Pensioen, wat is wijsheid?
donderdag 21 juni 2012 om 22:02
Vorige week heb ik bij mijn werkgever een vast contract gekregen. Hiervoor had ik een jaarcontract. Bij deze werkgever is geen pensioenregeling.
Omdat ik niet wist hoe lang ik hier zou blijven werken heb ik zelf niks geregeld voor mijn pensioen. Dit omdat ik het onhandig vind om een jaartje ergens iets op te bouwen en dit vervolgens weer te moet stopzetten met de bijkomende kosten.
Nu denk ik dat ik toch nog minimaal wel twee a drie jaar bij deze werkgever zal zitten. Dan worden de jaren zonder pensioen opbouw me toch wat te veel.
Maar nu? Ik zie het eigenlijk niet zitten om een lijfrenteverzekering af te sluiten met de bijkomende provisies, wanneer ik over drie jaar misschien weer wel een werkgever heb met een pensioenregeling.
Hierom denk ik dat het banksparen voor mij misschien de beste optie is.
Heeft iemand hier ervaring mee? Heb je dit geregeld bij dezelfde bank als je waar je andere zaken hebt geregeld of juist niet?
Omdat ik niet wist hoe lang ik hier zou blijven werken heb ik zelf niks geregeld voor mijn pensioen. Dit omdat ik het onhandig vind om een jaartje ergens iets op te bouwen en dit vervolgens weer te moet stopzetten met de bijkomende kosten.
Nu denk ik dat ik toch nog minimaal wel twee a drie jaar bij deze werkgever zal zitten. Dan worden de jaren zonder pensioen opbouw me toch wat te veel.
Maar nu? Ik zie het eigenlijk niet zitten om een lijfrenteverzekering af te sluiten met de bijkomende provisies, wanneer ik over drie jaar misschien weer wel een werkgever heb met een pensioenregeling.
Hierom denk ik dat het banksparen voor mij misschien de beste optie is.
Heeft iemand hier ervaring mee? Heb je dit geregeld bij dezelfde bank als je waar je andere zaken hebt geregeld of juist niet?
donderdag 21 juni 2012 om 23:47
Een bankspaarproduct kun je openen bij de bank van je eigen keuze. Misschien even letten op het feit of je zelf kunt openen of dat het via een tussenpersoon moet gaan. Een tussenpersoon zal je kosten berekenen voor zijn dossier en de dikke stapel aan formulieren die hij je tegenwoordig in moet laten vullen.
vrijdag 22 juni 2012 om 00:31
Is het wel een Nederlands bedrijf? Want dan is het verplicht een pensioenoptie te hebben. Er wordt nu ook niets ingehouden op je loon mbt pensioen? Hoe oud ben je? Kort en simpel: als je onder de 30 bent zou ik me er niet druk over maken. De eerste paar jaar van opbouw tellen relatief weinig mee in het uiteindelijke resultaat aangezien je dan over het algemeen het minste verdiend en door inflatie dit gedeelte het minste waard is.
Overigens zitten er geen kosten aan stopzetten. Wel zijn er kosten verbonden aan het overzetten naar een ander fonds.
Overigens zitten er geen kosten aan stopzetten. Wel zijn er kosten verbonden aan het overzetten naar een ander fonds.
vrijdag 22 juni 2012 om 07:23
Ik doe aan banksparen bij abnamro. Ik bekijk per jaar wat mijn jaarruimteis, dus het bedrag wat ik kan aftrekken van de belasting en dat stort ik dan. Als je een storing doet moet dat in dat betreffende jaar minimaal 600 euro zijn. Je mag ook zo een jaar overslaan, daar ben je vrij in. Als ik minder jaarruimte heb dan 600 euro stort ik het bedrg het jaar erop en dan meteen van twee jaar. Voordeel van opbouwen in eigen beheer vind ik dat ik er geen verplicht levenslang pensioen voor hoef aan te schaffen tzt. En t is veel handiger dan een lijfrente. Nadeel is dat er geen nabestaanden pensioen verzekerd is, althans, je opgbouwde bedrag kan daarvoor dienen( als jij overlijdt gaat het naar je erven en ook dat is bij een lijfrente niet altijd het geval) , maar zal vooral in het begin niet genoeg zijn om je evt nabestaanden verzorgd achter te laten. Dit is wel te verzekeren middels een anw hiaat of risicoverzekering.
Ik zie banksparen als de aanvulling tussen 65 en 75 jaar. Ik hoop zeker 75 te worden en ik denk dat je in die tijd fit genoeg bent om leuke dingen te doen...daarna zie ik het wel.
Ik zie banksparen als de aanvulling tussen 65 en 75 jaar. Ik hoop zeker 75 te worden en ik denk dat je in die tijd fit genoeg bent om leuke dingen te doen...daarna zie ik het wel.
vrijdag 22 juni 2012 om 07:24
quote:Bertrade schreef op 22 juni 2012 @ 00:31:
Is het wel een Nederlands bedrijf? Want dan is het verplicht een pensioenoptie te hebben. Er wordt nu ook niets ingehouden op je loon mbt pensioen? Hoe oud ben je? Kort en simpel: als je onder de 30 bent zou ik me er niet druk over maken. De eerste paar jaar van opbouw tellen relatief weinig mee in het uiteindelijke resultaat aangezien je dan over het algemeen het minste verdiend en door inflatie dit gedeelte het minste waard is.
Juist als je jong bent en je wilt in eigen beheer iets doen kun je met bv 50 euro per maand een heel bedrag opbouwen. Wil je dit nog realiseren vanaf je 40e dan moet je zeker het drievoudige inleggen..
Juist als je jong bent en je wilt in eigen beheer iets doen kun je met bv 50 euro per maand een heel bedrag opbouwen. Wil je dit nog realiseren vanaf je 40e dan moet je zeker het drievoudige inleggen..
zaterdag 23 juni 2012 om 20:06
Dat lijkt me een beetje raar, dat je op je 40ste 3 x zoveel in moet leggen. Dat komt namelijk door inflatie. Het geld wat je nu inlegt is over 40 jaar minder waard dan het geld wat je over 10 jaar inlegt over 40 jaar waard is. Overigens zei ik 30 jaar en niet 40 jaar met een reden, omdat je periode dan ook wel erg kort wordt qua opbouw.
maandag 25 juni 2012 om 11:25
Oops, sorry voor de late reactie!
Ik ben in de 20, dus ik ben er op tijd bij. Het lijkt mij ook logisch dat het beter is om zo vroeg mogelijk te beginnen. Over wat ik nu inleg
wordt het langst rente opgebouwd lijkt me. Ik zal het nog eens beter uitzoeken en kijken wat de verschillen zijn tussen de banken die dit aanbieden.
Ik ben in de 20, dus ik ben er op tijd bij. Het lijkt mij ook logisch dat het beter is om zo vroeg mogelijk te beginnen. Over wat ik nu inleg
wordt het langst rente opgebouwd lijkt me. Ik zal het nog eens beter uitzoeken en kijken wat de verschillen zijn tussen de banken die dit aanbieden.