laptop start niet op.
zondag 24 juni 2012 om 21:45
Weet er hier misschien iemand raad?
Ik wilde net mijn laptop aanzetten (stond standby) maar kreeg de volgende tekst op een zwart scherm:
A disk read error occured
press ctrl+alt+del
Dat heb ik gedaan maar dan krijg ik vervolgens weer die tekst... hij blijft dus hangen..
Is dat die bekende lus en is mijn laptop nu gecrashed??
Ik hoop zo van niet!! Zo oud is hij nu ook weer niet en ik doe er geen gekke dingen mee!
Is er iemand die misschien weet wat het zou kunnen zijn en die me raad kan geven of is dit een gevalletje voor de computerdokter??
Ik wilde net mijn laptop aanzetten (stond standby) maar kreeg de volgende tekst op een zwart scherm:
A disk read error occured
press ctrl+alt+del
Dat heb ik gedaan maar dan krijg ik vervolgens weer die tekst... hij blijft dus hangen..
Is dat die bekende lus en is mijn laptop nu gecrashed??
Ik hoop zo van niet!! Zo oud is hij nu ook weer niet en ik doe er geen gekke dingen mee!
Is er iemand die misschien weet wat het zou kunnen zijn en die me raad kan geven of is dit een gevalletje voor de computerdokter??
zondag 24 juni 2012 om 22:30
quote:iebeltje schreef op 24 juni 2012 @ 22:21:
[...]
Kun je me vertellen hoe ik dat doe? (en dan in dummy taal)
Ik krijg namelijk alleen dat scherm met die tekst te zien en hij reageerd verder op geen enkele toets.Zodra je hem aanzet herhaaldelijk op een bepaalde toets drukken (je krijgt meestal snel in beeld te zien welke toets dat is). Probeer F1 t/m F12, en DEL.
[...]
Kun je me vertellen hoe ik dat doe? (en dan in dummy taal)
Ik krijg namelijk alleen dat scherm met die tekst te zien en hij reageerd verder op geen enkele toets.Zodra je hem aanzet herhaaldelijk op een bepaalde toets drukken (je krijgt meestal snel in beeld te zien welke toets dat is). Probeer F1 t/m F12, en DEL.
zondag 24 juni 2012 om 22:33
zondag 24 juni 2012 om 22:37
quote:XionZ schreef op 24 juni 2012 @ 22:30:
[...]
Zodra je hem aanzet herhaaldelijk op een bepaalde toets drukken (je krijgt meestal snel in beeld te zien welke toets dat is). Probeer F1 t/m F12, en DEL.
Een F toets en del tegelijk?? Of bedoel je gewoon allemaal proberen en ook del??
Ik ga het proberen maar heb nog maar weinig hoop... dat scherm komt gelijk als ik hem aan zet dus heb niet veel tijd om die toets in te drukken.
[...]
Zodra je hem aanzet herhaaldelijk op een bepaalde toets drukken (je krijgt meestal snel in beeld te zien welke toets dat is). Probeer F1 t/m F12, en DEL.
Een F toets en del tegelijk?? Of bedoel je gewoon allemaal proberen en ook del??
Ik ga het proberen maar heb nog maar weinig hoop... dat scherm komt gelijk als ik hem aan zet dus heb niet veel tijd om die toets in te drukken.
zondag 24 juni 2012 om 22:39
quote:XionZ schreef op 24 juni 2012 @ 22:30:
[...]
Ja ik heb een ander beeld!! Geen idee welke F knop het deed... (liep er snel met mijn vinger langs) maar ik heb nu een licht met donkerblauw scherm voor mijn neus.
met de vraag Loadoptimized defaults? Yes No.
Welke mag ik klikken?
[...]
Ja ik heb een ander beeld!! Geen idee welke F knop het deed... (liep er snel met mijn vinger langs) maar ik heb nu een licht met donkerblauw scherm voor mijn neus.
met de vraag Loadoptimized defaults? Yes No.
Welke mag ik klikken?
zondag 24 juni 2012 om 22:41
quote:iebeltje schreef op 24 juni 2012 @ 22:37:
[...]
Gewoon allemaal proberen.
En blijf hoop houden. Dit is niets ernstigs en kan opgelost worden .
[...]
Gewoon allemaal proberen.
En blijf hoop houden. Dit is niets ernstigs en kan opgelost worden .
zondag 24 juni 2012 om 22:44
quote:XionZ schreef op 24 juni 2012 @ 22:40:
Staat er niet meer?
Maar kies maar Yes. Je kan het altijd proberen.
Ja de vraag staat in een donkerblauw schermpje.
Op de achtergrond een groot lichtblauw scherm met de volgende tekst:
BIOS information
BIOS vendor
version
VBIOS version
EC version
Daarnaast nog een stukje tekst en daarin zitten lange reeksen met nummers...
Ik ga de yes eens proberen en hopen dat je gelijkt hebt en dat het op te lossen is!
Staat er niet meer?
Maar kies maar Yes. Je kan het altijd proberen.
Ja de vraag staat in een donkerblauw schermpje.
Op de achtergrond een groot lichtblauw scherm met de volgende tekst:
BIOS information
BIOS vendor
version
VBIOS version
EC version
Daarnaast nog een stukje tekst en daarin zitten lange reeksen met nummers...
Ik ga de yes eens proberen en hopen dat je gelijkt hebt en dat het op te lossen is!
zondag 24 juni 2012 om 22:47
de yes doet niks verder.... het donkerblauwe venstertje is weg en heb nu nog het lichtblauwe grote venster voor me...
Ik kan met pijltjes toesten naar boven en beneden en links en rechts maar weet niet wat ik aan moet klikken
Het is een Asus A52J
Met de pijltjes kan ik naar verschillende tab bladeren.
Main, advanced, boot, security, save & exit
Ik kan met pijltjes toesten naar boven en beneden en links en rechts maar weet niet wat ik aan moet klikken
Het is een Asus A52J
Met de pijltjes kan ik naar verschillende tab bladeren.
Main, advanced, boot, security, save & exit
zondag 24 juni 2012 om 22:54
Ja! Daar moet je zijn.
Mooi. Dan ga je even opzoek naar iets waar HD staat, of HardDisk, of Disk, of Hardware. En dan moet je kijken of je misschien de naam van de hardeschijf ergens tegenkomt. Of je zoekt ergens naar Boot Sequence (meestal bij de tab Boot), of iets in die trant, dan zie je waarschijnlijk iets als CDROM, External, Removable, etc... Maar meestal bovenaan staat dan ook je hardeschijf met een naampje. Als je dat ziet kunnen we al bijna 100% zeggen dat je hardeschijf niet kapot is.
Mooi. Dan ga je even opzoek naar iets waar HD staat, of HardDisk, of Disk, of Hardware. En dan moet je kijken of je misschien de naam van de hardeschijf ergens tegenkomt. Of je zoekt ergens naar Boot Sequence (meestal bij de tab Boot), of iets in die trant, dan zie je waarschijnlijk iets als CDROM, External, Removable, etc... Maar meestal bovenaan staat dan ook je hardeschijf met een naampje. Als je dat ziet kunnen we al bijna 100% zeggen dat je hardeschijf niet kapot is.
zondag 24 juni 2012 om 22:55
quote:chocolol schreef op 24 juni 2012 @ 22:50:
Ehm.. ik zou niet zomaar zelf in de BIOS knoeien hoor. Vooral als je vraagt om 'dummy taal'. Volgens mij kan je hiermee wel compleet je laptop ruineren.Neuh, zolang je maar niet saved is er niets aan de hand. Dus niet op F10 en Yes drukken. En ook niet op Esc en Yes. Gewoon uitzetten via de powerknop.
Ehm.. ik zou niet zomaar zelf in de BIOS knoeien hoor. Vooral als je vraagt om 'dummy taal'. Volgens mij kan je hiermee wel compleet je laptop ruineren.Neuh, zolang je maar niet saved is er niets aan de hand. Dus niet op F10 en Yes drukken. En ook niet op Esc en Yes. Gewoon uitzetten via de powerknop.
zondag 24 juni 2012 om 23:06
quote:XionZ schreef op 24 juni 2012 @ 22:54:
Ja! Daar moet je zijn.
Nee kan niets vinden van wat je hierboven schrijft of wat er op lijkt...
In het boot tabje staat het volgende onder elkaar:
boot configuration
UEFI Boot (disabled)
PXE ROM (disabled)
Boot option priorities
Boot option #1 (P0: ST9500325as ...)
Boot option #2 (P1: slimtype DVD A ...)
CD/DVD ROM Drive BBS prioritys
Hard drive BBS prioritys
delete boot option
Daar kan ik met de pijltjes toetsen naar boven en naar beneden gaan en krijg dan rechts op het scherm een krote uitleg in computer taal
Ja! Daar moet je zijn.
Nee kan niets vinden van wat je hierboven schrijft of wat er op lijkt...
In het boot tabje staat het volgende onder elkaar:
boot configuration
UEFI Boot (disabled)
PXE ROM (disabled)
Boot option priorities
Boot option #1 (P0: ST9500325as ...)
Boot option #2 (P1: slimtype DVD A ...)
CD/DVD ROM Drive BBS prioritys
Hard drive BBS prioritys
delete boot option
Daar kan ik met de pijltjes toetsen naar boven en naar beneden gaan en krijg dan rechts op het scherm een krote uitleg in computer taal
anoniem_127206 wijzigde dit bericht op 24-06-2012 23:09
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
zondag 24 juni 2012 om 23:10
quote:XionZ schreef op 24 juni 2012 @ 23:07:
ST9500325as die moesten we hebben. Dat is namelijk de Seagate hardeschijf. Mooi. Nu gaan we weer wat verder. Heb je toevallig een cdrommetje van Windows bij de hand?
Ik ga even op zoek in de kast maar heb daar weinig vertrouwen in.... brb.
Als ik die selecteer met de pijltjes dan geeft hij rechts aan: set the system boot order
Ik kan dan op F1 klikken: general help
Op F9: optimized defaults
F10: save ESC: exit...
Oh en nu valt hij helemaal uit.... ben dat scherm dus ook kwijt.
Zucht ende steun.... ik had computerprogrammeur/dokter moeten worden!!!
ST9500325as die moesten we hebben. Dat is namelijk de Seagate hardeschijf. Mooi. Nu gaan we weer wat verder. Heb je toevallig een cdrommetje van Windows bij de hand?
Ik ga even op zoek in de kast maar heb daar weinig vertrouwen in.... brb.
Als ik die selecteer met de pijltjes dan geeft hij rechts aan: set the system boot order
Ik kan dan op F1 klikken: general help
Op F9: optimized defaults
F10: save ESC: exit...
Oh en nu valt hij helemaal uit.... ben dat scherm dus ook kwijt.
Zucht ende steun.... ik had computerprogrammeur/dokter moeten worden!!!
zondag 24 juni 2012 om 23:22
Zodra je een cdrom met Windows hebt stop je die erin en start je de laptop opnieuw op.
Met een beetje geluk moet je dan een tekst te zien krijgen. 'Druk op een toets om door te gaan', of iets in die richting.
Als je dat niet krijgt en je ziet weer direct 'A disk read error occurred', dan moet je weer terug gaan naar de BIOS, naar hetzelfde scherm als net, en moet je de 'Boot order' veranderen. Je zorgt dat 'Boot option #2 (P1: slimtype DVD A ...)' op #1 staat. (Je kan dit meestal veranderen door die regel te selecteren en op Page Up te drukken op je toetsenbord.)
Dan op F10 drukken en de boel saven.
Opnieuw opstarten en kijken of ie de cdrom pakt.
Als ie eenmaal is geladen druk je op R, om de recovery/repair console in te gaan. Dan krijg je uiteindelijk een pagina waarop je kan typen. Dan tik je dit in:
CHKDSK /R /P (dan op enter drukken en wachten).
FIXBOOT (dan op enter drukken en wachten).
FIXMBR (dan op enter drukken en wachten).
Als dat allemaal is gelukt, pleur je de cdrom eruit en start je hem nogmaals. Kijken wat ie dan doet.
Met een beetje geluk moet je dan een tekst te zien krijgen. 'Druk op een toets om door te gaan', of iets in die richting.
Als je dat niet krijgt en je ziet weer direct 'A disk read error occurred', dan moet je weer terug gaan naar de BIOS, naar hetzelfde scherm als net, en moet je de 'Boot order' veranderen. Je zorgt dat 'Boot option #2 (P1: slimtype DVD A ...)' op #1 staat. (Je kan dit meestal veranderen door die regel te selecteren en op Page Up te drukken op je toetsenbord.)
Dan op F10 drukken en de boel saven.
Opnieuw opstarten en kijken of ie de cdrom pakt.
Als ie eenmaal is geladen druk je op R, om de recovery/repair console in te gaan. Dan krijg je uiteindelijk een pagina waarop je kan typen. Dan tik je dit in:
CHKDSK /R /P (dan op enter drukken en wachten).
FIXBOOT (dan op enter drukken en wachten).
FIXMBR (dan op enter drukken en wachten).
Als dat allemaal is gelukt, pleur je de cdrom eruit en start je hem nogmaals. Kijken wat ie dan doet.
zondag 24 juni 2012 om 23:23
quote:iebeltje schreef op 24 juni 2012 @ 23:18:
nee geen CD rom in de kast helaas.
Toen ik hem kocht hebben ze hem voor mij gebruiksklaar gemaakt en ik heb geen idee meer waar dat cdtje zou moeten liggen!
Die vriend heeft er vast wel 1 maar daar ben ik nu niet mee geholpen natuurlijk.Ook niet van een oude zoals XP?
nee geen CD rom in de kast helaas.
Toen ik hem kocht hebben ze hem voor mij gebruiksklaar gemaakt en ik heb geen idee meer waar dat cdtje zou moeten liggen!
Die vriend heeft er vast wel 1 maar daar ben ik nu niet mee geholpen natuurlijk.Ook niet van een oude zoals XP?
zondag 24 juni 2012 om 23:27
zondag 24 juni 2012 om 23:55
Nou het hele huis afgerend maar niets gevonden helaas.
Ga er morgen wel 1 lenen bij vriendin en kijken of het me dan lukt... anders gaat hij naar vriend en moet ik me er maar gewoon overheen zetten dat hij iets ziet... tis niet anders.
Ik heb er al geen verstand van en schiet bij dit soort dingen gelijk in de stress!
Ik ga nog even zoeken (kan het niet uitstaan dat ik hem niet kan vinden!) in elk geval en dan tips uitproberen.
In elk geval nogmaals dank voor alle hulp!!
Ga er morgen wel 1 lenen bij vriendin en kijken of het me dan lukt... anders gaat hij naar vriend en moet ik me er maar gewoon overheen zetten dat hij iets ziet... tis niet anders.
Ik heb er al geen verstand van en schiet bij dit soort dingen gelijk in de stress!
Ik ga nog even zoeken (kan het niet uitstaan dat ik hem niet kan vinden!) in elk geval en dan tips uitproberen.
In elk geval nogmaals dank voor alle hulp!!
maandag 25 juni 2012 om 00:17
Ja! Gevonden!
3 stuks (verschillende talen) nog in de verpakking van windows XP.
(hij heeft dus zijn eigen spullen gebruikt voor het opstarten van die laptop)
Nu weet ik alleen niet of deze van mijn oude laptop zijn (die dus mogelijk op XP draaide) of van die "nieuwe" die dan op een ander (nog nieuwer) programma draaide??
Oh ik ben hier zo slecht in!
Mijn vraag is dus, maakt het uit dat deze disc misschien toch van een ander bestuurprogramma is?
(ik hoop dat je nog online bent of anders morgen nog even hier kijkt! Ik durf het nu namelijk niet te doen.)
3 stuks (verschillende talen) nog in de verpakking van windows XP.
(hij heeft dus zijn eigen spullen gebruikt voor het opstarten van die laptop)
Nu weet ik alleen niet of deze van mijn oude laptop zijn (die dus mogelijk op XP draaide) of van die "nieuwe" die dan op een ander (nog nieuwer) programma draaide??
Oh ik ben hier zo slecht in!
Mijn vraag is dus, maakt het uit dat deze disc misschien toch van een ander bestuurprogramma is?
(ik hoop dat je nog online bent of anders morgen nog even hier kijkt! Ik durf het nu namelijk niet te doen.)
maandag 25 juni 2012 om 00:19
quote:iebeltje schreef op 24 juni 2012 @ 23:55:
Ga er morgen wel 1 lenen bij vriendin en kijken of het me dan lukt... anders gaat hij naar vriend en moet ik me er maar gewoon overheen zetten dat hij iets ziet... tis niet anders.Je had toch alleen wat favorieten?
Ga er morgen wel 1 lenen bij vriendin en kijken of het me dan lukt... anders gaat hij naar vriend en moet ik me er maar gewoon overheen zetten dat hij iets ziet... tis niet anders.Je had toch alleen wat favorieten?