veel spanning, moeilijk tot rust komen

27-06-2012 15:19 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben iemand die veel piekert en weinig stil kan zitten.

Ik voel me de laatste tijd erg gespannen, stijve spieren, af en toe hoofdpijn, af en toe een raar gevoel in buik/maag, niet echt een soort misselijkheid, alleen als ik me druk maak en vooral moe.

Afgelopen november had ik dit ook, maar toen ben ik onder therapie gegaan ook voor mijn angst,en daar ben ik een tijd geleden mee gestopt, omdat ik er niet veel baat bij had, nu sinds kort heb ik een nieuwe psycholoog gevonden, maar daar kan ik pas 20 juli terecht en niet eerder..

ik merk wel dat ik me te druk maak om kleine dingen en zit constant te piekeren, bijvoorbeeld wat zullen de mensen van me vinden, en hoe kan ik dat het beste aanpakken, en hoe ga ik dat oplossen, ik kan me echt moeilijk ontspannen, afgelopen weken gingen wel erg goed, maar nu heb ik echt het gevoel dat ik erg onder de spanning sta...Wat ik er ook aan doe, heb niet echt het gevoel dat het iets helpt, als ik bijvoorbeeld naar mjn werk moet, komt dat misselijk gevoel weer opzetten, meestal gaat het wel over als ik er ben... maar wel erg vervelend..

mijn vraag is eigenlijks hoe gaan jullie met dit soort situaties om? of hoe kan ik er voor zorgen dat ik me meer ontspannen voel of het piekeren stop kan zetten? of andere tips? Waarschijnlijk maak ik me te druk om van niks, maar wil me wel goed kunnen ontspannen en nergens meer druk om maken
Helpt het misschien om je aandacht te verleggen? Dus bijv dat je je omgeving in je opneemt en naar de mooie dingen kijkt als je buiten bent. Als je thuis bent mooie muziek luisteren en jezelf dwingen om het echt te horen. Een lange wandeling maken, goed voor lijf en geest. Ik noem maar wat dingen, jij weet het best waar je van geniet. En dan zonder reserve daar in opgaan.

Met piekeren en spanning blijf je rondjes draaien binnen jezelf. Je kunt ontspanning toelaten door meer open te staan voor andere, nieuwe indrukken. Zelfs al is het maar iets simpels als de zon die door de blaadjes schijnt.
quote:fryske1987 schreef op 27 juni 2012 @ 15:19:

ik ben iemand die veel piekert en weinig stil kan zitten.

Ik voel me de laatste tijd erg gespannen, stijve spieren, af en toe hoofdpijn, af en toe een raar gevoel in buik/maag, niet echt een soort misselijkheid, alleen als ik me druk maak en vooral moe.

Afgelopen november had ik dit ook, maar toen ben ik onder therapie gegaan ook voor mijn angst,en daar ben ik een tijd geleden mee gestopt, omdat ik er niet veel baat bij had, nu sinds kort heb ik een nieuwe psycholoog gevonden, maar daar kan ik pas 20 juli terecht en niet eerder..

Kom eens met een voorbeeld. Misschien gewoon uitspreken kunnen we je helpen?

ik merk wel dat ik me te druk maak om kleine dingen en zit constant te piekeren, bijvoorbeeld wat zullen de mensen van me vinden, en hoe kan ik dat het beste aanpakken, en hoe ga ik dat oplossen, ik kan me echt moeilijk ontspannen, afgelopen weken gingen wel erg goed, maar nu heb ik echt het gevoel dat ik erg onder de spanning sta...Wat ik er ook aan doe, heb niet echt het gevoel dat het iets helpt, als ik bijvoorbeeld naar mjn werk moet, komt dat misselijk gevoel weer opzetten, meestal gaat het wel over als ik er ben... maar wel erg vervelend..

mijn vraag is eigenlijks hoe gaan jullie met dit soort situaties om? of hoe kan ik er voor zorgen dat ik me meer ontspannen voel of het piekeren stop kan zetten? of andere tips? Waarschijnlijk maak ik me te druk om van niks, maar wil me wel goed kunnen ontspannen en nergens meer druk om maken
Ik heb een lange tijd overspannen thuis gezeten en ben in die periode begonnen met hatha yoga. Heb er veel baat bij gehad om rust te krijgen in m'n hoofd en lijf. De ontspanningsoefeninen pas ik ook thuis toe.

Misschien eens kijken of dit in jouw woonplaats wordt gegeven? Verwacht niet dat je na één les de rust zelve bent, het is even wennen... Maar na een les of vijf zul je merken dat het je steeds beter afgaat en je steeds beter kunt ontspannen en je hoofd kunt legen,
Ik zou ook yoga proberen, heeft mij en vele van mijn vriendinnen veel relaxter gemaakt.
Kun je niet met een vertrouwenspersoon gaan praten op je werk?

Soms helpt het al om tegen een collega te zeggen dat je je druk maakt.

Heb je yoga al geprobeerd?

Als je je druk maakt om wat andere mensen van je denken: iedereen is met zichzelf bezig. Mensen gaan jou niet de hele dag analyseren om te kijken wat je goed of fout doet. Dus maak jezelf niet zo belangrijk! (niet lullig bedoeld)

Je hebt nu heel veel flarden van gedachten. Lijkt mij heel goed om alles op een rijtje te zetten met je psych. Als je weet waar het vandaan komt kun je de bron aanpakken en niet al die losse flarden op zich.

Soms helpt het om in een schriftje al je gedachten op te schijven. Dan 'plaats' je ze ergens en blijven ze niet rondspoken.
Yoga is inderdaad een optie, maar ik heb thuis wel een dvd van Yoga, deed ik in het begin wel, maar nu niet meer..

Maar ik denk dat het beter is om het in een groep te doen dan alleen met een dvd of boek?

Alleen gaan vind ik niet zo probleem, maar het geld moet er ook zijn!:)

En anders overweeg ik toch om groepslessen te nemen!:)
Groepslessen zijn beter vol te houden omdat je dan een stok achter de deur hebt! Bovendien is er een docent bij om je te ondersteunen.

Groupon heeft best vaak aanbiedingen voor yoga-lessen, misschien eens kijken of er bij jou iets in de buurt is?

Alle kleine beetjes helpen.
Dagelijks sporten!! Succes!
Ik ben toch van plan om yoga lessen te nemen!:) en daarnaast lekker bewegen idd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven