Taxi chauffeur laat Ipad vallen
maandag 2 juli 2012 om 15:11
Mijn man woont voor zijn werk in het Buitenland (europa).
Hij staat buiten op de taxi te wachten die hem naar zijn werk brengt. De taxichauffeur is wat aan de late kant en pakt (zonder te vragen) gehaast de laptop tas waar de ipad in zit. Deze tas laat hij vervolgens op de stoep vallen. Het scherm is in duizend stukken gebarsten.
Vervolgens spreekt hij de taxichauffeur hierop aan en die biedt zijn excuses aan, maar zegt vervolgens dat hij niet verzekerd is. Het bedrijf waarvoor hij werkt heeft zijn medewerkers ook niet verzekerd voor zulke ongelukken.
Nu vindt de taxichauffeur dat het zijn fout is maar hij voelt zich niet geroepen om de schade te betalen. Mijn man heeft contact gehad met de taxichauffeur via de mail en heeft zijn bekentenis zwart op wit staan. Ook was er een collega van mijn man getuige.
Wat zijn nu de mogelijkheden om de kosten van het repareren (¤250,- bij de Apple dealer) alsnog te verhalen op de taxichauffeur?
Hij staat buiten op de taxi te wachten die hem naar zijn werk brengt. De taxichauffeur is wat aan de late kant en pakt (zonder te vragen) gehaast de laptop tas waar de ipad in zit. Deze tas laat hij vervolgens op de stoep vallen. Het scherm is in duizend stukken gebarsten.
Vervolgens spreekt hij de taxichauffeur hierop aan en die biedt zijn excuses aan, maar zegt vervolgens dat hij niet verzekerd is. Het bedrijf waarvoor hij werkt heeft zijn medewerkers ook niet verzekerd voor zulke ongelukken.
Nu vindt de taxichauffeur dat het zijn fout is maar hij voelt zich niet geroepen om de schade te betalen. Mijn man heeft contact gehad met de taxichauffeur via de mail en heeft zijn bekentenis zwart op wit staan. Ook was er een collega van mijn man getuige.
Wat zijn nu de mogelijkheden om de kosten van het repareren (¤250,- bij de Apple dealer) alsnog te verhalen op de taxichauffeur?
maandag 2 juli 2012 om 15:14
maandag 2 juli 2012 om 15:28
maandag 2 juli 2012 om 15:34
quote:bijenrompje schreef op 02 juli 2012 @ 15:33:
Hij kan het toch op de reisverzekering gooien? Ik neem aan dat je man die heeft als hij regelmatig in het buitenland zit.Man reist niet maar woont in het buitenland. Een reisverzekering is dus niet zo vanzelfsprekend. En bovendien vergoed een privé reisverzekering (in NL) niet de schade die tijdens reizen voor het werk ontstaat.
Hij kan het toch op de reisverzekering gooien? Ik neem aan dat je man die heeft als hij regelmatig in het buitenland zit.Man reist niet maar woont in het buitenland. Een reisverzekering is dus niet zo vanzelfsprekend. En bovendien vergoed een privé reisverzekering (in NL) niet de schade die tijdens reizen voor het werk ontstaat.
maandag 2 juli 2012 om 15:43
quote:bijenrompje schreef op 02 juli 2012 @ 15:41:
@nummerzoveel, ok, maar een WA verzekering is er neem ik aan wel, dan doe je het toch op die manier? Ik denk niet dat TO veel kan halen bij die taxichauffeur.De WA dekt schade die je een ander per ongeluk toebrengt. In dit geval zou dus de taxichauffeur zijn WA moeten aanspreken. Maar die heeft al aangegeven dat hij niet verzekerd is. (WA is ook lang niet in alle landen vanzelfsprekend).
@nummerzoveel, ok, maar een WA verzekering is er neem ik aan wel, dan doe je het toch op die manier? Ik denk niet dat TO veel kan halen bij die taxichauffeur.De WA dekt schade die je een ander per ongeluk toebrengt. In dit geval zou dus de taxichauffeur zijn WA moeten aanspreken. Maar die heeft al aangegeven dat hij niet verzekerd is. (WA is ook lang niet in alle landen vanzelfsprekend).
maandag 2 juli 2012 om 16:00
quote:x-oblak-x schreef op 02 juli 2012 @ 15:53:
Je weet niet of 't waar is, dat hij of het bedrijf niet verzekerd is. Je hoeft ook niet zonder meer aan te nemen dat hij dat mbt. zichzelf, en al zeker niet mbt. het bedrijf weet.Ook bv. de branche kan dat ondergebracht hebben in een verzekering voor leden.
Belangrijk is ook of er in die tas nog iets anders met wél een harde schijf zat, en of zeker is dat die iPad, dan wel zonder harde schijf, maar toch, nog goed werkt.
De schade, in 't algemeen, kan ook (zakelijke) data betreffen.
Het is op zich inderdaad wel logisch dat een vervoerder een aansprakelijkheidsverzekering voor mensen en bagage heeft; de NS en KLM hebben dat bijvoorbeeld ook. En dan zou een taxibedrijf, dat ook elke dag mensen vervoert dit niet hoeven hebben?
Theoretisch: Wat zou er gebeuren als die taxi waar jouw man in zit een ongeluk krijgt waardoor er blijvend letsel ontstaat? Uiteraard zou je dit op hen gaan verhalen, dus daar zullen ze vast verzekerd voor zijn.
Je weet niet of 't waar is, dat hij of het bedrijf niet verzekerd is. Je hoeft ook niet zonder meer aan te nemen dat hij dat mbt. zichzelf, en al zeker niet mbt. het bedrijf weet.Ook bv. de branche kan dat ondergebracht hebben in een verzekering voor leden.
Belangrijk is ook of er in die tas nog iets anders met wél een harde schijf zat, en of zeker is dat die iPad, dan wel zonder harde schijf, maar toch, nog goed werkt.
De schade, in 't algemeen, kan ook (zakelijke) data betreffen.
Het is op zich inderdaad wel logisch dat een vervoerder een aansprakelijkheidsverzekering voor mensen en bagage heeft; de NS en KLM hebben dat bijvoorbeeld ook. En dan zou een taxibedrijf, dat ook elke dag mensen vervoert dit niet hoeven hebben?
Theoretisch: Wat zou er gebeuren als die taxi waar jouw man in zit een ongeluk krijgt waardoor er blijvend letsel ontstaat? Uiteraard zou je dit op hen gaan verhalen, dus daar zullen ze vast verzekerd voor zijn.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
maandag 2 juli 2012 om 16:06
Mijn man woont officieel in Nederland, maar werkt veel in de Baltische staten. Hij heeft een doorlopende reisverzekering en zal het wel op die reisverzekering kunnen gooien. Daar zit een eigen risico van ¤100,- aan, per gebeurtenis.
Maar ik vind dat die taxichauffeur voor de schade moet betalen, hij heeft het tenslotte veroorzaakt.
Mijn man wilde dit probleem eerst met de taxichauffeur zelf oplossen, maar aangezien hij niet wilt betalen, zal hij zich richten tot het taxi bedrijf en de juridische afdeling o.i.d. van zijn werkgever.
Jullie hebben helemaal gelijk met dat de taxichauffeur moet betalen en waar hij het geld vandaan haalt, is niet ons pakkie an. Maar als hij simpelweg weigert te betalen wordt het toch wel een stuk lastiger om het geld te krijgen.
Maar ik vind dat die taxichauffeur voor de schade moet betalen, hij heeft het tenslotte veroorzaakt.
Mijn man wilde dit probleem eerst met de taxichauffeur zelf oplossen, maar aangezien hij niet wilt betalen, zal hij zich richten tot het taxi bedrijf en de juridische afdeling o.i.d. van zijn werkgever.
Jullie hebben helemaal gelijk met dat de taxichauffeur moet betalen en waar hij het geld vandaan haalt, is niet ons pakkie an. Maar als hij simpelweg weigert te betalen wordt het toch wel een stuk lastiger om het geld te krijgen.
maandag 2 juli 2012 om 16:08
quote:schorpioentje28 schreef op 02 juli 2012 @ 16:00:
[...]
Het is op zich inderdaad wel logisch dat een vervoerder een aansprakelijkheidsverzekering voor mensen en bagage heeft; de NS en KLM hebben dat bijvoorbeeld ook. En dan zou een taxibedrijf, dat ook elke dag mensen vervoert dit niet hoeven hebben?
.Vergeet niet dat het hier om een buitenlandse vervoerder gaat! Regels kunnen daar anders zijn dan in NL (of überhaupt niet bestaan ).
[...]
Het is op zich inderdaad wel logisch dat een vervoerder een aansprakelijkheidsverzekering voor mensen en bagage heeft; de NS en KLM hebben dat bijvoorbeeld ook. En dan zou een taxibedrijf, dat ook elke dag mensen vervoert dit niet hoeven hebben?
.Vergeet niet dat het hier om een buitenlandse vervoerder gaat! Regels kunnen daar anders zijn dan in NL (of überhaupt niet bestaan ).
maandag 2 juli 2012 om 16:17
maandag 2 juli 2012 om 16:17
quote:nummerzoveel schreef op 02 juli 2012 @ 16:08:
[...]
Vergeet niet dat het hier om een buitenlandse vervoerder gaat! Regels kunnen daar anders zijn dan in NL (of überhaupt niet bestaan ).daar heb je helemaal gelijk in..maar ik las "binnen Europa" dus dacht dat dat wel zo zou zijn. (maar misschien ben ik te optimistisch sinds ik zelfs op een binnenlandse vlucht binnen donker Afrika met een lokale maatschappij schade aan mn bagage vergoed kreeg )
[...]
Vergeet niet dat het hier om een buitenlandse vervoerder gaat! Regels kunnen daar anders zijn dan in NL (of überhaupt niet bestaan ).daar heb je helemaal gelijk in..maar ik las "binnen Europa" dus dacht dat dat wel zo zou zijn. (maar misschien ben ik te optimistisch sinds ik zelfs op een binnenlandse vlucht binnen donker Afrika met een lokale maatschappij schade aan mn bagage vergoed kreeg )
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen