Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Valerie, op dit topic zijn er inderdaad dames die aan de groente/fruitsapjes zitten . Zij zullen nog wel reageren. Ik zou het wel aanraden. Denk dat je darmen dit erg fijn vinden en hierdoor tot rust komen . Hoe ziet jouw eetpatroon er nu dan uit? Aaquamarine, in plaats van roomboter op je brood kan je nog beter kokosolie hierop smeren. Proef je nagenoeg niet en het is nog veel gezonder! Eeeesther, door het toevoegen van verwarmende kruiden zoals kaneel, gember en peper kan je het heel warm krijgen hoor. En 45 graden is nog best goed van temperatuur. Douche maar eens op 45 graden , dan krijg je het echt warm!
's morgens een glas lauw water, na een half uurtje een smoothie van (wisselend) groenten/fruit/kokosmelk/geweekte havermout/kiemgroenten.

tussendoor fruit en noten, en als lunch eiermuffins (recept meesterlijke muffins maar dan zonder de hartige dingen) maar meestal een salade van zilvervliesrijst/volkoren couscous.

Diner eet ik mee wat de pot schaft, aardappels/vlees/groenten, roerbak met vis of noten en rijstmie, dat soort dingen.
Hoi Valerie, ik heb het meerdere keren gedaan en ga eind deze maand zelfs 10 dagen op sapjes leven (dat moet je dus wel echt inplannen in je agenda, 2 dagen overigens ook!). Ik heb zelf een darmziekte (colitis ulcerosa) en mij beviel de detox erg goed; veel minder pijn en had daarna meteen meer energie. Ik zou het dus gewoon proberen. Zorg wel dat je veel afwisselt en idd niet teveel fruit door je sapjes doen. Dat deed ik 1 dag en daar krijg je wel last van (ik tenminste) door d ehoeveelheid suikers waar je dan dips van krijgt
dankjewel voor je reactie!

Ik heb geen sapcentrifuge, maar heb bij de natuurwinkel sappen gekocht zonder toevoegingen. Verder wil ik het aanvullen met rauwe groenten. Ik was inderdaad ook van plan echt een dag 'in te plannen'.
Rawfoodje, dank voor de tip van kokosolie op brood! Dat ik daar zelf niet aangedacht heb Ik ga het morgen proberen.

Net weer eens naar de natuurwinkel geweest en nieuwe dingen gekocht naast de gebruikelijke dingen als groente, fruit en kikkererwten. Ik heb nu ook agavesiroop en stevia (ben ik niet van plan om vaak te gebruiken, alleen als het echt nodig is om suiker te vervangen), Dr Kargcrackers en speltcrackers van Ekoplaza. Die laatste vind ik echt heerlijk, daar ga ik nog wel wat dozen van inslaan :-)

Ik las trouwens in de Cosmopolitan een artikel over Miranda Kerr (Victoria's Secret model) en die schijnt meer geld aan gezonde voeding uit te geven dan aan kleren. Ze neemt 4 theelepels kokosolie per dag (bijvoorbeeld in salades of groene thee (?)) en voor haar huid zweert ze bij rozenbottelolie. Iemand daar ervaring mee? Ze drinkt ook al 15 jaar smoothies van nonisap, kent iemand dat? Verder neemt ze ook nog spirulinapillen, de hier ook nog in de kast staan. Ik zal ze ook maar weer eens gaan slikken.
Ik ga trouwens maar eens sparen voor een versapers, die staan hier bij onze natuurwinkel en ik wil er wel héél graag een. Helaas zijn die dingen heel erg prijzig en kan ik dat niet in één keer missen.
Jammer dat je het nodig vind je hiervoor aan te melden, aukje.

Ik ben graag 100% gifvrij, maar 100% spamvrij is ook wel prettig!
quote:valerie__ schreef op 04 juli 2012 @ 13:22:

Jammer dat je het nodig vind je hiervoor aan te melden, aukje.

Ik ben graag 100% gifvrij, maar 100% spamvrij is ook wel prettig!Dat had ik nog niet gezien, beetje jammer inderdaad....
Gisteren voor het eerst kokosolie gebruikt bij het bakken van mijn omeletje. Was heerlijk!

Vanmorgen ontbeten met glas warm water, groentensapje en ongeveer een half uurtje daarna speltroggebrood met roomboter en geitenkaas en eentje met pindakaas.

Tussendoor tot nu toe niks...

Lunch 2 speltroggeboterhammen: 1 roomboter, geitenkaas, tomaat. De ander met roomboter, geitenkaas.

Ik heb er nog een halve komkommer bij gegeten.

Wat het vanavond wordt, weet ik nog niet.
Weten jullie trouwens of Stevia 100% veilig is? Ik weet dat het een natuurlijk iets is, maar kan het niet dat ze over 20 jaar opeens gaan zeggen dat het slecht is? Ik heb 15 jaar veel teveel aspartaam binnengekregen en ik wil zoiets niet nog een keer hebben.
Ik heb de berichten van aukje gemeld bij de moderatoren. Weg met die spam!

Het was vanmiddag rustig op mijn werk, dus ik ben eerder weggegaan om in te slaan bij de naturvoedingswinkel. Ik heb echt heel veel gekocht, van kokosolie tot Dr.Kargcrackers, en van speltpasta tot kamutmeel. Zelfs bieten-wasabismeersel gekocht, aangestoken door de enthousiaste berichten hier. Ik was echt een kapitaal kwijt, maar ik heb nu ook wel een flinke basisvoorraad waar ik de komende maanden mee vooruit kan. Voor degenen die nog op zoek zijn naar rode quinoa; ook dat hadden ze, van het merk Priméal.

Stevia is in het buitenland al veel langer bekend, alleen in Nederland mocht het al die tijd nog niet verkocht worden omdat ze eerst de veiligheid wilden onderzoeken. Ik ga ervan uit dat het geen kwaad kan, maar goed, inzichten veranderen wel vaker, dus helemaal zeker weet je het nooit.
Ik vind het ook altijd leuk om de voorraadkast weer te vullen .

Ik heb stevia laatst voor mijn pa meegenomen, hij heeft diabetes 2. Slechter dan aspartaam kan het nooit zijn!
Aaquamarine, Stevia (is een plantje) is echt 1000% veilig .

I love it ! Gebruik het al jaren in best grote hoeveelheden. Maar je moet wel de Stevia kopen van goede kwaliteit want er is veel op de markt met allerlei toevoegingen e.d. erin en weinig percentage aan Stevia . Dus goed opletten hoor. Ik bestel het altijd bij www.esstevia.nl Hier is de kwaliteit zeer hoog en zuiver!
Alhoewel ik had gezegd pas na mijn verblijf in het buitenland te starten met amberen hebben we vandaag al de citroenbloemkool uit het boek gegeten. Lekker! En man vond 't gelukkig ook lekker. Hij had dit weekend heel stoer gezegd dat hij met mij mee zou doen, maar toen hij zag wat ik allemaal gekocht had en toen hij begreep dat ik een mengsel van bonen en granen als lunch wil gaan eten schrok hij wel een beetje. Nou ja, hij kan natuurlijk gewoon brood mee blijven nemen naar zijn werk, en 's avonds gewoon eten wat de pot schaft.
Haha Trotter , jouw man krijgt nachtmerries! Lust hij speltbrood of zuurdesem of roggebrood ? Altijd veel beter dan gewoon brood .
Dat lust hij wel hoor, we eten nu ook wel eens zuurdesem- en roggebrood. Ik wil proberen om het voortaan zelf te gaan bakken, want de bakker waar ik het wel eens haal heeft het niet altijd.
Lekker druk weer hier! Leuk

Vandaag heb ik ontbeten met 2 desembroodjes en zelfgemaakte eiersalade (gaat vaker gebeuren!), lunch van volkorenrijst, rucola, tomaat, komkommer, feta en als diner desembrood met ei (ja, geen goeie voor de afwisseling, maar had ff haast). Tussendoor crackers gehad van wasa, dat heet Delicate. Op de verpakking ziet het er vrij gezond uit, maar dat weet je natuurlijk nooit zo zeker hihi.

Nu ben ik bezig met koken van bonen, die eet ik morgenavond denk ik. Ik weet alleen nog niet met wat! Wat is jullie favo bonen maaltijd? Ter info: in m'n koelkast ligt nog tomaat, komkommer, gerookte kip en rucola. Dus als iemand een gezond idee hiermee heeft, graag! Ik ben een beetje Toos Inspiratieloos. Best moeilijk om vooruit te plannen, vroeger at ik gewoon wat ik tegenkwam in de supermarkt.
Als ik enthousiast ben over iets word ik fanatiek. Ik heb dus meteen maar een slowjuicer besteld...

Ik had nog geen blender of sapcentrifuge dus ik vond dat er nu dan maar eens een moest komen. Ik ben een paar dagen aan het googlen geweest, en het is een Juicepresso geworden. Niet heel goedkoop (maar nog lang niet de allerduurste), lekker compact en volgens de beschrijving makkelijk schoon te maken. Als het goed is wordt hij morgen bezorgd, ik ben benieuwd!
Fijn trotter, dan kun je er weer helemaal tegenaan! Ik ben ook nog steeds zoooo blij met onze juicer/blender/keukenmachine! Ik maak er echt veel gezond eten mee. Een salade waar mijn kinderen dol op zijn (want zoetig) is: geraspte wortel+geraspte appel met in sinaasappelsap geweekte rozijnen. Sinaasappelsap gooi ik aan het eind door de salade heen als dressing. eten ze echt hele borden van.

Gisteren heerlijk gezond gedineerd met een spinazie-omelet met gerookte zalm, spinazie met kikkererwten, knoflook en feta en een restje citroenbloemkool van de dag ervoor. Ontzettend lekker! Spinazie was gewone diepvriesspinazie trouwens, maar ik ga er vanuit dat daar toch wel goede voedingsstoffen inzitten.

Vanochtend ontbeten met lauw water, groentesapje met gele biet, rode paprika, wortel en een schijfje gember, lekker wel! Daarna havermout met gedroogde appel en abrikoos en banaan (verse appeltjes waren op, groente en fruit vliegt er echt doorheen!)

Voor straks heb ik een salade met zilvervlies-basmatirijst, kikkererwten, gerookte kip, paprika, lenteuitje, tomaat, courgette en zwarte olijven. Ook nog gebroken lijnzaad en citroensap en olijfolie zit er door. Nu al zin in.

Ik zit te denken om een groente-abonnement van Odin te nemen, heeft een van jullie dat? Is dat voordeliger dan los groente kopen? En maak je het altijd op? Ik wil meer bio-groenten kopen maar schrik steeds terug voor de prijs, op deze manier is het makkelijker te doen hoop ik. Plus het is een structurele ondersteuning aan bioboeren en dat vind ik ook wel belangrijk.
Ik heb het groentenabonnement niet, maar op zich is het best handig, denk ik.

Nu heb ik een biologische zorgboerderij in de buurt met natuurwinkel, dus ik haal het daar.

En soms ook wel het een en ander bij ah.

Vanmorgen ontbeten met glas warm water, 2 wortel en speltroggebrood met roomboter en geitenkaas (en wat ministukjes met pindakaas).

Tussen de middag ga ik, denk ik, rauwe andijviestamppot maken.

Daar heb ik al een tijdje zin in. Aardappels zijn niet echt amber, maar voor een keer vind ik dat niet erg.

Ze zijn wel bio!
Lekker Els! Je kunt ook zoete aardappels gebruiken dacht ik, die 'mogen' wel. Maar ik denk dat het vooral om de hoeveelheden gaat, ik eet ook wel gebakken aardappelen af en toe, maar dan ongeveer een kwart van wat ik vroeger at.

Ik wil ook een biologische zorgboerderij met natuurwinkel in de buurt! Nog maar weer eens een google rondje wagen aan zelfverkopende boeren hier in de buurt.

Edit: ik heb er een gevonden in de buurt die ook pakketten levert! Wat leuk! Nu ga ik echt aan het werk, ik besteed momenteel best veel tijd en energie aan wat we eten. Leuke maar dure en tijdrovende hobby!
Zo'n groenten abonnement heb ik ook eens aan gedacht. Maar dan betaal je 12 euro o.i.d., en verwacht je voor een week klaar te zijn, toch?

Als ik naar mijn eetgewoonten kijk kunnen we met het meest luxe abonnement maar 3 dagen eten :S. Eet niemand groenten meer ofzo dat ze zo halfleeg zijn?

Ik betaal nu hooguit 10 euro voor een enorme tas vol groenten, fruit en wat extra (noten of rijst) bij onze toko. Alleen dan niet biologisch...
Ik lees wel eens mee hier en moest lachen om Trotter haar man . Ik doe ongeveer 50% Amber denk ik nu over een maand genomen en toen ik een x de voorraadkast bijvulde lag het allemaal in de keuken omdat ik aan het inruimen/opruimen was; komt ie binnen, zegt ie het lijkt hier wel een voliere dat was ook een beetje zo was me te buiten gegaan aan allerlij zaden en bonen enzo

Hij eet niet echt mee alhoewel soms wel (ik kook niet apart) dan neem ik spelt pasta of ik eet geen pasta alleen de groente (hij sport veel, duursporten zoals hardlopen en fietsen) dus moet op zich wel aardig eten anders wordt hij te mager (ik sport niet veel ). Ik eet speltboord hij volkoren gewoon, ik gebruik amandelmelk smorgens, hij koemelk zo doe ik t een beetje

Succes weer allemaal
Ik heb een paar keer een groenteabonnement gehad. Zo’n tas (weet niet meer of het Odin of Vita was), later een krat die ik dan bij een verdeelpunt bij mij in de buurt kon ophalen. Ik ben er echter mee gestopt omdat er in de winter heel veel kool in zat. Niks mis met kool, maar als je twee kolen (rood en wit) per week krijgt moet je toch wel aardig wat kool eten met z’n tweeën. Daarnaast werd de kwaliteit van de groenten in die krat steeds slechter: fruit wat al bedorven was op de dag dat ik het kon ophalen, verlepte sla, dat soort dingen. En ik vond het ook wel erg karig, wij eten inderdaad veel meer groenten per week dan er in zo’n tas zit.

Nu is dat ophaalpunt er niet eens meer, en we hebben ook geen natuurwinkel in de buurt, dus ik zou naar een buurgemeente moeten om een tas/krat/pakket te halen. Maar ik ben er op zich wel voorstander van. Ik heb door die groenteabonnementen heel veel dingen leren kennen die ik anders nooit zou eten: raapstelen, aardperen, paksoivariëteiten etc. Dat vind ik dan wel weer leuk!
Ja, dat lijkt me ook leuk, verrast worden door de inhoud. En tegen de kool zie ik ook een beetje op, maar het is wel seizoensgroente. Plus misschien zet ik mijn abonnement dan wel stop in de winter.

En voor 12 euro groente ben ik echt niet klaar in een week hoor. Nu koop ik bij de AH (deels bio), natuurwinkel (niet zo heel veel, de goedkopere dingen als bieten, citroenen enzo), markt, toko, en alles bij elkaar denk ik dat ik nu al makkelijk 25 euro uitgeef aan groente en fruit. Het makkelijke lijkt me van zo'n pakket dat je automatisch de groenten krijgt die overvloedig en dus goedkoop zijn op dat moment. Dat is nog wel een zoeken in dat brede aanbod. Dus ik verwacht dat dat pakket dan ongeveer de helft uitmaakt van mijn groente en fruit aankopen.

Over vergeten groenten gesproken: deze week postelein gegeten: heeeeerlijk! Heel even gekookt, in een stamppotje met een paar gekookte eieren. De kinderen wilden het wel elke dag eten zeiden ze. Ik eigenlijk ook wel. Ben echt dol op groene bladgroenten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven