Assessment
maandag 14 mei 2012 om 13:22
Beste forummers,
Binnenkort moet ik naar een assessment van GITP. Het zal een zogenaamd selectie-assessment zijn, waar met name gekeken zal worden naar de competentie leidinggeven. Daarom even twee vragen:
1. Hebben jullie ervaring met GITP; graag hoor ik zowel de positieve als de negatieve verhalen.
2. Hebben jullie enig idee wat voor rollenspel c.q. opdracht ik hierbij kan verwachten?
Ben benieuwd!
Binnenkort moet ik naar een assessment van GITP. Het zal een zogenaamd selectie-assessment zijn, waar met name gekeken zal worden naar de competentie leidinggeven. Daarom even twee vragen:
1. Hebben jullie ervaring met GITP; graag hoor ik zowel de positieve als de negatieve verhalen.
2. Hebben jullie enig idee wat voor rollenspel c.q. opdracht ik hierbij kan verwachten?
Ben benieuwd!
anoniem_151981 wijzigde dit bericht op 14-05-2012 13:51
Reden: spelfout
Reden: spelfout
% gewijzigd
maandag 14 mei 2012 om 16:29
Veel valt er niet over te vertellen. Ik heb daar een competentie assessment gehad omdat ik me zelf wilde oriënteren op ander werk. Het hield in dat er IQ en EQ testen werden afgenomen, alsook m.b.v. een rollenspel de beoordeling van de zogenaamde slecht nieuws gesprekken. De uiteindelijke uitslag van alle testen werd op een later tijdstip besproken. Het kwam op mij gedegen en professioneel over, maar zeker niet afstandelijk.
Ik wens je veel succes en ook heel veel plezier ermee.
Ik wens je veel succes en ook heel veel plezier ermee.
maandag 14 mei 2012 om 22:34
Als de focus ligt op leidinggeven dan is het handig voor jezelf een aantal mogelijke cases te oefenen.
Wat ik zelf bijv vaker ben tegengekomen, is een casus waarbij je een gesprek hebt van 10 min met een werknemer die zijn werk niet goed doet, geen taken van collega's overneemt etc etc. Jij moet er dan achter zien te komen hoe en waarom en een actieplan maken, maar de acteur lult je de oren van de kop met een zielig verhaal etc en jij moet het gesprek dus de goede kant op sturen.
Google maar eens, er zijn wel meer voorbeelden. 't Is handig om voor jezelf wat dingen voor te bereiden, je bent er toch al meer gespannen dan normaal.
En niet altijd je (botte) zelf zijn, wat is sociaal/zakelijk wenselijk
Wat ik zelf bijv vaker ben tegengekomen, is een casus waarbij je een gesprek hebt van 10 min met een werknemer die zijn werk niet goed doet, geen taken van collega's overneemt etc etc. Jij moet er dan achter zien te komen hoe en waarom en een actieplan maken, maar de acteur lult je de oren van de kop met een zielig verhaal etc en jij moet het gesprek dus de goede kant op sturen.
Google maar eens, er zijn wel meer voorbeelden. 't Is handig om voor jezelf wat dingen voor te bereiden, je bent er toch al meer gespannen dan normaal.
En niet altijd je (botte) zelf zijn, wat is sociaal/zakelijk wenselijk
dinsdag 15 mei 2012 om 00:58
quote:pommemulders schreef op 14 mei 2012 @ 19:27:
Oke, kreeg je een casus waar je je enige tijd op kon voorbereiden voorafgaand aan het rollenspel? En heb jij je nog voorbereid door te oefenen met tests van de website van GITP en zo ja, had dat nog toegevoegde waarde?
Bij mij is het meer dan vijf jaar geleden. Toen was de site nog niet zo ontwikkeld als nu. De voorbereidingstijd voor het rollenspel was vrij kort (10 minuten of zo) maar persoonlijk vond ik dat niet erg. Het is iets waar je toch doorheen moet. En verder wat Girlinthefire zegt.
Ik was tijdens het rollenspel wel mezelf, zag het nut niet in van sociaal wenselijke antwoorden geven en ik werd er daarna vrij soft in bevonden. Dus...vind je eigen weg. Het belangrijkste is imo dat je er plezier in hebt.
Oke, kreeg je een casus waar je je enige tijd op kon voorbereiden voorafgaand aan het rollenspel? En heb jij je nog voorbereid door te oefenen met tests van de website van GITP en zo ja, had dat nog toegevoegde waarde?
Bij mij is het meer dan vijf jaar geleden. Toen was de site nog niet zo ontwikkeld als nu. De voorbereidingstijd voor het rollenspel was vrij kort (10 minuten of zo) maar persoonlijk vond ik dat niet erg. Het is iets waar je toch doorheen moet. En verder wat Girlinthefire zegt.
Ik was tijdens het rollenspel wel mezelf, zag het nut niet in van sociaal wenselijke antwoorden geven en ik werd er daarna vrij soft in bevonden. Dus...vind je eigen weg. Het belangrijkste is imo dat je er plezier in hebt.
dinsdag 15 mei 2012 om 09:07
Dank zo ver. Heb het gevoel dat ik niet zo goed in rollenspellen ben; daarvoor moet je snle kunnen improviseren. Bij mij duurt dat altijd wat langer, dus ik merk dat ik wat gespannen over ben. Ik ga ook kijken of ik meer voorbeelden van die slecht nieuwsgesprekken kan vinden, misschien ook op youtube. Kan nooit kwaad lijkt me. Verder ga ik idd proberen zoveel mogelijk mezelf te zijn. En ik ben eigenlijk best wel bot, dus hoe dat uitpakt...
vrijdag 25 mei 2012 om 16:19
vrijdag 25 mei 2012 om 18:28
Ik heb niet zulke goede ervaringen met GITP.
Na 4 jaar trouwe dienst kon ik als gevolg van de resultaten van een assessment vertrekken bij mijn werkgever. Altijd goede beoordelingen gehad etc.
Heb nu noodgedwongen elders een baan ver onder mijn niveau. Maar ja, crisis he. Ik moet überhaupt blij zijn dat ik nog een andere baan heb kunnen bemachtigen.
Ken nog iemand anders die het bij GITP ook niet heeft gehaald. Assessment over laten doen bij een ander bureau en toen ineens wel 'geslaagd'?!
Ik zal voor je duimen...
Na 4 jaar trouwe dienst kon ik als gevolg van de resultaten van een assessment vertrekken bij mijn werkgever. Altijd goede beoordelingen gehad etc.
Heb nu noodgedwongen elders een baan ver onder mijn niveau. Maar ja, crisis he. Ik moet überhaupt blij zijn dat ik nog een andere baan heb kunnen bemachtigen.
Ken nog iemand anders die het bij GITP ook niet heeft gehaald. Assessment over laten doen bij een ander bureau en toen ineens wel 'geslaagd'?!
Ik zal voor je duimen...
zaterdag 23 juni 2012 om 08:50
De baan is mij aangeboden met een passend inwerktraject op basis van de uitkomsten van het assessment. Dat was echt positief, maar we zijn het niet eens geworden over de arbeidsvoorwaarden. Ik baal er echt van, maar financiën zijn in deze tijd ook van belang. Al met al vond ik het rapport van GITP erg reëel en eerlijk.