tweede auto, of scooter, of...?
woensdag 11 juli 2012 om 15:34
Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een grotere woning omdat we een kindje verwachten.
Nu ga ik met de fiets naar mijn werk (9km), en hij met de auto (35km).
Mogelijk gaan we naar andere woonplaats waardoor we resp. 14 en 25km moeten reizen. Voor mij wordt het dan te ver om te fietsen.
We willen onszelf niet onnodig op kosten jagen.
Ervan uitgaande dat ons kind dicht bij onze toekomstige woning naar het kdv gaat, hebben we daarvoor niet per se een auto (dus ook geen tweede auto) nodig.
Hoeveel voordeliger zou het zijn om bijv een scooter aan te schaffen ipv een tweede (klein, goedkoop) auto?
Er is voor beiden geen geschikte busverbinding mogelijk van huis-werk.
Het voelt een beetje te luxe om 'zomaar' voor een tweede auto te kiezen alleen omdat ik dan ook iets verder van mijn werk woon.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ook met het oog op slecht weer, etc.
Alvast bedankt!
Spruit
Nu ga ik met de fiets naar mijn werk (9km), en hij met de auto (35km).
Mogelijk gaan we naar andere woonplaats waardoor we resp. 14 en 25km moeten reizen. Voor mij wordt het dan te ver om te fietsen.
We willen onszelf niet onnodig op kosten jagen.
Ervan uitgaande dat ons kind dicht bij onze toekomstige woning naar het kdv gaat, hebben we daarvoor niet per se een auto (dus ook geen tweede auto) nodig.
Hoeveel voordeliger zou het zijn om bijv een scooter aan te schaffen ipv een tweede (klein, goedkoop) auto?
Er is voor beiden geen geschikte busverbinding mogelijk van huis-werk.
Het voelt een beetje te luxe om 'zomaar' voor een tweede auto te kiezen alleen omdat ik dan ook iets verder van mijn werk woon.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ook met het oog op slecht weer, etc.
Alvast bedankt!
Spruit
woensdag 11 juli 2012 om 16:08
Mijn vriend rijdt al jaaaaren scooter en ik sinds een jaartje. Beiden hebben we ook een auto voor de deur staan. Idiote luxe, mijn scooter gaat nu daarom ook weg.
Mijn vriend houdt echt van zijn scooter en zou die nooit meer weg doen. Ik heb het ook als zeer prettig ervaren, maar kies toch voor mijn auto. Maarja, ik heb nu niet meer te maken met aanschafkosten. Had ik geen eigen auto gehad, had ik er denk ook geen gekocht...
Het verbruik van een scooter is veeeeel lager (die van mij 1 op 30/35, maar het kan nog zuiniger volgens mij).
Verzekering is goedkoper en ook het onderhoud.
Alleen... Je hebt geen dak boven je hoofd...
Ik ging niet graag met regen op de scooter, mijn vriend interesseerde dat niets (waterdichte jas en scooterbroek aan en klaar!).
Ook een klein autootje kan duur zijn duur in verbruik, belasting verzekering en onderhoud!
Mijn vriend houdt echt van zijn scooter en zou die nooit meer weg doen. Ik heb het ook als zeer prettig ervaren, maar kies toch voor mijn auto. Maarja, ik heb nu niet meer te maken met aanschafkosten. Had ik geen eigen auto gehad, had ik er denk ook geen gekocht...
Het verbruik van een scooter is veeeeel lager (die van mij 1 op 30/35, maar het kan nog zuiniger volgens mij).
Verzekering is goedkoper en ook het onderhoud.
Alleen... Je hebt geen dak boven je hoofd...
Ik ging niet graag met regen op de scooter, mijn vriend interesseerde dat niets (waterdichte jas en scooterbroek aan en klaar!).
Ook een klein autootje kan duur zijn duur in verbruik, belasting verzekering en onderhoud!

woensdag 11 juli 2012 om 16:13
quote:vogelaars schreef op 11 juli 2012 @ 16:05:
Het zal aan mij liggen maar ik vind scooters een beetje voor paupers of hele luie mensen (op jeugd na dan).
Veel van de scooteraars zijn ook bekend met obesitas.Datzelfde zeiden mijn collega's ook toen ik met een electische fiets aankwam: luie mensen fiets! Nou ja, terwijl ik eerder altijd met de auto kwam. Toen hoorde ik niemand dat ik 'lui'zou zijn en nu ineens wel ??
Het zal aan mij liggen maar ik vind scooters een beetje voor paupers of hele luie mensen (op jeugd na dan).
Veel van de scooteraars zijn ook bekend met obesitas.Datzelfde zeiden mijn collega's ook toen ik met een electische fiets aankwam: luie mensen fiets! Nou ja, terwijl ik eerder altijd met de auto kwam. Toen hoorde ik niemand dat ik 'lui'zou zijn en nu ineens wel ??
woensdag 11 juli 2012 om 16:14
quote:elninjoo schreef op 11 juli 2012 @ 16:11:
[...]
nee, ik bedoelde echt fietsen
scooters vind ik meer iets voor mensen die in zo'n overbevolkte stad wonen waar je nergens kunt parkeren en waar alle verkeer continu vast staatOke op die fiets. Klopt, een scooter is in die omstandigheden erg praktisch. Qua kosten is een scooter natuurlijk ook een leuke optie, mits je niet te ver hoeft te rijden en een auto geen must is.
[...]
nee, ik bedoelde echt fietsen
scooters vind ik meer iets voor mensen die in zo'n overbevolkte stad wonen waar je nergens kunt parkeren en waar alle verkeer continu vast staatOke op die fiets. Klopt, een scooter is in die omstandigheden erg praktisch. Qua kosten is een scooter natuurlijk ook een leuke optie, mits je niet te ver hoeft te rijden en een auto geen must is.

woensdag 11 juli 2012 om 16:17
Een auto kost al snel een paar honderd per maand, kun je bijv hier uitrekenen. Denk dat veel mensen zich niet realiseren wat het kost. Bijv. een 10 jaar oude Renault Clio, goedkope uitvoering, kost bij 10.000 km per jaar toch zomaar 200 euro per maand.
Voor drie dagen per week en een (weliswaar slechte) busverbinding voor nood, zou ik geen tweede auto kopen. Zeker niet omdat je aangeeft hem ook niet nodig te hebben voor bijv boodschappen of je kind wegbrengen. Aan jou de keus of je wilt fietsen (electrische fiets is wel goed idee idd) of scooteren.
Voor drie dagen per week en een (weliswaar slechte) busverbinding voor nood, zou ik geen tweede auto kopen. Zeker niet omdat je aangeeft hem ook niet nodig te hebben voor bijv boodschappen of je kind wegbrengen. Aan jou de keus of je wilt fietsen (electrische fiets is wel goed idee idd) of scooteren.
woensdag 11 juli 2012 om 16:18
@elninjoo: je hebt gelijk, ik wil graag ook op andere dagen mobiel zijn, maar dat ben ik ook op mijn fiets zonder kind, of met kind & auto wanneer mijn fiets met de wielrenfiets naar zijn werk gaat (maar dat is een beetje seizoensgebonden). We doen het nu al een paar jaar zo, en dat gaat prima.
@zazu: Ook gelijk, gewoon fietsen is nog steeds een optie, alleen maakt het de lange dagen (10u werken) nog net een aardig stukje langer.
@Vogelaars: Ik heb nog nooit scooter gereden, maar roep hier in de stad ook altijd dat ik alleen maar dikke paupers op die dingen zie (kleine uitzondering voor de Vespa's, dat dan weer wel).
hihi, droge obesitas
@zazu: Ook gelijk, gewoon fietsen is nog steeds een optie, alleen maakt het de lange dagen (10u werken) nog net een aardig stukje langer.
@Vogelaars: Ik heb nog nooit scooter gereden, maar roep hier in de stad ook altijd dat ik alleen maar dikke paupers op die dingen zie (kleine uitzondering voor de Vespa's, dat dan weer wel).
hihi, droge obesitas
woensdag 11 juli 2012 om 16:21
quote:shogubo schreef op 11 juli 2012 @ 15:54:
[...]
Kijk , dat vind ik nou grappig Half Nederland werkt om een auto te kunnen kopen zodat ze naar hun werk kunnen gaan met de auto , omdat ze moeten werken voor de automwoah auto kost me 230 euro (bijtelling) per maand, ik verdien wel meer dan dat hoor.
[...]
Kijk , dat vind ik nou grappig Half Nederland werkt om een auto te kunnen kopen zodat ze naar hun werk kunnen gaan met de auto , omdat ze moeten werken voor de automwoah auto kost me 230 euro (bijtelling) per maand, ik verdien wel meer dan dat hoor.

woensdag 11 juli 2012 om 16:27
Hou er wel rekening mee dat je leven en mobiliteit drastisch gaan veranderen als je een kind krijgt. Ik heb zelf geen kinderen, maar zie het in mijn omgeving. Even snel op de fiets springen voor een boodschapje gaat gewoon niet meer. Om nog maar te zwijgen van ritjes naar babyzwemmen, ziekenhuiscontroles etc.
Afhankelijk van waar je woont/gaat wonen is een auto dan al snel noodzaak.
En nee, ik ben absoluut geen auto fan, maar in sommige situaties is het gewoon de beste oplossing. Zelf doe ik alles op de fiets, en ik woon in de stad met alle voorzieningen dichtbij dus kan het ook te voet doen. Ben echter opgegroeid in een dorp, en daar kun je als moeder echt niet zonder auto.
Afhankelijk van waar je woont/gaat wonen is een auto dan al snel noodzaak.
En nee, ik ben absoluut geen auto fan, maar in sommige situaties is het gewoon de beste oplossing. Zelf doe ik alles op de fiets, en ik woon in de stad met alle voorzieningen dichtbij dus kan het ook te voet doen. Ben echter opgegroeid in een dorp, en daar kun je als moeder echt niet zonder auto.
woensdag 11 juli 2012 om 17:09
Ik zou in jouw geval denk ik voor een klein, zuinig, wegenbelastingvrij autootje gaan. Wij hebben tot voor kort altijd gereden in een Daihatsu Cuore, niet heel hip, maar wel heel goedkoop (zowel qua aanschaf als qua rijden). Geen wegenbelasting en 25 euro p.m. aan verzekering. We zijn nu net overgestapt op een grotere gezinsauto omdat we net als jullie een kindje verwachten (Daihatsu staat nu te koop omdat wij geen 2e autootje nodig hebben, kunnen allebei fietsen naar het werk). Maar als je er toch meestal met 1 of 2 personen in rijdt dan zou ik geen grotere auto aanschaffen en is het denk ik ook niet veel goedkoper en zeker niet handiger om voor een elektrische fiets of scooter te gaan.
woensdag 11 juli 2012 om 17:50
Ik ben blij!
Kreeg zomaar twee nagelakjes bij de Etos terwijl ik alleen een doosje paracetamol kocht.
Bij de hoogvliet 2 zakken bonduelle diepvriesgroente voor maar €2 euro.
Aardappeltjes om te bakken € 0,50 cent per zakje.
En mijn spaarkaart was vol dus een gratis deo.
Samen met het yunomi pakket vandaag dus lekker veel voor weinig.
Hoewel we nu echt genoeg verdienen is het toch zonde om alles uit te geven.
Zoon is nu bijna 9 maar door ziekte nog steeds niet zindelijk in de nacht.
We krijgen zijn luiers nu vergoed wat ook erg fijn is.
Kreeg zomaar twee nagelakjes bij de Etos terwijl ik alleen een doosje paracetamol kocht.
Bij de hoogvliet 2 zakken bonduelle diepvriesgroente voor maar €2 euro.
Aardappeltjes om te bakken € 0,50 cent per zakje.
En mijn spaarkaart was vol dus een gratis deo.
Samen met het yunomi pakket vandaag dus lekker veel voor weinig.
Hoewel we nu echt genoeg verdienen is het toch zonde om alles uit te geven.
Zoon is nu bijna 9 maar door ziekte nog steeds niet zindelijk in de nacht.
We krijgen zijn luiers nu vergoed wat ook erg fijn is.