Kindermisbruik

06-07-2012 10:51 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Diederik Samsom schuift in zijn PvdA-reclamespot zijn gehandicapte dochtertje naar voren.

Voor papa doet dochtertje Benthe het allemaal. Benthe is al een tijdje een belangrijke pion in de PvdA-verkiezingscampagne. De hele Nederlandse bevolking zal weten dat zij een hersenafwijking heeft waardoor zij onder meer spastisch is aan de linkerzijde van haar lichaam.

Dit soort kindermisbruik wordt blijkbaar bij de Pvda toegelaten.

Of het getuigt van goede smaak is twijfelachtig.

De kwalificatie kindermisbruik vind ik echter wel wat ver gaan.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Nou, ik wist tot nu toe nog van niks.
Ik vind de term kindermisbruik ook veel te beladen voor dit.
Je kunt hier idd je bedenkingen bij hebben.Maar je uitspraak gaat wel wat ver. Ik verwachtte een totaal ander verhaal bij deze topic.
Als dat meisje nooit ergens te zien was terwijl papa zo'n publieke functie heeft, dan zou er geklaagd worden dat ze verstopt wordt en men zich voor haar zou schamen of iets dergelijks.

Kinderen, gehandicapt of niet, vinden dergelijke filmpjes zoals ze in Nl gemaakt worden over het algemeen juist enorm leuk om te doen, een avontuur dat ze meemaken. Vind er weinig zielig aan moet ik zeggen.
Luuk Koelman schreef hierover gisteren in de Metro een column waar ik me wel in kon vinden:

Ik citeer:

Ooit had ik een onderhoud met een hypotheekadviseur. Hij zetelde in een kleine kale kamer, temidden van een heleboel andere kamertjes waarin weer andere hypotheekadviseurs zaten. Op zijn bureau prijkte een fotolijstje met daarop twee vrolijk lachende kinderen. Het viel op, die schijnbaar persoonlijke foto in een verder kale kamer. Daarom glipte ik na afloop van het gesprek even een andere kamertje binnen. Ook daar stond een fotolijstje op het bureau - met daarin precies dezelfde foto. Zo werkt dat dus, dacht ik. Kinderen wekken vertrouwen. Niet voor niets hebben Jehova’s Getuigen vaak een kind bij zich wanneer ze aanbellen. Meestal een meisje dat je met grote, wat trieste ogen aanstaart. Probeer je daar maar eens tegen te wapenen.

En nu is daar Diederik Samsom. Hij schuift in zijn PvdA-reclamespot zijn tienjarig dochtertje Benthe naar voren. Benthe is gehandicapt, en voor haar doet Samsom het allemaal. Hij vertelt niet wát haar handicap is, maar wie even googelt, ontdekt dat Benthe al enkele maanden een belangrijke pion is in het PvdA-verkiezingscircus. Heel Nederland moet weten dat zij een hersenafwijking heeft waardoor zij onder meer spastisch is aan de linkerzijde van haar lichaam. Wat vooral opvalt aan alle interviews: Samsom gebruikt steeds exact dezelfde soundbites wanneer hij het over zijn dochtertje heeft. Goed ingestudeerd dus, het kan niet anders of hierin heeft een spindoctor de hand gehad.

Rijst de vraag: wat vindt mevrouw Samsom hiervan? Zij heet Tineke Hoogenboom. Het was even zoeken om achter die naam te komen, want Tineke hecht aan haar privacy. Groot gelijk heeft ze. Alleen raar dat zij haar dochtertje diezelfde privacy blijkbaar niet gunt. En Samsom zelf? Hij stelt dat hij is gevormd door zijn kinderen, en vooral door Benthe. Ik geloof dat graag. Wat mij zorgen baart, is hoe Benthe wordt gevormd door dit spotje. Zal zij later, als volwassen vrouw, zeggen: “In de Tweede Kamer had papa altijd de mond vol over hoe voorzichtig we moeten zijn met het uitwisselen van medische gegevens, maar voor mij golden die bezwaren blijkbaar niet?” Hoe zal bijvoorbeeld haar zoektocht naar werk verlopen, nu papa haar complete ziektebeeld aan de grote klok heeft gehangen?

Misschien valt het mee, misschien ook niet. Maar dat je als ouder überhaupt het risico neemt. Hoe diep kun je zakken in je geldingsdrang? Daarom heb ik gisteren een officiële klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Als niemand voor de belangen van dat meisje opkomt, doe ik het wel.
quote:Annicka schreef op 06 juli 2012 @ 11:01:

Luuk Koelman schreef hierover gisteren in de Metro een column waar ik me wel in kon vinden:

Dat dus...
Ik vind het smakeloos, maar bij de term kindermisbruik stel ik me toch wel iets anders voor.
Eh ja. Ik vrees dat ik als pvda'er het met deze kritiek eens moet zijn. Slecht idee van die spindoctors.

Arme Benthe.
Het is inderdaad het meest enge, allerfoutste, ranzigste politieke spotje dat ik ooit gezien heb.

Een partijleider die z'n eigen gehandicapte dochtertje inzet als rode kindsoldaat voor de PvdA, om stemmen te trekken.

.
Het wordt moeilijk straks kiezen, want Samson, Roemer, Rutte en Buma ik vind het heel vervelende mannen, die nu het verkiezingstijd is, nog vervelender. Ik zou op Maarten van Rossem willen stemmen, maar een stem op hem is een stem op Diederik.

Ik zou zeggen, Diederik laat je dochter thuis, we weten het nu wel en neem wat gas terug. Het is tenenkrommend slecht.
quote:nike schreef op 06 juli 2012 @ 10:54:

Nou, ik wist tot nu toe nog van niks.Ik ook niet, stomme politiek. Maar als dit kind wordt gebruikt voor de campagne, dan is dat wel schandalig.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Kindermisbruik is echt iets heel anders als wat hier beschreven.

Niettemin is het wel smakeloos voor iemand die privacy hoog op de agenda heeft staan.

Ik heb er trouwens nog helemaal niets over gehoord of gezien.
Ik ken de spot al langer.

Vind het ook een voorbeeld van wansmaak.

Maar dat vind ik D.Samson sowieso.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
De spots zijn een tijd geleden allemaal gepresenteerd bij Nieuwsuur.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Is ook mijn spot niet, maar ach, het kan geen kwaad dat politiek persoonlijk wordt gemaakt.

Overigens maakt Luuk Koelman op zijn buurt ook weer handig gebruik van dat meisje om een populaire (= anti-PvdA) column te schrijven.
.
Smakeloos, ja. Kindermisbruik? Welnee. Kinderarbeid misschien. Misbruik is iets heel anders in mijn boekje.
Misbruik is het niet, maar.....

Ik heb zelf ook een lichamelijk gebrek door zuurstoftekort bij de geboorte en ik zou het ook absoluut niet leuk hebben gevonden als mijn vader mij had gebruikt om er zelf beter van te worden.

ik ben zelfs ook wel eens 'gebruikt' door de basisschool waar ik opzat. Tijdens een ouderavond lieten ze een filmpje zien waarop ik aan het gymen was. De strekking van het verhaal was, dat iedereen zich welkom voelt op school. 'zelfs kinderen zoals ik'. Mijn ouders wisten niets van dit filmpje af en hebben naar aanleiding van dit incident mij van school afgehaald.

Stel je voor dat dat dochtertje later het filmpje zelf ziet? Wat voor beeld moet zij dan hierbij krijgen? Ik neem aan dat ze geestelijk nog wel in orde is, maar is dit niet het geval: dan is het helemaal uit den boze en is haar moeder ook een en ander kwalijk te nemen.
quote:scarmon schreef op 06 juli 2012 @ 10:51:

Diederik Samsom schuift in zijn PvdA-reclamespot zijn gehandicapte dochtertje naar voren.

Voor papa doet dochtertje Benthe het allemaal. Benthe is al een tijdje een belangrijke pion in de PvdA-verkiezingscampagne. De hele Nederlandse bevolking zal weten dat zij een hersenafwijking heeft waardoor zij onder meer spastisch is aan de linkerzijde van haar lichaam.

Dit soort kindermisbruik wordt blijkbaar bij de Pvda toegelaten.

Dit noem ik geen kindermisbruik,daar kan ik wel wat anders bij bedenken maar sommige mensen zeuren om iets te zeuren te hebben. Dan kijk je toch niet naar dit spotje.
typisch pvda toch?

excuusmarokkaan en nu een excuus gehandicapte, zelfs hun eigen vlees en bloed offeren ze op.
quote:toydinky schreef op 06 juli 2012 @ 12:53:

[...]

Dit noem ik geen kindermisbruik,daar kan ik wel wat anders bij bedenken maar sommige mensen zeuren om iets te zeuren te hebben. Dan kijk je toch niet naar dit spotje.Het gaat toch niet om reclame voor een pak koekjes, maar om een reclamespotje van een Politieke Partij!
Een fraai voorbeeld van de huidige mores in de Nederlandse politiek.

Onbetrouwbaar stelletje pluche-geile opportunisten.
Mijn god om dit kindermisbruik te noemen gaat me veel te ver. Om een kind zo te portretteren en dit in te zetten voor eigen gewin vind ik ook weinig kies.

Gelukkig gaat het hierover zeg! De topictitel is volgens mij veel te zwaar gekozen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven