Wonen zoals het hoort

29-05-2008 16:41 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier op de wonenpijlert lezen we natuurlijk allemaal de woonbladen. Laten we eens kijken of we goed genoeg weten hoe je hip moet wonen.

Om te beginnen heb je geen keuken om alleen maar te koken, maar een zgn. leefkeuken. In deze keuken (strak met betonnen aanrechtblad) staat een kookeiland, "zodat je niet met je rug naar je gasten staat als je aan het koken bent". Je hebt namelijk regelmatig vrienden over de vloer die blijven eten (let op: alleen vrienden, nooit schoonouders of oma’s ofzo).

En terwijl je vrienden, gezeten op eames-stoelen aan de lange tafel die ooit een andere bestemming had in een oud pand, zich vergapen aan de zelfgemaakte placemats en tafeldecoraties, sta jij een eenvoudige maar heerlijke maaltijd te koken op je rvs zespitsfornuis met behulp van de restaurantspoelkraan, de quooker en de Amerikaanse ijskast.

Heb je plantenborders in je tuin en houd je van een beetje natuur bij je huis? Dat doe je dan helemaal fout! In een moderne tuin wordt niet getuinierd maar geloungd (spreek uit: gelaunzsjt). Wat daar precies onder wordt verstaan word je geacht gewoon te weten, maar je doet het in ieder geval op peperduur kolossaal meubilair "die in een zithoek niet zou misstaan" op je natuurstenen terras. Omdat het in Nederland driekwart van het jaar geen lekker weer is om buiten te zitten, hebben we de helft van de tuin overdekt met een stijlvol afdak of we bouwen een veranda. Zo kunnen we ook als het regent gezellig onder het afdak zitten koukleumen. Wat daar precies de fun van is doet er niet toe; het is hip dus we doen het. Dus sleep je vrienden naar buiten, voorzie ze van warme chocolademelk en een woonplaid, steek de buitenhaard aan en lounge je suf.

Een moderne tuin is ook niet compleet zonder buitenkeuken. Alleen maar bbq-en is helemaal passé. Onder je afdak hoort een complete keuken, dus sleep je je hele hebben-en-houwen naar buiten en verplaats je je gasten naar de Piet Hein Eektafel met steigerhouten bankjes. Vervolgens doe je daar precies hetzelfde wat je in je leefkeuken doet. Omdat je vrienden ook allemaal een afdak en een leefkeuken hebben, zijn je dagen aardig gevuld.

Er komt heel wat kijken bij hip wonen. Zie ik nog iets over het hoofd?
Ik vind hier dingen van.
Fantastisch topic! Kon niet slapen en heb alles in 1 ruk uitgelezen. Briljante openingspost, weergaloze woontips. Nou nog een navenante woning...
conversation = awareness
geen idee offie genoemd is maar we halen natuurlijk niks nakkes nada meer bij het bekende grote zweedse warenhuis he, zelf geen lamp. dat is echt uit de middeleeuwen

we horen wel 6 maandsalarissen uit te geven bij hippe woonwarenhuizen. (dat we vervolgens in de schuldhulpverlening moeten vertelllen gewoon niet) praktisch denken is ook passe, dat is namelijk niet hip...
Heerlijk topic! Even omhoog gegooid omdat ik er aan moest denken door het 'waarom leven we zo truttig' topic.

De terras-heater, en eventueel het terrastheater en de terrashater zijn natuurlijk ook helemaal comme il faut.

Wat zijn volgens jullie de laatste (buiten)woontrends?
Zeg maar Spijker.
Wij hebben dimmer lampjes in het plafond van onze veranda. Voel me wel erg truttig nu. 😁

Helaas want ik vind ze niet zo heel mooi.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
En meer en meer kleur in het interieur, dat vind ik dan wel mooi.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Oh ja Enn, die rieten harten zijn inderdaad in! En van die meervaksfotolijsten met de tekst 'HOME' of 'LOVE' of 'FRIENDS', liefst in het wit. Ook niet helemaal mijn ding.

Of van die postbakjes met 'MAIL' erop.

Persoonlijk vind ik kattenkrab-en klimpalen altijd gezellig staan in een huis Vooral als ze ook trapjes/laddertjes hebben! Dat vind ik zo leuk Hoe groter en hoe uitgebreider, hoe beter. Zelf ook een hele grote krab-en klimpaal voor Huisprins, maar helaas niet met trapje.
Die dingen met teksten erop hou ik niet van.

De winkel Rivièra Maison vind ik dan ook afschuwelijk.

Die teksten op spullen, is dat voor dementerende mensen?
En de slingers-met-teksten tegen de muur (liefst met masking tape) heeft ook ieder zichzelf respecterend mens in huis...

Naast de nonchalant opgehangen foto's en het kruisje van wederom dezelfde rol masking tape

Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Van die twee-of drieluikschilderijen zijn ook in volgens mij. En barokprint, of is dat nu heel erg 2006?

Radiatorhangmatten voor katten vind ik ook altijd iets gezelligs hebben (die hebben we ook, maar katlief kijkt er nog niet naar om) en zitkuilen vind ik leuk, zowel binnen als buiten. Helaas zie je die eigenlijk nooit meer.
quote:Enn schreef op 24 mei 2014 @ 21:53:

[afbeelding]

Helaas want ik vind ze niet zo heel mooi.Understatement van het jaar
quote:Hilary schreef op 24 mei 2014 @ 22:36:

Van die twee-of drieluikschilderijen zijn ook in volgens mij. En barokprint, of is dat nu heel erg 2006?

Radiatorhangmatten voor katten vind ik ook altijd iets gezelligs hebben (die hebben we ook, maar katlief kijkt er nog niet naar om) en zitkuilen vind ik leuk, zowel binnen als buiten. Helaas zie je die eigenlijk nooit meer.jawel hoor, zitkuilen buitenshuis zijn erg bon ton

quote:Sabeltandcavia schreef op 29 mei 2008 @ 20:11:

Ik krijg al die bladen niet op mijn salontafel-gemaakt-van-een-Marrokaans-dienblad.

Ik las hier trouwens ergens het woord 'badkamer'. Ik neem aan dat dat een vertyping was. Bedoeld werd natuurlijk een hamam, waar je stapels zachte badlakens hebt liggen en Rituals-producten en stukken natuurzeep ter decoratie. En niet te vergeten de handdoekladder.Hahaha, de handdoekladder, ook zoiets. Ik herken het huis van iemand die ik ken in heel veel van de hilarische stukjes hier
quote:Spijk-er schreef op 24 mei 2014 @ 19:15:

Wat zijn volgens jullie de laatste (buiten)woontrends? Er schiet me nog wat te binnen: een stoffen bank met chaise longue (oke, die hebben wij ook) met heel veel sierkussens en aan het einde van de chaise longue een dienblad met van alles erop.
hm, buitenwoontrends......

ik denk een hangende kruidentuin (hangend, omdat in de volle grond niet kan omdat de tuin betegeld is en potten naast elkaar nemen teveel ruimte in.

de schommelbank

en de tuinposter

oja en het is wk straks dus oranje spul is ook een must

quote:itsme26 schreef op 29 mei 2008 @ 16:59:

en banken en stoelen die niet lekker zitten maar wel mooi staan

en deze lamp aan het plafond

[img]http://www.zeeeend.nl/blog/images/trekker.jpg[/img]Wat voor lamp is het?
Leef je leven alsof het je laatste dag is
Oh ja, de tuinposter! Die heb ik vorig jaar nog gezien bij de Aldi.
quote:Hilary schreef op 25 mei 2014 @ 00:24:

Oh ja, de tuinposter! Die heb ik vorig jaar nog gezien bij de Aldi.Sjee, die kan wat mij betreft óók in dezelfde categorie waarin het rieten hart zit. Mén.....
Volgens de huis, tuin en keuken programma's moet je tegenwoordig toch minimaal een 'riante master bedroom met ensuite badkamer en walk in closet voor hem en haar' hebben.

Waar je kinderen in je oerhollandse dus petieterige rijtjeshuis vervolgens moeten slapen?

Vervolgens worden maaltijden bereid in je riante keuken met kookeiland en alle apparatuur achter deuren. Dat je daar je halve woonkamer voor moet inleveren.... Wie boeit dat?

Oh.... En in je woonkamer staat natuurlijk geen oerdegelijke salontafel maar een stel schattige, liefst zelf in elkaar gedraaide bijzettafeltjes. Dat die omflikkeren zodra je uberhippe keffer er tussen/onderdoor rent, en jij het geurkaarsenvet/rode wijn/bloemenwater/toastjes met eiersalade van je 'des Bouvrie' vloerkleed ligt te schrapen, daar rept niemand over.

Waar laat je vent trouwens zijn maat 45 op zo'n petieterig tafeltje?

Vervolgens steken we allemaal buiten de terrashaard aan en roken we de complete lokale muggenbevolking uit alvorens neer te vlijen in onze 'hot tub' die vanzelfsprekend onder je dertien in een dozijn terrasoverkapping in je onderhoudsvrije, geheel bestrate, tuin staat.

Ben ik nog iets vergeten?
De buitendouche, natuurlijk!
quote:Enn schreef op 25 mei 2014 @ 00:31:

[...]

Sjee, die kan wat mij betreft óók in dezelfde categorie waarin het rieten hart zit. Mén.....
quote:Starshine schreef op 25 mei 2014 @ 00:19:

hm, buitenwoontrends......

ik denk een hangende kruidentuin (hangend, omdat in de volle grond niet kan omdat de tuin betegeld is en potten naast elkaar nemen teveel ruimte in.

[afbeelding]

[/url]]

Ja de hangende groente/kruidentuin

Men neme een geheel betegelde "tuin" omdat het geen onderhoud geeft, vervolgens doe je groente en bloemen in bakken

Als er nu iets veel onderhoud geeft zijn het wel die bakken die echt elke dag water moeten omdat anders het spul verdroogt, of die in geval van veel regen staan te verzuipen

Gewoon alles in de volle grond, dan heb je heel dit probleem niet
quote:Hilary schreef op 25 mei 2014 @ 00:39:

De buitendouche, natuurlijk!Aaaaaaargh!.... Quelle horreur!.... Hoe kon ik hem vergeten! Die hoort in dezelfde categorie als de tuinposter en de 'Zen' Boeddha.
Ik vind mooi betegelde tuinen met (hang)bakken groene overkapping (prieel, veranda) vaak wel erg leuke tuinen om op een lounge bank in te zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven