Met hoeveel geld kunnen jullie rondkomen?

maandag 2 juli 2012 om 14:25
Hallo iedereen,
Heb even een vraag, ik ben heel erg op zoek naar een huurwoning voor mezelf (En het heeft wel haast !). Nu heb ik misschien wat gevonden, alleen nu komt het grote probleem, ik hou per maand ongeveer 200 euro over voor boodschappen en alles (De huur is nogal aan de hoge kant per maand) Hoeveel houden jullie over en kunnen jullie makkelijk rondkoment per maand als jullie de huur erbij aftrekken?
bvd
Heb even een vraag, ik ben heel erg op zoek naar een huurwoning voor mezelf (En het heeft wel haast !). Nu heb ik misschien wat gevonden, alleen nu komt het grote probleem, ik hou per maand ongeveer 200 euro over voor boodschappen en alles (De huur is nogal aan de hoge kant per maand) Hoeveel houden jullie over en kunnen jullie makkelijk rondkoment per maand als jullie de huur erbij aftrekken?
bvd

maandag 2 juli 2012 om 19:05
Sjee, dat je hier überhaupt over nadenkt, zeg! Heb je al eens op een rijtje gezet wat "op jezelf wonen" kost? Waar je allemaal geld aan kwijt bent? Kijk eens op de site van het Nibud voor een overzicht van wat dingen gemiddeld kosten en zet het eens onder elkaar. Maak een overzicht van álle kosten (zorgverzekering, eigen risico zorgverzekering, andere verzekeringen, gemeentebelasting, afvalstoffenheffing, gas, water, elektriciteit, eten, persoonlijke verzorging, kleding, schoeisel, huishoudelijke producten, lidmaatschappen, reiskosten, reparatiekosten (denk aan je fiets bijvoorbeeld), internet, televisie, telefoon, ontspanning (avondje uit, terrasje pakken, naar de film), buffer voor onvoorziene kosten) en kijk hoeveel geld je dan per maand maximaal aan huur mag besteden. Met jouw inkomen heb je recht op huursubsidie, dus bereken hoeveel je krijgt en verwerk dat in je begroting. Pas als je dat állemaal op een rijtje gezet hebt, kun je naar woningen gaan kijken. Dan weet je wat binnen je budget valt, maar ook waar de grens van "twijfel ik over, maar sjee wat een toplocatie!" Die grens ligt voor jou namelijk honderden euro's lager dan waar je nu naar kijkt.
Overigens: inclusief huren klinkt leuk, maar houd er rekening mee dat je altijd betaalt wat je verbruikt. Er kunnen op dat bedrag nog naheffingen komen van met een beetje pech tientallen euro's of meer (mijn record ligt op 250 euro). Inclusief huren betekent niet dat je dan alle kosten ook daadwerkelijk afgedekt hebt.
Overigens: inclusief huren klinkt leuk, maar houd er rekening mee dat je altijd betaalt wat je verbruikt. Er kunnen op dat bedrag nog naheffingen komen van met een beetje pech tientallen euro's of meer (mijn record ligt op 250 euro). Inclusief huren betekent niet dat je dan alle kosten ook daadwerkelijk afgedekt hebt.
dinsdag 3 juli 2012 om 12:17
200 euro voor alles? Dat red ik niet. Ik ben naast boodschappen nog aan vaste lasten kwijt:
Verzekeringen - 110 euro
Internet, vaste telefonie, mobiel, interactieve televisie (dit kan wel goedkoper) - 100 euro
Krant - 15 euro
Boodschappen (met z'n tweetjes) - 300 euro (dus pp 150)
Sport - 40 euro
Kleding + leuke dingen + cadeautjes + onvoorziene lasten - 350 euro
Dat van mij kan dus vast wel goedkoper, maar ik geef dus nog rond de 750 euro per maand uit naast mijn huur.
Verzekeringen - 110 euro
Internet, vaste telefonie, mobiel, interactieve televisie (dit kan wel goedkoper) - 100 euro
Krant - 15 euro
Boodschappen (met z'n tweetjes) - 300 euro (dus pp 150)
Sport - 40 euro
Kleding + leuke dingen + cadeautjes + onvoorziene lasten - 350 euro
Dat van mij kan dus vast wel goedkoper, maar ik geef dus nog rond de 750 euro per maand uit naast mijn huur.