Gezondheid alle pijlers

Afvallen d.m.v. operatie (maagband, GBP of sleeve) deel 4!

09-04-2012 16:49 2237 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dit is deel 4 over maagverkleinende operaties zoals een maagband, Gastric Bypass, Gastric Sleeve of een Duodenal Switch.

Zoek je informatie, ben je nieuwsgierig naar het leven na een operatie, zit je zelf in het traject, twijfel je over wel of niet naar de huisarts gaan voor de eventuele stap. Of ben je inmiddels al een 'oudje' en wil je gezellig mee komen praten?

Kom er bij en laat van je horen

Ook een link om te zien waar je goed geholpen word, een lijst opgesteld door CZ :

http://www.cz.nl/consumen ... jken/beste-zorg-bariatrie

Overzicht (overgenomen uit het 3e deel)

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2013 12:16
Reden: lijst verwijderd ivm privacy
% gewijzigd
Heb de maagband 2 jaar, 3 maand en 3 dagen gehad. Was er toen ook ECHT KLAAR MEE!!

Problemen kreeg ik na 1 jaar.
quote:justme1985 schreef op 07 juli 2012 @ 11:55:

Hallo allemaal,

Ik wil me graag hier bijvoegen en meeschrijven. 12 juli eerste intake afspraak bij het MCL, ben benieuwd!

2 jaar terug ook al eens op intake afspraak geweest en naar de voorlichting, toen was ik er nog niet aan toe naar gevoel. Wilde het graag zelf nog een keer proberen, het afvallen, en was toen nog maar 25.

Nu weet ik dat het een illusie is om het zelf te doen en ben ik er helemaal klaar!

Hoelang duurde bij jullie het traject van eerste afspraak tot operatie?

Groetjes!

WELKOM! Heel dapper dat je het alsnog zelf geprobeerd hebt. Bij wie heb je de afspraak de 12e? Hoe ver was je 2 jaar geleden?

Ik ben geen goed voorbeeld voor je qua wachttijd omdat ik mijn maagband eruit heb gekregen en meteen een GBP heb gekregen 4,5 week terug. Mijn intake was 21 deccember 2011 en 5,5 maand later 5 juni 2012 geopereerd.
quote:kruimelientje schreef op 06 juli 2012 @ 20:47:

Ben reuze benieuwd!! Fijn dat het met jou al zo goed gaat Origineel! Maarja, GBP en maagband zijn erg moeilijk te vergelijken met elkaar.... De overeenkomst is het afvallen en de verandering van je leefstijl, maar voor de rest vind ik het iets heel verschillends.Geen 1 operatie lijkt op elkaar. Inderdaad op afvallen en leefstijl veranderen na.
Je moet na zo'n ingreep heel goed gaan luisteren naar je lichaam!! Eigenlijk weer een eenheid gaan vormen.
Mijn gegevens:

Leeftijd: 40 jaar

Datum operatie: 31 oktober 2011

Soort operatie: Maagband

Ziekenhuis: Atrium Medisch Centrum Brunssum/Heerlen

Arts: Dr. Greve

@ Limburger (ben ik ook!!): wat zijn jouw ervaringen met de maagband?

Groetjes, Kruimelientje
Bedankt allemaal voor het welkom heetten! Leuk om hier mee te kunnen kletsen!

Brendah: Ik weet niet met wie ik nu een afspraak heb, staat alleen verpleegkundige op de brief. Vorige keer was het met van der ploeg. Na die intake ben ik op een verplichte voorlichtingsmiddag geweest. Kort daarna belden ze over of ik verder wilde met het traject. Ik heb toen aangegeven te twijfelen en het nog een keer zelf te willen proberen, het afvallen. De mevrouw gaf aan me dan van de wachtlijst te moeten halen. Vond dat achteraf wel kort door de bocht, kreeg geen gesprek of alternatief of iets aangeboden. Maar ik was ook ontzettend geschrokken van de voorlichting, dus dacht dan doe ik het zelf wel haha.

Nou ja hoe dan ook, de 12e afwachten. Ik sta er nu anders in, ook door goede verhalen in mijn omgeving. Maar ondanks dat vind ik het, bij wijze van, nu al spannend
@justme1985

Het is ook een leuk groepje

Vorige keer ook met Jolanda van der Ploeg. Die heb ik ook gehad bij intake, erg aardige vrouw. Zij was ook bij slikfoto in verhaal pagina terug. Hoefde je toen nog geen papieren te tekenen met je keuze dat ze je daarom belde? Denk dat het wel de werkwijze is dat je dan van de lijst gehaald word, wachtlijst is het dan nog niet, daar kom je op als je bij chirurg en anesthesist bent geweest.

Mag ik vragen waar je zo geschrokken van was qua voorlichting?

Ben benieuwd wat je er donderdag van vind, spannend is het zeker!
Nieuwe dames, welkom!

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat en met het nemen van de beslissing om voor jezelf en je lijf te gaan!

65 kilo afgevallen..pfieuw! Knap hoor, en in zo'n korte periode!

MCL heeft van intake tot operatiedatum ongeveer 1 jaar.

Deze gegevens worden verstrekt bij de voorlichtingsbijeenkomst.

Zal me even kort voorstellen, ik ben 3 april jl geopereerd in MCLeeuwarden door chirurge Dr. Emous.

Heb een GBP en ben er erg gelukkig mee, geen centje spijt!

Inmiddels ben ik (voor het eerst in jaaaaaren) onder de 80kilo gekomen! Ben zo trots en blij, wat een geweldig moment was dat!!

Heb vorige wk wat nieuwe shirts gekocht en loop nu weer met trots over straat.

Heb wel een vraag aan de gbp dames, ik heb zo ontzettend veel kramp in mijn benen, zo erg dat ik er 's nachts wakker van word.

Idee hoe/wat/help? Het is echt pijnlijk en merk dat ik kracht verlies. Niet alleen in mijn benen (merk ik erg met fietsen) maar ook amper kracht in mijn handen.

Woensdag extra bloed laten prikken, 9 buisjes!?!, duurt ongeveer 2 weken voor ik kan bellen voor de uitslag.. Haaruitval is ook nog niet minder geworden.

Verder nw werk wel leuk, aardige mensen. Werk is heel eenvoudig en biedt geen uitdaging maar, 't is maar voor 3 weken!

Iemand een idee waar Kickstart en Maaike gebleven zijn??

Knuffels van mij!
ogen open houden en VOL gas vooruit blijven gaan..
Holadio, gefeliciteerd meid! Wat een mooie mijlpaal

Leonore, die kramp in mijn benen had ik ook bij mijn burnout en afgelopen tijd met pijn in mijn rug. Bij mij waren het spanningen, stress. Maar het zou inderdaad ook heel goed een tekort bij je kunnen zijn. Het enige wat bij mij hielp was ibuprofen, maar ja, dat neem je niet zomaar en zeker niet voor langere tijd. Dat deed ik af en toe om eens een nachtje te kunnen slapen. Nu zit ik veel beter in mijn vel en is het (even?) over. Jij hebt ook veel te verhapstukken, dus het zou zomaar ook stress kunnen zijn.

Maaike zie ik nog wel op fb, die heeft net een vakantie achter de rug. Kickstart zie ik inderdaad daar ook weinig.

Het gaat met mij heel goed. Het is fijn om te voelen dat iedere dag beter gaat. Gisteren eventjes iets teveel gedaan, meteen kramp in mijn maag en darmen. Maar een uurtje een dutje doen helpt. Vanmorgen voor het eerst veel minder gevoelige buik Drinken gaat nu ook veel beter. Ik denk toch dat alles van binnen goed opgezet was. Ik val ook minder af, ca. 500 gram per dag. Het was ook wel heel veel, een kilo per dag....... Ik voel me zowaar best fit, en dat op alleen water/thee/slimpie/verdunde aquarius. Eigenlijk heeft een mens dus niet veel nodig
Wat fijn om al jullie verhalen te lezen, ik vind het echt super om zo alles met elkaar te delen, en te weten dat er andere zijn die hetzelfde meemaken.

Ik had een vraagje qua sporten, hoe snel na de operatie ( maagbandje) konden jullie weer sporten. Ik ben nu onder begeleiding van een fysiotherapeut 2 keer in de week aan het sporten en wil dat graag zo snel mogelijk na de operatie weer doen, want ik merk dat het mij enorm helpt.

@ Kruimelientje: een vraagje, wat was jou begi gewicht als ik mag vragen, aangezien je al 64 kilo bent afgevallen? Ik ben klein 162m en weeg 127 kilo, dus ik zou ook heel graag rond 60-70 kilo willen afvallen, maar ben al blij met 50! Wat een super prestatie!!!!!

@ Holadio: WAT SUPER , de eerste 20 wat een lekker gevoel moet dat zijn! Gefeliciteerd! Ik ben nu al ruim 4 jaar over de 120, en ben met lijnen wel eens tot 113 gekomen...maar al jaren niet onder de 110, dat is dan ook voor mij de eerste mijlpaal die ik wil stellen, onder de 110 komen! Kan niet wachten!
Owja, mijn gegevens

Naam: Almostthere

Leeftijd: 31 jaar

Soort operatie: Maagband

Datum operatie: 28 Augustus 2012

Ziekenhuis: Atrium Medisch Centrum Brunssum/Heerlen

Chirurg: nog niet bekend, waarschijnlijk Dr. Greve
goeiemorgen, en wat een nieuwe aanwinsten ineens. welkom meiden, en neem me niet kwalijk dat ik niet alles van iedereen meteen kan onthouden.

origineel, het gaat goed ! hartstikke fijn. al is een kilo per dag wel erg veel. wees blij dat het niet meer zo snel gaat, voor mijn gevoel ga je dan het meest lubberlen met je vel.

Leo die haaruitval heeft te maken met een verandering in je hormoonhuishouding, en is zoals alles, tijdelijk. bij mij was tijdelijk een half jaartje, maar de haartjes komen gewoon terug hoor. jammer dat je baantje maar voor 3 weken is. ben benieuwd naar je bloeduitslagen..gebruik je de ffm en de kalk? ik dus dagelijks de ffm en 3 calcichews pd. kreeg toch even een kleine ontregeling. had een vit d tekort, en ga volgende maand weer prikken, heb tabletjes geslikt en veel naar buiten.

mis ik maaike ook, want ik heb geen fb of hyves. misschien komt ze nog eens om het hoekje kijken.

brenda, bij jou gaat het ook wel lekker he? hoop ik dat je dat feestje met je chirurg kunt gaan houden binnenkort. succes.

fijne dag allemaal
Hoi Almostthere,

Ik ben begonnen met een gewicht van 141 kg bij 1.68 m. Ik had kledingmaat 56. Nu ben ik 77 kg en heb ik maat 40. Ik wil nog graag 2 kg kwijt, dan zit ik op 75 kg en met maat 40 ben ik meer dan tevreden.

Ik zie dat hij volgende maand in Heerlen geopereerd wordt? Ik ben jn Brunssum geholpen en de operatie zelf is me enorm meegevallen. Ik heb een braakfobie en waa bang dat ik zou moeten spugen of misselijk zou zijn, maar niets van beide, gelukkig!! Pijn viel me ook erg mee, alleen last van de bijvul-poort, die zit op een spierlaag gehecht, wat wel pijn gaf als ik erop ging liggen, of leunde naar die kant. Verder last van het gas wat ze in je buik doen om beter zicht te hebben, maar dat is na een paar dagen over en wordt elke dag minder.

Ik zou zeggen: maak je niet te druk en zet 'm op!!

Ik heb wel erg op mijn kalirieeninname gelet vanaf de OK en daardoor viel ik eigenlijk te snel en te veel af in zeer korte tijd, maar dat wilde ik zelf heel graag.

Succes!!

Groetjes, Kruimelientje
Hoi Allemaal,

Ik slik ook vanalles van Fit for me (WLS Optimum 1 dd 1 en Vezeltabletten 2 dd 2) en ivm heftig kalk tekort ook 2 dd 1 Calcichew. Verder nog een Pantoprazol 's ochtends. Ik heb ook vreselijke haaruitval en dof haar, maar ik slik al genoeg om dit tegen te gaan, helaas... Ik begrijp dat dit vanzelf over gaat??

Om naar het toilet te kunnen, moet ik af en toe zelfs nog laxerende tabletten en thee nemen, anders wordt het niks....
Hi,

In opdracht van chirurg ben ik gestopt met ffm, werd er echt heel ziek van.

Gebruik nu a-z van kruidv*t 2 tabletten p dag en b100complex 1 per dag er extra bij.

Dan heb ik visoliecapsule en calcium van ffm en een calcichew extra erbij.

Mijn stoelgang is bar slecht, heb die ranzige zakjes en magnesium tabletten (4x zakje en 3x pil p. dag) kan ook niet zonder, bloeddruppels vallen letterlijk uit m'n gat dan.

Al met al dus veel pillen, met mijn normale medicatie erbij heb ik 20 pillen/poeders per dag en m'n pufjes.

Maar goed, woog vanmorgen 79,4 dus: voor het goede doel..al word je er soms wel een beetje tureluurs van!

Wel ben ik nu weer best slapjes, sporten gaat nog lastig met heup. Gisteren stuk gefietst was wel erg lekker maar zelfs dan merk ik dat m'n benen snel opgeven..blijf wel doorgaan hoor!

Vanmorgen opgestaan met mega hoofdpijn, dus wat paracetamol ingenomen.

Misschien heb ik wel gewoon wat onder de leden, kan ook!
ogen open houden en VOL gas vooruit blijven gaan..
majesteit

Ojee ook een vitamine D tekort, hoe kwam je daar achter? Hoe gaat het verder? Val je nog af? 6 maanden haaruitval, dat vind ik nogal lang. Wel tijdelijk inderdaad

Leonore

Super dat het zo goed gaat! Op de kracht in benen en armen na dan. Ben ook benieuwd naar de uitslag. Moest je daarvoor naar MCL Leeuwarden?

Origineel

Fijn dat het zo goed gaat. 1kg per dag is ook veel. Eraf is eraf

Kruimelientje

Eigenlijk was je na plaatsen maagband nog op dieet. Hier word dat sterk afgeraden en mag je niet op dieet na een WLS-operatie.

Ben nu 33 dagen verder na mijn operatie en ik mag niet klagen. Voel me goed al komt soms de man met de rubberen hamer nog even langs Ben zo blij dat ik deze stap (wederom) genomen heb!! Al heb ik ook wel geroepen dat ik het gevoel had om gefaald te hebben met de maagband (maar dat was aan het begin van mijn traject)

Waar ik bang voor was dat na de operatie zou kunnen was toch de ontlasting maar daar heb ik tot op heden geen problemen mee gelukkig.

Afgelopen 2 weken ben ik even op werk wezen kijken en hebben we afgesproken dat ik morgen weer ga beginnen. Niet meteen volle dagen maar eerst ma-, woe- en vrijdagochtend van 9-11:45. Gaan we vrijdag evalueren hoe het ging. Daarna maar kijken hoe we het verder gaan uitbreiden. Krijg de tijd en we kunnen beter zo beginnen dan meteen volle dagen met als resultaat straks met klachten thuis komen te zitten. Woensdag ook naar bedrijfsarts.
Brendah: Je hebt gelijk! Ik ben inderdaad gewoon op dieet MET WLS operatie. Hier wordt dat ook absoluut afgeraden, maar "tussen mijn oren" kan ik niet anders.... Ik wil gewoon zo snel mogelijk slank zijn en dat is me dan ook gelukt binnen 7 maanden. Ik heb echt in een enorme dip gezeten, maar begin er nu langzaam uit te komen. Wat jij schrijft, klopt wel absoluut!

Groetjes, Kruimelientje
quote:almostthere schreef op 06 juli 2012 @ 23:50:

Goede avond ladies,

Ik heb mijn pre dieet binnen gekregen met de post. Ik word in het Atrium Heerlen behandeld. Het pre-dieet is vrij streng, maar wel te doen denk ik. Meteen vandaag aan de slag, had s'avonds wel wat honger dus een extra schaaltje kersen genomen, hoop dat ik er in de aankomende dagen aan wen. Heb toch een dikke 7 weken voor de operatie, dus ik hoop dat er een paar kilo's van afgaan.

Ik ben ook blij om toch wat positieve verhalen te horen hier over de maagband.

@ Kruimelientje, 64 kilo afgevallen dat is enorm. Ik hoop ook zoveel afgevallen, tjee het is een heel mens, gek he! Ik ben blij maar heb ook wel eens moment dat ik denk,,,,meid , hoe heb je het toch zover laten komen, wanneer ben je gestopt met het zorgen voor jezelf.

Dat zal ik echt nooit meer laten gebeuren, ik merk nu al hoe de switch om is, en ik actief met mezelf bezig ben.

Hebben anderen ook van die gevoelens?

Hoi allmostthere, welke ok ga jij krijgen en hoe lang heeft het bij jou geduurd eer je werd opgeroepen na het overleg? Ik vraag dit omdat ik ook in het Atrium loop en ik me afvraag hoelang het ongeveer duurd eer je te horen krijgt of het positief of negatief is.

Is het predieet echt zo streng?
Hoi Duvelke15,

Ik ben ook in het Atrium geopereerd. Begonnen eind november 2010 en op 1 april 2011 (geen grap!) heb ik de goedkeuring gekregen. 31 Oktober 2011 ben ik geopereerd (maagband) en nu 64 kg lichter!

Houd dus rekening met een jaar vanaf het eerste consult...

Groetjes, Kruimelientje
@ Duvelke15, bij mij ongeveer hetzelfde als Kruimelientje, bij mij heeft het 11 maanden geduurd, van de eerste intake Sept 2011 tot de operatie die eind Augustus zal plaatsvinden. Klein jaartje dus.

@ Kruimelientje, ik vind het echt top dat je het zo goed doet, en dat je nu lekker in je vel zit. Ik denk er heel veel over na over hoeveel ik wil wegen, maar eerlijk gezegd wil ik niet een nummer bereiken maar een gevoel, een gevoel waar ik weer naar mezelf kan kijken en kan denken, goh zie er toch goed uit vandaag, het gevoel dat ik een normale winkel kan binnenlopen en niet wanhopig hoef te zoeken naar een jurkje van stretchstof in xl/xxl, de dag waar ik gewoon fysiek kan meedoen aan groepsuitjes op werk als het een 3 uur durende fiets toch is, zonder overal pijn te hebben en hijgend achteraan te fietsen...kortom gezond zijn en gezond voelen....en ik heb er echt ZIN IN. Dus al je tips en ervaring van hoe en wat je gedaan hebt zijn helemaal welkom. ( ik ben ook ontzettend bang om over te geven, heb er een HEKEL aan)
Hi Almostthere,

Je hebt absoluut de juiste instelling! Je zult echter zelf gaan ervaren dat de mensen om je heen zich vooral gaan bezighouden met HOEVEEL je nu eigenlijk weegt. Dat frustreert mij echt enorm! Ik ben al mijn hele leven op de weegschaal zwaarder dan dat ik eruit zie. Zelfs de dietiste zegt dat. Ik weeg nu 77 kg en ik heb kledingmaat 40, echt niet te groot lijkt me zo. Iedereen zegt dat ik nu echt moet stoppen met afvallen, omdat ik te dun wordt. Als ik dan zeg dat ik nog 2 kg kwijt wil, vraagt men naar mijn gewicht en als ze dan 77 kg horen, moet ik inderdaad nog wel wat kwijt!! Daar ga je toch van gillen?!! Probeer van mijn ervaring te leren en vertel niet iedereen wat je weegt tijdens je weg naar beneden, want de gemiddelde Nederlander snapt er werkelijk helemaal niets van!

Ik heb nu met de laatste 2 kg erg veel moeite, omdat ik nu niet meer zo heel streng voor mezelf ben en daardoor gaat het nu ook niet meer zo snel, maar goed, ik zit nu ook rond mijn ideaal gewicht en dan vliegt het er ook niet meer af.

Het is inderdaad geweldig om zomaar een winkel binnen te lopen en een shirtje maat M te kunnen kopen. Maat L en XL mogen lekker blijven hangen en een gewone M gaat mee naar huis, dat is werkelijk een droom die waar wordt!

In het begin zullen mensen niet goed zien dat je afvalt. Ik hoorde toen ik 25 kg kwijt was: "Oh ja, je begint het in je gezicht wel te zien". Aaaaaaahhh!! Dat is zo ontzettend frustrerend, maar hier moet je doorheen en je zult zien dat het allemaal goed komt.

Ik kamp nu met een huidoverschot, waardoor ik me ook "dik" blijf voelen, ondanks maat 40. Het herinnert me ook steeds aan mijn dikke periode en dat vind ik niet prettig, maar van de andere kant laat het me ook zien hoe sterk ik de afgekopen tijd geweest ben en daar mag ik best trots op zijn.

Als ik je ergens mee kan helpen, laat maar horen!

Heel veel succes!

Kruimelientje
Duvelke,

Ik ben besproken in het multidsciplinair overleg van begin februari 2011 en kreeg de goedkeuring tijdens het consult op 1 april 2011. Dit was de beste "grap" die ik ooit hoorde! Ik was dolgelukkig en heb dus nog gewacht tot 31 oktober 2011 op de operatie.

Kruimelientje
Kort vraagje, heeft iemand tijdens het afvallen gebruik gemaakt van compressie ondergoed of de " belly bandit" ? Lees op engelstalig bloggen dat het kan helpen ....vroeg me af of dit bij een van de dames die de operatie al achter de rug heeft, heeft geholpen?

@ Kruimelientje, dank je wel voor je advies. Ik neem het ten harte! Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan, ben sinds vorige week al zelf een kilo kwijt, en druk aan het proberen om nu al goed bezig te zijn. Wat eet je zoal op een dag? Nog steeds gewoon 3 maaltijden, lukt dat?
Ik doe wel mijn petje af voor jullie die zo lang moeten wachten!!! Ik heb ik januari of zo het besluit genomen dat ik ervoor wilde gaan. Heb diverse keren mijn neus gestoten vanwege "laag BMI" (ca 40). Gelukkig kon ik begin mei in Bergen op Zoom terecht en hoefde ik nog maar 6 weken te wachten. Totaal dus half jaar. Een jaar had ik echt niet gekund! Dat is zo lang. Ik had geen kleren meer om aan te trekken, had mijn hele garderobe moeten kopen omdat ik nog een jaar zou moeten wachten. brr. Nogmaals, petje af als je dat wel gedaan hebt

En ik moet zeggen, ik wil op het moment wel even wat anders dan water/thee/bouillon. Mijn nieuwe maagje draait zich om als het weer bouillon ruikt Nog een hele week op dit dieet. En dan mag ik los, lekker andere smaken. Weer een reden om de dagen af te tellen Maar het gaat dus wel goed, dat ik daar weer zin in krijg. Eigenlijk zou ik het best aandurven om nu vla of zo te eten, maar ja, ik hou me netjes aan de voorschriften.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven