de (r)emigranten gaan verder

28-07-2011 12:46 1672 berichten
Alle reacties Link kopieren

Waar ter wereld je ook woont, hier kun je je verhalen over je leven in binnen- en buitenland kwijt.

EDIT (19 oktober 2012):

Abusu: Noorwegen Nederland

Ainne: Ierland

Beleza: Japan

Caramella: Duitsland

Chicha: Tenerife

Discovery: Nederland

Dutchie: USA

Fladder: Nederland

Guiri: Spanje

HKGirl: Hongkong

Keranet: België

Lapin: Zwitserland Duitsland

Lila72: Frankrijk

Liubi: Duitsland Saudi Arabië

Mapleleaf: Canada

Nanien: Italië

Noppies: Oostenrijk

Nymeria: Engeland

Olifantjeinhetbos: Canada

Pompedon: Oostenrijk

Raccoon: USA

Seymour: Canada Nederland

SFO: USA

Snjokorn: IJsland Nederland

Sombrerito: Bolivia

Yette: Nederland
Snjókorn falla, á allt og alla
Ik leer mijn vriend hier en daar een aantal woorden, maar tot nu toe is hij niet echt geinteresseerd in het leren van het Nederlands. Ik leer wel de taal die hij met zijn familie spreekt, en daarbij nog de eerste taal van dit land.
Mijn man spreekt een aardig mondje Nederlands. En hij kan bijna alles wel verstaan. Maar als hij met mijn vrienden spreekt, dan schakelt hij toch snel over op Engels.
Mijn man was dol op nederlandse meisjes.. en heeft er dus ook wel een paar versleten voordat hij aan mij bleef hangen.

Hij zat op een cursus Nederlands toen ik hem leerde kennen!

We hebben de eerste 5 jaar van onze relatie samen engels gesproken, totdat ik genoeg spaans sprak.

Hij spreekt redelijk nederlands, maar met mijn familie spreekt hij toch engels.

Rozehanddoek, het communiceren met de familie gaat goed. Maar we zien elkaar natuurlijk niet zo vaak, en ik ben niet van het bellen, skypen en mailen.

Maar over 3 weken komen ze hier op vakantie, en dan is ze hele dagen samen met haar neefjes en nichtjes en dan leert ze heel veel bij.

Ben ook altijd weer verbaasd hoeveel ze eigenlijk oppikt. Van mij heeft ze het niet, we spreken altijd spaans.
hoi!

Thx voor het welkom

Zeg maar gewoon Danielle inderdaad hihi

Het is inderdaad een derde wereldland maar het s maar net

hoe jij je levensstandaart maakt.

Ik ben hier erg gelukkig in ons huis (hebben we zelf laten bouwen) en geniet van het altijd buiten kunnen zitten en leven.

De mensen zijn hier veel rijker kwa karakter ze zijn heel open en vriendelijk waar de mensen in Nederland echt nog wel wat van kunnen leren.

De zorg en onderwijs is goed! Er is een internationale school en een nederlandse school waar de kinderen na schooltijd naar toe kunnen gaan om de nederlandse taal en geschiedenis bij te leren. Wat betreft de zorg zijn er idd priveklinieken.

De voertaal is frans mijn man en ik praten dan ook frans met elkaar maar als onze kleine geboren wordt wil ik toch wel proberen contstant nederlandse te praten met hem/haar dit zodat het ook goed kan communiceren met de fam en vrienden in NL. Aangezien niet iedereen frans kan.. Mijn man spreekt enkele woorden nederlands en als er wat gezegd wordt tegen hem heel rustig in t nl dan begrijpt hij t gelukkig wel maar de tijd om t goed te leren die mist hij toch wel...
Danielle: je hebt helemaal gelijk, het is maar net hoe je het zelf invult. Je hoeft niet alle rijkdom te hebben om rijk te zijn. Ik ben eigenlijk wel nieuwgierig in wat voor soort huis je woont.

Fijn dat de gezondheidzorg goed zijn en dat er een goede school is.

Chicha: slim aangepakt van je man om een Nederlandse cursus te gaan volgen.
Leuk dat er meer mensen meeschrijven uit Canada. Ik zelf woon vlakbij Toronto.

Mijn vriend spreekt totaal geen Nederlands, maar ik leer hem af en toe wat woordjes. Gelukkig kan hij gewoon Engels spreken met mijn familie. Dat is niet zo'n probleem.

De "ui" is inderdaad onmogelijk om uit te spreken!
@ Racoon wij wonen in een huis met een rond dak (zoals je vak in een moskee/paleis ziet) met 2 slaapkamers een woonkamer en een keuken.

en we zijn bezig een grootdakterras aan t maken!

alles gelijkvloers..
ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie jullie npartners hebben leren kennen.. Op vakantie/in nl/werk?
Hey wat leuk dat dit topic weer actief is. Ik had nog een keer gezocht maar kon het niet meer vinden. Het is echt al heel lang geleden dat ik een keer had meegeschreven.

Voor de nieuwkomers: ik woon in Engeland, getrouwd met een Marokkaanse man en we hebben drie (bijna vier!) kinderen.

Mijn man spreekt geen Nederlands hoewel hij de basis wel wat kan verstaan. Ik spreek trouwens ook geen Arabisch behalve wat losse woorden en zinnen. Ik wil het wel graag leren maar stel het steeds uit..

Ik spreek Nederlands met de kinderen, mijn man Frans en samen spreken we ook Frans. Op school leren ze Engels. Dat gaat allemaal redelijk tot nog toe. Het heeft wel een lange aanloop nodig. Echter bij mijn oudste (nu 10) merk ik dat het uiteindelijk wel goed komt. Hij spreekt nu vloeiend Engels, Nederlands en Frans en is druk bezig Arabisch te leren.

Het scheelt misschien ook dat mijn man geen Engelsman is. Hierdoor is het toch anders dan als je in het thuisland van je man woont. We hebben hier geen van beide roots en we weten ook niet of we hier zullen blijven.
Ik heb mijn partner leren kennen toen ik voor mijn studie in Canada was. Even een moeilijk moment in de relatie gehad toen ik weer terug ging naar NL om af te studeren. Het viel niet mee om een lange afstandsrelatie te hebben, maar gelukkig had ik snel een nieuw visum voor Canada. En nu woon ik alweer een jaar samen.

Ben ook benieuwd naar hoe anderen hun partner hebben leren kennen.
Leuk, een andere Canada-emigrant. :-)

Wij hebben elkaar tijdens studie leren kennen.
Dannielle: klinkt heel mooi..ik zou best weleens in jouw omgeving willen kijken. Snap ook wel dat je het na je zin hebt.
Sorry dat ik even inbreek

Racoon waar zit je precies/onegeveer in de VS? Ik ben nu 3 maanden in Bozeman, MT.

Maar eigenlijk woon ik sinds drie jaar in Wenen, ben geemigreerd voor mij werk bij een universiteit. Heb nu een Weense vriend, dus het lijkt erop dat ik blijf!
Hier worden onze kinderen voorlopig 3-talig opgevoed. Twee wereldtalen..Engels en Chinees (Mandarijn) en Cantonees omdat dat de lokale taal is en wereldwijd toch ook nog zo'n 100 miljoen mensen dit spreken. Inmiddels spreken ze allemaal vloeiend Engels en Mandarijn, Cantonees is nog maar de basics. Het is soms wat lastig consequent de OPOL techniek vol te houden maar het werpt wel z'n vruchten af! Ik ben heel blij voor mijn kroost dat ze later als ze ouder zijn de twee wereldtalen machtig zullen zijn, op latere leeftijd is het niet meer mogelijk dit als een "native" te leren. Nederlands laten we maar even voor wat het is, de familie spreekt allemaal uitstekend Engels. P

Ik heb mij man op het werk ontmoet trouwens.
quote:pompedom schreef op 06 juli 2012 @ 06:53:

Sorry dat ik even inbreek

Racoon waar zit je precies/onegeveer in de VS? Ik ben nu 3 maanden in Bozeman, MT.

Maar eigenlijk woon ik sinds drie jaar in Wenen, ben geemigreerd voor mij werk bij een universiteit. Heb nu een Weense vriend, dus het lijkt erop dat ik blijf!Ik woon in Oregon..
Over taal, ik praat altijd duits met mijn vriend, Ik woonde al 1,5 jaar in duitstalig gebied toen ik hem leerde kennen en sprak al vloeiend duits. En het begin moest ik nog wel eens iets in het engels zeggen, maar dat hoeft nu niet meer.

Mijn vriend verstaat wel Nederlands, want dat is natuurlijk een eitje voor hem, maar veel zeggen kan hij nog niet, behalve: ik vind je schattig en dat soort dingen. Ohja en: Ik kan niet goed Nederlands, wat natuurlijk een germanisme is, maar wel heel grappig.

Mijn familie kan allemaal vloeiend engels en/of duits, dus ook daar is geen taalprobleem. Alleen mijn oma kan geen engels, wel duits denk ik maar dat vertikt ze, dus dan moet ik vertalen wat mijn vriend wil zeggen. Best wel luxe als ik hier zo kijk.
Racoon, wat leuk, is zeker ook prachtig daar?

Hier is het overdag loeiheet en snachts heel koud, net de woestijn.
Pompedom: Oregon is een prachtige staat. Ik ben super blij dat we hier wonen..Nu ook mooi weer, en van het weekend kamperen in Lake billy chinook.
Pompedon, moest lachen om je oma!

Ben weer terug van vakantie. We gaan, heel burgelijk, ieder jaar naar hetzelfde plaatsje, hetzelfde hotel en dezelfde kamer. Al 7 jaar achter elkaar....

Emigranten zijn nl niet allemaal aventuriers he!

Nu druk, later meer. X
Hoi

Ik kom me ook even melden.

Ik sta op het punt definitief te emigreren naar Nieuw Zeeland. Mijn vriend komt daar vandaan. Ik heb hem in NL ontmoet toen hij hier op vakantie was. Hij is toen (voor mij) blijven hangen en ongeveer anderhalf jaar gebleven. Toen moest hij toch echt naar huis. Na anderhalf jaar een lange afstandsrelatie, met heel veel heen en weer reizen, een paar maanden hier, een paar maanden daar, ga ik nu definitief. Ik heb dus al meerdere keren een paar maanden daar gewoond, maar nu is het dus voor onbepaalde tijd. Ik kijk echt uit naar de rust die dat zal geven, want een lange afstandsrelatie op zo'n afstand is echt niet te doen. En het gevoel op twee continenten te leven gaf me een beetje een thuis-loos gevoel.

Kinderen heb ik nog niet. Die willen we wel heel graag, maar ik ben er toch huiverig voor, omdat je dan gebonden bent aan de voogdij-regels van het land waar je woont (in ons geval dan). Nou ben ik, als jurist, me misschien extra bewust van dat soort dingen, maar het weerhoudt mij ervan om in NZ kinderen te krijgen. Houden jullie ook met zulke dingen rekening?
He wat leuk dat dit topic weer actief is! Op FB kom ik eigenlijk nooit want ik vind het heel onoverzichtelijk.

Ik val inmiddels onder de categorie remigranten, want ik woon weer in NL (na 3 jaar Colombia en 2 jaar België), samen met Colombiaanse man en NL/COL dochter. De afgelopen periode was niet gemakkelijk door taal+werkproblemen van man, maar ik hoop op licht aan het einde van de tunnel. En anders gaan we weer terug naar COL.

Wij proberen dochter ook tweetalig op te voeden volgens de OPOL methode, maar ze is nog te klein om te bepalen of dat werkt. Alhoewel ze zowel ‘beso’ als ‘kusje’ begrijpt.

@Gember: ik snap heel goed wat je bedoeld met je twijfels over kinderen. Die had ik ook. Als je allebei NL’s bent en je gaat onverhoopt uitelkaar, dan zijn de problemen nog te overzien. Maar wat nu als je allebei uit een ander land afkomstig bent en je gaat uitelkaar? Dan wil je toch het liefst in je land van herkomst wonen, maar dat kan praktisch gezien niet. Of je moet je kind deels laten opgroeien zonder vader/moeder, of een van de twee moet blijven wonen in het andere land. Ik heb het uiteindelijk maar geaccepteerd en besloten dat hoe moeilijk het misschien ook wordt, ik tot het uiterste zal gaan om als gezin bijelkaar te blijven, of dan tenminste in ieder geval totdat onze kind(eren) volwassen zijn. Ik hoop dan ook maar dat we elkaar nog heel lang heel lief blijven vinden…. Nieuw Zeeland lijkt me overigens wel een ontzettend mooi land om naartoe te gaan.

@ Chicha, Raccoon, Snjo: leuk jullie weer hier te zien!

@Nymera: gefeliciteerd met je zwangerschap! Wanneer ben je uitgerekend?

@Oeddannielle: jij ook gefeliciteerd! Merken jullie in BF nog iets van de situatie in Mali?

@hkgirl: hoe lang woon je al in hk? Wat een bijzondere plek om naartoe te gaan.
Keranet! Wat leuk weer wat van je te horen!

Zijn jullie dus toch naar NL verhuisd? Heb je nog wel dezelfde baan?

Het zal voor je man inderdaad niet makkelijk zijn om zich thuis te voelen in NL. Heeft hij wel mensen waarmee hij kan afspreken?

Jullie zijn met kerst toch nog in CO geweest? Vond hij het moeilijk om weer terug te gaan?

Gember, het heeft door mijn hoofd gespeeld toen ik zwanger was van mijn dochter. Maar we waren toen al wel 15 jaar bij elkaar dus de relatie was heel hecht.

Heb het risico dus maar genomen.
@ Gember, ik kan mij jouw verhaal herinneren inderdaad. En dan eindelijk is het bijna zover....geweldig! En ook best spannend natuurlijk! Hoe reageert je familie? En vind jij het ook zo moeilijk om je goede vrienden achter te laten?

Wij hebben inmiddels wel kleine kinderen maar hebben beiden de NL nationaliteit dus mochten we ooit uit elkaar gaan dan speelt het afstands probleem waarschijnlijk niet omdat we dan óf beiden weer terug zouden keren naar NL óf beiden in Azië zouden blijven. Lijkt mij idd heel lastig als dat wèl speelt, je kan eigenlijk alleen maar hopen dat je nooit voor die keus komt te staan.

Wij zijn expats maar zullen waarschijnlijk nooit terugkeren naar NL. Het leven in Azië bevalt ons zo goed dat we hier tzt ook graag willen rentenieren, ook al duurt dat nog héél lang. Hong Kong is een fantastische plek om te wonen, maar we zitten ook heel erg veel in Singapore, het voelt daar óók als thuis.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zulke zorgen heeft over het krijgen van kinderen. (Ik ben al gauw bang dat mensen dan denken dat mijn relatie slecht is, als ik nu al denk aan "wat als we uit elkaar gaan".) Voor mij zou dat betekenen dat ik sowieso die 18 jaar hier moet wonen, want ik wil nooit mijn (toekomstige) kinderen bij hun vader vandaan halen. Dat maakt het allemaal wel een beetje extra eng.

Gember hoe wil jij dit doen dan? Je wilt wel kinderen, maar niet in NZ, wat is dan je plan?
@ Chicha: ja toch maar naar NL want in BE bleek het onmogelijk voor man om een baan te vinden. Nu zijn we 1 maand in NL en donderdag horen we of man een baan heeft. Ik heb nog steeds dezelfde baan. Ontzettend spannend. Hoe is het met jou baanperikelen?

We zijn inderdaad met kerst in CO geweest. Was ontzettend leuk. Voor man is het zoiezo erg moeilijk in NL. Ik denk dat dat wel verbeterd als hij een baan heeft, want met zijn taal gaat het inmiddels ook al stukken beter. Mocht hij het uiteindelijk niet uithouden hier dan gaan we weer terug. We zullen zien…

@ Rozehandoek: het lijkt mij alleen maar realistisch als je daarover nadenkt. Het uitelkaar gaan heeft voor mensen uit verschillende landen van herkomst namelijk nogal wat grotere gevolgen als voor een paar uit hetzelfde land van herkomst. Uiteindelijk kun je dan weloverwogen het besluit nemen om het risico te accepteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven