Geld & Recht alle pijlers

identificatieplicht kinderen ivm zorgwet?

03-07-2012 12:01 46 berichten
Ik moest laatst voor een polibezoek met mijn dochter naar het ziekenhuis. Toen ik haar in ging schrijven, bleek dat ik haar moest identificeren. Daar was ik nogal verbaasd over, want identificatieplicht voor kinderen is voor zover ik weet vanaf 14 jaar, mijn dochter is 4. Maar, zo zei het ziekenhuis, vanaf 26 juni jl. is het bijschrijven van kinderen op het paspoort van de ouders niet meer mogelijk, dus ieder kind moet vanaf die datum over een eigen ID-kaart beschikken. En de identificatieplicht voor de zorg geldt vanaf de geboorte. Waarmee je een arts wil bezoeken, zou je, volgens de redenatie van het ziekenhuis, een ID-kaart voor je baby aan moeten schaffen.

Ik was met stomheid geslagen. Volgens mij is dit klinkklare kolder namelijk, want de identificatieplicht is nog steeds vanaf 14 jaar en niet vanaf 0 jaar. Maar uiteraard kwam ik er bij de ziekenhuismedewerkster niet doorheen.

Wie weet hier meer van? En wie heeft gelijk? Het ziekenhuis? Moet ik daadwerkelijk ID-kaarten voor mijn dochter aan gaan schaffen om een arts te kunnen blijven bezoeken?
identificatieplicht zorg.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was een zorg pas nog goed ( ook met BSN ) ben ook wel benieuwd, mijne heeft een id kaart maar het is wel raar dat ze het verplichten als het niet verplicht is, haha!
Okay, dat had ik zelf ook even kunnen googlen...

Maar was dit algemeen bekend? Is dit op het nieuws geweest net op die ene avond dat ik niet heb gekeken?

Ik heb item na item gezien over lange rijen voor de paspoorten ivm vakantie, maar niemand heeft erover gerept dat je voor je kind een ID-kaart aan moet schaffen om zorg te kunnen krijgen.

Waar had ik die informatie anders kunnen krijgen dan in het ziekenhuis, vlak voor een poli-afspraak, waarbij het me zelfs een soort van kwalijk werd genomen dat ik dit niet wist?
quote:Weekend schreef op 03 juli 2012 @ 12:05:

Vroeger was een zorg pas nog goed ( ook met BSN ) ben ook wel benieuwd, mijne heeft een id kaart maar het is wel raar dat ze het verplichten als het niet verplicht is, haha!

Ja, tot nu toe heb ik haar gewoon met haar zorgpas mogen identificeren. Nooit iemand die er een probleem van maakte.

Maar blijkbaar hebben ze weer iets gevonden om de welwillende burger fijn op kosten te jagen.
Officieel moet het. Ik ken ook genoeg huisartsenpraktijken in grote steden waar het moet. En niet voor niets, alleen identificeren met zorgpas maakt fraude heel makkelijk.
Wij moesten van onze pasgeborene haar geboorte-akte overleggen bij inschrijving. Het mocht geen kopie zijn maar het originele exemplaar.
quote:Marahbloem schreef op 03 juli 2012 @ 12:13:

Officieel moet het. Ik ken ook genoeg huisartsenpraktijken in grote steden waar het moet. En niet voor niets, alleen identificeren met zorgpas maakt fraude heel makkelijk.

En hoeveel mensen frauderen daar dan mee? Staat dat in verhouding tot de kosten waarmee je ALLE mensen met kinderen opzadelt die nu vanwege een zorgvraag een ID-kaart aan moeten schaffen?

Ik kan me dat maar heel moeilijk voorstellen eerlijk gezegd.
quote:qwerttu schreef op 03 juli 2012 @ 12:15:

[...]

En hoeveel mensen frauderen daar dan mee? Staat dat in verhouding tot de kosten waarmee je ALLE mensen met kinderen opzadelt die nu vanwege een zorgvraag een ID-kaart aan moeten schaffen?

Ik kan me dat maar heel moeilijk voorstellen eerlijk gezegd.

Er kan en wordt mee gefraudeerd, zeker in de grote steden. Allochtonen die familieleden over laten komen om ze in NL op zorgpas broer of zus of welk familelid dan ook, vaak dure zorg te laten krijgen natuurlijk niet bij een griepje'. Begrijpelijk, maar daar is het niet voor bedoeld. Dit is dagelijkse kost.

Overigens zal het net zo goed met autochtonen gebeuren hoor, maar die voorbeelden ken ik niet.

wat kost een ID-kaart? Dat is bij lange na niet eens 1 huisartsenbezoek, dat is veel duurder, dus ja, wat verhouding betreft is er winst te behalen.
Het gaat niet om de kosten. Stel je voor dat een van die marrokaantjes met je pas zorg krijgt, of een Afrikaanse illegaal! Dat moeten we niet hebben!
Ik moet het eerste Marrokaantje nog tegenkomen die dezelfde oerhollandse naam draagt als mijn dochter, maar verder zal je vrees zeer terecht zijn, Mefs.

Ik vind het echt doorgeschoten kolder. Alsof je aan de foto van mijn dochter in haar babypaspoort nu nog een vierjarige kunt identificeren. Ze gingen haar ook al vragen wanneer ze jarig was. Kind weet alleen maar dat ze "bijna vijf wordt" (en vertelt dat ook aan iedereen die ze tegen komt ), maar verder heeft ze geen benul. Gelukkig mocht ik deze controle wel gewoon voor mijn rekening nemen, anders waren we mooi voor niets gekomen.
quote:Marahbloem schreef op 03 juli 2012 @ 12:24:

[...]

Er kan en wordt mee gefraudeerd, zeker in de grote steden. Allochtonen die familieleden over laten komen om ze in NL op zorgpas broer of zus of welk familelid dan ook, vaak dure zorg te laten krijgen natuurlijk niet bij een griepje'. Begrijpelijk, maar daar is het niet voor bedoeld. Dit is dagelijkse kost.

Overigens zal het net zo goed met autochtonen gebeuren hoor, maar die voorbeelden ken ik niet.

wat kost een ID-kaart? Dat is bij lange na niet eens 1 huisartsenbezoek, dat is veel duurder, dus ja, wat verhouding betreft is er winst te behalen.Het gaat niet om één ID-kaart natuurlijk. Het gaat om ALLE mensen met kinderen in heel Nederland die nu opeens ID-kaarten aan moeten schaffen, tegenover wat fraude in de grote steden. Ik kan me niet voorstellen dat er zó veel fraude plaatsvindt dat dat de aanschaf van ID-kaarten door ALLE kinderen die zorg nodig hebben rechtvaardigt. Maar ja, de kosten voor de ID-kaarten komen niet uit de beurs van de verzekeraars natuurlijk, dus dat zullen ze wel niet uitgerekend hebben.
Maar vertel eens, wie was van deze identificatieplicht op de hoogte? De mevrouw aan de balie reageerde nogal kattig op me toen ik verbaasd zei dat de identificatieplicht toch vanaf 14 jaar is. Blijkbaar is er een hele informatiecampagne over identificatieplicht in de zorg langs me heen gegaan, zonder dat ik 'm opgemerkt heb?

[...]

Ik kan me dat maar heel moeilijk voorstellen eerlijk gezegd.Daarbij: dan heb je het dus over fraude van buitenlandse kinderen want alle in Nederland wonende kinderen onder de 18 jaar genieten gratis zorg. Dat van die fraude zal dus allemaal best meevallen denk ik zo.

[...]

Ik kan me dat maar heel moeilijk voorstellen eerlijk gezegd.Eens
quote:Suze02 schreef op 03 juli 2012 @ 12:36:

[...]

Daarbij: dan heb je het dus over fraude van buitenlandse kinderen want alle in Nederland wonende kinderen onder de 18 jaar genieten gratis zorg. Dat van die fraude zal dus allemaal best meevallen denk ik zo.Dat valt dus niet mee, aangezien zorg nogal prijzig is. Maar goed, dat is een andere discussie. Vind het zelf ook absurd, maar weet uit ervaring dus wel van de fraudegevallen af.
Ik wist het niet. Volgens mij is het niet algemeen bekend. Ik heb nog nooit, zelfs niet mijn eigen rijbewijs of paspoort hoeven overleggen. Laat staan de kinderen.
Ik had er ook nog nooit van gehoord. Wel 14 jaar, dan kan je op straat aangehouden worden, maar niet 4 jaar.

't wordt steeds gekker!
Dit is mij ook onbekend. Was ook nog niet van plan een id kaart voor mijn zoontje aan te schaffen.
quote:bankje schreef op 03 juli 2012 @ 12:03:

identificatieplicht zorg.

In dit bericht staat dat er geen leeftijdsgrens is in de zorg. Ieder ziekenhuis zal er anders mee omgaan.

als een kind bijgeschreven staat op het paspoort van de ouder telt dit als legitimatie . zolang het paspoort geldig is.
quote:qwerttu schreef op 03 juli 2012 @ 12:35:

Maar vertel eens, wie was van deze identificatieplicht op de hoogte? De mevrouw aan de balie reageerde nogal kattig op me toen ik verbaasd zei dat de identificatieplicht toch vanaf 14 jaar is. Blijkbaar is er een hele informatiecampagne over identificatieplicht in de zorg langs me heen gegaan, zonder dat ik 'm opgemerkt heb?

Ik had er nog nooit van gehoord! Nu heb ik ook geen kinderen dat scheelt misschien. Maar wat me wel opvalt is dat alle ouders ruim van tevoren zijn geinformeerd over dat hele paspoorten-verhaal, want oh-horror, paniek de vakantie zou misschien eens niet door kunnen gaan. Dit thema is ook tientallen keren in het nieuws gekomen.

En zo iets essentieels als identificatieplicht in de zorg, daar wordt dan geen aandacht aan besteed?!
quote:qwerttu schreef op 03 juli 2012 @ 12:35:

Maar vertel eens, wie was van deze identificatieplicht op de hoogte? De mevrouw aan de balie reageerde nogal kattig op me toen ik verbaasd zei dat de identificatieplicht toch vanaf 14 jaar is. Blijkbaar is er een hele informatiecampagne over identificatieplicht in de zorg langs me heen gegaan, zonder dat ik 'm opgemerkt heb?Ik heb ook geen informatie van de overheid gezien. Wel wist ik het, omdat in het zkh aangeplakt hing dat elke patient zich moet kunnen identificeren. Ik nam aan dat dat voor alle leeftijden geldt.
Ik wist dit wel. Drie jaar geleden werd er bij mij ook al om gevraagd. Zelf in Groningen. Maar toen was het geen probleem. Hier staat in de afspraken brief ook dat het moet. Overigens snap ik de ophef niet zo. Mijn kinderen hebben gewoon een id. Ook al gebruiken ze momenteel helemaal gern zorg. Ik geloof zelfs dat dit tegenwoordig berplicht is. Maar dat kan ik ook zelf bedacht hebben.
Wat Bankje al een paar keer zegt: in de zorg geldt wel een identificatieplicht (zonder leeftijdsgrens). Maar je hoeft niet speciaal een id-kaart op paspoort voor het kind aan te schaffen, een bijschrijving in het paspoort is ook voldoende.

Maar wat ik me dan wel afvraag: je kind laten bijschrijven in je paspoort? Kan dat nu dan nog?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:Francelle schreef op 03 juli 2012 @ 13:02:

Wat Bankje al een paar keer zegt: in de zorg geldt wel een identificatieplicht (zonder leeftijdsgrens). Maar je hoeft niet speciaal een id-kaart op paspoort voor het kind aan te schaffen, een bijschrijving in het paspoort is ook voldoende.

Maar wat ik me dan wel afvraag: je kind laten bijschrijven in je paspoort? Kan dat nu dan nog?Jij hebt duidelijk het nieuws niet gevolgd..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven