Werk & Studie alle pijlers

onprofessioneel gedrag van collega

13-06-2012 14:57 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer aan een hogeschool. Samen met 2 andere studenten volg ik, in het kader van een minor waarin wij leren om groepen en individuen te begeleiden, supervisie.

"Supervisie is een leertraject, onder begeleiding van een supervisor, met als doel een leerproces op gang te brengen om het beroepsmatig werken met mensen te verbeteren. Bij supervisie leert men om kritisch naar zichzelf te kijken en te reflecteren op werksituaties, om uiteindelijk het beroep beter uit te voeren." bron

Eén van de studenten met wie ik deze supervisie volg, laat ik haar Eva noemen, vertoont al vanaf het begin erg moeilijk gedrag. Ze is iemand die steeds de confrontatie zoekt en de strijd aan wilt gaan met anderen, en die daarin absoluut niet toegankelijk is om te luisteren naar feedback van anderen.

Samen met Eva zou ik 2 groepen begeleiden. Onze supervisor maakte zich zorgen over de vraag hoe Eva zich op zou stellen tegenover de 2 groepen. Zij heeft mij gevraagd daarop te letten en feedback te geven op Eva's houding. De supervisor wilt zelf ook graag weten hoe Eva zich gedraagt tegenover de groepen.

Een week geleden ontving ik een mail van één van de deelnemers, dat zij niet meer wilt komen omdat zij zich in de bijeenkomst daarvoor erg aangevallen voelde door Eva. Ik heb dit voor me gehouden, omdat ik inmiddels zelf ook op gespannen voet met Eva sta. De samenwerking tussen ons is absoluut niet goed gegaan. Van nature ben ik iemand die er altijd op gericht is de harmonie te bewaren. Echter, Eva's houding naar mij toe had mij zo boos gemaakt dat ik op een gegeven moment tijdens de supervisiebijeenkomsten echt op strepen ben gaan staan. Meestal ben ik iemand die haar boosheid onderdrukt, maar ik was zo boos dat ik die gevoelens niet meer wide onderdrukken. Er is veel gezegd tussen ons. Als ik nu ook weer kom aanzetten met de mail die ik van die deelnemer ontvangen heb, weet ik zeker dat de strijd weer los zal barsten.

De feedback die ik Eva gegeven heb, is altijd positief geweest. Ook omdat er eerder niet zoiets voorgevallen was in de groepen. Natuurlijk speelde er tussen Eva en mij wel het één en ander af, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik dat mee laat spelen in de feedback die ik Eva geef op haar houding tegenover de deelnemers. Echter, Eva heeft nu de indruk dat zij heel goed in staat is zich professioneel te gedragen en dat verteld ze dus ook tegen de supervisor, terwijl uit de mail van die deelnemer dus het tegendeel blijkt. Net las ik een reflectieverslag van haar, waarin ze weer schreef hoe goed zij erin is om zich professioneel te gedragen. Dat klopt gewoon niet. Niet tegenover zichzelf, maar ook niet tegenover de supervisor die er zo op gericht is te kijken naar Eva's houding en daar wat mee te doen.

Ik wil niet de boosdoener zijn die met negatief nieuws aankomt. Maar aan de andere kant, vind ik wél dat zowel Eva als de supervisor hiervan moeten weten. En waarom óók de supervisor? Omdat ik weet dat, als ik dit alleen tegen Eva vertel, zij het naast zich neer zal leggen en naar mij zal gaan wijzen, omdat ik met het nieuws kom. De supervisor zal het echter wél serieus nemen, en heeft meer autoriteit dan ik om Eva hier echt eens wat langer bij stil te laten staan.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Zowel de supervisor als Eva inlichten over de email. Iets anders zit er gewoon niet op. Als je niks met die email doet neem je je student namelijk ook niet serieus.
Ik denk dat je toch eerder het kritiek van de deelnemer had moeten tonen. Betere feedback is er niet dan van de deelnemers zelf. Ik kan mij voorstellen dat Eva zich niet bewust is van de kritiek die zij kreeg en hierdoor denkt professioneel te kunnen handelen.

Ik zou het toch eerst met Eva bespreken aangezien je haar anders helemaal passeert.
In het kader van supervisie moet je ook even naar je eigen gedrag kijken. Jij wilt liever geen conflicten en hebt Eva alleen maar positieve feedback gegeven. Terwijl je haar niet goed vindt in contact met de groep. Dat had je dus al eerder moeten aangeven, zeker als je begeleider je dat gevraagd heeft.

De mail in elk geval ter sprake brengen bij allebei. En ik ga er vanuit dat met de student al contact is opgenomen?
Eva heeft er uiteindelijk zelf ook het meest aan om te leren van deze situatie, dus iemand moet haar duidelijk maken dat haar manier van werken voor verbetering vatbaar is.

Ik zou bij Eva aangeven dat je (zonder de naam van de student te noemen) klachten heb gehad over haar en waar de klachten over gaan. Als ik je goed begrijp is de kans dat zij boos wordt en dit naast zich neerlegt vrij groot. Prima, dan is de volgende stap je supervisor. Hij is uiteindelijk verantwoordelijk. Zie het voor jezelf ook als leermoment: hoe kun je het beste omgaan met zo iemand als Eva? Succes!
Ik heb Eva positieve feedback gegeven, omdat er eerder niet iets dergelijks voorgevallen was tussen Eva en de deelnemers. Wel tussen mij en Eva, maar dat staat daar los van.

Zou ik het dan tijdens ons supervisieuur moeten voorleggen, waar de andere student ook bij is? De andere mogelijkheid (als ik niet de andere student erbij moet betrekken) is mail, maar om zoiets nou over de mail te bespreken....
quote:luna87 schreef op 13 juni 2012 @ 15:07:

Ik heb Eva positieve feedback gegeven, omdat er eerder niet iets dergelijks voorgevallen was tussen Eva en de deelnemers. Wel tussen mij en Eva, maar dat staat daar los van.

Zou ik het dan tijdens ons supervisieuur moeten voorleggen, waar de andere student ook bij is? De andere mogelijkheid (als ik niet de andere student erbij moet betrekken) is mail, maar om zoiets nou over de mail te bespreken....Hier ben je de fout in gegaan, ik zou mij best lullig voelen als iemand mij positieve feedback geeft en allemaal leuk en aardig en eindstand blijkt dat er klachten zijn geweest en ik het dus helemaal niet zo goed heb gedaan. Ik zou de ander er dan ook zeker op wijzen dat ik dit ook niet geheel professioneel vind.
dubbel
quote:cm_89 schreef op 13 juni 2012 @ 15:10:

[...]

Hier ben je de fout in gegaan, ik zou mij best lullig voelen als iemand mij positieve feedback geeft en allemaal leuk en aardig en eindstand blijkt dat er klachten zijn geweest en ik het dus helemaal niet zo goed heb gedaan. Ik zou de ander er dan ook zeker op wijzen dat ik dit ook niet geheel professioneel vind.Misschien heb ik het wat onduidelijk uitgelegd. De positieve feedback die ik Eva gegeven heb, heb ik haar gegeven vóórdat ik die mail ontving. Daarna heb ik Eva geen feedback meer gegeven (er zijn toen ook geen bijeenkomsten meer geweest).
quote:luna87 schreef op 13 juni 2012 @ 15:13:

[...]

Misschien heb ik het wat onduidelijk uitgelegd. De positieve feedback die ik Eva gegeven heb, heb ik haar gegeven vóórdat ik die mail ontving. Daarna heb ik Eva geen feedback meer gegeven (er zijn toen ook geen bijeenkomsten meer geweest).

Sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Dan zou ik zeker snel een bespreking met Eva in plannen. Het is namelijk heel onprofessioneel om de kritiek van een deelnemer te negeren. Je zult vanuit het professionele oogpunt dus wel moeten om dit op tafel te leggen.
Ik denk dat het erg lastig gaat worden een bijeenkomst met Eva te plannen, omdat Eva het altijd drukt heeft en ik weet dat zij niet op mijn verzoek tijd voor mij vrij zal maken.

Maar goed, ik kan het proberen.

En anders? Mail? Of het vertellen tijdens ons supervisieuur, waar de supervisor en de derde student ook bij zal zijn?
Ik zou als eerste Eva mailen met hierin de vraag of zij tijd kan vrij maken, daarna leg je kort uit wat er is voorgevallen en dat je dit graag persoonlijk wilt nabespreken met haar. Daarna kan je altijd nog je supervisor betrekken in de situatie maar probeer het eerst met haar op te lossen. (Je hebt op deze manier ook zwart op wit staan dat je dit professioneel wilt oplossen).
Hoe heb je gereageerd op de mail van de deelnemer?
Ik neem aan dat jullie samen supervisie hebben?

Ik mis een beetje de sturende rol van de supervisor hierin... die had haar toch allang moeten bijsturen in haar manier van feedback geven bijvoorbeeld? Heeft jullie supervisor jou achter haar rug om gevraagd op haar te letten tijdens het begeleiden van de groepen? Als dat zo is vind ik dat niet netjes van de supervisor, die zou dat juist ook open moeten kunnen gooien in het kader van het leren.

Vreemd verhaal joh. Sterkte ermee!
Ik ben ook benieuwd hoe je als supervisor het probleem van de deelnemer hebt opgelost? Is het voor hem/haar geen groot probleem om het vak te halen, dat ze niet meer durft te komen? Lijkt me zeker iets wat je met je eigen supervison moet bespreken?
quote:tape_ schreef op 13 juni 2012 @ 15:41:

Ik neem aan dat jullie samen supervisie hebben?

Ik mis een beetje de sturende rol van de supervisor hierin... die had haar toch allang moeten bijsturen in haar manier van feedback geven bijvoorbeeld? Heeft jullie supervisor jou achter haar rug om gevraagd op haar te letten tijdens het begeleiden van de groepen? Als dat zo is vind ik dat niet netjes van de supervisor, die zou dat juist ook open moeten kunnen gooien in het kader van het leren.

Vreemd verhaal joh. Sterkte ermee!Eens dat het een raar verhaal is, tenzij de begeleider andersom ook aan "Eva" heeft gevraagd om TO in de gaten te houden en dus elkaar zo feedback te kunnen geven. Dan kan het nog gezien worden als een leerproces of iets dergelijks.
Ik vind dat je ook het belang van de student in de gaten moet houden. Die voelt zich zo onveilig, dat hij/zij niet meer wil werken met Eva. Het is dus in het belang van die student om jouw supervisor op de hoogte te stellen van deze klacht.
Er staat nog maar 1 (laatste) bijeenkomst gepland, die ik sowieso zonder Eva zou gaan leiden. Voor de studente maakt het dus niet veel meer uit.De studente mailde mij, omdat het eerst nog wel de bedoeling was dat wij met z'n 2en de groep zouden begeleiden. Maar door omstandigheden die hier los van staan (planning ed), wordt nu van dat plan afgeweken. Voor het leerproces van Eva lijkt het me echter wel goed om te weten dat een studente niet wil komen door haar.

Ik vind het zelf niet gek dat de supervisor mij gevraagd heeft Eva te beoordeen op haar gedrag. Immers, Eva heeft gewoon een hele slechte naam. De supervisor kenden haar al langer (al voordat deze supervisie van start ging en ik haar kende). De supervisor heeft dit gewoon gevraagd waar Eva bij was. Ik moet ook zeggen dat de supervisor het er sowieso niet mee eens was dat ik samen met Eva de groepjes zou begeleiden, evenales de coordinator van de minor. De coordinator heeft mij zelfs letterlijk gezegd dat Eva niet geschikt is om mee samen te werken. Ik ben dus eigenwijs geweest (ja, ik weet het, heel stom van mij), en toen heeft de supervisor mij gevraagd dan in ieder geval wel te letten op het gedrag van Eva.

@tape, de supervisor heeft Eva zeker geprobeerd bij te sturen. Meerdere malen is ze aangesproken op haar gedrag. Niet alleen door de supervisor trouwens, ook door de andere student met wie wij supervisie volgen. De supervisor heeft Eva niet stap voor stap voorgedaan hoe ze feedback moet geven, maar kom op, ze is al dik over de 40. Het is een volwassen vrouw. Erg triest alleen dat zij zich niet zo kan gedragen.

@ikbenikenikbenertrotsop, ik heb de studente laten weten dat ik het zeer hoog opneem allemaal, en dat ik graag precies wil weten wat er gebeurd is, omdat ik het niet meer helder voor de geest kan halen.

@cm_89, dat zou inderdaad wel een goede manier kunnen zijn. Hoe denken anderen hierover?

En hebben anderen nog andere suggesties?
Hoe heb je je eigen zelfreflectie ingevuld? Aangegeven dat je niet om kunt aan met conflicten met collega's? Wat dus ook onprofessioneel is? Wel zeggen dus. Zie het als een stukje investering in jezelf. Iets oppakken terwijl je dat heel moeilijk vind. Nu gebeurd er niks met de klacht.
Wat ik zal doen:

Zou het eerst met Eva bespreken, misschien haar de mail laten lezen (dan wel even de naam van de deelnemer weghalen misschien, kan handig zijn in het geval Eva kwaad wordt en verhaal gaat halen bij die deelnemer).

Als ze geen tijd heeft, dring er dan op aan, en zeg dat het heel erg belangrijk is en het het eindcijfer voor de minor kan beinvloeden (is technisch gezien ook zo, ze heeft het niet goed gedaan en roept in haar verslag van wel; niets geleerd denkt de docent, onvoldoende).

Zou ook tegen Eva zeggen (nadat je haar het verhaal 1 op 1 hebt verteld) dat je dit graag samen met haar en jullie begeleider wil bespreken, voor het geval zij zich helemaal niet kan vinden in de kritiek en het gewoon gaat ontkennen/negeren.

Op die manier weet je begeleider er ook gewoon van, en is Eva erbij terwijl jullie het bespreken, dus kan ze ook niet klagen dat je iets achter haar rug omdoet.

Mocht ze kwaad worden en niet in gesprek willen gaan met jou en de begeleider, ga dan zelf alsnog bij de begeleider langs. Zeg dit dan wel tegen Eva, anders wordt het achter haar rug om gedaan en is het helemaal feest. Denk persoonlijk wel dat ze meekomt naar dat gesprek, aangezien ze anders waarschijnlijk een onvoldoende krijgt, onderdeel van de minor is toch wel met kritiek om kunnen gaan

Vind sowieso dat de begeleider er ook van moet weten, omdat jij niet degene bent die haar verslag controleert. Ze kan je kritiek wel aanhoren en vervolgens het niet meenemen in haar verslag, dan heeft ze niets geleerd en vind ik dat ze ten onrechte een voldoende krijgt. Niet om heel flauw iemand te gaan verlinken, maar zelf leert ze er ook niets van anders. Denk ook niet dat een docent op prijs stelt dat je info als dit niet met hem/haar deelt, want als Eva een diploma oid krijgt en aan het werk gaat en vervolgens weer met iemand aan de stok krijgt wordt de school/docent daar wel op aangekeken: eigenlijk niet geschikt voor het werk en toch een diploma. Is dus ook geen goede reclame voor hen.

Zou dit probleem ook in je eigen reflectie verwerken; iets in de trant van dat je het moeilijk vind om Eva slecht nieuws te brengen over haar prestaties. Kan je misschien als leerdoel ofzo noemen, zijn docenten gek op

Denk dat dit de meest professionele manier is om ermee om te gaan; vooral open zijn.
Bedankt voor alle adviezen. Ik ga vandaag op vakantie. Heb haast. Zit nu al in het vliegtuig. Maar wel zo netjes om even te reageren. Heb alles gelezen. Nogmaals bedankt. Over een paar dagen ben ik weer terug en zal dan uitgebreider reageren.
TO, ik snap iets niet. Je hebt Eva beoordeelt toen de bewust mail nog niet verstuurd/ontvangen was. Op basis van haar opdracht en de uitvoering daarvan heb je positieve feedback gegeven. Je geeft zelf aan dat het tussen jou en Eva niet lekker ging/gaat, maar dat je dat niet heb mee laten wegen.

Ik lees daaruit dus dat ze haar opdracht goed of in ieder geval voldoende heeft volbracht => want positieve feedback.

Toen kwam de mail en toen bedacht je ineens, 'tja die Eva is toch niet zo goed geslaagd in haar opdracht, wat moet ik nu?' Dat vind ik wat vreemd. Misschien begrijp ik het niet goed, maar op mij komt het over dat als dat mailtje (terecht of onterecht) er niet was geweest, Eva gewoon zonder verder morren of twijfel positieve feedback had gekregen.

Wat is er nu aan de hand? Heb je zelf een fout gemaakt omdat je geen conflict wil? en dus ten onterechte (te) positieve feedback gegeven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven