Lastig dilemma.....

10-07-2012 18:44 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een lastig dilemma in een vriendschap waarbij ik hoop dat iemand tips voor mij heeft, want ik weet zelf even niet wat te doen.

Sinds een paar jaar heb ik een hele lieve beste vriendin. We kunnen altijd bij elkaar terecht en hebben elkaar ook beloofd altijd eerlijk tegen elkaar te zijn, iets dat we allebei erg belangrijk vinden in een goede vriendschap. Maar nu is het volgende gebeurd:

Afgelopen voorjaar heb ik haar een weekendje weg cadeau gedaan in een wellness hotel op de Veluwe. Dat was enorm gezellig, maar vanwege het trieste weer hadden we toen besloten dat in de zomer nog eens over te doen. We zouden dan allebei de helft betalen en keken daar erg naar uit. Het plan was afgelopen weekend te gaan, van 6 tot 8 juli. Mijn ma had gezegd dat als het qua geld niet helemaal uitkwam voor ons, dat we het dan van haar cadeau zouden krijgen. Kortom, niks aan de hand.

23 juni was mijn vriendin bij mij. Ze vertelde dat ze vervelend nieuws had, ze kon niet mee. Ze loopt bij een psycholoog en heeft een moeilijke tijd achter de rug, en die psycholoog had haar gezegd dat ze beter de komende tijd rustig aan doen. En dat ze dus eigenlijk niet mee kon. Ze gaf er nog wat andere redenen bij op, dat ze s nachts ook niet goed sliep, en dat voor mij ook vervelend was.

Ik geloofde haar, en heb dan ook geannuleerd, en gezegd dat ik het heel erg jammer vond maar gezien de situatie het wel begreep.

Maar.... Nu blijkt de waarheid toch iets anders te liggen. Mijn vriendin is al een tijd lid van een internetforum, en had mij dit afgelopen weekend gezegd dat het misschien ook wel wat voor mij was. Dus ik heb me daar ook aangemeld, eens rond gekeken in de topics en ik was natuurlijk ook wel benieuwd wat zij zoal gepost had daar in de afgelopen maanden.

En toen zag ik daar dat ze op de dag voordat ze bij mij kwam, op dat forum had gepost in een soort 'uitlaatklep' topic. En daar stond iets heel anders. Daar stond min of meer 'ik weet niet wat ik moet doen, ik ga over twee weken met mijn beste vriendin naar een hotel dat ik niet kan betalen en wil niet meer gaan, maar wil haar ook niet teleurstellen'.

Vervolgens vertelt ze mij dus de volgende dag het verhaal van die psych en dat slechte slapen, want ze wist dat ik dat zou geloven.

Wat moet ik hier nu mee? Iets van zeggen? Of juist niets van zeggen? Feit wat mij bezwaart er iets van te zeggen is dat ze het toen gepost heeft toen ik daar nog geen lid was, en dat toen waarschijnlijk in alle vertrouwen daar heeft neergezet. Ik zou dat immers toch nooit te zien krijgen. Maar ja, nu ben ik inmiddels wel lid en heb ik het dus toch zien staan. En weet ik nu dus dat dat verhaal van die psych niet waar is. Terwijl we hadden afgesproken eerlijk tegen elkaar te zijn. En dat steekt toch een beetje....

Wat moet ik hier nu mee???? Iemand advies? Want ik weet het echt eventjes niet..... Ik hoop dat iemand tips heeft wat ik het beste kan doen. Alvast bedankt!!!
Als jullie vriendschap zo goed is, dan kun je dit toch bespreekbaar maken?
Ik snap jouw dilemma. Maar als het zo'n goede vriendschap is, had zij dit toch ook kunnen zeggen. Dan was er best een oplossing voor geweest, dat zij dat geld niet had.

Maar om dan een verhaal op te hangen over een psycholoog vind ik wel wat ver gaan. Ik zou haar toch eens vragen hoe het zit...
Ik denk dat ze zich schaamt en het zo opgelost heeft. Ik zou blij zijn dat ze niet iets geschreven heeft als: ik zou op vakantie gaan maar vind die vriendin zo vervelend..
Het kan ook alDlebei waar zijn. Dat ze er eigenlijk het geld niet voor heeft maar zich schaamt om dat tegen jou te zeggen.

Daarnaast kan het ook best zo zijn dat de psych het niet echt een goed idee vind.
Ze zal het zo wel herkennen ...
Een weekendje rustig aan doen met een vriendin past toch juist in rustig aan doen?

Ik denk dat ze zich schaamt dat ze geen geld heeft. Natuurlijk wil je overal eerlijk over zijn naar elkaar toe maar sommige zaken hou je misschien alleen voor jezelf.

Ik zou gewoon eens polsen bij haat of geld een issue is. Misschien jam ze gaat ei dan kwijt.

Zou er in elk geval niet te zwaar aan tillen het is namelijk niet wereldschokkend!
quote:sugarmiss schreef op 10 juli 2012 @ 18:53:

Het kan ook allebei waar zijn. Dat ze er eigenlijk het geld niet voor heeft maar zich schaamt om dat tegen jou te zeggen.

Daarnaast kan het ook best zo zijn dat de psych het niet echt een goed idee vind.

Misschien niet zo makkelijk maar toch erover praten. Je kunt toch refereren aan dat topic? Ze schrijft het redelijk openlijk, dus de aanleiding heb je wel. Nou nog afspreken en gewoon doen.

Als je het niet doet blijft het jou (en haa misschien ook wel) in de weg zitten.
Inderdaad, dat maakt het ook allemaal zo moeilijk. Het kan ook best zijn dat ze het vervelend vond om dat van dat geld te zeggen, een bezwaar voelde ook omdat ze dan zelf zou moeten zeggen 'we zouden het toch van jouw ma krijgen als het niet lukte, en nu lukt het niet. Dat begrijp ik wel, zou ik ook enorm moeilijk vinden.

Maar waar ik zelf de meeste moeite mee heb is dat ze het niet eerlijk gezegd gezegd heeft, zoals jullie ook aangeven, de vriendschap is goed genoeg. Ze had gewoon kunnen zeggen dat ze er toch niet genoeg geld voor had en dan hadden we daarna altijd nog kunnen kijken wat we gingen doen.

Het feit dat ze niet gewoon eerlijk was tegen mij doet eigenlijk de meeste pijn.

Maar ja, tegelijkertijd was het bericht op dat forum van de dag voordat ze hier was. Misschien zocht ze daar ook wel naar advies en bedoelde ze het ook echt niet verkeerd, was het inderdaad schaamte zoals Weekend zegt....

Ik vind het zo moeilijk dit..... Ze loopt echt bij een psych, heeft echt een rottijd en ik was natuurlijk niet bij dat gesprek zelf aanwezig. En dat ze die psych niet noemde op dat forum snap ik ook wel weer, je legt daar niet je hele ziel en zaligheid bloot

Ik weet het echt niet meiden.... Aan de ene kant wil ik er toch iets van zeggen, maar aan de andere kant vind ik dat ook wel weer enorm moeilijk. Als ik het zeg, hoe begin ik dan daarover??? En als ik het niet zeg ben ik toch bang dat het ergens blijft knagen.....

Kan ook nog net doen of mijn neus bloedt en zeggen 'als je je weer wat beter voelt, zullen we dan dat weekendje alsnog overdoen wat toen niet mocht van de psych, want die hebben we nog tegoed..... En kijken hoe ze dan met dat nieuwe weekend omgaat.... Alhoewel daar natuurlijk ook weer een risico aan zit. Asl ze dan wel genoeg geld heeft en we gaan gewoon, dan weet ik nog niet of ze nu bewust iets anders heeft gezegd dan ze bedoelde....

Pffff.... En dan ben ik ook nog Weegschaal..... Ik vind het echt enorm moeilijk....
En inderdaad ophetrandje, wereldschokkend is het niet, ze is een hele lieve vriendin waar ik altijd van op aan kan, dat is ook heel wat waard. Ik zit echt in dubio....
Gewoon bespreekbaar maken dat je het hebt gezien.

En verder 1 (ongevraagd) advies nooit beloven altijd eerlijk tegen elkaar te zijn.

Ik zou dat echt nooit iemand beloven, soms is een halve waarheid echt veel beter.
quote:roodmetwittestippen schreef op 10 juli 2012 @ 18:58:

Ze zal het zo wel herkennen ...Precies
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou gewoon zeggen dat je haar topic hebt herkend en dat je het heel erg vervelend vindt dat ze blijkbaar niet eerlijk tegen je durft te zijn. Dat je heel goed begrijpt dat ze geen geld heeft en dat jullie het op een tijdstip zullen plannen waarop het financieel wel kan.

Dan maak je het én bespreekbaar én je steekt haar een hart onder de riem.
Ik zou er ook niet direct een big deal van maken maar dat komt omdat ik er zelf ervaring mee heb. Heb het een tijd financieel zwaar gehad en dan verzon ik soms voor dingen ook een smoes. Niet bij goede vriendinnen maar die wisten het ook al.

Maar voor het werk wel, als een etentje niet kon. Omdat ik dat soort dingen juist heel leuk vind en ik wilde niet dat ze dachten dat ik daar geen zin in had.

Misschien is ze er nog niet aan toe om het je te vertellen en schaamt ze zich ervoor. Ik zou het voorzichtig bespreekbaar maken dat je het hebt gelezen, ze heeft je immers zelf op het forum gewezen. En dan niet gelijk je mening geven maar kijken wat ze er zelf over zegt.
Dus als ik het goed begrijp zat zij hier op het forum..

Deed alsof haar neus bloedde en zei: leuk dat viva forum! Moet je ook eens op kijken!! (Ze dacht: hint!)

Dus jij vraagt hoe haar Nick is gaat loepen en komt erachter..

En nu weet zij wie jij bent en leest dit en dus hoeven jullie het daar niet meer over te hebben!!

Zo simpel is het!

(Alleen een beetje gekke manier van communiceren! Maar ieder zn ding!)
Misschien is ze er nog niet aan toe om het jou te vertellen, ik zou het uitje bespreekbaar maken en het topic achterwegen laten, misschien schaamt ze zich.

Gewoon vragen of zij het aangeeft wanneer zij er klaar voor is om te gaan, want je hebt er zo'n zin in! Als het echt geen bezwaar is als jij of je moeder het betaalt, zou ik het weekend als cadeau aanbieden omdat ze een lastige tijd heeft gehad! Misschien wilt ze graag relaxen en kan ze echt gewoon niet door het geld..En anders wacht je toch gewoon tot wanneer zij aangeeft te willen gaan...

Dat ze het niet heeft verteld snap ik dat je het vervelend vind, maar ik zou niet teveel gekwetst zijn. Misschien vind zij het gewoon moeilijk en wilt ze niet profiteren van jullie. Ik zou blij zijn dat het niet om jou gaat, het feit dat ze erover heeft geschreven op het forum zegt toch wel dat ze het jammer vind en ermee zit!

Als je dit geen goede oplossing vind en ermee rond blijft lopen, dan moet je het wel vertellen... Zij heeft jou zelf op dat forum gewezen (ook op haar nick?) en zou dus ergens wel moeten kunnen bedenken dat je dat zou kunnen lezen..
Jullie zeggen allemaal wel ware dingen. Ik bedacht me zelf ook net dat ik zelf (weliswaar niet tegen haar), tegen bijvoorbeeld collega's, ook heel af en toe niet helemaal de waarheid vertel, als ik ze bijvoorbeeld niet wil kwetsen. Dus inderdaad Mieke, soms is een leugentje om bestwil weleens beter dan de waarheid. Misschien doe ik op zo een moment dan feitelijk wel hetzelfde en zou ik haar er dan nu op aan gaan spreken...

Wat jij zegt Tuorrebout vind ik ook wel een goed advies trouwens. Want zo is het feitelijk wel. Verder is ze ook altijd wel eerlijk geweest voor zover ik weet, ook met lastige dingen besrpeekbaar maken. En wat Eefje zegt kan ik me ook goed voorstellen. Heb dat ook weleens gedaan, dan gingen collega's na het borrelen nog ergens eten en vroegen mij mee. Ik zei dan dat ik al een afspraak had voor die avond, terwijl ik eigenlijk geen geld had. Dus feitelijk lijkt dat er een beetje op.... Al waren het dan collega's en niet mijn beste vriendin.

Lijkt inderdaad dat het wel aangeven dat ik dat toevallig gezien heb maar er verder geen big deal van maken eigenlik het beste is
Oh trouwens, nee het gaat niet over het Viva forum. Zij zit hier niet op.

Hahaha die Suhke, ik kan er nog wel om lachen ook!!! :-)
ik zou niet doen alsof je neus bloedt en een nieuwe afspraak proberen te maken. Zo breng je haar alleen in het nauw en dat lijkt me niet goed voor de vriendschap.

Ze heeft zelf voorgesteld dat je je aanmeldt bij dat forum en dat er dus ook een risico is dat je het zou lezen. Ik zou zeggen dat je het gelezen hebt en dat je het vervelend voor haar vind dat ze het niet tegen je durfde te zeggen. En aangeven dat je hoopt dat ze het voortaan gewoon eerlijk durft te zeggen tegen je
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Slushy dank je wel voor jouw reactie, daar kan ik ook zeker wat mee. Trouwens helemaal geen gek idee om haar nog een keer dat weekend kado te doen als het beter met haar gaat. Al denk ik dat ze dan inderdaad zegt dat ze niet wil profiteren en wellicht is dat ook het hele punt wel.

Het gaat inderdaad zeker niet om mij, en net wat je zegt, zij zat er dus ook mee door het daar te zeggen. En dat is ook best wel dapper om te doen, want even tegen de wereld zeggen 'ik ben platzak' zou ik dan weer niet zo snel doen.

Hoop stof om over na te denken meiden!!!! Fijn dat er dit soort reacties komen!!!
Whaah allereerst heeft jouw vriendin mbt intelligentie het licht niet gezien...lol jullie hebben elkaar belooft om eerlijk tegen elkaar te zijn. Zij heeft gelogen, ik denk omdat zij zich schaamt.

Dat is geen reden voor jou om ook te liegen. Vertel je vriendin op een vriendelijke manier de waarheid. Zeg bijv, ik heb toevallig dat topic gezien en snap je probleem, je hoeft je echt niet te schamen en kunt mij voortaan best de waarheid vertellen.

Het was niet handig van haar om n smoes te verzinnen, maar gezien de omstandigheden zou ik r soepel mee omgaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ben wel benieuwd welk forum dan wel?
Wat ga je nu doen TO?
Ik denk dat wat Slushy allemaal zegt het beste voelt in dit geval.

En los daarvan blijft eerlijkheid gewoon wel heel erg belangrijk zoals jullie ook aangeven dus ik zal in de toekomst wel wat meer doorvragen als ik twijfels heb. Het is de eerste keer dat dit gebeurd is in 4 jaar vriendschap, dus ze heeft geen 'geschiedenis' hiermee gelukkig.

Eeerst maar eens goed nadenken en alle tips nog eens lezen. Ben jullie echt enorm dankbaar, zo snel al veel zinvolle reacties voelt goed. En als ik er toch mee blijf lopen dan maak ik het bespreekbaar op een manier zoals Tuorrebout en anderen aangaven. Melden dat ik het topic heb gezien, dat ik hoop dat ze eerlijk tegen mij durft te zijn, dat ik haar eventuele schaamte begrijp maar dat die bij mij als haar betse vriendin niet nodig is. Alles is bespreekbaar. En dat weekendje nadat de slechte tijd voorbij is nogmaals kado geven is helemala zo gek niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven