Mode & Beauty alle pijlers

Vintage & modegeschiedenis

08-01-2012 19:54 3073 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij deze een topic voor vintage liefhebbers. Om te praten over leuke winkels, aankopen en websites... maar ook het delen van leuke inspiratie foto's etc. etc..

Om Wikipedia te quoten, met de hier door mij bedoelde defenitie van 'vintage:' "Vintage omvat oude kleding, schoeisel en accessoires waarvoor een hernieuwde belangstelling bestaat. Meestal gaat het om designerkleding of met de hand gemaakte kledingstukken die typisch zijn voor een bepaalde tijdgeest en die een zekere stilistische waarde hebben"

Voor mij staat de term vintage dus voor de liefde van mode uit de geschiedenis, tot de jaren '80, al dan niet gedragen/tweedehands. Ik werk al jaren in de vintage branche en heb een doorgewinterde liefde voor modegeschiedenis, en hoop op deze manier mede-enthousiasten te ontmoeten!
Veel plezier dan! Ik ga vrijdag weer even in Utrecht rondsnuffelen, afhankelijk van tot hoe laat mijn afspraak duurt.
Dankje!
Ik geef momenteel nul uit aan kleding want ik heb nog steeds geen baan, grrrrr
Niet aangenomen? Balen :(
Wat jammer DeKenau,

Ik sta ook even op rantsoen. Maargoed vraag is voor hoelang

Tot nu toe alleen een super mario t-shirt gekocht. Maar deze maand nog even kijken voor een retro jarettel gordel die ik bij een fetishwinkel had gezien. Hoef ik niet op internet te bestellen.
Balen DeKenau, rottijd is het ook.

@Darkrainbow: Mario shirt? Wat gaaf!

Vandaag het jurkje van Zalando binnengekregen, maar zat niet mooi. Dacht dat het elastische gedeelte rond de taille zat, maar zat er boven. Weg taille, waar ik het zo van moet hebben! Dus jammer, hij gaat terug.

geweldige jurk
http://www.flickr.com/pho ... etrashvintage/5456977703/

Jammer genoeg kan ik het plaatje niet plakken.

jaren 40
quote:fleetwood schreef op 26 juni 2012 @ 16:45:

Balen DeKenau, rottijd is het ook.

@Darkrainbow: Mario shirt? Wat gaaf!

Vandaag het jurkje van Zalando binnengekregen, maar zat niet mooi. Dacht dat het elastische gedeelte rond de taille zat, maar zat er boven. Weg taille, waar ik het zo van moet hebben! Dus jammer, hij gaat terug.

Wat jammer. Ik heb zelf deze in het groen van mint&Berry en zit dus wel in de taille. maar doe er wel nog een tailleriem om, voor het accent.

Heb dit Mario Shirt gekocht, niet vintage en ook geen standaard game shirt, maar wel leuk.

ik zou graag een sjaaltje vintage/rockabilly stijl om mijn hoofd knopen. maar krijg het niet voor elkaar.

iemand tips? en wat voor sjaaltje kan ik dan het beste gebruiken?

:edit:

laat maar, al gevonden

http://vixenvintage.blogs ... to-tie-40s-headscarf.html
krijg het nog niet echt voor elkaar.

misschien heb ik te weinig haar om het op te vullen.

maar denk dat ik misschien moet kijken naar een kleiner sjaaltje.
okee en ik heb een probleem.

ik heb een zwarte crepe zijdenjurk.

gewassen met fijnwas. Meteen daarna een kwartier erop staan strijken, vervolgens uitgehangen om verder te drogen. maar hij lijkt toch iets gekrompen. gelukkig pas ik hem nog en is de lengte nog descent voor werk. dus heb hem wel gewoon aan.

maar iemand een tip. strijken tot hij echt helemaal droog is? en dan dus even eerst beetje laten drogen voor ik begin met strijken? toch maar gewoon stomerij? (maar dan wordt het uiteindelijk nog een dure jurk.) stomen in de douche gaat bij ons helaas niet echt. we hebben een te goede afzuiger.
Ik moet zeggen dat ik met wollen jurken ook moeite heb en ze doorgaans koud op de hand was en dan plat leg te drogen. Hopend op het beste :P
grin,

achja de jurk bedekt nog ruim mijn kont.

was eerst knielengte, en nu ern een stukje boven.

maar wil niet dat hij elke keer nog korter wordt

en het liefst gewoon de originele lengte terug
Ja dan is stomen toch uitendelijk de meest verstandige optie denk ik (voor mij iig)
Was de kringloopdag geslaagd fifties?
dan maar hopen of dat beetje betaalbaar is bij onze super.

zal ik de jurk wel minder dragen, maarkay
Darkrainbow, misschien moet je de stof na het wassen wat uitrekken. Heel zachtjes aan de onderkant een beetje trekken, dan wordt die vanzelf weer een beetje langer. Staat er op het etiket niet 'shape when wet'?
Was zeer geslaag Ceci! Allemaal mooie spulletjes gevonden... ben nu bezig met een DIY van één van de vondsten
quote:fleetwood schreef op 27 juni 2012 @ 11:56:

Darkrainbow, misschien moet je de stof na het wassen wat uitrekken. Heel zachtjes aan de onderkant een beetje trekken, dan wordt die vanzelf weer een beetje langer. Staat er op het etiket niet 'shape when wet'?

het is (als ik tante mocgt geloven ) een jurk uit de jaren 50. Heb er dan ook geen etiket aan zien zitten.

vandaar dat ik er ook zo zuinig op wil zijn
@fd ben echt jaloers op jouw trhift kwaliteiten.

ik kan altijd moeilijk orde scheppen in de chaos met zoveel kleding en spullen bij elkaar gepropt.
Oh hahaha thnx! Ik zal er eens een blogje aan wijden
ik mijd ook altijd heelveel winkels in de uitverkoop.

deed ik al toen ik wel nog vaak bij grote ketens kwam.

alles op een grote berg en ik zie het gewoon niet meer.

aan een rekje, gaat het nog net
Heeel goed zoeken kan ik je zeggen :P Mijn laatste 2 vondsten heb ik ook in een winkel gevonden op een grote hoop.
quote:darkrainbow schreef op 27 juni 2012 @ 11:28:

dan maar hopen of dat beetje betaalbaar is bij onze super.

zal ik de jurk wel minder dragen, maarkay

Ha, die jurk is inderdaad een echt oudje. Eind jaren '50, gok ik of misschien wel ouder. En de stof is denk ik een mix, met zijde of rayon. In ieder geval koud wassen. Ik trek ook altijd aan mijn jurken om ze lang te houden. Dat soort stoffen kan wispelturig zijn. Uitstrijken helpt ook.

Maar laatst heb ik bij een jurk ook de zoom losgemaakt en die krapper vastgenaaid, om hem wat langer te maken. 'T blijft spannend met die jurken. Je weet niet hoe ze reageren en wasvoorschriften kende men nog niet. Tip: Probeer gewoon alleen onder de armen de jurk te wassen met de hand en de rest droog te laten.
Life is too short not to be chique!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven