Geld & Recht alle pijlers

Ex-werkgever ziekt. Wat te doen?

02-07-2012 08:37 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al eerder heb ik hier een aantal topics geopend over mijn ex-werkgever.

Het blijft alleen maar erger worden.

Ik zal het in het kort samenvatten

Ik ben zwanger, contract niet verlengd, ziek geworden door zwangerschap, na februari niet meer gewerkt tot aan verlof, contract afgelopen.

Dit is in een notendop, in de tussentijd zijn er verschillende dingen gebeurd, van het niet mee willen werken (van haar kant) aan een plan van aanpak voor evt betermelding tot aan het inhouden van salaris terwijl zij mijn salaris kreeg doorbetaald van het UWV.

Inmiddels is er het volgende aan de hand, ik kreeg afgelopen week mijn restand salaris tot aan het einde van het contract, maar kreeg dit niet aangevuld van het UWV (zwangerschapsverlof uitkering). Ik heb vanmorgen gebeld, en dit bedrag, mijn salaris dus, is overgemaakt aan haar. Zij houd dus gewoon mijn geld achter. Gisteren had ik bedacht dat als dit het geval was, ik aangifte ging doen tegen haar. Ze steelt gewoon namelijk in mijn optiek.

Nu ik zeker weet dat ze mijn salaris op haar rekening laat staan, kan ik eigenlijk alleen maar janken. De hormonen werken ook niet echt mee.

Daarbij krijg ik sinds maart geen loonstroken meer, en zijn mijn restand vakantiedagen ook niet uitbetaald.

Aan de ene kant wil ik het haar zo moeilijk mogelijk maken, daarom dus die aangifte, maar aan de andere kant ben ik bijna 39 weken zwanger en weet ik niet of het verstandig is om hier zoveel energie in te steken.

Wie kan mij tips en adviezen geven?
Klinkt in mijn oren als een gevalletje rechtsbijstand of vakbond.

Heb zelf ook door zwangerschap een geschil met mijn werkgever, ware het niet dat ik een vast contract heb.

Maar ik weet hoe vervelend het kan zijn als je (ex) werkgever niet mee wil werken.

Ik zou advies gaan inwinnen, dan weet je hoe sterk je staat en wat je er eventueel aan zou kunnen doen. Aan jou dan de afweging of je ermee aan de slag gaat (desnoods als het kindje al een paar weken oud is en jij weer iets meer rust hebt).
Vakbond inschakelen, als je lid bent, en anders rechtshulp en verder: concentreer je op je zwangerschap en bevalling. Over een jaar is dit slechts een vage herinnering.
Probeer anders eerst het Juridisch Loket. heb je het trouwens al met het UWV besproken?
Zoals Twinkle zegt, rechtsbijstand etc.

Ga ook niet meer in gesprek met je ex-werkgever, laat dat over aan je contactpersoon van de rechtsbijstand.

Je zegt haar gisteren gesproken te hebben, geeft ze toe dat ze geld achterhoudt of denkt zij dat ze in haar recht staat?
Ik heb net contact gehad met het UWV en zij regelen het verder met ex werkgever.

Op dit moment gaat het mij ook gewoon om het geld, het is begin van de maand en als de hypotheek is afgeschreven staan we vet rood (gelukkig nog geld op de spaarrekening). Dus alleen concentreren op zwangerschap en bevalling is niet mogelijk, gewoon omdat door deze actie van haar gewoon zoveel andere gevolgen zitten.

Ik ben geen lid van de vakbond en zal zo het juridisch loket is bellen. Heb ik al eerder gedaan toen ze mijn salaris inhield.
quote:huurdertje1981 schreef op 02 juli 2012 @ 08:52:

Zoals Twinkle zegt, rechtsbijstand etc.

Ga ook niet meer in gesprek met je ex-werkgever, laat dat over aan je contactpersoon van de rechtsbijstand.

Je zegt haar gisteren gesproken te hebben, geeft ze toe dat ze geld achterhoudt of denkt zij dat ze in haar recht staat?Ik heb haar niet meer gesproken hoor, staat dat ergens? (zou zomaar kunnen, hormonen brengen soms rare woorden in topics )

Wat een rotstreek.

Heb je rechtsbijstand of ben je lid van de vakbond? Zo ja, die een brief laten schrijven. En advies vragen. Of eigenlijk moet je even vragen of je man dat voor je regelt.

Mag het UWV trouwens geld op jouw rekening storten? Dat kan je anders dien voor de vervolgbetalingen.
Fijn dat het UWV het regelt. Hebben ze ook gezegd wanneer ze het geld storten?
Ja, het UWV gaat vanaf nu het geld op mijn rekening storten.

Ik ga zo contact opnemne met het juridisch loket. Mijn man wil het dolgraag doen, maar die is zich op zijn werk een slag in de rondte aan het werken om vrij te kunnen nemen na de bevalling. Dus die leeft met mij mee (en is ook om te spetteren) maar die wil ik er eigenlijk niet mee belasten om het te regelen
quote:lelytjevandalen schreef op 02 juli 2012 @ 08:53:

[...]

Ik heb haar niet meer gesproken hoor, staat dat ergens? (zou zomaar kunnen, hormonen brengen soms rare woorden in topics )Je zegt:

Ik heb vanmorgen gebeld, en dit bedrag, mijn salaris dus, is overgemaakt aan haar. Zij houd dus gewoon mijn geld achter.

Wat zei ze toen je haar belde?
Wat naar dat je daar nu weer energie in moet stoppen.
quote:huurdertje1981 schreef op 02 juli 2012 @ 08:59:

[...]

Je zegt:

Ik heb vanmorgen gebeld, en dit bedrag, mijn salaris dus, is overgemaakt aan haar. Zij houd dus gewoon mijn geld achter.

Wat zei ze toen je haar belde?Volgens mij heeft ze met het UWV gebeld.
quote:huurdertje1981 schreef op 02 juli 2012 @ 08:59:

[...]

Je zegt:

Wat zei ze toen je haar belde?Ik denk dat to het UWV heeft gebeld...
Ik zou ook alvast de rechtsbijstand inschakelen. In ieder geval alles op papier zetten dat mocht het nodig zijn je dit zo aan hun kunt geven.

Succes ermee en sterkte met de laatste loodjes.
Ja zo lees ik het ook.

Wat een rotstreek TO! Hoop dat dit niet teveel je bevalling en kraamtijd gaat overschaduwen.
Sorry, ik bedoelde het UWV wat ik vanmorgen gebeld heb
Ah, sorry, ik las het anders

Tja, als je zeker weet dat zij op de hoogte is en express iets achterhoudt dan via je rechtsbijstand spelen, anders misschien toch even een mailtje sturen (niet bellen) waarin je om uitleg vraagt?
Geen mail sturen hoor, dat is dom. Mail schrijf je soms in een opwelling en het is zo verstuurd. Als ik iets zou moeten sturen (maar ik weet niet of het zinvol is in deze situatie) dan zou ik voor de aangetekende brief gaan.
Zij moet op haar rekening hebben gezien dat er meer is overgemaakt door het UWV aan haar, dan dat zij mij heeft betaald (restand salaris van juni).

Dus ik kan mij niet voorstellen dat zij dit niet heeft gezien.

(klein bedrijf, zij checkt haar rekening zelf of anders de boekhouder)
Kan het niet zijn, dat alle premies nog van het bedrag af moeten wat het UWV aan haar heeft gestort? Pensioen, belasting, enz... Dat kan zomaar een enorm bedrag schelen en het verschil verklaren.
Contact met Juridisch loket gehad.

Advies was om de betaling van het UWV over te laten aan het UWV, daar kan ik zelf niets aan doen. UWV gaat dat ook zelf vorderen bij haar omdat zij dit onterecht heeft ontvangen.

Verder wel het advies om de vakantiedagen uit te laten betalen en hierover een aangetekende brief te sturen.

Heb een link gekregen om voorbeeldbrief te gebruiken.

Brief is inmiddels af.
quote:pruttel schreef op 02 juli 2012 @ 09:52:

Kan het niet zijn, dat alle premies nog van het bedrag af moeten wat het UWV aan haar heeft gestort? Pensioen, belasting, enz... Dat kan zomaar een enorm bedrag schelen en het verschil verklaren.geen 1000/1100 euro lijkt me. En daarbij gaf het UWV zelf aan dat het niet naar ex werkgever overgemaakt had moeten worden, maar aan mij omdat ik daar niet meer in dienst ben
Je betaald ongeveer een derde van het bedrag aan belasting, en de pensioenpremie is ook een beste hap. Op een loon van 3500 euro kan het dus zeker 1000 schelen. Maar goed, ik weet natuurlijk niet of het UWV het netto of bruto aan je ex-werkgever heeft overgemaakt. Ik denk al wel bruto, omdat ze het eigenlijk direct aan jou over hadden moeten maken?

Erg rot hoor, ik hoop voor je dat het allemaal gauw geregeld word. Sterkte met je hormonen en een goeie zwangerschap
Heb je eigenlijk ook al je werkgever gewoon gebeld en

gevraagd hoe het zit met je salaris wat nog niet betaald is?

(net doen of je dom bent gewoon vragen)

Beter nog, bij het uwv bellen en zorgen dat je telefoon op speaker staat, dan weet het uwv ook meteen dat je baas zit te liegen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven