Geld & Recht alle pijlers

Vader neemt kind onterecht mee tijdens schooltijd...

26-06-2012 17:28 813 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De vader van mijn kind en ik hebben een omgangsregeling, wat inhoudt dat hij in ieder geval ons kind niet doordeweeks heeft. Hij krijgt ons kind een aantal weekenden per maand.

Nu hoorde ik van ons kind dat haar vader haar tussen de middag heeft opgehaald, terwijl zij gewoon naar de opvang moet aangezien ik werk. Ik heb de school hierop aangesproken en zij gaven aan dat een vader én de moeder het recht hebben (in geval van gedeeld gezag) om het kind op te halen en het kind aan beiden zullen meegeven. Het feit dat hij zich niet aan de omgangsregeling houdt, dat is een afspraak tussen beiden en de school bemoeit zich hier niet mee ongeacht de rechterlijke uitspraak. Gedachte hierachter is dat de school niet voor politieagent gaat spelen bij de overdracht van elk kind.

Is dit het geval? Ik bedoel ik breng mijn kind naar school in de veronderstelling dat zij daar tussen de middag naar de opvang gaat. Graag jullie advies.

Alvast bedankt.
hmmm... met een verleden van huiselijk geweld, en dan in combinatie met kind ophalen zonder daarover te communiceren.

Ik geloof dat ik daar dan ook een naar onderbuikgevoel van zou krijgen.

Ik snap dat TO in eerste instantie denk, hoe kunnen ze bij de opvang mijn kind zomaar meegeven?

Maar het ligt natuurlijk echt bij de ex.

Hier is een situatie waar geen respect en vertrouwen is voor elkaar en dat maakt het verdomd lastig om als ouders goed te blijven communiceren EN er ook op te kunnen bouwen.

Het ligt allemaal wat genuanceerder begrijp ik.
quote:amand1969 schreef op 26 juni 2012 @ 22:35:

[...]

Maarja, het geval waar jij dit topic over opent is niet over de tijd dat het kind bij jou is, maar op school.

Ik denk dat dit topic over jou gaat, TO, niet over je kind of over je ex.Dat gevoel heb ik ook wel een beetje inderdaad.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik zou nee hebben gezegd, aangezien dit de zoveelste poging zou zijn om de omgang te saboteren.

Het verhaal van het gecompenseer is puur om weer oorlog te voeren en dit alles heeft niets met de kleine meid te maken, maar om aandacht te trekken van mij en weer te vechten.

Hij is namelijk nog niet over de relatie heen.

Verder is hij zoals ik al eerder had vermeld, gewelddadig en zit ons kind tegen mij op te steken. Dat is ook onder andere de reden dat ik niet wil dat hij extra tijd met haar doorbrengt.

Hij probeert mij ook op alle gebieden te frustreren. Hierbij kun je denken aan alimentatie(andere discussie), geen toestemming geven voor vakanties, geen informatie over haar gezondheid etc...Voor al deze dingen moet ik steeds naar de rechter.

Ik wou dat hij "normaal" was, dan kon ik met een gerust hart ons kind bij hem achterlaten.
quote:consuelabananahammok schreef op 26 juni 2012 @ 22:38:

hmmm... met een verleden van huiselijk geweld, en dan in combinatie met kind ophalen zonder daarover te communiceren.

Dat heeft met de relatie tussen vader en dochter natuurlijk niks te maken. Tenzij hij gewelddadig naar zijn dochter was, maar anders niet.
Viva, dat zijn zaken die je moet leggen bij de rechter. Het is heel erg naar maar daarom is het van zeer groot belang dat jij hem gaat ontwapenen. Bijvoorbeeld doordat zijn verzet geen zin heeft. Geef hem geen zuurstof om lastig te blijven.
quote:missfiona schreef op 26 juni 2012 @ 22:34:

[...]

Erkennen geeft wel recht op omgang en informatie en ondehoudsplicht. De beslissingbevoegheid ligt alleen bij de gezaghebbende.

Voor wat gezag betreft, we hebben het hier over een gescheiden koppel. Scheiden doe je alleen na een huwelijk, ergo gezamenlijk gezag is aan de orde. Als dat niet is veranderd, heeft school geen keuze dan meegeven.

Heeft een ouder geen gezag, maar bijvoorbeeld alleen de erkenning, dan kan de gezaghebbende ouder wel eisen dat school het kind op school houdt of weigert mee te geven. De gezaghebbende beslist in dat geval. Maar dat doe je, over het algemeen, alleen als daar dringende redenen voor zijn.

Zoals je kunt lezen bij TO geldt niet voor iedereen die zegt "wij zijn gescheiden" ook dat ze daadwerkelijk getrouwd waren. Ik ken wel meer van dat soort stellen die alleen samenwoonden maar omdat ze kinderen hebben het voor het gemak maar over hun man of vrouw hebben of over gescheiden ipv uit elkaar.

Uit dit topic trek ik de voorzichtige conclusie dat er meer dan voldoende leerkrachten zullen zijn die daar niet eens over nadenken, laat staan dat ze ook verifieren of de ouder waarbij het kind niet woont uberhaupt wel beslissingsbevoegd is. En dat vind ik een slechte zaak.

Nu zal het in heel veel gevallen geen bal uitmaken of die ouder wel of niet gezag heeft omdat het 99 van de 100 keer goed gaat, maar je zal maar net die juf zijn die de 100ste keer die kapitale inschattingsfout maakt. Ik snap uberhaupt niet waarom je het zou willen, als juf, waarom je credo niet is better safe than sorry.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 22:24:

[...]

In het geval van TO moest haar kind toch ook naar de opvang? Dat is toch juist haar klacht: dat zij dacht dat kind naar de opvang was maar dat ze van kind - niet eens van juf dus!!! - hoort dat kind met haar vader de hort op is geweest?

Ik neem aan dat juffen niet alle ins en outs van scheidingen weten, maar misschien heb ik dat mis. De mensen die ik ken die gingen scheiden of dreigen te gaan scheiden vertellen alleen "we gaan uit elkaar" aan de juf en dan met de insteek of juf een beetje in de gaten wil houden hoe kind er onder is. Ik ging er dus vanuit dat de juf in kwestie helemaal niet precies weet of de vader het kind wel zomaar mag meenemen, of er geen beperkingen aan de omgang zitten, en in die situatie vind ik het heel raar dat een kind dan toch zonder enige verificatie of zelfs maar melding bij de verzorgende ouder dát ze is opgehaald, zo meegegeven wordt.Maar als een kind in plaats van naar de opvang met zijn vader meegaat dan is het toch niet aan de school om dat te controleren? Dat zou toch in de meeste gevallen een beetje raar zijn. Als ik onverwachts op school aankom terwijl ze die dag gepland staan naar de bso te gaan dan haalt juf het toch niet in haar hoofd om mijn vreind te bellen of dat oke is? Sterker nog,...mijn vriend heeft helemaal geen gezag over de jongste ( wel over de oudste twee,..laks ik weet het,...) Als ik jou bepalingen goed begrijp dan zou de school eerst met mijn moeten bellen als mijn vriend op een opvangdag het in zijn bol haalt zijn eigen kind van school te halen? Want hij heeft geen gezag dus gaat de afspraak met de opvang voor??
quote:vivalavita schreef op 26 juni 2012 @ 22:39:

Ik zou nee hebben gezegd, aangezien dit de zoveelste poging zou zijn om de omgang te saboteren.

Het verhaal van het gecompenseer is puur om weer oorlog te voeren en dit alles heeft niets met de kleine meid te maken, maar om aandacht te trekken van mij en weer te vechten.

Verder is hij zoals ik al eerder had vermeld, gewelddadig en zit ons kind tegen mij op te steken. Dat is ook onder andere de reden dat ik niet wil dat hij extra tijd met haar doorbrengt.

Hij probeert mij ook op alle gebieden te frustreren. Hierbij kun je denken aan alimentatie(andere discussie), geen toestemming geven voor vakanties, geen informatie over haar gezondheid etc...Voor al deze dingen moet ik steeds naar de rechter.

Ik wou dat hij "normaal" was, dan kon ik met een gerust hart ons kind bij hem achterlaten.Beetje vicueuze cirkel dit. Misschien doet hij die dingen wel omdat jij zo star bent in de omgangsregeling.
Zolang er geen aanleiding is om hem uit het ouderlijk gezag te zetten (en ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt en dat dat dus is afgewezen) heeft hij recht om kind op te halen. Terug naar de rechter of proberen te praten met je ex.
quote:vivalavita schreef op 26 juni 2012 @ 22:24:

Ik ben niet degene die btw gecompenseerd wil worden. Dat is de vader. Die dan doodleuk dagen wil toevoegen. Iemand vroeg dit.

Hij heeft haar dus twee weekenden in de maand en wil zijn kind graag meer zien.

Tja... Heel gek kan ik dat eigenlijk niet vinden.
Zeg maar Spijker.
quote:geheimtaal schreef op 26 juni 2012 @ 22:41:

[...]

Dat heeft met de relatie tussen vader en dochter natuurlijk niks te maken. Tenzij hij gewelddadig naar zijn dochter was, maar anders niet.

Oh vind je?

Iemand die zich niet kan beheersen en zijn woede physiek op een ander uit, zou ik ZEKER iets te maken vinden met mijn kind.

Iemand die zich onbetrouwbaar opstelt en op allerlei manieren dwarsboomt vind ik ook zorgelijk.

Hoe liefhebbend en zorgzaam hij ook naar kind is, je zal altijd op je hoede zijn.

Ik wel tenminste.
dames, weltrusten.. morgen weer voor de klas.. zal er een brief uit doen met de nieuwe id-plicht en een formulier opstellen voor wijzigingen in het ophaalregime..
FV van de kinderen die echt niet met een ouder mee mogen gaan, is op school echt wel bekend dat dit niet mag. Dit laat je dan namelijk aan school weten. Dat wéét school hoe de vork in de steel zit. In alle andere gevallen gaat school ervan uit, tot het tegendeel is bewezen, dat de beide ouders evenveel zeggenschap over de kinderen hebben.
quote:consuelabananahammok schreef op 26 juni 2012 @ 22:44:

[...]

Oh vind je?

Iemand die zich niet kan beheersen en zijn woede physiek op een ander uit, zou ik ZEKER iets te maken vinden met mijn kind.

Iemand die zich onbetrouwbaar opstelt en op allerlei manieren dwarsboomt vind ik ook zorgelijk.

Hoe liefhebbend en zorgzaam hij ook naar kind is, je zal altijd op je hoede zijn.

Ik wel tenminste.

Nou, ik niet. Als echtgenoot kun je gewelddadig zijn, betekent niet dat je dat ook naar je kind bent.

Bovendien dwarsboomt hij dan misschien wel, maar ik zou ook verdrietig, boos en gefrustreerd raken als mijn ex zo star met de omgangsregeling omging.
quote:La.India schreef op 26 juni 2012 @ 22:41:

[...]

Maar als een kind in plaats van naar de opvang met zijn vader meegaat dan is het toch niet aan de school om dat te controleren? Dat zou toch in de meeste gevallen een beetje raar zijn. Als ik onverwachts op school aankom terwijl ze die dag gepland staan naar de bso te gaan dan haalt juf het toch niet in haar hoofd om mijn vreind te bellen of dat oke is? Sterker nog,...mijn vriend heeft helemaal geen gezag over de jongste ( wel over de oudste twee,..laks ik weet het,...) Als ik jou bepalingen goed begrijp dan zou de school eerst met mijn moeten bellen als mijn vriend op een opvangdag het in zijn bol haalt zijn eigen kind van school te halen? Want hij heeft geen gezag dus gaat de afspraak met de opvang voor??

Wel als het kind niet bij de vader woont, de vader nooit op die dag het kind komt halen en de moeder niet heeft aangegeven "oh, Sophie gaat vandaag lekker naar papa, hoor!" en het kind ook niet is afgemeld voor de BSO door een van de ouders en ik ook al uit eerdere gesprekken met de ouders begrepen heb dat de scheiding niet zo soepeltjes verloopt.

Maar goed, ik heb al begrepen dat ik een hele rare juf zou zijn, want ik zou dat gewoon even uit voorzichtigheid navragen omdat ik niet zou willen dat ik een kind meegeef terwijl dat helemaal niet mag ofzo. Net zoals ik altijd even zou vragen of een kleuter al wel zus of zo mag aan de beide ouders, of het goed is dat kind op school dit en dat te eten krijgt, dat soort dingen. Met andermans kinderen ben ik nog voorzichtiger dan met mijn eigen kind.
Am Yisrael Chai!

[...]

Oh vind je?

Ik wel tenminste.Dat zal en kan wel.. maar dat zal de politie en rechter aan hun reet roesten.. kunnen ze helemaal niks mee..
quote:Juffie88 schreef op 26 juni 2012 @ 22:45:

dames, weltrusten.. morgen weer voor de klas.. zal er een brief uit doen met de nieuwe id-plicht en een formulier opstellen voor wijzigingen in het ophaalregime.. Bijna vakantie, nog drie nachtjes....

[...]

Oh vind je?

Ik wel tenminste.Uitgaande van dat dit echt zo erg is dan zou ik ook op mijn hoede zijn. Juist goede reden om geen olie op het vuur te gooien, vriendelijk doch zakelijk te zijn, en hem als vader te gaan behandelen. Keep your enemies close. Zo heb je meer controle dan als je een vijandschap in stand houdt.
Als ik het goed begrijp, hebben jullie een afspraak gemaakt waar jullie niet van afwijken. Er is geen mogelijkheid om te escaleren, als één van de twee zich niet aan die afspraak houdt. Er is niemand die erop toeziet dat jullie je allebei aan de gemaakte afspraken houden en er is ook niemand die jullie helpt om eventueel de afspraken te herzien, mocht het niet werken (verbeter me als ik het mis heb, de berichten tuimelen zo snel over elkaar heen in dit topic dat ik vast iets mis).

Nu is er een wijziging in jullie afspraak. Dat hoor jij via via, niet goed dus. En daar wil je dus ook via via, namelijk de juf, over terugkoppelen. Je wilt dat zij jou laat weten als pa kind ophaalt buiten gemaakte afspraak. Ik kan me goed voorstellen dat juf daar niet aan begint.

Het probleem lijkt me in een afspraak die niet extern gehandhaafd wordt en jullie zijn niet on speaking terms en dat wil je zo houden, dus het schenden van de afspraak, zowel door jou als door hem, heeft geen enkele consequentie. Dat is dus feitelijk een afspraak van niks, zoals je nu merkt... Terug naar de tekentafel (mediator, wie dan ook) ermee dus!
Wat eten we vanavond?
quote:Juffie88 schreef op 26 juni 2012 @ 22:46:

[...]

Dat zal en kan wel.. maar dat zal de politie en rechter aan hun reet roesten.. kunnen ze helemaal niks mee..Dat is absoluut waar, maar ik kan mij wel inleven dat je heel terughoudend gaat worden.En sneller in de stress schiet.
''Ik zou nee hebben gezegd, aangezien dit de zoveelste poging zou zijn om de omgang te saboteren.''

Wat saboteert hij dan? Jij mist hierdoor toch geen seconde van jouw tijd met je kind? Is het zo gek dat hij zijn kind vaker wil zien dan twee weekenden per maand? Het is tenslotte ook ZIJN kind, jij bent niet de enige die recht heeft op tijd met het kind!
Dat dus.

Wij hebben het dus zo gehad dat de MOEDER uit de ouderlijke macht wat gezet, want ook dat kan.

Het hele team was hiervan op de hoogte. En als het niet via de voordeur probeerde, dan probeerde ze het wel via de achterduer, of met neppe tandartsafspraken net een kwartier voordat de school uit was.

We stonden allemaal schrap en zodra we haar zagen werd gewoon 112 gebeld...

Ik zou nee hebben gezegd, aangezien dit de zoveelste poging zou zijn om de omgang te saboteren.Sorry, maar dit is domweg niet waar. Hij neemt z'n eigen kind mee voor de lunch.quote:

Wanneer je je kind maar 4 dagen per maand mag zien, vecht je om elk uur. Trust me.quote:Verder is hij zoals ik al eerder had vermeld, gewelddadig en zit ons kind tegen mij op te steken. Dat is ook onder andere de reden dat ik niet wil dat hij extra tijd met haar doorbrengt.Je verbindt twee zaken met elkaar die niets met elkaar te maken hebben. Dat een ouder zijn/haar kind tegen de andere ouder opstookt is verwerpelijk, dat wel. Waaruit bestaat dat 'opstoken'. Wil je dat hier kwijt?quote:Hij probeert mij ook op alle gebieden te frustreren. Hierbij kun je denken aan alimentatie(andere discussie), geen toestemming geven voor vakanties, geen informatie over haar gezondheid etc...Voor al deze dingen moet ik steeds naar de rechter.Geen informatie over haar gezondheid in die 4 hele dagen in de maand?quote:Ik wou dat hij "normaal" was, dan kon ik met een gerust hart ons kind bij hem achterlaten.

Ik verwacht dat hij het zelfde over jou zegt.

Jullie relatie is verziekt, dat is duidelijk. Nu jullie uit elkaar zijn is er een win-win situatie ontstaan. Gebruik die om jullie kind het beste te geven i.p.v. miepen over een vader die z'n kind mee lunchen neemt!

Ik wou dat hij "normaal" was, dan kon ik met een gerust hart ons kind bij hem achterlaten.Ik ben nu vast heel onaardig, maar dit bericht gaat alleen maar over je ex en jou. Misschien draait alles wat hij doet of laat allang niet meer om jou. Misschien zit het op dit moment wel heel anders. Kan toch? Jullie zijn niet on speaking terms, dus hoe zou je dat moeten weten?
Wat eten we vanavond?
Als het in het belang van een kind gedaan wordt, heel prima.

Als het verkeerde motieven heeft zoals moeder op stang jagen, heel verkeerd.

Wij kunnen niet alles tot achter de schermen weten hoe de vork in de steel zit.

Dat weet alleen TO en kennelijk boort dit een hoop emotie en wantrouwen aan die ook niet zomaar uit de lucht komt vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven