Geld & Recht alle pijlers

Vakantieveilingen en intrum justitia

20-06-2012 11:49 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Misschien is er iemand die verstand heeft van het volgende akkefietje.

Ik heb via vakantieveilingen een bieding gedaan en heb deze gewonnen. Door tijdgebrek is de betaling hiervan mij ontglipt.

Vorige week dacht ik er ineens weer aan het heb het geld overgeboekt naar Ayden hun betalingspartner. Heb ik in het verleden ook gedaan en toen kwam het wel goed. Echter Ayden boekt het geld terug.

Bij navraag bij vakantieveilingen is hun antwoord. Helaas pindakaas, je hebt niet betaald volgens de door ons opgestelde voorwaarden dus we boeken het geld terug en de vordering ligt nu bij Intrum Justitia. Natuurlijk met de daarbij behorende belachelijk hoge incasso kosten.

Na de door hun opgestelde betaaltermijn sluiten ze de site af om te betalen en is er geen enkele wijze van betalen mogelijk dan uitsluitend afwachten op bericht van intrum justitia.

Handelt vakantieveilingen correct in deze?
Ik zou de algemene voorwaarden van Vakantieveilingen eens goed doorspitten. Daar kan je denk ik wel vinden of dit 'mag' of niet.
Moet je niet eerst aanmaningen ontvangen voor het overgedragen kan worden aan een incassobureau? Ik zou even met de algemene voorwaarden langs het juridisch loket als ik jou was. Ik vind het met name heel raar dat jij geen aanmaningen ontvangen hebt en nog raarder dat je betaling teruggeboekt is. Als je geen aanmaningen of post van een incassobureau ontvangen hebt, ben je volgens mij nog gewoon gerechtigd om de rekening rechtstreeks te betalen.
Wel tijd hebben om te bieden, maar niet om daadwerkelijk te betalen? Je hebt je niet aan de voorwaarden gehouden dus ik denk dat je op de financiële blaren moet zitten.
Hoezo terugboeken?

Ze gaan toch over tot automatische incasso als je niet binnen 5 dagen betaalt?

Die is dan toch wel uitgevoerd?

Ik zou ook even Intrum Justitia bellen en uitleggen hoe en wat. Maakt op hun een goede indruk.
Hoeveel dagen was je te laat met betalen? Heb je geen herinnering gehad?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Logisch, zij hebben het uit handen gegeven aan IJ, dit kost hun geld
ik wil ook betalen hoor! Dat is geen probleem.

Maar ik vroeg me af of het juridisch juist is om een betaling terug te boeken. Geen enkele betaalmogelijkheid bieden dan uitsluitend via een incasso bureau.

Dat ik moet betalen staat als een paal boven water.
quote:qwerttu schreef op 20 juni 2012 @ 11:54:

Moet je niet eerst aanmaningen ontvangen voor het overgedragen kan worden aan een incassobureau? Ik zou even met de algemene voorwaarden langs het juridisch loket als ik jou was. Ik vind het met name heel raar dat jij geen aanmaningen ontvangen hebt en nog raarder dat je betaling teruggeboekt is. Als je geen aanmaningen of post van een incassobureau ontvangen hebt, ben je volgens mij nog gewoon gerechtigd om de rekening rechtstreeks te betalen.Nee, het is niet in de wet geregeld dat een schuldeiser eerst een aanmaning moet hebben gestuurd voordat hij een incassobureau inschakelt
quote:princess176 schreef op 20 juni 2012 @ 11:56:

ik wil ook betalen hoor! Dat is geen probleem.

Maar ik vroeg me af of het juridisch juist is om een betaling terug te boeken. Geen enkele betaalmogelijkheid bieden dan uitsluitend via een incasso bureau.

Dat ik moet betalen staat als een paal boven water.Ja dat kan. Dossier ligt nu bij incassobureau. Zij willen complete bedrag plus de incassokosten.
quote:qwerttu schreef op 20 juni 2012 @ 11:54:

Als je geen aanmaningen of post van een incassobureau ontvangen hebt, ben je volgens mij nog gewoon gerechtigd om de rekening rechtstreeks te betalen.

Dit bedoel ik. Ik heb de aanmaning van vakantieveilingen via de mail ontvangen. Doe een betaling via de bank, die storten ze terug en dan is de enige optie betalen via Intrum Justitia.

Volgens mij is dit niet correct. Toch?!
quote:feeks schreef op 20 juni 2012 @ 11:57:

[...]

Nee, het is niet in de wet geregeld dat een schuldeiser eerst een aanmaning moet hebben gestuurd voordat hij een incassobureau inschakeltMaar dan staat het tweede punt nog open: als je nog geen post hebt gekregen van het incassobureau, ben je dan niet nog gewoon gerechtigd om rechtstreeks te betalen?
Je hebt je niet aan de regels van vakantieveilingen gehouden waarmee je wel akkoord bent gegaan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 20 juni 2012 @ 12:10:

Je hebt je niet aan de regels van vakantieveilingen gehouden waarmee je wel akkoord bent gegaan.

I know!

Ik betaal hem ook wel.

De vraag is echter; ik ben toch gerechtigd het geld over te maken zolang ik geen bericht van het incassobureau heb gehad. Als hun dan geen mogelijkheid bieden om te betalen (veiling sluiten, geld terug storten) is dat wel correct?
Ik wens je veel succes als je met interim justitia te maken krijgt,

Ze makken blunders, maar leggen de fout bij jou.
quote:princess176 schreef op 20 juni 2012 @ 12:20:

[...]

I know!

Ik betaal hem ook wel.

De vraag is echter; ik ben toch gerechtigd het geld over te maken zolang ik geen bericht van het incassobureau heb gehad. Als hun dan geen mogelijkheid bieden om te betalen (veiling sluiten, geld terug storten) is dat wel correct?Was je ook te laat met reageren op de aanmaningen?
http://www.vakantieveilingen.nl/algemen ... arden.html
VV werkt toch met binnen 5 dagen niet betalen dan schrijven ze het geld gewoon automatisch af?

Meestal betaal ik gelijk via ideal als ik 'gewonnen' heb, maar het is mij één keer overkomen dat ik het gewoon vergeten was en toen ik de aanmaning via de mail kreeg stond daar ook gewoon dat als ik binnen nu en 2 dagen niet zou betalen dat ze het dan middels een automatische incasso af zouden schrijven.

Die optie heb je ook als je wilt betalen maar bv voor ideal niet je random reader (dat apparaatje voor je pinpas) bij hebt, dan kun je kiezen voor éénmalige incasso.

Dan schrijven ze binnen 9 dagen het geld van je rekening en krijg je daarna je waardebon.

Maar goed, weet niet hoe hoog het bedrag is? Misschien dat ze bij een vakantie van 400 euro iets anders doen dan eentje van 75 euro

Edit: ik haal uit de algemene voorwaarden dat ze inderdaad eerst proberen af te schrijven als je na 5 dagen niet betaald hebt en pas als dit niet lukt (te weinig saldo) dat ze je dan schriftelijk/telefonisch nogmaals benaderen en indien je dan nog niet betaald (er staat geen termijn maar ik verwacht binnen 1 a 2 dagen) dat ze dan doorpakken via een incassobureau.

Indien je wel genoeg saldo had en je betaling plaats heeft gevonden voordat ze je schriftelijk en/of telefonisch benaderd hebben dan zou ik een kopie van je betaling en terugstorting incl een begeleidende brief naar VV, Emesa én het incassobureau sturen.
Ik snap het ook niet.

Dit is het antwoord van een medewerker van VV op een klacht (ergens van internet geplukt):

Direct nadat u gewonnen heeft, ontvangt u van VakantieVeilingen.nl een bevestigingsmail. Hierin staan onze betaalmogelijkheden: iDeal, creditcard of eenmalige machtiging. Mocht u, om welke reden dan ook, nog niet betaald hebben, dan ontvangt u van ons een betalingsherinnering.

Na 5 dagen gaan wij conform onze algemene voorwaarden over tot automatische incasso, aangezien wij een veilinghuis zijn met verplichtingen aan onze aanbieders.

De verwerking van een automatische incasso duurt 9 dagen en kost 2,50 extra

Dat zou betekenen dat het automatisch is afgeschreven. Ik kan me alleen voorstellen dat het dan nog bij het incassobureau komt als je geen saldo had, of dat je na je inschrijving bij vakantieveilingen een ander rekeningnummer hebt gekregen.

Ik denk dat het wel kan dat bedrijven hun vorderingen doorverkopen aan een incassobureau. Dat moeten ze je dan wel vertellen (staat in de voorwaarden?) en dan moet je daarna de zaken met het incassobureau afhandelen.

Bel ze eens. En kijk of je gegevens goed geregistreerd staan bij vakantieveilingen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ben je door ze gebeld? Artikel 6, lid 5...
6.4 De hoogste bieder bij een veiling is van rechtswege in verzuim indien de betaling niet heeft plaatsgevonden, dan wel niet heeft kunnen plaatsvinden als gevolg van een stornering. In dat geval zal VakantieVeilingen.nl vanaf de vervaldatum contractuele rente van 1% per maand in rekening brengen, een halve voor een hele maand gerekend.

6.5 Blijft de hoogste bieder, na minstens 1x telefonisch / schriftelijk door VakantieVeilingen.nl te zijn aangemaand, in verzuim, dan zal VakantieVeilingen.nl over het verschuldigde bedrag tevens administratie en invorderingskosten van 15% over de hoofdsom in rekening gaan brengen, met een minimum van ¤ 75,00 per overschrijding.
nee, ben niet gebeld.

Ik heb zelf contact opgenomen met de vraag of ze mijn voucher wilden sturen aangezien ik per bank betaald had.

Hun voorwaarden zijn duidelijk. Ik vraag me alleen af of het correct is wat ze doen om alle betaal mogelijkheden af te blokken en dan een incassobureau erop zetten.
Ik kan hun voorwaarden ook lezen/googlen echter dat is niet de vraag.
Ja dus, 6.5
Dat vraag ik niet.

Ik vraag me af of het correct is geen mogelijkheid bieden van betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven