Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Omeprazol is toch niet om lekkages te voorkomen?? Of dat de aansluitingen niet goed zijn? Het is om maagzuur te voorkomen en ook omdat ons maagje kleiner is.

Vanochtend wondcontrole gehad bij huisarts (mijn eigen was er niet dus was naar vrouwelijke gegaan die ik al eerder gehad heb en een hele aardige vrouw is) Heeft mij eerst gevraagd hoe het ging en of het mij meegevallen is. Gaat steeds beetje beter maar het hakt er behoorlijk in. Dat is logisch zei ze want het is een grote operatie en die mag je niet onderschatten + je maagbandje moest er ook nog uit. Ook gevraagd hoe het met ontlasting ging. Daarna de wondjes bekeken en ze zien er heel mooi uit. Bij 1 zie je een stukje hechting en heeft ze gekeken of die al los zat, dat was niet het geval dus heeft ze laten zitten. Mocht ik er alsnog last van krijgen of het gaat ontsteken dan moet ik aan de bel trekken. Ze heeft ook mijn buik even gevoeld en het voelt goed en soepel aan. Fijn dat ze zo attent en medelevend is.

Nog over de omeprazol gehad en het zou 1 jaar moeten zijn. Heb alleen 1 herhaalrecept maar goed daarna kan je doosje bij de huisarts inleveren en later bij de apotheek ophalen. Als het goed gaat dan bouwen ze het af naar bijvoorbeeld 20mg en als dat goed gaat dan eventueel stoppen. Calcichew is voor je hele leven dat je dat gaat gebruiken. Geen ramp want die zijn qua smaak prima in te nemen.
Omeprazol remt de aanmaak van maagzuur. Op de littekens maak je door het zuur gemakkelijk zweertjes aan. Het blijven toch zwakke plekken. Vandaar de 5 jaar in BoZ.

Fijn dat je goedgekeurd bent. En inderdaad het is een hele operatie. Calcichew zegt me niets, hoeven wij ook niet. Zit denk ik in de multi vitamines.
Brenda, fijn dat alles goed is!

En majesteit.. Wat heerlijk hoe ver je al bent gekomen, petje af! Geniet er maar lekker van.

Hier in BoZ is het net veranderd van maagbeschermers, is nu 5 jaar geworden omdat mensen er baat bij hebben. Je hebt nu zo'n gevoelig maagje dat het gewoon fijner/beter is en hebben ze het dus opgeschroeft naar 5 jaar. Heeft indd niet met lekkages te maken, lijkt me sterk. Na 6 weken moet alles toch echt al helemaal in orde zijn daar binnen. Maar gewoon puur om maag irritaties te voorkomen.

Na 3 maanden word er trouwens bloed geprikt en dan gaan ze zeggen of je je multivitamines moet aanvullen etc. Dus dat is van te voren nog niet bekend. Ze willen eerst echt die 3 maanden afwachten. Of je moet helemaal niet goed zijn, dan eerder natuurlijk.

Fijne dag iedereen!
Holadio, nu moet je in BoZ al tijdens de prodimed met de vitamines beginnen. Dus dat is ook alweer veranderd. dokter schouten gaf bij mij aan dat het echt is voor de maagzweren en de schade daardoor dat het naar 5 jaar is gezet.

Tja, ieder ziekenhuis zijn eigen regime, dat wisten we al
Origineel, dat was al. Sowieso moet je bij Prodimed multivitamine slikken.

Maar wat ik wel nog goed weet is na de kauwvitamines (dus 2 weken na de operatie) was ik echt toe aan een normale die ik kon doorslikken. Want alleen drinken + kauwvitamines is echt ranzig.. Dat was mijn beleving . Eigenlijk kwam alles mijn strot uit, dus ook die spuiten en VOORAL die vieze maagbeschermers die je moest oplossen in water... jakkus!

Zo, dat is eruit :P haha
meiden, vanochtend is mijn oude laptopje zomaar ineens overleden, en dankzij wat gespaarde giften van vaders, heb ik meteen een nieuwe kunnen kopen. we hadden al eens rondgekeken en toevallig eentje van het merk dat we graag wilden hebben in de aanbieding.

origineel de vcalciches zijn kalktabletten, waarvan ik er drie op een dag moet wegkauwen en daarna wegspoelen met een slokje water. Gaat dan weer niet samen met de multivitamine , dus die moet ik smiddags . En ja het is even een hele organisatie. Ga ik nu na alle consternatie eerst maar even met het hondje wandelen en naar de apotheek om voor manlief eea op te halen.

origineel, geniet van je galgenmaal zoals jij het noemt. dat zal het zijn qua hoeveelheid, maar qua smaak kun je dit later ook weer eten hoor !! alleen is jouw smaak danveranderd, en zo eet ik vanavond ook mie, maar is het vooral groente met mie geworden, ipv mie met vooral veel pindasaus zoals vroeger...we spreken elkaar daar nog over. hoe dan ook eet smakelijk !!!!
Ach, we zullen zien. Ik weet 100% dat ik misselijk word van vitamine zonder eten. Daarom heb ik voor de kauw versie gekozen. Het lijkt me ook heerlijk om tijdens de drank periode wat te mogen bijten. Dat lijkt mij nu ranzig, helemaal niets knabbelen . Maar het hoeft niet, ook de maagbeschermers hoeven niet meer opgelost te worden.

Majesteit, wat fijn dat je direct een nieuw apparaat hebt kunnen installeren. Dat galgenmaal is vooral voor de aankomende maand bedoeld inderdaad. Daar zie ik toch wel een beetje tegenop, het eenzijdige. Maar voor het goede doel heb ik alles over
Origineel

Zit wel calcium in multi-vitamine maar de calcichew is voor erbij. Ach zo zie je weer die verschillen

Omeprazol slik ik gewoon door met een slok water en los het niet op.

Majesteit

Fijn dat je meteen een nieuwe kon kopen :-)

Smaak zal veranderen maar we weten waar we het voor doen.
Gisteren heb ik de kauw vitamines geproefd. Deze zijn lekker! Lekker frisse smaak. Dus ik denk dat ze mogen blijven

Vanmorgen de eerste prodimed. Wat vies!! Maar goed, met een bakkie koffie om het weg te spoelen goed te doen. Het vult wel heel goed, dat is wel fijn

Vandaag heeft onze oudste zomerfeest op school. Heb ik voor het eerst van mijn leven een graskransje gemaakt. Zo leer je nog eens wat. Strakjes mooie bloemetjes plukken en ons meisje loopt er weer stralend bij
origineel succes met je prodimed

lees vanavond weer even alles bij
Leonore......ik ben aan het wachten op de uitslag van het overleg van maandag.

Ze gaan dan multi overleg plegen en dan krijg je de uitslag og (voorlopig) positief of (voorlopig) negatief. Als je voorlopig positief krijgt dan sta je wel vanaf dat moment op de wachtlijst, ze kunnen nl de opmerking hebben dat je nog een consult bij longarst of dietiste moet doen, en als je dat hebt gedaan zetten ze het bij goedkeuring om naar positief(snap ie?).

Ik hoor het wel, moet iig voor 10 juli iets gehoord hebben anders moet ik zelf bellen met chirurgie.

Verder is het hier rustig en lees ik jullie verhalen met spanning en bewondering. Ik hoop dat, als ik erdoorkom, ik ook zo veerkrachtig ben als jullie. Petje af dames.
duvelke, natuurlijk ben je dat !!! als je eenmaal ingestapt bent is er gewoon niet meer een weg terug. en instappen doen alleen de echt gemotiveerde mensen...hoewel..Er liep er bij ons al na 2 maanden trots te vertellen weer koolzuur te drinken, wat dus niet aangeraden wordt vanwege het weer uitrekken van je maag. Maar als ik zie dat ik langzaam kauwend wel 2 plakjes rozijnenbrood bijna opkan...of een gewone volkorenboterham, is het allemaal zo gek nog niet.

In deze voorbereidende fase gaat de knop om, dan even door die nare OKtijd heen, opkrabbelen, en dan ga je je steeds beter voelen...en komen er ook de complimentjes die weer motiveren vooral door te gaan. prima tijd achteraf. Dus hopelijk mag je ook instappen.

EN wat al die aanvullingen betreft, laat het dan her en der iets anders zijn. ik geloof erg in de aangepaste ffm vitamines, maar vooral in het ook regelmatig laten toetsen van je bloedwaarden via de HA. dan kun je meteen bijsturen. Is mijn HA zeer betrokken en geinteresseerd, dus dat scheelt al een slok op een borrel natuurlijk. Vooral als ik zie waar ik vorig jaar om deze tijd stond.

tja brenda moet ik wel heel erg aan dit nieuwe apparaat wennen, heb ineens geen favorieten meer enz. maar zie wel van alles voorbijkomen qua skype ,wel eens van gehoord , en nog zo een paar dingen. ingebouwde webcam geloof ik. maar zit nog in de onderzoeksfase, en niet zo erg slim, dus duurt nog een poos voor ik eea heb ontdekt.

voorlopig volop aan het zoeken dus. is het officieel zomer nu, genieten jullie er ook zo van
Duvelke, ik zal voor je duimen!

Majesteit, veel plezier met je laptop uitvogelen

Brenda, gaat goed met je heb ik 't idee, mooi!

Ik heb vanuit het mcl voor 90dagen omeprazel gekregen!? Ga na deze 90dagen verder met mijn 'oude' maagbeschermer, propantazol.

Vanmorgen weer ietsiepietsie gezakt, 81,8 nu ben tot zover nag tevreden.

Zit niet echt met het idee dat het eten niet goed gaat hoor, maar merk dat ik niet altijd m'n fruit en melkproduct op krijg op de dag.

Merk aan m'n haar nog niet veel (wordt erg dun) maar urine stinkt stevig van extra vitamine B100 complex hahaha

Veel complimenten..valt mee. Moeder vraagt steeds naar m'n gewicht, ze heeft traject uiteraard afgehaakt en doet nu c@mbridge. Ze wil koste wat het kost onder mijn gewicht blijven, ze vind dat ik te snel ga.

Alsof ik daar wat aan kan doen!?

Verjaardag morgen heb ik afgelast. Bijna iedereen heeft afgezegd en ga niet met 6 man een feestje geven. Hebben nu het plan opgevat om bij mooi weer een grote USA-bbq te doen.

Net zo leuk, niet duur en mega gezellig!

Man heeft nu weer nachtdienst (vanavond gelukkig de laatste) oudste zoon morgen gymnastiekvoorstelling. Van 10 tot 17 uur!!?!! Heb dus wel wat te doen morgen

Ga nu even dui-gri kijken, ben benieuwd hoelang 't duurt voordat dl op winst staat!

Kijken doe ik zittend op hometrainer, hahaha sportief sport kijken wordt dat! Vanmorgen even 2km gefietst nu maar minimaal 8 erbij trappen!

Fijne avond allemaal!! Knuf
ogen open houden en VOL gas vooruit blijven gaan..
Duvelke,

Spannend! Ga duimen!

Majesteit,

Goed bloedprikken zo gaat het hier ook! Nare tijd van OK vond ik het niet. Goed verzorgd en opgevangen in MCL Leeuwarden. Thuis door man en echte naaste familie. Vrienden sommige en van wie ik het verwacht niet en dat doet PIJN. Weet meteen wie je vrienden zijn!

Heb je favorieten niet rechts staan? Heb ik ook.

Leonore,

Je gaat lekker! Jammer van feest

Het gaat beetje voor beetje beter. Stukje gefietst maar phieuw. Slapen was al hobby maar nu nog meer
Leonore, jammer zeg. Hopelijk komt je 2e optie de mensen wel beter uit en komen ze met grote getalen

Brenda, jammer is dat, als mensen je in de steek laten.

Majesteit, al wat meer duidelijk met je laptop?

Duvelke, het komt steeds dichterbij!

Bah, wat is die prodimed toch vies. Maar goed, koffie en groente maken veel goed. Maar ik stik van de honger. Echt, ik zie af en toe dubbel van het tekort aan voedingsstoffen in mijn lijf. 400 kcal per dag is ook maar een kwart van wat ik normaal eet, dus gek is het niet. Maar gelukkig hoef ik dit nog maar een week te doen. Hopelijk val ik alvast wat kilootjes af, dat zou helemaal mooi zijn
Dat is inderdaad niet veel met de prodimed, succes nog!!

Weet je vind het gewoon jammer dat je niets hoort van mensen die het weten. Bedoel hoef niet dagelijks contact maar vragen hoe het gegaan is met zo'n operatie is logisch. Ik deed dat altijd wel maar ga nu ook een lijn trekken. Ben er klaar mee. Ik ga nu voor mijzelf kiezen!!!
Origineel, 400 kcalpar dag is wel erg weinig, logisch dat je honger hebt. Kun je je indenken dat ik dat strax 6 wkn mag doen? Maar ik geloof dat Heerlen iets meer kcal per dag toestaat. Volhouden meid, het is voor een goed doel.

Brendah, zo kom je er inderdaad achter wie je vrienden zijn. Ik ben blij dat ik er niet veel heb, kunnen ze me ook niet meer teleurstellen. Kies inderdaad voor jezelf en laat het ook goed merken als zij bij jou aankloppen als ze het moeilijk hebben, is het meest effectief.
Duvelke, die 6 weken mag je veel meer hoor. De diëtiste vertelde dat ze in BoZ voor dat crashen hebben gekozen zodat het snel klaar is. Maar ik moet eerlijk zeggen dat 6 weken me gezonder lijkt. Wij beginnen nu al met tekorten....
smorreges meiden. origineel, nog even volhouden met crashen, en laat ik dan maar even advocaat van de duivel spelen, als je iets extra´s zou eten is dat geen ramp hoor ! zolang dat extra´s niet teveel calorietjes bevat. stukken komkommer, tomaat, radijsjes...geven allemaal een lekker vol gevoel.

brenda, heel goed plan om voor jezelf te kiezen. zulke momenten geven ook heel goed aan hoe druk iedereen met zichzelf bezig is tegenwoordig. eigenlijk wel heel erg jammer.

hier nog volop in de clinch met het instellen van de nieuwe laptop, denk dat ik er maar even iemand bijvraag die weet hoe het moet. maar kan hier komen en bij mn mail, dus dat is allemaal al goed. gaan alleen de teketjes achter de cijfers nog niet zoals ik het wil, heb het op advies wel anders ingesteld, maar helpt nog niet, en daar baal ik van. maar vooruit, zal wel goed komen.

Is het hier nog helemaal geen zomerweer, ik wil zo graag lekker buiten zitten. orgen is zoonlief jarig en zou hier komen bbqen. Ligt er al van alles in de vriezer, maar ik vrees dat het toch een binnengebeuren gaat worden....ook wel gezellig, zet ik de gourmetplaat op tafel, werkt ook net als een bbq .

Wens ik iedereen een hele fijne dag......
Majesteit, ik eet al een rantsoen aan komkommer en tomaten. Maar ja, dat is water. Dus dat is 10 minuten en dan zie ik weer scheel. Echt, ik ging gisteren bijna van mijn stokje.....

Jammer zeg, van die bbq. maar als het binnen kan is het ook leuk. En gezellig zal het toch wel zijn
origineel, zorg wel een beetje voor jezelf hoor !! neem dan een broodje gezond ofzo !!! eraan denkend dat ik slechts een caloriebeperkt dieet heb moeten doen....en er niemand jouw lever vooraf heeft opgemeten. je moet natuurlijk niet tegen de vlakte gaan......

en die bbq komt wel goed, het met elkaar om de tafel zitten is het belangrijkst !!!!
Bij het maasstad heb ik nog helemaal niks van een dieet gehoord ook niet op een ander forum

Sterkte origineel met de dagen is niet echt tof als je je nu al 'slecht' voelt
Vandaag weer een duffe dag. Ik zou wat werk verzetten voor een vriend van ons (veel nadenken), maar dat lukte bijna niet.

Ik zit nu wel met een probleem, ik hoop dat jullie daar antwoord op weten. Ik heb de vraag ook aan de dietiste gevraagd.

Als ik nu al zo duf ben van een prodimed weekje (echt, ik kan bijna niet functioneren, ben er ook misselijk bij van de honger), hoe gaat dat dan straks na de operatie? Dan kan ik voor altijd maar zo weinig of minder eten. Is het dan niet zo dat ik zo duf als een konijn door het leven moet voortaan? Nee toch, hoop ik. Ik ben daar echt bang voor nu. Ik duim dat mijn lijf zich aanpast an de weinige voedingsstoffen, maar wat als het dat niet doet? Dan kan ik niet meer terug!! Bah, ik was zo zeker en nu slaat de twijfel toe, omdat ik me zo bagger voel....

Ego modus uit
origineel, goede vraag. Om te beginnen eet je nu met een grote maag heel vreselijk veel minder dan je gewend bent. onnatuurlijk weinig dus, vandaar dat je verrekt van de honger. en omdat zoveel verschillende ziekenhuizen ook zoveel verschillende voorbereidingen hebben, met allemaal wel een uitgevoerde operatie durf ik te zeggen dat je dus te weinig eet en dus een hapje meer moet nemen, als je het maar gezond houdt.

na de operatie heb je idd een klein maagje, maar ook het punbt in je maag wat aangeeft dat je honger hebt is dan verdwenen, althans buiten gebruik gesteld. je hersenen krijgen dus niet meer een seintje dat je honger hebt. daarbij een snel gevulde maag en een snelle doorgang, zorgen ervoor dat je wel voldoende binnenkrijgt en geen hongergevoel hebt.

omdat de eerste anderhalve meter van je darm, direkt na-achter de maag ook wordt uitgeschakeld, nemen je darmen dus minder mineralen en vitamines enz op uit je voeding en daarom zijn de aanvullende vitamines zo belangrijk.

oftewel, maak je geen zorgen dat je je altijd zo blijft voelen. het wordt juist steeds beter na de OK, geloof me .
Dank je wel majesteit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven