Papfles: vanaf welke leeftijd stoppen?
woensdag 2 april 2008 om 21:35
Hoi moeders!
Loop met een dilemma waarvan ik me afvraag of jullie soortgelijke ervaringen hebben. Mijn zoontje wordt bijna 1 jaar en nu is het advies van het cb om te stoppen met de papfles in de ochtend en te beginnen met pap uit een schaaltje. Nu gebeurt het regelmatig dat mijn zoontje (voor ons) al vrij vroeg komt (rond een uur of 06.00). Normaliter geef ik hem dan een papfles en leg hem terug tot hij weer wakker wordt (rond 08.00). Ik heb al enkele malen geprobeerd hem te laten wachten tot een uur of 07.30 zodat we aan tafel konden eten maar daarna zijn zowel hij als ik gewoon echt nog moe. Mijn vraag is: wat is het nut van pap uit een bordje als je kind gewoon wil drinken en verder wil slapen en jij zelf ook niet vroeg eruit hoeft? Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe ontbijten jullie eigenlijk (als jullie er niet vroeg uit hoeven)?
Groetjes, Laura
Loop met een dilemma waarvan ik me afvraag of jullie soortgelijke ervaringen hebben. Mijn zoontje wordt bijna 1 jaar en nu is het advies van het cb om te stoppen met de papfles in de ochtend en te beginnen met pap uit een schaaltje. Nu gebeurt het regelmatig dat mijn zoontje (voor ons) al vrij vroeg komt (rond een uur of 06.00). Normaliter geef ik hem dan een papfles en leg hem terug tot hij weer wakker wordt (rond 08.00). Ik heb al enkele malen geprobeerd hem te laten wachten tot een uur of 07.30 zodat we aan tafel konden eten maar daarna zijn zowel hij als ik gewoon echt nog moe. Mijn vraag is: wat is het nut van pap uit een bordje als je kind gewoon wil drinken en verder wil slapen en jij zelf ook niet vroeg eruit hoeft? Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe ontbijten jullie eigenlijk (als jullie er niet vroeg uit hoeven)?
Groetjes, Laura
woensdag 2 april 2008 om 21:40
Pap heb ik nog nooit gegeven dus daar heb ik geen ervaring mee. Dochter krijgt vanaf een maand of 9 een boterham en melk 's ochtends.
Misschien dat je zoontje wel langer gaat slapen als hij doorkrijgt dat hij het bed wordt uitgehaald terwijl hij eigenlijk nog moe is.
Aan de andere kant, als het voor jullie goed werkt op deze manier zie ik er weinig kwaad in om er nog even mee door te gaan. Voor hetzelfde geldt wordt hij over een maandje (of 2) vanzelf wat later wakker zodat jullie al het bed uit kunnen en gewoon ontbijten.
Misschien dat je zoontje wel langer gaat slapen als hij doorkrijgt dat hij het bed wordt uitgehaald terwijl hij eigenlijk nog moe is.
Aan de andere kant, als het voor jullie goed werkt op deze manier zie ik er weinig kwaad in om er nog even mee door te gaan. Voor hetzelfde geldt wordt hij over een maandje (of 2) vanzelf wat later wakker zodat jullie al het bed uit kunnen en gewoon ontbijten.

woensdag 2 april 2008 om 21:45
Hier tot ruim 3,5 jaar uit de fles pap gegeven. Vond ik veel en veel makkelijker. Ja, het werd een beetje een suf gezicht, zo'n bijna-kleuter met een fles, maar ja, wie zag dat kind om 7 uur 's ochtends?
Wel belangrijk natuurlijk dat het kind daarnaast van een lepeltje kan eten, maar neem aan dat dat wel loopt met fruithap enzo?
Doen wat jou het beste/fijnste lijkt!
Wel belangrijk natuurlijk dat het kind daarnaast van een lepeltje kan eten, maar neem aan dat dat wel loopt met fruithap enzo?
Doen wat jou het beste/fijnste lijkt!
woensdag 2 april 2008 om 21:52
Wat het cb vind heb ik me echt nog nooit wat van aangetrokken.
Mijn dochter heeft tot ruim 3 jaar 's ochtends een papfles gehad.
Ook een beetje laksheid van mijn kant hoor.
Heb het ook wel geprobeerd maar uit een bordje vond ze het niet te pruimen maar uit een fles wel. Nu eet ze gewoon brood ' s ochtends,maar zo heeeeeel af en toe vraagt ze nog om een flesje pap als ze geen zin heeft in brood en die krijgt ze dan ook. (dochter is inmiddels ruim 4).
Ik lig daar dus echt niet wakker van. Zoonlief krijgt hier ook nog steeds ' s ochtends een fles pap en die is anderhalf. In het weekend krijgt hij het soms wel uit een bordje en hij vind dat ook wel lekker. Maar ja... mama wil ook ff rustig wakker worden.
Mijn dochter heeft tot ruim 3 jaar 's ochtends een papfles gehad.
Ook een beetje laksheid van mijn kant hoor.
Heb het ook wel geprobeerd maar uit een bordje vond ze het niet te pruimen maar uit een fles wel. Nu eet ze gewoon brood ' s ochtends,maar zo heeeeeel af en toe vraagt ze nog om een flesje pap als ze geen zin heeft in brood en die krijgt ze dan ook. (dochter is inmiddels ruim 4).
Ik lig daar dus echt niet wakker van. Zoonlief krijgt hier ook nog steeds ' s ochtends een fles pap en die is anderhalf. In het weekend krijgt hij het soms wel uit een bordje en hij vind dat ook wel lekker. Maar ja... mama wil ook ff rustig wakker worden.
woensdag 2 april 2008 om 21:55
woensdag 2 april 2008 om 22:09
Mijn zoontje is nu 13 maanden en eet sinds een maand zijn pap uit een bordje. Tot vorige maand werd zoonlief boos als hij 's ochtends zijn pap van een lepeltje moest eten. Duurde hem veel te lang want hij had honger. Nu wil hij graag zelf eten (lees knoeien) dus was het moment om te stoppen met de fles aangebroken. Moet zeggen dat ik het geven van pap in de fles heerlijk vond omdat hij dan nog weer even echt "klein" was en lekker tegen me aan lag te drinken. Het goede moment om over te stappen komt volgens mij vanzelf en tot die tijd zou ik gewoon doen waar jij en je kindje jullie goed bij voelen.
Groetjes,
Vivienne
Groetjes,
Vivienne

woensdag 2 april 2008 om 22:10
Als dochter wakker wordt (ergens tussen 6 en7) krijgt ze een fles melk. Dwz. ik leg die ik haar ledikant en ze drinkt hem zelf leeg. Ondertussen kleed ik mijzelf aan en daarna als ze klaar is kleed ik haar aan. En daarna gaan we naar beneden om een boterham te eten. Het is dan ongeveer half 8. Werkt prima voor ons.
woensdag 2 april 2008 om 22:22
Jep, hier wordt ook een papfles gegeven om een uur of 7:30, dan leg ik dr nog even lekker terug in bed, was ik me eigen, kleed ik me aan, laat de hond uit ect. en zo rond een uur of 9:00 komt onze dochter van ruim 15 maanden uit bed.
(of later, net wat ze wilt)
Om 12:15 eten we een boterham met een glas water en dat gaat ook hartsikke goed.
Die papfles is dus misschien een beetje luiheid van mijn kant maarre bevalt ons/mij prima!
Groetjes!
(of later, net wat ze wilt)
Om 12:15 eten we een boterham met een glas water en dat gaat ook hartsikke goed.
Die papfles is dus misschien een beetje luiheid van mijn kant maarre bevalt ons/mij prima!
Groetjes!
woensdag 2 april 2008 om 22:29
Mijn dochter van 2 krijgt nog 2 papflessen
In de ochtend en voor het slapen gaan, en als ze tussen de middag pap wil ipv brood uit een bord of als ze ziekig is uit een fles.
Krijgen ze idd niets van...
Zolang ze goed met een lepel uit een bord kunnen leren eten maakt dat niet uit. En dat hoeft niet perse 's ochtends hoor, kan ook op andere momenten hem leren eten van een lepel.
In de ochtend en voor het slapen gaan, en als ze tussen de middag pap wil ipv brood uit een bord of als ze ziekig is uit een fles.
Krijgen ze idd niets van...
Zolang ze goed met een lepel uit een bord kunnen leren eten maakt dat niet uit. En dat hoeft niet perse 's ochtends hoor, kan ook op andere momenten hem leren eten van een lepel.
donderdag 3 april 2008 om 00:06
Mijn jongste (10 maanden) wil geen fles, maar ik geef rond 7 uur de borst en leg haar daarna ook weer terug in bed, komt dus op hetzelfde neer. Dan wordt ze rond negenen weer wakker en krijgt ze een boterham met een bekertje water. Tussen de middag krijgt ze een bord pap.
Ik zou het vooral blijven doen, zoals je het doet. Met z'n allen om 6 uur aan de ontbijttafel lijkt me ook niet echt een succes.
Ik zou het vooral blijven doen, zoals je het doet. Met z'n allen om 6 uur aan de ontbijttafel lijkt me ook niet echt een succes.
donderdag 3 april 2008 om 09:33
donderdag 3 april 2008 om 09:42
quote:maimai schreef op 03 april 2008 @ 09:33:
Drinken uit een fles werkt ook negatief voor de spieren in het gelaat, de vorming van t gehemelte, lippenspanning en het slikken in t algemeen. Een kind traint zn spieren daarmee anders dan wanneer het eet en afhapt. En anders in de zin van slechter.Eens, maar net wat iemand zojuist vermelde, dit is heus niet het geval wanneer je slechts 's ochtends een fles pap krijgt. 't Is wat anders als je je kind alles in een fles aanbiedt.
Drinken uit een fles werkt ook negatief voor de spieren in het gelaat, de vorming van t gehemelte, lippenspanning en het slikken in t algemeen. Een kind traint zn spieren daarmee anders dan wanneer het eet en afhapt. En anders in de zin van slechter.Eens, maar net wat iemand zojuist vermelde, dit is heus niet het geval wanneer je slechts 's ochtends een fles pap krijgt. 't Is wat anders als je je kind alles in een fles aanbiedt.
donderdag 3 april 2008 om 09:54
donderdag 3 april 2008 om 09:59
Hier ook nog een papfles 's morgens. Zoon lief is twee, en zo lang hij dat wil krijgt hij een papfles. In de kinderstoel, en daarna nog een broodje. Hij wil z'n pap niet van een lepel eten dat hoord in een fles. Mijn oudste wou nooit geen pap in de fles dat hoorde voor hem met een lepeltje.
En op het CB zeg je gewoon dat hij z'n pap netjes van een lepeltje eet!
En op het CB zeg je gewoon dat hij z'n pap netjes van een lepeltje eet!
donderdag 3 april 2008 om 12:59
Max krijgt hier ook gewoon een papfles hoor (14 maanden). Met vier kinderen die in de ochtend gewassen en aangekleed (twee ervan kunnen het zelf, twee nog in de luiers) moeten worden. Alles moet gevoederd worden, in jassen en schoenen gehesen en alle tassen etc. ingepakt en ingeladen. Ik heb domweg geen tijd om met een bordje pap te gaan klooien. Gewoon huppa fles erin.