Kruidencake/koek

12-06-2012 11:48 25 berichten
Hebben jullie een lekker recept voor kruidencake?

Was van de week bij iemand op visite en die had een hele lekkere maar die kwam uit een pakje. Iedereen moet natuurlijk lekker doen wat ie zelf wil maar mij staat dat tegen, zeker toen ik op de verpakking las dat er smaakversterker in zit. Nu kom ik verschillende recepten tegen op het net maar vind het lastig kiezen
Alle reacties Link kopieren
Hier staan een aantal succesvolle:

http://forum.viva.nl/forum/Eten/kruidko ... s/126732/0
De ALLERLEKKERSTE maak ik zelf, met kaneel, gemalen kruidnagelen en zuiveringszout voor het rijzen.
quote:pichegru schreef op 12 juni 2012 @ 12:05:

De ALLERLEKKERSTE maak ik zelf, met kaneel, gemalen kruidnagelen en zuiveringszout voor het rijzen.Recept?
Thanx Sundream Ziet er goed uit. Moet wel wat tussen staan Had ik zelf natuurlijk ook wel even kunnen doen maar heb er gewoon niet bij stil gestaan.

Hmm en zuiveringszout... Heb ik niet, wel bakking soda. Is dat qua werking een beetje hetzelfde?
Mijn topper!!

Kruidkoek

Nodig:

250 gram zelfrijzend bakmeel

geraspte citroenschil (of wat citroensap, eventueel scheutje uit knijpcitroen)

250 gram donkerbruine basterdsuiker

1 eetlepel honing of (appel) stroop

2 eetlepels koekkruiden

0,5 theelepel gram zout

peper naar smaak (vooral niet veel)

200 gram rozijnen (of 100 gram krenten en 100 gram rozijnen)

45 gram walnoten

2,5 dl karnemelk

1 ei

Bereiding

Oven voorverwarmen op 175 C.

Vorm invetten en bodem bekleden met bakpapier. Bestuiven met bloem.

Bakmeel mengen met citroen, basterdsuiker, honing of stroop, koekkruiden, zout, peper en de (in warm water gewelde en daarna goed gedroogde en in bloem gewentelde) rozijnen en de gehakte walnoten.

Al roerende de melk en de losgeklopte eieren toevoegen tot alles een smeuïge massa is.

Het deeg overdoen in beboterd cakeblik (vullen tot iets over de helft) en ongeveer 1 1/4 uur bakken op 175°C. Met een satéprikker controleren of de koek gaar is. De koek mag niet té droog zijn, maar ook niet te zacht.

Koek 30 min in oven laten afkoelen, dan uit oven in vorm verder laten afkoelen
quote:sundream schreef op 12 juni 2012 @ 12:06:

[...]

Recept?ken ik niet uit mijn hoofd, misschien heb ik er morgen tijd voor - al is het eigenlijk een geheim familierecept!
Hmm walnoten er door lijkt mij ook heerlijk!
Ziet er erg lekker uit allemaal Heb zin om ook een kruidkoek te maken.

maar één vraagje : kan je ipv karnemelk ook gewone (volle of halfvolle) melk gebruiken ? Ik woon nl. in het buitenland en hier hebben ze geen karnemelk.

Wordt het minder lekker zonder karnemelk?
Ik gebruik zelf altijd volle melk ipv karnemelk dus moet geen probleem zijn.
quote:pliert schreef op 12 juni 2012 @ 12:12:

Thanx Sundream Ziet er goed uit. Moet wel wat tussen staan Had ik zelf natuurlijk ook wel even kunnen doen maar heb er gewoon niet bij stil gestaan.

Hmm en zuiveringszout... Heb ik niet, wel bakking soda. Is dat qua werking een beetje hetzelfde?

Baking soda is volgens mij hetzelfde als zelfrijzend bakmeel.

Zuiveringszout is denk ik wat anders?
Zuiveringszout is hetzelfde als baking soda, beide natriumbicarbonaat. En dat kun je krijgen bij toko's.

Zelfrijzend bakmeel is meel/bloem met bakpoeder.

Hollands bakpoeder bestaat o.a. uit natriumbicarbonaat en citroenzuur of wijnsteen.

En wijnsteen (ook wel cream of tartar) kun je weer gebruiken om bijvoorbeeld het eiwit stijf te houden als je merengues maakt.
Ik ga overigens die kruidkoek van Lindec straks bakken voor vanavond bij de koffie. Of delegeer dat naar oudste die ook graag mag bakken.
Ik maak hem altijd vanuit pakje maar ga er zeker eens 1 maken van 1 van jullie recepten!
@ Lindec69: dank je voor je recept. Ook het proberen waard.

Walnoten vind ik zelf ook lekker erin. Een stukje geraspte sinaasappelschil maakt het nog lekkerder.

@ leentjedb: dat wist ik niet over zuiveringszout; bij dat woord denk ik eerder aan potjes van Akzo.

Verdulleme; nou heb ik zin in kruidkoek
Ik zoek ook een goed recept! Ze hebben hier ook geen karnemelk waar ik woon, koekkruiden heb ik meegenomen uit Nederland. Ik hou ook van een kleffe korst Heeft iemand HET recept voor een echte droge en luchtige ontbijtkoek en dus geen kleffe kruidcake?
quote:leentjedb schreef op 12 juni 2012 @ 14:37:

Ik ga overigens die kruidkoek van Lindec straks bakken voor vanavond bij de koffie. Of delegeer dat naar oudste die ook graag mag bakken. Succes. Ik vind hem heerlijk zo, al vind ik hem wel wat klef, maar iedereen (ook hier) roept altijd dat dat zo hoort!!
@Sundream: Denk je dan aan huishoud soda? Is niet zo verwonderlijk hoor, soda is natriumcarbonaat en zuiveringszout/baking soda natriumBIcarbonaat.

@Blauwbloempje: Als je een droge kruidkoek wilt zou ik de verhoudingen aanhouden van gewone cake qua bloem, suiker en vocht. Bijvoorbeeld 250 gram bloem, 250 gram suiker en 250 gram vocht als in eieren/melk. Reken voor 1 ei ongeveer 50 ml, in gewone cake gaan 3 of 4 eieren al dan niet met melk, afhankelijk van het recept.

Ik houd wel van en beetje lekker klef. Dus hier gaat gewoon alles erin.
Ben met mijn 3e plak bezig en hij smaakt heerlijk!
quote:leentjedb schreef op 12 juni 2012 @ 19:37:

Ben met mijn 3e plak bezig en hij smaakt heerlijk!Eet smakelijk Morgen ga ik ook aan de slag!
quote:leentjedb schreef op 12 juni 2012 @ 19:37:

Ben met mijn 3e plak bezig en hij smaakt heerlijk!

Super!!! Ga hem snel ook weer eens bakken! Al vind ik het wel een echte winterkoek!

Ben nu meer van de wat frissere varianten: lemon-yoghurtcake, appel-rozijnencake, boterkoek met citroen (alhoewel je je kunt afvragen hoe 'fris' boterkoek is.... )
Oh die van Lindec ga ik proberen. Ik zoek een echte lekkere kleffe kruidkoek. Het liefst een Twentse. Ik was laatst terug in NL en heb heerlijk ouderwets kruudkoek van de H'lose bakker gekocht, ik vond het zoooo lekker!
Optimist tot in de kist!
jeej! hij is lekker!
quote:pliert schreef op 15 juni 2012 @ 09:41:

jeej! hij is lekker!Welke heb je gemaakt?
Na het avondeten snel even kruidkoeken gemaakt, recept van Lindec en dan maal twee want eentje is hier veel te snel op naar mijn zin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven