Sparen in Noorse kronen
maandag 11 juni 2012 om 12:40
Ik plaats dit berichtje voor mijn moeder. Ze heeft aardig wat spaargeld opgebouwd en heeft totaal geen vertrouwen in de euro. Omdat de Noorse economie veel stabieler is wil ze graag gaan sparen in Noorse kronen. Weet iemand of dit mogelijk is en hoe je dat dan moet aanpakken? Moet je dan naar Noorwegen om de rekening te openen?

maandag 11 juni 2012 om 12:44
De Noorse kroon is een sterke munt. Je zult echter maar Noorse Kronen kopen, om vervolgens een week later te ontdekken dat je sterke Noorse Kronen in één dag met 20% zijn gedaald omdat de Noorse centrale bank heeft besloten om de munt te koppelen aan de Euro. Kan zomaar gebeuren met iedere Europese munt die iets teveel stijgt tegenover de euro of de dollar.
Ik zou eerder voor de Chinese RenMinBi Yuan gaan omdat die markt echt extreem in opkomst is en niet is gekoppeld aan de euro. Geen economie groeit zo hard als de chinese. En ja, je kunt overal ter wereld een bankrekening openen.
Ik zou eerder voor de Chinese RenMinBi Yuan gaan omdat die markt echt extreem in opkomst is en niet is gekoppeld aan de euro. Geen economie groeit zo hard als de chinese. En ja, je kunt overal ter wereld een bankrekening openen.
maandag 11 juni 2012 om 12:45
Kunnnen Nederlanders een bankrekening openen in Noorwegen?
Het is voor Nederlanders niet moeilijk om een spaarrekening te openen in Noorwegen. Op vertoon van het paspoort kunnen zij meestal al makkelijk een rekening openen. Bij sommige banken is het nodig dat zij in Noorwegen wonen en dan moeten zij dat aan de hand van papieren kunnen aantonen. Wanneer u een spaarrekening in Noorwegen heeft is het goed rekening te houden met de koers van de Noorse kroon. Noorwegen heeft namelijk een eigen munt en deze kan fluctueren ten opzichte van de euro. Het zou dus kunnen voorkomen dat u denkt een aardige winst te maken door de hoge rente, maar dat uw geld toch in waarde vermindert, doordat de koers van de Noorse kroon is gedaald ten opzichte van de euro. Andersom kan natuurlijk hetzelfde gebeuren. Dat uw geld juist veel meer waard wordt omdat de koers van de Noorse kroon is toegenomen ten opzichte van de euro.
http://financieel.infonu. ... -sparen-in-noorwegen.html
Het lijkt erop dat je er wel naar toe moet om een rekening te openen..
Het is voor Nederlanders niet moeilijk om een spaarrekening te openen in Noorwegen. Op vertoon van het paspoort kunnen zij meestal al makkelijk een rekening openen. Bij sommige banken is het nodig dat zij in Noorwegen wonen en dan moeten zij dat aan de hand van papieren kunnen aantonen. Wanneer u een spaarrekening in Noorwegen heeft is het goed rekening te houden met de koers van de Noorse kroon. Noorwegen heeft namelijk een eigen munt en deze kan fluctueren ten opzichte van de euro. Het zou dus kunnen voorkomen dat u denkt een aardige winst te maken door de hoge rente, maar dat uw geld toch in waarde vermindert, doordat de koers van de Noorse kroon is gedaald ten opzichte van de euro. Andersom kan natuurlijk hetzelfde gebeuren. Dat uw geld juist veel meer waard wordt omdat de koers van de Noorse kroon is toegenomen ten opzichte van de euro.
http://financieel.infonu. ... -sparen-in-noorwegen.html
Het lijkt erop dat je er wel naar toe moet om een rekening te openen..

maandag 11 juni 2012 om 13:08
quote:Mieomij schreef op 11 juni 2012 @ 13:02:
Hmm, het klinkt wel als een goede investering, als zelfs moeders van Vivaforummers hun geld naar Noorwegen willen brengen. Hoe massaler dat gebeurt, hoe beter voor de koers van Noorse kronen en hoe slechter voor de euro.Is dat niet juist een teken van een uiteenspattende zeepbel, als zelfs de forummoeders...
Hmm, het klinkt wel als een goede investering, als zelfs moeders van Vivaforummers hun geld naar Noorwegen willen brengen. Hoe massaler dat gebeurt, hoe beter voor de koers van Noorse kronen en hoe slechter voor de euro.Is dat niet juist een teken van een uiteenspattende zeepbel, als zelfs de forummoeders...

maandag 11 juni 2012 om 13:12
Welnee joh, het is best een heel klein burgerlijk ietsje joh. En het gaat echt niet om miljoenen. Mensen die bulken van het geld doen echt wel iets anders dan het naar noorwegen brengen. Er zijn nu eenmaal legio betere investeringen .
Alhoewel ik de (vrij simpele) gedachtengang van deze 'forummoeder' wel begrijp hoor. Hij klopt alleen niet helemaal.
Alhoewel ik de (vrij simpele) gedachtengang van deze 'forummoeder' wel begrijp hoor. Hij klopt alleen niet helemaal.

maandag 11 juni 2012 om 13:17
"Velen beleggen nog steeds hun kapitaal in de sterkste munteenheden. Dat is ook logisch, maar in financieel onzekere tijden is dat lang niet altijd het geval. De meeste beleggers kiezen meer en meer voor munteenheden van niet Europese landen. Daarbij speelt de verdere verschrompeling van de euro uiteraard een erg belangrijke rol. Vraag is echter hoe lang de sterkste munten hun waardestijging nog kunnen volhouden. Financiële deskundigen zijn eensgezind over het feit dat zowel de Zweedse en de Noorse kroon als de Nieuw- Zeelandse en Australische dollar hun hoogtepunt hebben bereikt, en in de toekomst alleen maar van hun waarde kunnen verliezen. Het wordt dus de allerhoogste tijd dat deze beleggers andere horizonten opzoeken voor het definitief te laat is."
maandag 11 juni 2012 om 13:18
quote:Oriane schreef op 11 juni 2012 @ 12:44:
Ik zou eerder voor de Chinese RenMinBi Yuan gaan omdat die markt echt extreem in opkomst is en niet is gekoppeld aan de euro. Geen economie groeit zo hard als de chinese. En ja, je kunt overal ter wereld een bankrekening openen.Niet als je handelt in valuta. In China is de inflatie vele malen hoger dan bij ons, wat betekent dat de munt wel moet devalueren. Hoge groei betekent niet altijd dat je valuta van dat land moet kopen. Als je een Chinese bankrekening hebt, is het iets anders, want dan heb je ook die hogere rente, maar als het om valuta gaat ga je met deze tip een hoop geld verliezen.
Ik zou eerder voor de Chinese RenMinBi Yuan gaan omdat die markt echt extreem in opkomst is en niet is gekoppeld aan de euro. Geen economie groeit zo hard als de chinese. En ja, je kunt overal ter wereld een bankrekening openen.Niet als je handelt in valuta. In China is de inflatie vele malen hoger dan bij ons, wat betekent dat de munt wel moet devalueren. Hoge groei betekent niet altijd dat je valuta van dat land moet kopen. Als je een Chinese bankrekening hebt, is het iets anders, want dan heb je ook die hogere rente, maar als het om valuta gaat ga je met deze tip een hoop geld verliezen.
Spreuken 18:2

maandag 11 juni 2012 om 13:23
Volgens mij kun je bij de ING Luxemburg een online spaar-account openen in vreemde valuta.
https://www.ing.lu/web/ING/NL/Particuli ... TE_VERT_NL
https://www.ing.lu/web/ING/NL/Particuli ... TE_VERT_NL

maandag 11 juni 2012 om 13:24
En dan inderdaad even nadenken welke valuta je wilt gaan sparen. De noorse kroon die schijnt dus wel over zijn hoogtepunt heen te zijn waardoor moeders waarschijnlijk alleen maar moet inleveren. Hij is nu heel duur in de aanschaf ook nog eens (want hij staat hoog). En de kans dat hij nog meer gaat stijgen is vrij klein.
Immers als hij nog meer stijgt heeft Noorwegen een probleem. Zij moeten het voornamelijk van de export hebben en prijzen zichzelf dan uit de markt waardoor er alternatieve leveranciers gezocht zullen worden en zij handel kwijtraken. Kortom, ze gaan die munt kunstmatig laag houden.
Immers als hij nog meer stijgt heeft Noorwegen een probleem. Zij moeten het voornamelijk van de export hebben en prijzen zichzelf dan uit de markt waardoor er alternatieve leveranciers gezocht zullen worden en zij handel kwijtraken. Kortom, ze gaan die munt kunstmatig laag houden.
maandag 11 juni 2012 om 13:25
quote:Oriane schreef op 11 juni 2012 @ 13:20:
Ja maar ik ga er dan ook vanuit dat mensen een bankrekening openen daar en het niet in een matras stoppen thuis . Dan schiet het niet op inderdaad.De OP is daar wat onduidelijk over. Sparen in Noorse kronen kan veel dingen betekenen. Het zou voor mij in ieder geval wat veiliger voelen om in Noorwegen een bankrekening te openen, dichtbij en qua cultuur en taal een stuk eenvoudiger te behappen dan China. Om nog maar te zwijgen over politieke stabiliteit.
Ja maar ik ga er dan ook vanuit dat mensen een bankrekening openen daar en het niet in een matras stoppen thuis . Dan schiet het niet op inderdaad.De OP is daar wat onduidelijk over. Sparen in Noorse kronen kan veel dingen betekenen. Het zou voor mij in ieder geval wat veiliger voelen om in Noorwegen een bankrekening te openen, dichtbij en qua cultuur en taal een stuk eenvoudiger te behappen dan China. Om nog maar te zwijgen over politieke stabiliteit.
Spreuken 18:2

maandag 11 juni 2012 om 13:37
Ik ben geen financieel expert, maar ooit was de Zwitserse franc ook erg populair. Zo populair zelfs dat de Zwitsers er geen raad mee wisten, hun munt werd veel te duur ten opzichte van de Euro waardoor ze problemen kregen met hun export.
Gevolg: de Zwitserse centrale bank koppelde de franc aan de euro met alle gevolgen van dien!
Gevolg: de Zwitserse centrale bank koppelde de franc aan de euro met alle gevolgen van dien!
maandag 11 juni 2012 om 13:45
dinsdag 12 juni 2012 om 00:15
Het lijkt me goed mogelijk dat je gewoon bij je Nederlandse bank een rekening in Noorse kronen kunt openen. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld bij ABN-AMRO (in Nederland) een rekening in Tsjechische kronen omdat hij betalingen it Tsjechie ontving en de omrekenkoers en provisie op die manier veel gunstiger lagen.
Grote bedragen aanhouden in vreemde valuta is altijd speculatief. Koersen kunnen heel erg op en neer gaan. Noorwegen heeft een sterke economie en de munt staat hoog. Als je nu koopt, koop je waarschijnlijk op een top.
Grote bedragen aanhouden in vreemde valuta is altijd speculatief. Koersen kunnen heel erg op en neer gaan. Noorwegen heeft een sterke economie en de munt staat hoog. Als je nu koopt, koop je waarschijnlijk op een top.
dinsdag 12 juni 2012 om 07:46
De zwitserse frank wordt nu kunstmatig laag gehouden tov de euro, maar de vraag is natuurlijk hoelang dit vol te houden is als de crisis in europa blijft voortduren. Mocht de frank in waarde toenemen kunnen de Zwitsers lekker goedkoop in de rest van europa shoppen, maar het gaat funest zijn voor de export van zwitserland.
Investeren in de frank is niet een slecht idee als je speculeert dat de zwitsers de koers zullen loslaten.
Investeren in de frank is niet een slecht idee als je speculeert dat de zwitsers de koers zullen loslaten.