Werk & Studie alle pijlers

Na proeftijd 36 uur werken

26-06-2012 22:33 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik zit in een lastige situatie. Twee maanden geleden ben ik aangenomen bij mijn huidige werkgever voor 40 uur per week en ben vorige maand begonnen. Ik heb deze baan gelijk aangenomen omdat het een functie is die ik graag wilde hebben maar officieel niet de papieren voor heb dus ik heb mazzel dat ik de baan gekregen heb.

Het gaat allemaal heel erg goed er is alleen 1 'probleem'. Ik vind 40 uur teveel en zou graag een dag vrij willen en 36 uur gaan werken (4 dagen 9 uur) Dit heeft ook te maken met mijn psychische toestand want eigenlijk zou ik bij een psycholoog moeten lopen maar dat gaat nu niet omdat ik 40 uur per week werk.

Maar ik heb nog 1 maand proeftijd en ben bang dat ik ontslagen word als ik hier mee kom. Wat moet ik nu doen? Er nu over beginnen of op het moment als ik uit mijn proeftijd ben.

x
Stel je voor dat jij erover begint als je proeftijd voorbij is en je baas zegt nee. Wat doe jij dan? Wil je dan weg of accepteer je het dan?

Als je voor dat laatste kiest zou ik wachten tot na je proeftijd.
Denk je echt dat die 4 uur heel erg groot verschil uit maken in je psychische toestand? en kun je je therapie niet 's avonds volgen? Of onder werktijd en dan die uren inhalen?
nou ik zou even wachten en dan vragen of je je uren anders mag verdelen dus 4x9 en dan 1x4 heb je genoeg uren en een halve dag voor je therapie (neem aan dat je geen 8 uur per week therapie hebt)
Je hebt volgens mij het recht om minder te gaan werken als je dat wil. Je baas kan er wel erg niet-blij mee zijn natuurlijk.

Ik zou het ook niet aansnijden precies daags na het verstrijken van je proeftijd. Dat valt wel erg op.

Ga eenmalig naar een gesprek en overleg met die psycholoog hoe jullie afspraken in te plannen zijn en ga dan met je baas praten. Je hoeft niet perse te zeggen dat je naar een psycholoog gaat, maar wel dat je voor vaste prive-afspraken graag een dag vrij zou willen hebben, bijvoorbeeld. Door hem aan te bieden 4 dagen van 9 uur te werken raakt hij je voor minder uren kwijt en zal hij er wellicht minder negatief tegenover staan.
Wellicht is het bij wet dan zo geregeld dat je het recht hebt om minder te gaan werken, maar je gaat niet echt vriendjes maken als je dit zo kort na je aanstelling al op tafel legt.

De chique weg is om het te zeggen tijdens je proeftijd, en ja dan loop je een risico. Net zo goed als je een risico loopt als je het erna pas vraagt: als men dat al niet gaat gebruiken om een case te bouwen, zet je jezelf toch al snel buiten spel voor de toekomst. Aan jou de keuze.
quote:Amygdala schreef op 26 juni 2012 @ 23:22:

Je hebt volgens mij het recht om minder te gaan werken als je dat wil.

Pas na een jaar bij dezelfde baas heb je dat recht.

WAA
Maar, kun je niet gewoon overleggen met je leidinggevende/HRM/werkgever over die therapie? Voor fysiotherapie gaan mensen toch ook niet hun arbeidsduur aanpassen? Dus: gewoon aangeven dat je in behandeling moet/wilt en hoe dat ingepast kan worden. Als je dan zorgt dat je met de psycholoog de afspraken aan de randen van de dag plant, dan moet daar toch uit te komen zijn. Bijvoorbeeld op maandagmiddag uurtje eerder weg, op dinsdag uurtje langer werken. Ofzo? Ik zie het hele probleem niet zo geloof ik. Zeker niet als dit de baan en branche is die je graag wil en er is moeilijk een voet tussen de deur te krijgen.
Ik moet er ook nog even bij zeggen dat mijn werk 2 uur reizen per dag is. Dus zou dan sowieso heel de ochtend nodig hebben om naar een psycholoog te gaan.

En ik zou het prettig vinden om 1 dag extra in de week te hebben voor mezelf. Mja misschien toch maar een jaar wachten.
Dit wist je toch van tevoren? Ik zou als werkgever echt not amused zijn als je daar achteraf nog mee komt.
Je kunt het vragen. Of ze akkoord gaan is een tweede, ik maak tenminste op uit jouw OP dat de vacature niet werd aangeboden voor 36-40 uur, daar hebben ze vast hun reden voor. Of jij moet nu al het idee hebben dat jouw werk prima in 36 uur kan?

Als de reden wordt gevraagd, wat ga je dan zeggen? Want ik denk dat de reden zelf namelijk juist een wenkbrauw doet optrekken, omdat hij/zij jou waarschijnlijk niet had aangenomen met de wetenschap dat je qua ziekteverzuim een groter risico bent (niet lullig bedoeld, maar gezien vanuit de werkgever).
.
Je bent 2 maanden geleden al begonnen maar hebt nu nog steeds1 maand proeftijd? Dat kan toch helemaal niet?

Ik zou toch kijken of je het niet buiten werktijd kan regelen. Als het een functie voor 40 uur en jij wilt minder dan verlengen ze straks je contract gewoon niet en nemen ze iemand anders aan.
3 maanden proeftijd is niet gek hoor.

Maar gewoon vragen staat vrij. Nee heb je en ja kun je krijgen.

Hallo baas, is het misschien mogelijk om 36 uur te werken?

Ik zou de vraag denk ik wel uitstellen tot ruim na de proeftijd. Maar je hoeft er ook geen jaar mee te wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven