Wanneer stoppen met zak- en kleedgeld
vrijdag 24 oktober 2025 om 13:31
Oudste van 17 heeft een bijbaan waarmee hij zo'n €450 per maand verdient en hij krijgt maandelijks ook nog een stagevergoeding van €250. We kunnen zak-en kleedgeld wel missen, maar hebben het zelf niet mega ruim. Wat hij per maand te besteden heeft, kan ik bij lange na niet uitgeven aan mezelf. Zouden jullie gewoon zak- en kleedgeld blijven geven in deze situatie?
vrijdag 24 oktober 2025 om 13:38
Ligt aan de situatie. Als hij naast zijn opleiding erg veel uren draait om keihard te kunnen sparen voor ooit een huis te kunnen kopen en geen studieschuld te hebben en heel wijs met zijn geld omgaat, zou ik het eerder blijven betalen dan wanneer hij dat bedrag ziet als vrij besteedbaar geld. Als hij dat puur uitgeeft voor leuke dingen zou ik direct stoppen met zak- en kleedgeld, want dat kan hij prima zelf bekostigen.
vrijdag 24 oktober 2025 om 13:43
vrijdag 24 oktober 2025 om 13:53
Nu alvast om tafel om te bespreken wat hij vanaf zijn 18e zelf moet betalen. Dan stopt de kinderbijslag immers en mogelijk gaat hij dan ook basisbeurs ontvangen?
Dit is een goed moment om alvast aan te kondigen dat jullie geen kleedgeld en zakgeld meer gaan betalen vanaf zijn 18e verjaardag.
Perfect moment om een mini balans/begroting op te stellen en na te denken over maandbudget voor diverse posten. Alvast nadenken welke spaardoelen ('potjes') hij in wil stellen, waar maandelijks wat in gestort wordt via automatische overboeking.
Wat komt er vanaf zijn 18e maandelijks binnen? (stagevergoeding mogelijk niet het gehele schooljaar en niet in de zomervakantie?) Welke kosten moet hij vanaf dan zelf dragen? Wat blijven jullie wel voor hem betalen en wat niet? Denk ook aan zijn zorgverzekering (op tijd zorgtoeslag aanvragen) eigen risico, telefoonabonnement, lidmaatschap sportclub, nieuwe bril, verzorgingsproducten, schoenen/jas/ondergoed etc.
Neem in het gesprek ook mee of hij bijvoorbeeld zelf zijn collegegeld, studieboeken en rijlessen moet betalen. Als hij een deel van zijn inkomsten daarvoor opzij zet heeft hij namelijk helemaal niet maandelijks €700,- vrij te besteden.
Dit is een goed moment om alvast aan te kondigen dat jullie geen kleedgeld en zakgeld meer gaan betalen vanaf zijn 18e verjaardag.
Perfect moment om een mini balans/begroting op te stellen en na te denken over maandbudget voor diverse posten. Alvast nadenken welke spaardoelen ('potjes') hij in wil stellen, waar maandelijks wat in gestort wordt via automatische overboeking.
Wat komt er vanaf zijn 18e maandelijks binnen? (stagevergoeding mogelijk niet het gehele schooljaar en niet in de zomervakantie?) Welke kosten moet hij vanaf dan zelf dragen? Wat blijven jullie wel voor hem betalen en wat niet? Denk ook aan zijn zorgverzekering (op tijd zorgtoeslag aanvragen) eigen risico, telefoonabonnement, lidmaatschap sportclub, nieuwe bril, verzorgingsproducten, schoenen/jas/ondergoed etc.
Neem in het gesprek ook mee of hij bijvoorbeeld zelf zijn collegegeld, studieboeken en rijlessen moet betalen. Als hij een deel van zijn inkomsten daarvoor opzij zet heeft hij namelijk helemaal niet maandelijks €700,- vrij te besteden.
originalheleen wijzigde dit bericht op 24-10-2025 13:56
6.25% gewijzigd
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
vrijdag 24 oktober 2025 om 14:02
Ik zou tot zijn 18e de basis blijven betalen en verder geen zakgeld. Na zijn 18e wel kost en inwoning zonder kostgeld. Maar geen zakgeld en kleedgeld meer. Vind het altijd een heel raar fenomeen dat inwonende kinderen heel veel meer aan zichzelf kunnen besteden dan de ouders die het huis en alles betalen.
vrijdag 24 oktober 2025 om 14:24
Ik zou mijn gezin eens als totaal bezien: wat betalen jullie allemaal samen? Reken hem eens voor, wat jullie voor hem betalen, ik neem aan ook zijn telefoonrekening etc? En hoeveel heeft ieder vrij te besteden? Hebben jullie zelf ook 'zakgeld'?
Als hij van die 700 euro alleen maar leuke dingen doet en maar 10% (dus 630 euro aan leuke dingen?) dan zou ik echt direct stoppen met zak&kleedgeld.
Houd wel een Plan-B in je achterhoofd: wat als hij ontslagen wordt? Straks klaar is met stage?
Als hij van die 700 euro alleen maar leuke dingen doet en maar 10% (dus 630 euro aan leuke dingen?) dan zou ik echt direct stoppen met zak&kleedgeld.
Houd wel een Plan-B in je achterhoofd: wat als hij ontslagen wordt? Straks klaar is met stage?
vrijdag 24 oktober 2025 om 14:25
Mijn dochter liep een half jaar stage op het hbo, zonder stagevergoeding.
Ze mocht van haar bijbaan nog maar 8 uur erbij werken (dat was wettelijk, normaal werkte ze 12-16 uur per week). Dus dan geen kleedgeld, maar op het mbo wel?
vrijdag 24 oktober 2025 om 14:28
Wat betalen jullie allemaal voor hem dan?
Hoeft hij helemaal niks (behalve leuke dingen) te betalen van die 700 euro?
Dan zou ik willen dat hij daar meer (bv de helft) van zou sparen. 630 euro per maand aan leuke dingen uitgeven is natuurlijk bizar veel.
Of hij betaalt zelf ea (mobiel abonnement, sportschool oid) zodat jullie die kosten voor hem kunnen sparen.
vrijdag 24 oktober 2025 om 14:28
Ik vind de afweging wat hebben wij vrij te besteden versus wat hebben de kinderen vrij te besteden een raar fenomeen. Behalve als je zelf op een houtje moet bijten.frettie schreef: ↑24-10-2025 14:02Ik zou tot zijn 18e de basis blijven betalen en verder geen zakgeld. Na zijn 18e wel kost en inwoning zonder kostgeld. Maar geen zakgeld en kleedgeld meer. Vind het altijd een heel raar fenomeen dat inwonende kinderen heel veel meer aan zichzelf kunnen besteden dan de ouders die het huis en alles betalen.
vrijdag 24 oktober 2025 om 14:40
Ik niet.
Zakgeld is voor mij ook leergeld: dat je leert dat sommige dingen moeten, dat niet al je geld vrij besteedbaar is (ook al wil je dat graag), en dat het op is als het op is.
Ik snap dat gratis geld en niks moet héél leuk is, maar ik vind dat een slechte voorbereiding voor je 18e.
Als je volwassen bent moet je ineens toeslagen terugbetalen, genoeg geld op je rekening hebben voor de zorgverzekering, boetes, onderhoud&reparatie en nog veel andere dingen waar je liever geen geld aan uitgeeft maar die wel moeten.
Leren dat je 'zuurverdiende' geld voor een deel al besproken is als je het krijgt is realiteit en niet zielig.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
vrijdag 24 oktober 2025 om 14:45
Maar ik vind dat dus los staan van wat je zelf vrij te besteden hebt.KooktMetKnoflook schreef: ↑24-10-2025 14:40Ik niet.
Zakgeld is voor mij ook leergeld: dat je leert dat sommige dingen moeten, dat niet al je geld vrij besteedbaar is (ook al wil je dat graag), en dat het op is als het op is.
Ik snap dat gratis geld en niks moet héél leuk is, maar ik vind dat een slechte voorbereiding voor je 18e.
Als je volwassen bent moet je ineens toeslagen terugbetalen, genoeg geld op je rekening hebben voor de zorgverzekering, boetes, onderhoud&reparatie en nog veel andere dingen waar je liever geen geld aan uitgeeft maar die wel moeten.
Leren dat je 'zuurverdiende' geld voor een deel al besproken is als je het krijgt is realiteit en niet zielig.
En ik heb nergens gezegd dat ik het zielig vind.
vrijdag 24 oktober 2025 om 14:57
Nou ja, wat ik schreef is in elk geval het minimale. Uitgaande van een kind dat thuiswoont. Ik zeg niet dat het bij hbo of wo per definitie stopt maar of er kleed- en zakgeld gegeven wordt gaat dan ook afhangen van wat ik al aan kamer- en leefgeld betaal. Bij een mbo opleiding ging ik uit van een kind dat misschien gedurende de hele opleiding thuiswoont. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar doorgaans zijn ze wel een stuk jonger bij aanvang van hun opleiding.
vrijdag 24 oktober 2025 om 15:14
Ik vind kostgeld vragen aan een 17-jarige die nog op school zit echt not done.Taskmaster schreef: ↑24-10-2025 14:2310% sparen van 700 vrij te besteden geld op je 17e vind ik echt bizar weinig. Zou 200 euro kostgeld gaan vragen en dat verder voor hem sparen. Of eigenlijk opleggen dat hij dat zelf doet (en dan liefst 300 euro).
vrijdag 24 oktober 2025 om 15:31
Maar wat betaalt hij nu zelf?
Betalen jullie alle vaste-lasten?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in