Kruisbesmetting

04-07-2012 07:42 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister had ik een dicussietje met mijn vriend. Ik had kip gesneden. Op diezelfde plank wilde hij een ui snijden. Van mij mocht dat niet vanwege hygiene/ kruisbesmetting. Hij zegt dat het niet uitmaakt omdat de ui daarna toch gebakken wordt. De bacterien zouden daarmee dood gaan, toch heb ik er geen schoon gevoel bij. Weet iemand of zoiets nou nog iets met kruisbesmetting te maken heeft of dat hij gelijk heeft en het niks uitmaakt?

Heb al gezocht op internet, maar kan daar alleen maar vinden wat kruisbesmetting is en niet een antwoord op mijn vraag.
Het komt wel weer samen in de pan, de rauwe kip en ui..
In de pan komt het ook tegen elkaar aan, zolang de ui ook meegebakken wordt maakt het dus niets uit.
Klopt wat jullie zeggen. Zoals vriend kookt wel. Ik bak altijd eerst de kip en gooi daarna de groenten er pas bij.
Maar de bacterien gaan dus sowieso dood. En die kruisbesmetting gaat alleen over als je de groenten rauw eet dan?
Ja
Bij kruisbesmetting komen er ziekmakende bacteriën van het ene product op het andere. Om ziekte te voorkomen is het belangrijk kruisbesmetting te vermijden. In rauwe voedingsmiddelen zitten meer bacteriën dan in gekookte. Het is belangrijk te vermijden dat ze worden overgebracht van rauwe op bereide voedingsmiddelen.
Oke, dus eigenlijk komt het erop neer dat ik een beetje te spastisch doe wat dit betreft, haha! Maar goed om te weten dan!

Bedankt voor de antwoorden!
Ik ben het met je vriend eens.

Niet daarna de sla/tomaat/komkommer gaan snijden op dezelfde snijplank en rauw opeten.
Je vriend heeft gelijk, maat daarentegen is er ook wat voor te zeggen om als standaard aan te houden om eerst de groenten te snijden en dan pas de kip, of tussendoor de snijplank en het mes te wassen/verwisselen. Dat is een goede gewoonte en zo weet je zeker dat er nooit kruisbesmetting plaats kan vinden. Je routines sluiten dat al uit immers.
quote:qwerttu schreef op 04 juli 2012 @ 08:16:

Je vriend heeft gelijk, maat daarentegen is er ook wat voor te zeggen om als standaard aan te houden om eerst de groenten te snijden en dan pas de kip, of tussendoor de snijplank en het mes te wassen/verwisselen. Dat is een goede gewoonte en zo weet je zeker dat er nooit kruisbesmetting plaats kan vinden. Je routines sluiten dat al uit immers.

Helemaal mee eens. Zelf heb ik een 'vlees'plank en een 'groente'plank. Nooit vergissingen.

Als je eerst de kip bakt en dan de ui erbij doet moet je ook wel zeker weten dat alles heet genoeg wordt.
Ik ben hier ook altijd heel alert op en net zo'n zeur als je vriend. In onze keuken liggen ook aparte kleuren snijplanken voor enerzijds vlees, anderzijds groenten etc.

De reden is dat veilige voedselbereiding m.i. een gewoonte moet zijn. In jouw geval kan het gebruik van dezelfde snijplank waarschijnlijk geen kwaad, maar als je dit altijd zo doet is een vergissing snel gemaakt.
quote:qwerttu schreef op 04 juli 2012 @ 08:16:

Je vriend heeft gelijk, maat daarentegen is er ook wat voor te zeggen om als standaard aan te houden om eerst de groenten te snijden en dan pas de kip, of tussendoor de snijplank en het mes te wassen/verwisselen. Dat is een goede gewoonte en zo weet je zeker dat er nooit kruisbesmetting plaats kan vinden. Je routines sluiten dat al uit immers.Inderdaad, helemaal mee eens. Zo doe ik het ook.
quote:ondernemer schreef op 04 juli 2012 @ 08:49:

Ik ben hier ook altijd heel alert op en net zo'n zeur als je vriend. In onze keuken liggen ook aparte kleuren snijplanken voor enerzijds vlees, anderzijds groenten etc.

De reden is dat veilige voedselbereiding m.i. een gewoonte moet zijn. In jouw geval kan het gebruik van dezelfde snijplank waarschijnlijk geen kwaad, maar als je dit altijd zo doet is een vergissing snel gemaakt.

Mijn vriend is juist gemakkelijk hierin en ik de zeur.

Ik snij altijd eerst de groenten (was de ui vergeten dit keer, rest van de groenten was al gesneden) en dan het vlees. Gebruik wel dezelfde plank, meer vanuit afwastechnisch oogpunt. 't Gaat allemaal de vaatwas in naderhand, dus eigenlijk beetje onzin. Plank en mes waar ik de kip mee heb gedaan spoel ik daarvoor eerst nog met heet water.
In de prof. keuken gebruikt men verschillende planken in diverse kleuren.

Rood voor vlees

Wit voor fruit

Blauw voor vis

Groen voor groentes

Hout voor brood/deeg
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
wit voor fruit? Mijn witte is voor kip en de groene voor groente en fruit, haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven