Kindarme buurt

14-06-2012 11:44 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort willen wij graag verhuizen. Momenteel wonen wij in een kindrijke buurt: Tussen 2 basisscholen in waarbij de kinderen/juffen van 1 basisschool vanaf het schoolplein ons huis in kijken (niet dat ze dat doen, het is om de afstand aan te geven) en we wonen ook in een kinderrijke straat met naast ons een gezin met 5 kinderen.

Leuk voor mensen met kinderen maar wij hebben ons hier toch iets op verkeken. Dit willen we niet nog een keer! We zijn geen types voor een vrijstaand huis ofzo, meer een stadsappartement. Maar hoe herken je een kindarme buurt?
Na schooltijd kijken of er veel kinderen buitenspelen op straat? Buggys tellen? Letten of er veel gekrijs uit open ramen komt op een zomerse dag?
Boven je stand gaan wonen, tussen 55-plussers ofzo ?

Wij hebben altijd scheefgewoond, geloof ik. Toen we ons eerste huis kochten zaten we tussen de gezinnetjes, en toen we 14 jaar later zelf een kind kregen gingen we naar de trouwerijen van de buurkindertjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Door een gebrek aan buitenspeelgelegenheid, fietsjes, stepjes, trampolines, zandbakken, stoepkrijt op de stoep, etc.?

Midden in de stad zal het vast wel meevallen met de kinderen. Grote mensen geven ook best veel drukte trouwens, en vaak nog op onhandiger uren ook. Ik weet niet of je daar wel tegen kunt?
Op funda kijken, daar hebben ze toch altijd van die statistieken met de kenmerken van elke buurt (opleidingsniveau, wat voor gezinnen, etc)

Aanbellen bij de buren van het huis wat je op het oog hebt en gewoon vragen of er veel kinderen wonen.

Letten op fietsjes, of er scholen zijn, stoepkrijt, fietsen met kinderzitjes.

Zoiets?
Op funda kan je dat toch zien dacht ik ? Als je een huis op funda bekijkt kan je ook de wijk bekijken en de statistieken zien van o.a gemiddelde leeftijd, inbraken, groen ect.

Dacht ik
Als je hartje centrum gaat wonen heb je het minste kans op kinderen. Volgens mij kun je op Funda ook naar de gezinssamenstelling kijken in de straat of in de wijk.
http://www.funda.nl/buurt ... n/kenmerken/?ref=48406758
Bij 'buurtinformatie' op het tabje cijfers en grafieken klikken
Die fundatip is een goede, daar had ik niet aan gedacht!

Volwassenen maken ook een herrie, dat is waar, maar de kinderen op de (speciale) school komen daar dagelijks echt wel overheen met hun getatuuuuu (en we werken onregelmatig, vandaar dat we het vaak horen).

voor de duidelijkheid: we zijn geen kinderhaters hoor!
Op een zonnige woensdag middag door de wijk rijden.
quote:christina schreef op 14 juni 2012 @ 11:49:

Als je hartje centrum gaat wonen heb je het minste kans op kinderen. Volgens mij kun je op Funda ook naar de gezinssamenstelling kijken in de straat of in de wijk.Maar daar heb je dus wel weer overlast door volwassenen. (Café's, luide muziek, tot laat rumoer op straat door mensen die buiten roken of die even blijven hangen, winkelend publiek, etc.) Vandaar mijn vraag of het TO specifiek gaat om de kinderen, of om herrie in het algemeen. Midden in het centrum ontkom je namelijk net zo min aan de herrie.
In het centrum van een grote stad in een oud pand aan een doorlopende, drukke weg met onmogelijk met buggy te bestijgen steile trappen gaan wonen?

Wij wonen wel vrijstaand in een buurt met weinig kinderen. Vrijstaand met ruim grond er omheen is echt de beste manier, vind ik zelf.
Kijken naar de vergrijzing op de gemeente site bij algemene info over de gemeente.
quote:Maja82 schreef op 14 juni 2012 @ 11:53:

Op een zonnige woensdag middag door de wijk rijden.of zaterdagmiddag
Goed kijken naar waar lagere scholen zijn, kinderdagverblijven, en buurtcentra.
Het is niet zo dat alle 55 plussers luxe en duur wonen. Dat kunnen ze lang niet allemaal betalen. Ik denk dus dat je op zoek moet gaan in buurten met hoog aantal seniorenwoningen of zo.

Vrijstaand is al duurder, grond erom heen is onbetaalbaar. Lijkt me geen optie.

Ik denk dat je het beste in buitengebied kunt gaan wonen, ver van scholen vandaan. Ook daar zijn wel mogelijkheden.
Ik denk dat niet midden in het centrum maar er net vanaf wellicht de beste optie is. Dus niet een appartement boven de winkels/cafe's maar net een ring daar buiten...

Maar die Fundatip is echt handig, zag ik net!
@Iones: Ligt er maar aan waar je moet/wilt wonen. Hier in het noorden van Limburg is grond niet zo duur als in de buurt van Amsterdam of zo.
In het centrum wonen meestal niet veel gezinnen, maar daar kun je weer wel overlast hebben van het uitgaansleven en van de drukte en het verkeer. Bovendien is het voor jezelf meestal niet zo makkelijk parkeren als je in de binnenstad woont.

Ik denk dat het al een stuk scheelt als je niet pal naast of tegenover een school woont. Misschien een ruim appartement in een mooie, luxe flat. Daar kunnen alsnog wel gezinnen met kinderen wonen, maar het is anders dan in een straat met eengezinswoningen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Olivia1975 schreef op 14 juni 2012 @ 11:59:

@Iones: Ligt er maar aan waar je moet/wilt wonen. Hier in het noorden van Limburg is grond niet zo duur als in de buurt van Amsterdam of zo.

Nergens is het zo duur als in de buurt van Amsterdam. Maar ook noord Limburg is nog achterlijk belachelijk duur. Ik weet het, want ik heb ook daar gezocht toen ik buitenaf wilde wonen.

En nu zit ik uiteindelijk in Twente. Hier is het nog betaalbaar in vergelijking met het zuiden (en uiteraard helemaal ivm het westen). Als je hier net over de grens bent, in Duitsland, DAN heb je pas echt mogelijkheden! Dat scheelt echt heel veel.
quote:qwerttu schreef op 14 juni 2012 @ 11:54:

[...]

Maar daar heb je dus wel weer overlast door volwassenen. (Café's, luide muziek, tot laat rumoer op straat door mensen die buiten roken of die even blijven hangen, winkelend publiek, etc.) Vandaar mijn vraag of het TO specifiek gaat om de kinderen, of om herrie in het algemeen. Midden in het centrum ontkom je namelijk net zo min aan de herrie.

Dat hoeft niet hoor. Ik woon hartje centrum maar hoor niks. Wij leven aan de achterkant van ons huis en de tuin zit ook aan de achterkant. Kroegen genoeg heel dicht in de buurt maar ook daar helemaal geen overlast van.

Ik heb hiervoor in een volksbuurt gewoond en daar was het geluid vele male erger. Het grote voordeel van de plaats waar wij nu wonen is dat als de winkeliers 's avonds weg zijn wij helemaal geen buren meer hebben.

Als wij een feestje geven heeft er niemand last van, heerlijk!

Ik heb echt nog nooit zo stil gewoond als hier.
quote:Susan schreef op 14 juni 2012 @ 12:00:

In het centrum wonen meestal niet veel gezinnen, maar daar kun je weer wel overlast hebben van het uitgaansleven en van de drukte en het verkeer. Bovendien is het voor jezelf meestal niet zo makkelijk parkeren als je in de binnenstad woont.

Ik denk dat het al een stuk scheelt als je niet pal naast of tegenover een school woont. Misschien een ruim appartement in een mooie, luxe flat. Daar kunnen alsnog wel gezinnen met kinderen wonen, maar het is anders dan in een straat met eengezinswoningen.Ik denk ook dat midden tussen 2 scholen op kruipafstand gaan wonen echt 1 van de minst slimme dingen is geweest die we hebben gedaan. Maar het huis was echt een buitenkansje. Rechts naast ons een gezin met 5 kinderen, nu in de puberleeftijd maakt het er ook niet leuker op al is het ook wel weer leuk hun ontwikkeling op een afstandje te volgen hoor. Het is wel een opsteker: niet op loopafstand van een school moet wel haalbaar zijn!
of midden in de stad gaan wonen, of in een gat in noordoost-Groningen (ofzo), daar vergrijst de boel in rap tempo.
quote:Starshine schreef op 14 juni 2012 @ 12:05:

of midden in de stad gaan wonen, of in een gat in noordoost-Groningen (ofzo), daar vergrijst de boel in rap tempo.

Als je pech hebt heb je dan weer last van luidruchtige aso buren ;) (heb ervaring). Plus dat veel mensen die hier komen wonen, vanuit het westen, de landbouwmachines e.d. als overlast zien, "zeurpieten".

Buurt onderzoeken of er geen scholen, buitenschoolseopvang, speeltuinen zijn. Potentiële buren vragen. Een makelaar weet ik ook wel of het een kindvrije buurt is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven