Geld & Recht alle pijlers

Tijdelijk contract stilzwijgend verlengd?

20-06-2012 09:09 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
bedankt
Als jouw baas ervan weet dat jij weg gaat en hij heeft er nog niet met je over gepraat, dana je er van uit gaan dat je contract stilzwijgend wordt verlengt.

Als je er zelf vanaf wil kun je dat normaalgesproken een maand voor de einddatum van je contract aangeven bij je baas, maar dat hangt ook af van wat daarover precies in je contract staat.

Succes ermee!
Dana = dan mag (mobiele post)
Hij wordt dan automatisch verlengd, als de werkgever niet met je verder wil moet hij het een bepaald termijn van te voren aangeven (weet niet meer precies hoelang dat is)
edit
Dat aangeven mag tot een dag van tevoren geloof ik, zelfs op je laatste werkdag nog, dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je kan biljven. Ik zou gewoon eens naar je baas toe gaan en het voorleggen. Zo van, ik wil graag weten waar ik aan toe ben voordat ik op vakantie ga.
Een contract eindigt van rechtswege op de geniemde datum, daar hoeft niets voor worden opgezegd.

Alleen als jij 1 augustus weer verschijnt en je baas stuurt je niet weg, Dan wordt het stilzwijgend verlengd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
edit
@123me wanneer het contract vanwege rechtsgelden op 31 juli eindigt, is er geen opzegtermijn en kan je op 31 juli te horen krijgen dat je contract niet verlengd wordt. Er is vaak sprake van een opzegtermijn bij tussentijdse beëindiging van je contract.

Dit kan je terug vinden in je contract.

Wanneer je niets hoort en op 1 augustus weer aan het werk gaat, heb je een contract van gelijke duur met gelijke voorwaarden. Tenzij dit je derde contract is.
quote:boebele schreef op 20 juni 2012 @ 09:18:

Snenandoah, dat heb ik al gedaan maar tot nu toe geen reactie gekregen. Ik ga zondag weg en ben dan eigenlijk tot 31 juli niet meer op het werk.

vandaar mijn vraag.

Werkgever kennende laten ze het er een beetje op aankomen.

Dat is vreemd van je werkgever zeg, het lijkt me toch dat zij ook willen weten waar ze aan toe zijn. Zij willen toch ook wel weten of jij uberhaupt van plan bent terug te komen op 1 augustus, of dat zij per 1 augustus vervanging moeten hebben geregeld.

Ik zou je leidinggevende nog eens even flink aan zijn/haar jasje trekken. Ik vind dat je wel kan eisen dat je nog voor je vakantie duidelijkheid krijgt.
Als er in het contract een einddatum wordt genoemd is 31 juli je laatste werkdag. Ze hoeven dit niet een maand van te voren nog een keer te zeggen. In principe is de einddatum namelijk al bekend op de eerste dag dat je gaat werken. Ik zou dus nog wel aandringen op duidelijkheid voor jouw vakantie.

Neemt niet weg dat ik dit absoluut niet netjes vind naar jou toe. Het is logisch dat je zekerheid wilt. Wordt het dan een tweede contract?
edit
"Als er in het contract een einddatum wordt genoemd is 31 juli je laatste werkdag. Ze hoeven dit niet een maand van te voren nog een keer te zeggen. In principe is de einddatum namelijk al bekend op de eerste dag dat je gaat werken. Ik zou dus nog wel aandringen op duidelijkheid voor jouw vakantie.

Neemt niet weg dat ik dit absoluut niet netjes vind naar jou toe. Het is logisch dat je zekerheid wilt. Wordt het dan een tweede contract?"

Hmm oké! Goed om te weten, ik heb een hele andere ervaring met aflopende contracten!
edit
quote:123me schreef op 20 juni 2012 @ 09:14:

Hij wordt dan automatisch verlengd, als de werkgever niet met je verder wil moet hij het een bepaald termijn van te voren aangeven (weet niet meer precies hoelang dat is)Dat mag nog tot op de laatste dag van het contract.
odi et amo
quote:boebele schreef op 20 juni 2012 @ 09:25:

Mijn werkgever gaat er gewoon vanuit dat ik blijf.

Waar baseer je dat op? Zolang er niets nieuws op papier is gezet, geldt hetgeen in je arbeidsovereenkomst is opgenomen: jouw laatste werkdag is 31 juli 2012.

quote:Ik weet nu niet wat verstandig is. Als ik heel erg ga aandringen op een gesprek dan ga ik er per 1 augustus waarschijnlijk heel erg op achteruit, want mij werkgever heeft al aangegeven dat er per 1 augustus andere voorwaarden gelden. Bij een stilzwijgende verlenging is dat niet het geval.

Ik denk daarom dat ik er maar niet achteraan ga en het op zijn beloop laat.

Nogmaals: er is geen sprake van stilzwijgende verlenging an sich. Pas als jij na 31 juli weer dezelfde werkzaamheden komt uitvoeren en dat wordt toegestaan, is er sprake van. Overigens kan hij ook nog eens prima aangeven dat hij al mondeling eea heeft laten weten en jou een nieuw contract onder je neus douwen: take it or leave it. Dat het allemaal niet klopt, tsja.

IK zou het er in ieder geval niet op aan laten komen, zodat je je juist nu wat sterker staat in onderhandeling. Hij heeft jou toch nodig, zeg je? Maar jij hem ook.

Hier komen nare zaken van, is mijn beroepsmatige ervaring.
quote:boebele schreef op 20 juni 2012 @ 09:25:

Mijn werkgever gaat er gewoon vanuit dat ik blijf.

Ik weet nu niet wat verstandig is. Als ik heel erg ga aandringen op een gesprek dan ga ik er per 1 augustus waarschijnlijk heel erg op achteruit, want mij werkgever heeft al aangegeven dat er per 1 augustus andere voorwaarden gelden. Bij een stilzwijgende verlenging is dat niet het geval.

Ik denk daarom dat ik er maar niet achteraan ga en het op zijn beloop laat.Lastig hoor, hoe weet je dat hij er vanuit gaat dat je blijft?
TO is zometeen weg en pas net voor einddatum contract weer terug. Aangezien werkgever niet hoeft op te zeggen maar al wel heeft laten weten dat er andere voorwaarden zullen gaan gelden, ben ik juist bang dat TO op de 31e een nieuwe arbeidsovereenkomst onder de neus wordt geschoven met een 'take it or leave it'-verhaal.

En dan heeft ze geen enkele marge meer om uit te zoeken of de voorwaarden wel zo mogen worden aangepast of niet, of er te onderhandelen valt. Kortom, ze verliest het beetje sturing dat ze op de situatie zou kunnen uitoefenen en staat potentieel per 1-8 met lege handen.

Nogmaals: ik zou het er dus niet op aan laten komen...
Hm ok.

Kijk, mijn werkgever heeft mij zeker nodig want er is niet zo gemakkelijk vervanging te regelen. Tenzij hij daar al mee bezig is, dat weet ik natuurlijk niet.

Vooralsnog is er geen reden om aan te nemen dat ik na 31 juli niet meer terug zou mogen komen, maar ik weet het natuurlijk niet zeker. Al is het wereldje waarin ik werk nogal klein en had ik het waarschijnlijk wel geweten als iemand anders bv benaderd zou zijn voor mijn baan.

En of ik op 31 juli een nieuw contract onder mijn neus geschoven krijg weet ik niet, want ook mijn werkgever heeft dan vakantie. En ik sowieso, dus ze kunnen moeilijk midden in mijn vakantie met dat soort dingen aan komen zetten.

Vandaar mijn afweging of ik nu aan de bel moet trekken of niet.
quote:boebele schreef op 20 juni 2012 @ 09:52:

Vooralsnog is er geen reden om aan te nemen dat ik na 31 juli niet meer terug zou mogen komen, maar ik weet het natuurlijk niet zeker. Niet om het één of ander hoor, maar je hebt een tijdelijk contract tot en met 31 juli en je werkgever heeft nog niet laten weten dat je een nieuw contract krijgt. Lijken mij twee behoorlijke redenen om niet zonder meer aan te nemen dat je na 31 juli daar nog steeds kan werken.
quote:boebele schreef op 20 juni 2012 @ 09:27:

[...]

Ehm even tellen... het wordt mijn 6e contract. Bij ons mogen ze 4 jaar lang tijdelijke contracten geven. Heel zuur.Doen ze dat gewoon of mogen ze dat vanuit de CAO. Vanuit de algemene wetgeving mag dat namelijk niet 6 tijdelijke contracten...
Boebele, je schreef ' ik ben zondag weg en dan tot 31 juli niet meer aanwezig op werk'. Waarschijnlijk vatte ik dat te mathematisch op: als je tot 31 juli niet meer op je werk bent, ben je er op 31 juli wel.

En verder eens (nogmaals) met Astrape: je hebt er geen belang bij

om het er op aan te laten komen, in tegendeel. Een arbeidsovereenkomst is geen 'wie is het slimst'-spelletje: openheid en duidelijkheid hierin is voor zowel jou als je werkgever gewenst, jullie zullen ook na 1 augustus wellicht met elkaar goed door een deur moeten.
astrape, ik hou er heus wel rekening mee dat ik niet terug mag komen. Ik moet zeggen dat ik dat misschien niet eens heel erg zou vinden.

Maar ik probeer nu gewoon uit te vinden wat het handigst is op dit moment. Het er op aan laten komen of voordat ik wegga (komend weekend) proberen uit te vinden waar ik na 31 juli op kan rekenen.
quote:mooiedromen schreef op 20 juni 2012 @ 09:57:

[...]

Doen ze dat gewoon of mogen ze dat vanuit de CAO. Vanuit de algemene wetgeving mag dat namelijk niet 6 tijdelijke contracten...Mag vanuit de CAO helaas.
Je geeft aan dat het je zesde contract wordt, hoe is dat met de vorige contracten dan gelopen? Als dat wel netjes en tijdig van tevoren geregeld was vraag ik me af of je het nu op zn beloop moet laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven