Vliegangst!

04-07-2012 21:00 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week is het zover, voor de 8ste keer stap ik in het vliegtuig om heerlijk op vakantie te gaan. Gezellig samen met gezin een vliegreis van 3 en een half uur.

Maar die angst!! Heb vliegen de vorige keren ook al angstig ervaren maar dit jaar is het een stuk erger. Waarvoor heen de angst om er niet uit te kunnen overheerste is het nu de angst om neer te storten en dood te gaan..

Ik baal hier echt van en neem ook oxazepam tijdens en net voor de reis maar heb niet het idee dat dit iets helpt.

Probeer nu alvast ontspanningsoefeningen te doen..

Maar de angst is echt bleh.. Alleen al de gedachte er aan zorgt ervoor dat ik een snellere hartslag krijg en snel ga ademen.

Ik weet echt met mijn hoofd dat vliegen erg veilig is en dat er niks erg gaat gebeuren.. Maar toch, het is echt vreemd om te merken wat een simpele leuke vakantie met me doet.

En vliegen vermijden lijkt me geen optie al zal ik er niet rouwig om zijn.

Iemand nog tips?
.
Ja misstabbit dit had ik gezien. Echter heb daar geen tijd meer voor. Wel hebben we In onze kenniskring die vliegtuigen ontwerpt en me

al uitgebreid heeft verteld hoe het werkt
Wat vind je het engste? Dat je de controle kwijt bent? Dat je vertrouwen moet hebben in de twee mensen die je niet kent?
Het moment net voor dat je meer stort! Dat lijkt me zo zo erg en kan het me te levendig voorstellen helaas..
Jep, over zo'n cursus heb ik ook goede dingen gehoord. Maar daar heb je voor nu niks meer aan.

Wat vaak wel helpt is afleiding. Dus neem een spannend boek mee, eentje waar je echt niet vanaf kunt blijven. Of, wat ook goed helpt als je van spelletjes houdt, neem een pak kaarten mee en ga een spel doen met degene die naast je zit. Als je fanatiek bezig bent om te winnen, dan heb je niet zoveel tijd om na te denken over het vliegen.

Zet 'm op!
Als de oxazepam niet werkt moet je meer nemen. Zou even aan de huisarts vragen.

Bij mij werkt het supergoed, en ik heb echt heel ernstige claustrofobie.

Ik neem er zeker 2 van 10 mg. Vraag even aan de HA of je dat mag nemen.
Wist je dat een beetje vliegtuig nog driekwartier kan zweegvliegen? (mochten de motoren uitvallen). En dan heb je echt voldoende tijd om te landen. Aangezien je maar drie en half uur vliegt, neem ik aan dat je niet over de grote plas hoeft.
..
Ik heb het ook, daarbij ga ik ook nog eens spugen. Wat een hel!

Oh, volgens mij heb je hier niet zoveel aan
Drink geen koffie, van caffeine kan je nog angstiger voelen.

Zet wat ontspanningsoefeningen op je mp3 en beluister die in het vliegtuig.

Zoek afleiding. Bijvoorbeeld puzzelboekjes
Ik neem altijd dormicum mee van mn werk, werkt bij mij prima! Maar weet niet of je hier makkelijk aan kan komen. En inderdaad afleiding helpt ook altijd. Succes, een goede reis, laat je vakantieplezier niet vergallen door die stomme vliegreis!
quote:Annelize schreef op 04 juli 2012 @ 21:36:

Wist je dat een beetje vliegtuig nog driekwartier kan zweegvliegen? (mochten de motoren uitvallen). En dan heb je echt voldoende tijd om te landen. Aangezien je maar drie en half uur vliegt, neem ik aan dat je niet over de grote plas hoeft.Voldoende tijd om te landen? Waarom storten er dan nog vliegtuigen neer als dit zo zou zijn?
.
Geef het bij de stewardessen aan. Zij houden je dan in de gaten en nemen extra de tijd voor je.

En bedenk maar zo: de piloot wil ook graag veilig weer thuis komen
quote:Ivetje schreef op 04 juli 2012 @ 22:23:

[...]

Voldoende tijd om te landen? Waarom storten er dan nog vliegtuigen neer als dit zo zou zijn?Door allerlei andere oorzaken. Duh. Alsof een uitvallende motor het enige is wat een vliegtuig kan overkomen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Dit zei ik niet om angst aan te wakkeren TO, maar omdat ik die opmerking niet zo snugger vond.

Ik zie vliegen als alleen maar leuk en positief dus ik zal wat gedachten met je delen (hoe je het ook wendt of keert, cognitief is hier het sleutelwoord);

Vliegen betekent verplicht niks doen in een druk en hectisch leven. Vliegen is gezellig, het vliegtuig is van alle gemakken voorzien, buiten is het maar koud (100 graden onder nul, ofzo??) dus maar goed dat je binnen zit, en er niet uit kan, vliegen brengt ontspannen mensen naar een ontspannen bestemming, eindelijk tijd om eens dat boek te lezen, met je man te kletsen of je nagels te vijlen. O nee, een vijl mag niet mee. Als je gaat, dan ga je met zn allen, want je man en kids zijn bij je, dus geen lastige rouwprocessen, die stewardessen en de piloten willen 's avonds ook gewoon graag aan de stamppot zitten, thuis, dus die zitten daar sowieso niet om iemands leven te beeindigen. En ga zo maar door. En O ja, vergeet de Linda niet, en een lekkere borrel daar boven in de lucht. Enjoy
En mocht je daarboven last hebben van een stinkende of ouwehoerende of smekkende buurman, doe dan het volgende. Haal rustig je laptop tevoorschijn en open hem. Doe hem aan. Sluit je ogen, richt je gezicht naar boven en prevel geluidloos het alfabet. Doe dan je ogen weer open, kijk opnieuw naar je laptop en klik kalm op de volgende link;

KLIK

Wedden dat ie dan zn klep houdt?
Het helpt ook altijd om tijdens turbelentie te kijken naar de stewardessen! Vaak wanneer ik denk: "brrrr, help" zie ik hen nog heel rustig kletsen met elkaar of voorbij lopen met het karretje...dan denk ik: zolang ik hen niet bang of ongerust zie kijken ofzo zal t wel goed zijn! Haha
quote:Ivetje schreef op 04 juli 2012 @ 22:23:

[...]

Voldoende tijd om te landen? Waarom storten er dan nog vliegtuigen neer als dit zo zou zijn?Heb je even?
Bedankt voor alle tips! Die van very_cherry is zeer grappig!

Maar de tip van je hoeft even helemaal niks vond ik wel een goede. Ik ga mijn uiterste wat doen om te genieten maar de angst blijft echt aanhouden. Bijna de helft van de tijd denk ik aan het vliegen en ik vind het zo zonde van mijn vakantie dagen (heb nu al vrij) wil graag ontspannen en genieten maar weet de knop echt niet om te zetten..
quote:meesje2010 schreef op 08 juli 2012 @ 11:39:

Bedankt voor alle tips! Die van very_cherry is zeer grappig!

Maar de tip van je hoeft even helemaal niks vond ik wel een goede.Die was ook van mij
Haha very cherry ik weet dat die ook van jou was!! Misschien was het woordje maar niet op zijn plaats!

Ben nog steeds in een halve paniek stand als ik aan het vliegen denk. Ik weet echt niet goed hoe ik het moet gaan doen..
In jouw geval lijkt me een pilletje van de huisarts geen overbodige luxe. EENTJE HE, geen doosje. Een een voor de terugreis, dan. Dat is echt goed voor de "ik maak me nergens meer druk om"-modus.

Voor de rest is het toch een kwestie van een combinatie van a. afleiding/ een leuk tijdschrift/ leuke film/ iets lekkers te eten/ beetje slapen en b. de cognitie (dus je gedachten) ertussen zetten ---> Bedenk dat er leuke dingen staan te gebeuren, bedenk dat de piloot ook graag weer naar huis wil 's avonds. Bedenk dat het buiten vriest, dus daar wil je ook niet zijn. Let op mensen die vrolijk zijn, grapjes maken, bedenk dat ze dat nooit zouden doen als ze in een levensgevaarlijke situatie zouden zitten. Ga zo maar door.
Hoorde gister op een verjaardag dat er een vliegangst app is. Die loodst je door de vliegreis heen. Andere tip: accepteer dat je bang bent, laat de angstgevoelens toe, hou jezelf bezig en ontspan, spreek jezelf lief toe en zie er de humor van in. Komt goed! Je stort echt niet neer je gaat lekker op vakantie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven