Geld & Recht alle pijlers

maximale ww uitkering netto per maand?

26-06-2012 11:11 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat man heel misschien (duimen van niet....) binnenkort in de ww beland ben ik alvast de gevolgen aan het bekijken.

Hij zit ver boven het maximum dagloon, dus het zal een flinke teruggang in inkomsten betekenen.

Weet iemand hier wat het max per maand netto is?

Op de UWV site vind ik alleen een bruto bedrag per 4 weken.
Als je het per 4 weken weet kan je toch zo omrekenen naar wat het is per maand?

Gewoon dat bedrag maal 13, en dan delen door 12.

En dan even door een netto-bruto calculator halen die je zo kan googelen.
Zeg maar Spijker.
52 weken in een jaar, bedrag per vier weken maal (52:4=)13. en dat bedrag delen door aantal maanden (12) geeft bedrag per maand
Ja hehe, dat kan ik ook wel (van 4 weken omrekenen naar een maand......, het gaaa mij om het netto bedrag.

Die bruto netto berekeningen zijn allemaal anders, daar vertrouw ik niet zo op. Ik hoopte gewoon op een ervaringsdeskundige die even vertelt wat hij/zij ontvangt van het UWV per maand
Maar dat hangt toch af van allerlei factoren?

http://www.berekenhet.nl/modules/werken ... ering.html
Zeg maar Spijker.
quote:mariap schreef op 26 juni 2012 @ 11:17:

Ja hehe, dat kan ik ook wel (van 4 weken omrekenen naar een maand......, het gaaa mij om het netto bedrag.

Die bruto netto berekeningen zijn allemaal anders, daar vertrouw ik niet zo op. Ik hoopte gewoon op een ervaringsdeskundige die even vertelt wat hij/zij ontvangt van het UWV per maandWas goed bedoelt hoor,
Via die bereken-het website kan ik het voor mn eigen situatie zo voorrekenen.
Zeg maar Spijker.
Iedereen krijgt toch een ander bedrag aan WW? Ik dacht dat dat op een of andere manier gerelateerd was aan je laatst verdiende loon? Of zit ik nu fout?
quote:sjors03 schreef op 26 juni 2012 @ 11:23:

Iedereen krijgt toch een ander bedrag aan WW? Ik dacht dat dat op een of andere manier gerelateerd was aan je laatst verdiende loon? Of zit ik nu fout? Dacht ik ook, en aan hoelang je gewerkt hebt.
Zeg maar Spijker.
quote:spijk-er schreef op 26 juni 2012 @ 11:18:

Maar dat hangt toch af van allerlei factoren?

http://www.berekenhet.nl/modules/werken ... ering.html

klopt, o.a. van hypotheekrente-aftrek e.d. Zie hieronder (van internet geplukt - maximale bedragen per 1 januari 2011)

De maximum uitkering bedraagt de eerste twee maanden 75 % van het maximum dagloon van ¤ 188,88 bruto, inclusief vakantiegeld. Daarna bedraagt de uitkering 70 % van dit dagloon. Er zijn 261 werkdagen in een jaar, dus de maximum uitkering (gedurende twee maanden) bedraagt dan ¤ 3.081,11 per maand bruto, inclusief vakantiegeld. Hoeveel dit netto wordt, hang af van je aftrekposten. Als je ¤ 3.500,- hypotheekrente betaalt per maand, betaal je geen inkomstenbelasting. De maximum netto uitkering per maand, inclusief vakantiegeld bedraagt dus ¤ 3.081,11 netto per maand. In jouw situatie zal dit ongetwijfeld minder zijn.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ja, sjors iederen krijgt een ander bedrag, nl. 70% van je laatste loon, tenzij je boven het max verdient, dan houd het op bij het max...

Als voorbeeld:

man verdient nu netto 3320 euro per maand, maar bij ww houdt hij (als de calculators kloppen) straks 2045 euro per maand netto over. Dat is dus 61%...
Het gaat inderdaad om je laatstverdiende loon, maar misschien dat er een maximum aan zit? Dat wanneer je een ton per jaar verdiende, je nu dus echt veel minder krijgt? Ik zou het UWV bellen als ik jou was.
De WW heeft een maximum dagloon. Ligt, zo uit mijn hoofd, rond de 185 euro bruto per dag. Als je goed verdient (denk bijvoorbeeld netto 4000 euro per maand, dan ligt je dagloon hoger maar krijg je maximaal die 185 euro.

Sommige mensen gaan er in de WW dus veel meer dan 30% op achteruit.
@mariaP, dat kan dus kloppen als hij ver boven het max dagloon verdiend. Als jullie een hypotheek hebben heeft het ook gevolgen voor je rente aftrek. Die gaat dan van 52% naar 42%, het gat is dan dus nog groter..
Ik zou ook het UWV bellen..
Er zit dus een maximum aan, geloof rond de 2500 bruto.

Ga er vanuit dat je niet veel meer dan 2000 zal gaan krijgen, worst case scenario.

Heel stom allemaal, dat er een maximum qua tijdsduur aan zit ok, maar jaren lang een ton verdienen en dus ook voor betalen ( belasting etc.) en vervolgens moeten rondkomen van net aan 2500 bruto is natuurlijk erg zuur.

Sterkte ermee.
quote:zusenzoo schreef op 26 juni 2012 @ 11:31:

Heel stom allemaal, dat er een maximum qua tijdsduur aan zit ok, maar jaren lang een ton verdienen en dus ook voor betalen ( belasting etc.) en vervolgens moeten rondkomen van net aan 2500 bruto is natuurlijk erg zuur.

Nou, ik kan er geen medelijden mee hebben hoor, sorry:D
met een ton per jaar kun je ook zelf een flinke buffer opbouwen.

Verder geldt die maximale tijdsduur dat je WW ontvangt voor iedereen, zowel voor de directeur als voor de vuilnisman.
Netto hou je ongeveer 1650 euro netto over. Of inmiddels is dat een paar tientjes minder. Dat is echt het maximum van de WW.
Volgens mij iets meer dan 1600 netto per 4 weken plus vakantiegeld in mei.
quote:Troeta schreef op 26 juni 2012 @ 11:47:

[...]

Nou, ik kan er geen medelijden mee hebben hoor, sorry:D

Ben benieuwd wat jij er van vindt als jouw salaris doordat je in de ww komt met 60% wordt gekort, of je nou veel of weinig verdient, je leeft meestal naar wat er binnenkomt en de hypotheek of huur van iemand die boven modaal verdient is daar ook weer op afgestemd.

Ga jij maar eens een huur van 900 betalen met dat bedrag, die 1600 netto.

Tuurlijk hebben de meeste een buffer, maar zuur is het wel.
quote:zusenzoo schreef op 26 juni 2012 @ 11:31:

De WW wordt niet uit de belastingen betaald, maar uit de WW-potten. Die worden gevuld met door werkgevers betaalde WW-premie. Voor het inkomen boven het maximum premieloon hoeft geen premie te worden betaald. Het maximum premiedagloon is nagenoeg gelijk aan het maximum uitkeringdagloon.

Dit is ook de reden waarom veel zonoemde duurbetaalde 'graaiers' in hun contracten zo'n hoog bedrag hebben afgesproken bij ontslag. Ze krijgen relatief gezien namelijk maar een kleine WW-uitkering. Ik snap dus dat ze veel geld meekrijgen.
...
Zo te lezen zit er maar één ding op... gouden handdruk regelen met de baas van je man. Goede ontslagregeling treffen.

Als je man zo'n goede baan heeft, kan hij vast snel iets nieuws vinden.
zusenzoo, jouw verhaal klopt niet helemaal. Je betaalt momenteel als werknemer helemaal geen ww premie. En voorheen toen dat nog wel zo was, zat daat ook een maximum aan hoor. Je betaald dus ook geen premie over een ton, maar over het max loon wat het UWV hanteert. Er is dus niks oneerlijks aan, maar zuur is het wel.

Daar komt ook nog het kinderopvangprobleem bij. Je krijgt na 3 maanden ww geen toeslag meer, maar je kan ook niet opzeggen, want dan kun je geen plek meer krijgen als je wel weer werk hebt gevonden (hier in de regio nog steeds wachtlijsten).

Gelukkig valt dat voor ons wel mee want we hebben maar 1 dag BSO voor 2 kinderen, maar scheelt toch alweer iets van 120 euro wat je netto inkomen daalt. En dan inderdaad vermindering van hyp rente aftrek......tjonge ik moet echt gaan duimen dat zijn contract verlengd gaat worden!
Volgens mij is het max uurloon dat ze uitkeren rond de 27 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven