Geld & Recht alle pijlers

Autoverzekering of rechtsbijstand inschakelen?

08-07-2012 02:55 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze buurman heeft (hoogstwaarschijnlijk) schade veroorzaakt aan de auto van mijn vader. De auto stond bij ons op de oprit en de buurman (eigenaar van het huis, niet de bewoner, pand wordt verhuurd en stond op dat moment leeg) heeft de buitenmuur van zijn garage een week of drie geleden ingespoten met zo'n nevel-apparaat (reservoir met band over schouder, steel met spuitstuk ongeveer 1 meter lang).

De muur grenst aan onze oprit en de auto van mijn vader stond vlak naast de muur.

Ik liep me hier bij uit, toen ik met de kinderen terug kwam van school en bood aan de auto even weg te zetten, maar dat was niet nodig, de muur langs de auto had hij al gedaan.De auto was niet op z'n schoonst, maar zag er op het eerste oog net zo uit als onze eigen auto: Stoffig met druppel-effect, door het wisselvallige weer.

Onze eigen auto stond tijdens het spuiten niet op de oprit. Van de week ging mijn man de auto's schoonmaken en ontdekte dat mijn vaders auto grotendeels bezaaid is met druppels, die er met geen mogelijkheid af te wassen zijn. Zowel de lak als de ruiten zien eruit als een douchedeur die na het douchen niet is afgedroogd, zeg maar. Wij vader ingelicht en die heeft van het weekend nogmaals geprobeerd de druppels eraf te krijgen, maar dat is niet gelukt. Vooral de ruiten zien er vreselijk uit, als de zon erop schijnt, zie je er haast niks door. Mijn man heeft vanmiddag contact gezocht met de buurman (eigenaar) en die beweert nu dat hij alleen schoon water heeft gebruikt bij het spuiten. (Wie gaat er nou een muur inspuiten/ nevelen met schoon water???? Het was zeker geen hoge-druk reiniger die hij gebruitk heeft!)

Wij vermoeden echter dat hij een impregneermiddel (we weten dat er eerder vochtproblemen waren bij deze muur) of een middel tegen groene aanslag heeft gebruikt en dit de oorzaak is van de druppels. Maar hoe kunnen we dit achterhalen/bewijzen? De buurman geeft aan dat hij niet van plan is om mee te werken aan een oplossing, omdat hij niks verkeerds heeft gedaan.....

Is dit nu een zaak voor de auto-verzekering of voor de rechtsbijstand?Mijn man wil morgen de buurman nog eenmaal de gelegenheid geven zelf in alle redelijkheid met een oplossing te komen (evt opgeven aan WA), anders gaan we (vader, het is zijn auto natuurlijk) er maandag werk van maken.
Ik had het ook met mijn deuren ( woning ). deuren en glas. Ik heb dit laten verwijderen door degene die hier toen de woning gerenoveerd heeft. Wasbenzine daarmee kan je het verwijderen maar weet niet of dit ook voor (auto) lak geldt. Maar terug op je vraag, als de buurman niet mee werkt, denk ik dat je het via het waarborgfonds moet doen, maar dan moet je wel getuigen hebben van hoe de auto er uitzag als voor je deze er neer zette, en erna. Ik geef je alleen geen kans.
Ga er niet te veel zelf aan rommelen, indien je de schade verergert dan help noch de rechtsbijstand noch de autoverzekering. Schakelen beide in, dus zowel rechtsbijstand als de autoverz.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat een sukkel die buurman dat ie nergens aan mee wil helpen. Dit zou onder zn WA vallen en heeft verder geen consequenties voor m terwijl jullie auto professioneel gereinigd kan worden.

Zal er wel op uitdraaien dat ie in de oxaalzuur gespoten moet worden als het erin gebrand is. Ik zou eerst de rechtsbijstand inschakelen en zorgen dat er een expert naar komt kijken.
Als de auto allrisk (casco) is verzekerd dan de autoverzekeraar inschakelen. Die zal de schade met jullie regelen en vervolgens proberen te verhalen op de wa van de buren.

Ben je niet voor de schade aan je eigen auto verzekerd (dus alleen wa of wa-plus) dan de rechtsbijstandsverzekering inschakelen. In dat geval mag de autoverzekeraar nl. niet namens jou optreden. Een rechtsbijstandsverzekeraar wel, mits dit gedekt is op de polis.
Ik zou ook niks meer aan de auto doen. Maak er foto's van en laat een expert langs komen. Als je buurman de muur heeft ge-impregneert, dan is daar wel bewijs van te vinden. Haal er dus een expert bij!!
Mjin vriend heeft twee jaar geleden een buitenmuur geimpregneerd met een blokkwast, en toen zijn er ook druppels op het raam terecht gekomen. Als je dat meteen ziet, krijg je het zo weg, maar als het eenmaal is opgedroogd, was je het er niet meer vanaf.

Uiteindelijk heeft hij alles weer schoongekregen met een schuursponsje en tandpasta. Dat werkte goed, ook geen krassen op het glas, maar voor autolak zou dat wel eens een ander verhaal kunnen zijn (waarschijnlijk krijg je wel de ruiten schoon op die manier, en dan ook zonder schade).

Ik denk dat je twee sporen kunt kiezen:

1. buurman aansprakelijk stellen - kost hem niets, is gewoon een geval WA.

2. zelf aan de slag. Zou dan de lak laten polijsten bij een onderhoudsbedrijf - eerst een proefstukje laten doen. De ruiten zou ik zelf proberen.

Maar het lijkt mij dat de buurman gewoon zijn verantwoordelijkheid moet nemen.
[quote]sophie_emma schreef op 08 juli 2012 @ 13:35:

Uiteindelijk heeft hij alles weer schoongekregen met een schuursponsje en tandpasta. Dat werkte goed, ook geen krassen op het glas, maar voor autolak (ja dat weet ik wel zeker, het is dom om je auto met een schuurspons te bewerken) zou dat wel eens een ander verhaal kunnen zijn (waarschijnlijk krijg je wel de ruiten schoon op die manier, en dan ook zonder schade dat weet je dus niet zeker, de schade kan ook verergeren).

Gewoon ff je rechtsbijstand bellen, voordat je je eigen auto naar de knoppen helpt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vanmiddag zag ik na een flinke regenbui, dat er druppels water aan de muur bleven hangen. Ook op de balk van onze poort, die grenst aan de muur waar het om gaat, zag je duidelijk dat er druppels op het hout bleven staan (alsof er was op zit). De rest van de poort had dit niet.We hebben hier foto's van gemaakt.

Aan de daktrim konden we door de druppelvorming zelfs precies zien tot hoever er gespoten is. Waaarom liegt die KL##TZ#K hier over, als hij het gewoon aan z'n WA kan opgeven? Ga hem morgen nogmaals bellen om hem de kans te geven het zelf op te lossen (via z'n WA) en anders gaat pa er zelf mee aan de slag. Auto is gelukkig all-risk verzekerd.
Vanavond stond de buurman (eigenaar huis) hier onaangekondigd voor deur.

Hij dacht het op te lossen met een fles wijn en 50 euro.

Als het via de verzekering zou moeten gaan, werd het een eindeloze procedure volgens hem en daar schoten we allemaal niks mee op. Begon zich ook nog te beklagen over de vorige huurders (dat waren kennissen van ons) en huurders van andere panden. Net of wij daar iets mee te maken hebben!!!Manlief werd witheet van woede en heeft hem (niet zo) vriendelijk doch dringend duidelijk gemaakt dat hij zich beter heel snel uit de voeten kon maken. Buurman sprong in zijn auto en reed weg, maar stapte om de hoek weer uit en belde aan bij de huurders van zijn huis.

Toen ik naar buiten ging om hem duidelijk te maken dat hij

niet moest liegen door te zeggen dat hij alleen water had gebruikt, zei hij doodleuk dat hij die muur al eens had geimpregneerd voordat wij hier woonden en dat hij dat nu weer moest doen. Ja hallo, maar niet als er een auto naast staat!

En dat ik had aangeboden om de auto weg te zetten, had hij zogenaamd niet verstaan.... Terwijl hij toen zei, dat het stuk muur waar de auto stond al klaar was. Toen ik hem zei dat we hem de gelegenheid hebben geboden dit zelf op te lossen, maar nu zelf stappen gingen ondernemen, wees hij naar zijn hoorapparaat en zei doodleuk dat hij me niet goed kon verstaan. Als we wilden praten moesten we maar bij hem thuis komen. Lekker makkelijk, als het je niet aanstaat, net doen of je het niet hoort. Pa is inmiddels op de hoogte en gaat morgen zijn auto-verzekering bellen. Pffff, weet dat dit niet veel met het topic te maken heeft, maar moest even mijn woede kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven