vijltjes in de wortel kanalen om het schoon te vijlen.

Een grote kies kan 4 kanalen hebben, soms 3 als je mazzel hebt.

Daarna gaat er een chemisch goedje in om het goed schoon te maken.

Dan gaan er rubberen staafjes in de schone lege kanaaltjes.

Dan vullen ze je kies weer op.

Klaaaaar
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Je kan wel nee zeggen maar dat kan je ook je kies kosten. Zoals bij mij.

Nieuwe kies kostte heeeeeel wat meer dan de wkb. Zowel in geld als in tijd trouwens. Geen aanrader.
Pijn valt mee, ibu nemen is altijd handig, alleen al vanuit placebodenken;).
Ja, ze gebruiken wel een rubber doekje, maar die chloorzooi ruikt heel sterk. Ik wil dat nooit weer in ieder geval.
quote:Summerdance schreef op 12 juni 2012 @ 18:38:

[...]

Het is mijn vak dan ook hè...

Echt??

Ben jij TA(assistente)??

Gaaf (ik ben nu dus wel officieel bang voor je, dat je het even weet )
Heb er twee jaar geleden ook eentje gehad, ook boven. Niets van gevoeld. Miniprikje van de verdoving en dat was het. Ik had me er heel druk om gemaakt van tevoren (omdat je altijd van die spookverhalen hoort), maar was een eitje! Nu moet ik wel zeggen dat ik nu eindelijk een tandarts heb die weet hoe hij moet verdoven...in het verleden had ik er eentje waarbij ik alles gewoon bleef voelen terwijl ze spuiten gezet had...ook bij het trekken van m'n verstandskies :s
Verdoving boven is niet erg. Onder kan soms onprettig zijn aangezien daar een zenuwbaan loopt die ze bij een verdoving kunnen raken. Krijg je van die schokjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven