Werk & Studie alle pijlers

Dit kan dus zomaar? (uitzendcontract)

13-07-2012 09:25 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Via een uitzendbureau ben ik ergens voor 10 weken aangesteld. Ik zou er nog tot en met week 30 werken. Nu wordt me gisteren doodleuk verteld (geschreven via de mail) dat ik na volgende week niet meer terug hoef te komen. Volgende week vrijdag is de organisatie gesloten ivm werkzaamheden aan het internet, en dat betekent dat ik volgende week donderdag voor het laatst ben. Vrijdag is normaliter ook een werkdag voor mij. Ik heb gebeld met het uitzendbureau en zij zeggen dat de organisatie dit inderdaad kan doen. Maar het lullige is, ik ga zelf uit van 10 weken, heb ook een contract ondertekent voor 10 weken (er staat vermoedelijke einddatum 27 juli maar goed, het is een onderwijsinstelling en dan gaat de school dicht, er is altijd gesproken over 10 weken, zowel door de onderwijsinstelling als door het uitzendbureau), en heb dus ook kinderopvang geregeld voor 10 weken. Tot en met week 30. En daar zit ik dus wel aan vast. Dit betekent dat ik een week extra betaal voor kinderopvang waar ik geen gebruik van maak. Ik ga er althans niet van uit dat binnen 1 week nog weer ander werk vindt.. Grrr, lekker dan!

Nog even ter extra info: ik heb twee weken geleden een zgn. beoordelingsgesprek gehad, daarin kreeg ik alleen complimentjes, er waren ook geen aandachtspunten, alles was gewoon heel goed. Toen is er ook niet gesproken over eerder stoppen. Dus dit is ws. een centenkwestie. De diplomering is achter de rug, extra ondersteuning is niet meer nodig.. Maar goed, dit weten ze toch van voorgaande jaren, dat het dan rustiger wordt? Dan zet je iemand toch niet die laatste week ineens nog op straat? Lullig..

Mijn leidinggevende heeft me dit gisteren per email meegedeeld, en vandaag is ze er niet. Ik heb nog niet gereageerd op haar email. Ik spreek haar maandag.
Ja dat mag. Dat is het principe van werken via een UZB. Jij had ook elk moment mogen opzeggen...
Hoe lullig het ook is, in Fase A mag dit gewoon. Dat is nou het hele principe van werken met/via een uitzendbureau.
Ja, het zal ook allemaal wel. Maar het voelt toch bijzonder lullig. Je spreekt van te voren met elkaar een periode van 10 weken af. En zij weten dat het de laatste week voor de school sluit altijd rustiger is.

Daarbij was/is het functioneren goed, niets op aan te merken. Dan is dit toch lullig..

Ik ben alleenstaande moeder, ik regel het allemaal, kinderopvang, bso, enz. En dan dit. Ik kan dit dus nog gewoon een week voor nop betalen. Want kinderopvang kun je niet van de ene op de andere dag (of week) opzeggen.

Ik vind dit dan echt geen stijl. Je helpt ze uit de brand, doet je stinkende best om jezelf in korte tijd alles eigen te maken, je functioneert goed, en dan gaan ze zo met je om.

Nog afgezien van dat ze dit kunnen/ mogen doen. Het feit dat ze het ook doén.
Volgens mij neem jij dit veel te persoonlijk Stevienicks. Het is een zakelijke overeenkomst en zij hebben zich toch echt aan de voorwaarden gehouden waar jij ook mee akkoord bent gegaan.
Tuurlijk neem ik dit persoonlijk. Het treft mij ook persoonlijk.

Ík ben toch ook degene die hier thuis en met mijn kinderen alles geregeld heeft om daar in te vallen toen het nodig was, ík ben degene die een week eerder dan afgesproken op straat komt te staan en ík ben degene die nu een week langer kinderopvang betaalt welke niet meer nodig is.

Je laat je van je goede (lees: beste) kant zien, maar die hele toestand daar heeft me al met al uiteindelijk nog bijna meer gekost dan dat het me opgeleverd heeft.

Hoe kan ik dit anders dan persoonlijk nemen.
Je moest eens weten hoe ik 8 weken geleden hier thuis alles op alles gezet heb om destijds (op hun verzoek!) per direct te kunnen beginnen.
Waarom ga je niet wat leuks voor jezelf doen?

De kinderen heb je toch al in de opvang? Met vriendinnen ergens heen of even wat 'jij' tijd, weet ik veel..

Zie het als een extra weekje vrij!!
quote:stevienicks68 schreef op 13 juli 2012 @ 09:42:

Tuurlijk neem ik dit persoonlijk. Het treft mij ook persoonlijk.

Ík ben toch ook degene die hier thuis en met mijn kinderen alles geregeld heeft om daar in te vallen toen het nodig was, ík ben degene die een week eerder dan afgesproken op straat komt te staan en ík ben degene die nu een week langer kinderopvang betaalt welke niet meer nodig is.

Je laat je van je goede (lees: beste) kant zien, maar die hele toestand daar heeft me al met al uiteindelijk nog bijna meer gekost dan dat het me opgeleverd heeft.

Hoe kan ik dit anders dan persoonlijk nemen.Je wist van tevoren toch waar je aan begon met een Fase A overeenkomst, of ben ik nou gek?
quote:nellaaa schreef op 13 juli 2012 @ 09:51:

[...]

Je wist van tevoren toch waar je aan begon met een Fase A overeenkomst, of ben ik nou gek?Nou, dit laatste zijn jouw eigen woorden, maar ik dacht dat we een overeenkomst hadden van 10 weken. En daar ging ik dus ook van uit, ook wat betreft kinderopvang.
Er is altijd gesproken over 10 weken. Door het uitzendbureau, door de onderwijsinstelling, in het contract. En in het beoordelingsgesprek 2 weken geleden is ook niet genoemd dat het misschien eerder zou stoppen. Dus ik ging ook gewoon uit van 10 weken. Je moet ergens van uitgaan toch? Vooral als je kinderopvang moet regelen.

Daarbij weet je in een onderwijsinstelling dat de piek in de werkzaamheden altijd ligt voor de examenperiode tot en met de diplomering. Daarna is het altijd rustiger. Dat is normaal in het onderwijs.
Het probleem is hier jouw verwachting, niet hun gedrag.

Jij zet alles opzij, en verwacht dat die ander dat ook doet.
quote:stevienicks68 schreef op 13 juli 2012 @ 09:47:

Je moest eens weten hoe ik 8 weken geleden hier thuis alles op alles gezet heb om destijds (op hun verzoek!) per direct te kunnen beginnen.

Ik neem aan dat je wilde werken, je doet nu net alsof jij het bedrijf een gunst hebt verleend, maar je deed gewoon werk waar je voor betaald kreeg.

Dat het lullig voor je is, staat buiten kijf, maar bekijk het zakelijk.
"Fase Abasiscontract met uitzendbeding. In fase A sluit het uitzendbureau met de uitzendkracht een arbeidscontract waarin een zogenaamd uitzendbeding is opgenomen. Dit betekent dat de opdrachtgever gedurende fase A de uitzendopdracht altijd tussentijds kan opzeggen. U kunt in deze fase oneindig veel contracten aangaan met het uitzendbureau binnen de termijn van 78 gewerkte weken. Bij een onderbreking van > 26 weken wordt het aantal gewerkte weken gereset en wordt er dus opnieuw begonnen met tellen."
Laat dit een wijze les voor je zijn, als uzk in fase A heb je geen rechten . Punt. De schoonmaakCAO is nog beter.

Ja, ze kunnen je elk gewenst moment op straat zetten en je krijgt het tenminste nog een week van tevoren te horen. Ze hadden ook kunnen zeggen dat ze je morgen niet meer nodig hebben.
quote:monsterpinguin schreef op 13 juli 2012 @ 09:57:

Het probleem is hier jouw verwachting, niet hun gedrag.

Jij zet alles opzij, en verwacht dat die ander dat ook doet.Nee, ik verwacht dat die ander zich houdt aan de afspraak. Ze wisten ook wat voor 'offers' ik daarvoor heb moeten brengen in het thuisfront. Ik heb hen geholpen toen het nodig was. Adhoc ben ik daar ingesprongen. Dan verwacht ik niet dat ze me voor zo'n laatste rustige week op straat zetten, terwijl ze weten dat ik met alles (lees kinderopvang e.d.) rekening gehouden heb met de afgesproken termijn van 10 weken. En als mijn functioneren nou niet goed was, dan zou ik het misschien nog begrijpen. Maar ik kreeg alleen maar lof.
quote:stevienicks68 schreef op 13 juli 2012 @ 09:47:

Maar je had niet alles hoeven te laten vallen, je had kunnen zeggen dat je pas over een week of twee beschikbaar was, maar dan hadden ze gewoon een andere uitzendkracht genomen. Schijnbaar wilde jij baan heel graag.

Zij laten jou nu voor het einde van de 10 weken gaan, maar stel jij concludeert na drie weken dat je opvang niet bevalt, dan had jij kunnen zeggen sorry, maar ik stop per direct. Zo zitten die uitzendcontracten in Fase A inelkaar. Ik ben zelf na anderhalve week training gestopt op een callcenter, hadden ze dus al aardig wat tijd in me geinvesteerd. Maar het werk beviel me helemaal niet en van voorgaande ervaringen wist ik dat ze met gemak op een dag even 20 uitzendkrachten (na een paar weken, 'aangenomen' voor een project voor 3 maanden) naar huis sturen als het tegenvalt met de drukte, om een paar weken later weer nieuwe mensen aan te nemen als het project toch weer drukker wordt.

Lees even op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzendovereenkomst
quote:evelise schreef op 13 juli 2012 @ 09:58:

Laat dit een wijze les voor je zijn, als uzk in fase A heb je geen rechten . Punt. De schoonmaakCAO is nog beter.

Ja, ze kunnen je elk gewenst moment op straat zetten en je krijgt het tenminste nog een week van tevoren te horen. Ze hadden ook kunnen zeggen dat ze je morgen niet meer nodig hebben.Klopt. Je moest eens weten wat voor lering ik hieruit trek. Ik ga nooit meer mijn hele gezinssituatie op de kop zetten voor zo'n uitzendcontract. (Wat dus blijkbaar geen contract is.) Je kunt hier dus totaal niet op rekenen. Ik heb mijn les geleerd.
Ik ben wel eens 's ochtends naar huis gstuurd omdat er 'dubbel geboekt'was. Heel rot...

Maarals jij denkt een werkgever een gunst te verlenen door als uzk te werken, vergeet het maar hoor: voor jou 10 anderen en het is gewoon een zakelijke overeeenkomst, geen vriendendiensten.
Echt, als dit e-nor-me problemen voor je zijn ben je een gezegend mens. Get over it.

Je wist van tevoren waar je aan begon. Jij had net zo goed kunnen zeggen: toedeledoki, ik heb iets beters en ik kom morgen niet meer. Risico van het vak. Maar dat vergeten we maar even he
quote:stevienicks68 schreef op 13 juli 2012 @ 10:01:

[...]

Nee, ik verwacht dat die ander zich houdt aan de afspraak. De afspraak is gebaseerd op de regels die er zijn voor een Fase A overeenkomst. Daarbij hoort dat ze de mogelijkheid hebben tussentijds op te zeggen. Dat jij daar niet van op de hoogte was, maakt hun niet opeens de boosdoener hier. Jouw verwachtingen komen gewoon niet overeen met de werkelijkheid.

[...]

Nee, ik verwacht dat die ander zich houdt aan de afspraak. Ze wisten ook wat voor 'offers' ik daarvoor heb moeten brengen in het thuisfront. Ik heb hen geholpen toen het nodig was. Adhoc ben ik daar ingesprongen. Dan verwacht ik niet dat ze me voor zo'n laatste rustige week op straat zetten, terwijl ze weten dat ik met alles (lees kinderopvang e.d.) rekening gehouden heb met de afgesproken termijn van 10 weken. En als mijn functioneren nou niet goed was, dan zou ik het misschien nog begrijpen. Maar ik kreeg alleen maar lof.Je bent akkoord gegaan met een fase A contract. Dat was de afspraak. Hoe nobel/fantastisch je ook bent. Je bent een uitzendkracht Fase A.
quote:borderwalk schreef op 13 juli 2012 @ 10:02:

[...]

Maar je had niet alles hoeven te laten vallen, je had kunnen zeggen dat je pas over een week of twee beschikbaar was, maar dan hadden ze gewoon een andere uitzendkracht genomen. Schijnbaar wilde jij baan heel graag.

Zij laten jou nu voor het einde van de 10 weken gaan, maar stel jij concludeert na drie weken dat je opvang niet bevalt, dan had jij kunnen zeggen sorry, maar ik stop per direct. Zo zitten die uitzendcontracten in Fase A inelkaar. Ik ben zelf na anderhalve week training gestopt op een callcenter, hadden ze dus al aardig wat tijd in me geinvesteerd. Maar het werk beviel me helemaal niet en van voorgaande ervaringen wist ik dat ze met gemak op een dag even 20 uitzendkrachten (na een paar weken, 'aangenomen' voor een project voor 3 maanden) naar huis sturen als het tegenvalt met de drukte, om een paar weken later weer nieuwe mensen aan te nemen als het project toch weer drukker wordt.

Lees even op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzendovereenkomst

Ik weet het, ik weet het. Nogmaals, niemand hoeft mij te overtuigen van het feit dat ze dit mógen doen. Dat heb ik meteen al geverifieerd. Ze mogen dit doen.

Het gaat er mij om dát ze dit doen. De manier waarop. Terwijl ik goed functioneerde, alles geregeld had met kinderopvang, ze weten dat het de laatste week voor de vakantie altijd rustiger is, enz. enz.
Ja, ik begrijp het al. Het dringt tot me door wat jullie me willen zeggen. Ik had inderdaad andere verwachtingen. Dacht dat er een afspraak was. Een afgesproken termijn. Ik begrijp nu hoe 'los' dit was. Dit was voor mij de eerste keer dat ik via een uitzendbureau werkte. Ik had geen idee, echt niet. Dacht nogmaals dat er een afgesproken termijn was waar zowel zij als ik mij aan zou houden (tenzij ik niet goed zou functioneren ofzo..).

Maar ik begrijp het.

Ik trek er mijn lering uit en zal het verder niet persoonlijk te zien.

Maar ik blijf het lullig vinden voor de kosten van de kinderopvang die ik nu onnodig maak. Want aan de kinderopvang zit je wel vast.

Een uitzendcontract is dan niet geschikt voor mij als alleenstaand moeder.

[...]

Nee, ik verwacht dat die ander zich houdt aan de afspraak. Ze wisten ook wat voor 'offers' ik daarvoor heb moeten brengen in het thuisfront. Ik heb hen geholpen toen het nodig was. Adhoc ben ik daar ingesprongen. Dan verwacht ik niet dat ze me voor zo'n laatste rustige week op straat zetten, terwijl ze weten dat ik met alles (lees kinderopvang e.d.) rekening gehouden heb met de afgesproken termijn van 10 weken. En als mijn functioneren nou niet goed was, dan zou ik het misschien nog begrijpen. Maar ik kreeg alleen maar lof.

Je hebt een zakelijke overeenkomst, de werkzaamheden waren blijkbaar eerder klaar dan gedacht. Maar jij verwacht wel dat ze jou in feite een week extra uitbetalen, uit goedheid, terwijl er geen werk voor je is. Omdat jij zoveel hebt geregeld.

Zo werkt dat niet in een zakelijke overeenkomst.

Ga naar de kinderopvang en leg de situatie uit, misschien willen zij je tegemoetkomen en hoef je die laatste week geen opvang af te nemen en te betalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven