Werk & Studie alle pijlers

Dit kan dus zomaar? (uitzendcontract)

13-07-2012 09:25 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Via een uitzendbureau ben ik ergens voor 10 weken aangesteld. Ik zou er nog tot en met week 30 werken. Nu wordt me gisteren doodleuk verteld (geschreven via de mail) dat ik na volgende week niet meer terug hoef te komen. Volgende week vrijdag is de organisatie gesloten ivm werkzaamheden aan het internet, en dat betekent dat ik volgende week donderdag voor het laatst ben. Vrijdag is normaliter ook een werkdag voor mij. Ik heb gebeld met het uitzendbureau en zij zeggen dat de organisatie dit inderdaad kan doen. Maar het lullige is, ik ga zelf uit van 10 weken, heb ook een contract ondertekent voor 10 weken (er staat vermoedelijke einddatum 27 juli maar goed, het is een onderwijsinstelling en dan gaat de school dicht, er is altijd gesproken over 10 weken, zowel door de onderwijsinstelling als door het uitzendbureau), en heb dus ook kinderopvang geregeld voor 10 weken. Tot en met week 30. En daar zit ik dus wel aan vast. Dit betekent dat ik een week extra betaal voor kinderopvang waar ik geen gebruik van maak. Ik ga er althans niet van uit dat binnen 1 week nog weer ander werk vindt.. Grrr, lekker dan!

Nog even ter extra info: ik heb twee weken geleden een zgn. beoordelingsgesprek gehad, daarin kreeg ik alleen complimentjes, er waren ook geen aandachtspunten, alles was gewoon heel goed. Toen is er ook niet gesproken over eerder stoppen. Dus dit is ws. een centenkwestie. De diplomering is achter de rug, extra ondersteuning is niet meer nodig.. Maar goed, dit weten ze toch van voorgaande jaren, dat het dan rustiger wordt? Dan zet je iemand toch niet die laatste week ineens nog op straat? Lullig..

Mijn leidinggevende heeft me dit gisteren per email meegedeeld, en vandaag is ze er niet. Ik heb nog niet gereageerd op haar email. Ik spreek haar maandag.
Het voordeel is van zo'n contract dat jij tussentijds ook kunt opzeggen, dus je zou gewoon door kunnen solliciteren naar een vaste baan! (weet niet of je dat wilt of doet, maar het kan)

En inderdaad lullig voor je in verband met kinderopvang, maar je moet ook blij wezen dat ze je niet na twee weken de deur hebben gewezen en dat het 'maar' 1 week is..
Meteen het uitzendbureau bellen, om te vragen of ze die laatste week (of langer) nieuw werk voor je kunnen zoeken.

Toen ik nog voor uitzendbureaus werkte, deden de meiden op kantoor hun best om me aansluitend aan het werk te houden.
Ik snap niet zo goed waar je je druk om maakt .Jekinderen kunnen gewoon de week dat jij thuis bent naar de opvang. Heb je nog heerlijk een weekje voor jezelf om bv t huis eens flink te schrobben , te shoppen e.d.

Verder eens met de rest , zakelijke overeenkomst , bekijk het ook zakelijk.
quote:stevienicks68 schreef op 13 juli 2012 @ 10:13:

Ja, ik begrijp het al. Het dringt tot me door wat jullie me willen zeggen. Ik had inderdaad andere verwachtingen. Dacht dat er een afspraak was. Een afgesproken termijn. Ik begrijp nu hoe 'los' dit was. Dit was voor mij de eerste keer dat ik via een uitzendbureau werkte. Ik had geen idee, echt niet. Dacht nogmaals dat er een afgesproken termijn was waar zowel zij als ik mij aan zou houden

Er stond 'vermoedelijke einddatum' en je hebt vooraf een CAO-boekje gekregen waar ook je rechten en plichten in staan.

Dat je het niet leuk vindt hoe het is gegaan, is duidelijk. Maar ga genieten van je extra vrije week zonder kinderen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ten eerste: het gaat om een week, niet om een paar maanden.

Ten tweede: voordat je iets tekent voortaan goed het contract lezen, want daar staat het allemaal in.
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
quote:Zespri79 schreef op 13 juli 2012 @ 10:21:Jekinderen kunnen gewoon de week dat jij thuis bent naar de opvang. Heb je nog heerlijk een weekje voor jezelf om bv t huis eens flink te schrobben , te shoppen e.d.

Shoppen en kinderopvang kosten geld en als daar geen werk tegenover staat, houdt het op. Ik kan me heel goed voorstellen dat TO niet in de stemming is voor een rustig weekje thuis.

Maar goed zoals ik eerder zei moet TO gewoon contact opnemen met het UZB.
quote:himalaya schreef op 13 juli 2012 @ 10:15:

[...]

Je hebt een zakelijke overeenkomst, de werkzaamheden waren blijkbaar eerder klaar dan gedacht. Maar jij verwacht wel dat ze jou in feite een week extra uitbetalen, uit goedheid, terwijl er geen werk voor je is. Omdat jij zoveel hebt geregeld.

Zo werkt dat niet in een zakelijke overeenkomst.

Ga naar de kinderopvang en leg de situatie uit, misschien willen zij je tegemoetkomen en hoef je die laatste week geen opvang af te nemen en te betalen.Nee, dit gaat helaas niet. Ik heb ze gisteren al gebeld hierover, maar bij hen zit ik wel vast aan de 'afgesproken' termijn.
quote:stevienicks68 schreef op 13 juli 2012 @ 10:36:

[...]

Nee, dit gaat helaas niet. Ik heb ze gisteren al gebeld hierover, maar bij hen zit ik wel vast aan de 'afgesproken' termijn.Dan genieten van je deels-kindvrije-week of het UZB bellen om te vragen of ze nog een weekje werk voor je hebben (en daarna?).
quote:devima schreef op 13 juli 2012 @ 10:33:

[...]

Shoppen en kinderopvang kosten geld en als daar geen werk tegenover staat, houdt het op. Ik kan me heel goed voorstellen dat TO niet in de stemming is voor een rustig weekje thuis.

Maar goed zoals ik eerder zei moet TO gewoon contact opnemen met het UZB.

Jij begrijpt het.

Ik heb al contact opgenomen met het UZB en zij zijn inderdaad ook voor me aan het kijken. En daarnaast kijk ik zelf uiteraard ook. Ik wil dolgraag aan het werk, en natuurlijk het liefst in vast dienstverband, maar daarin ben ik niet de enige..
quote:himalaya schreef op 13 juli 2012 @ 10:38:

[...]

Dan genieten van je deels-kindvrije-week of het UZB bellen om te vragen of ze nog een weekje werk voor je hebben (en daarna?).Misschien raar maar ik doe mijn kinderen niet naar de opvang als ik zelf thuis ben. De kinderen zijn straks 3 weken bij hun vader (zomervakantie) en dan heb ik tijd genoeg om iets voor mezelf te doen. Maar nog liever werk ik dan.
quote:stevienicks68 schreef op 13 juli 2012 @ 10:41:

[...]

Misschien raar maar ik doe mijn kinderen niet naar de opvang als ik zelf thuis ben. De kinderen zijn straks 3 weken bij hun vader (zomervakantie) en dan heb ik tijd genoeg om iets voor mezelf te doen. Maar nog liever werk ik dan.

Maar stel dat het UZB wat voor je heeft in die 3 weken, dan heb je dus helemaal geen tijd voor jezelf (gehad). Maar wat jij wilt natuurlijk.

Succes met je banenjacht.
Jawel, ik heb de kinderen daarna 3 weken bij mij, en daarin ga ik een week met ze kamperen, dus dat komt helemaal goed!

Bedankt voor je bezorgdheid!

Maar werk gaat bij mij momenteel wel voor, dat lees je goed. Stel dat ik een goede aanbieding krijg... Ik baal echt enorm van het thuiszitten, niks voor mij.. En al dat 'gekloot' nu met die tijdelijke contracten (waar je dan blijkbaar nog niet op kunt rekenen), bah!
Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten als jij maar ben geen alleenstaande moeder. Kon vanaf half maart jl beginnen bij een bedrijf via UZB voor 24 uur in de week voor een periode van 5 maanden. Er werd zelfs gevraagd of ik mijn vakantie in kon korten ivm bezetting in de periode op het bedrijf.

Afijn, ook extra kinderopvang moeten inkopen, zit je dan minimaal 3 maanden aan vast, en veel geregel met halen en brengen kind. Half mei kreeg ik ineens te horen dat ondanks uitstekend functioneren van mijn kant de overeenkomst met UZB werd beëindigd daar de werkzaamheden sneller ophielden dan verwacht. Dit had ik te danken aan mijn eigen harde werken... Balen, want ook ik zat nog vast aan extra ingekochte kinderopvang en naar mijn idee konden ze mij ook nog op een andere locatie inzetten.

Na een week bleek het UZB mij idd op die andere locatie te kunnen plaatsen, wel voor minder uren dus nog altijd te veel kinderopvang ingekocht, en dit zou echt voor langere periode zijn. Iedereen blij, tot ik via een ander UZB een baan aangeboden kreeg voor meer uren, dichterbij huis, hoger loon en met uitzicht op vast. Tja, toen was het mijn beurt om per direct op te zeggen en een week later ergens anders te beginnen.

Die zgn contracten van het UZB geven je idd geen garantie voor de termijn dat je mag blijven maar het werkt gelukkig wel twee kanten op. Ik hoop dat je snel via het UZB wat anders aangeboden krijgt en wellicht is het bij de kinderopvang mogelijk om een soort van strippenkaart te kopen? Heb ik nu ook gedaan zodat ik wat meer uren kan afnemen als het echt nodig is.
Vraag of de werkgever het geld van de opvang voor de laatste week betalen wil. Wie weet? Niet geschoten is altyd mis.

Ik ben ooit via uitzendburo gevraagd bij railpro te werken voor 2 weken. Na 3 dgn hadden ze geen werk meer. Dus ik zei: dat ik door hun een ander baantje had afgewezen. Toen heeft railpro mij alsnog 2wkn uitbetaald. En dat zonder te werken. Maar ik was toen wel 23 jr (jong en mooi hahaha) zullen ze nu ook niet meer doen
@ Marthoja, ik begrijp het nu beter en fijn om te lezen hoe het bij jou uiteindelijk in je voordeel werkte. Ik weet niet of ze bij het kinderdagverblijf waar ik gebruik van maak ook met strippenkaarten werken, ik heb er nog niet van gehoord maar zal eens informeren. Dat is in deze situatie(s) natuurlijk een uitkomst!

@billyjean, oei, ik weet niet of ik dit wel durf te vragen, maar niet geschoten is altijd mis en ach, wat heb ik te verliezen. Ik zal maandag eens een balletje opgooien in die richting
Tja in je vorige topic deed je nog zo betweterig en nu blijkt maar weer dat je zelf diegene bent die niet goed op de hoogte is.

Ja dit kan dus.
Tja, is erg lullig. Maar ik neem aan dat je nu wel je lesje hebt geleerd en voortaan een contract als een zakelijke overeenkomst gaat zien? Ik heb toen ik vrij jong was ook eens iets lulligs meegemaakt en vanaf dat moment altijd zakelijk in een arbeidsrelatie gestaan. Prima als ik het goed kan vinden met collega's en leidinggevenden maar het blijft natuurlijk werk.

Ik heb trouwens ooit in het verleden ook gebruik gemaakt van mijn recht om niet meer te komen werken via het UZB. Was echt het meest vervelende en debiele werk ooit en het verdiende ook nog maar het minimumloon. Maar er is wel een aantekening bij mijn naam geplaatst en ook jaren later kan ik via dit UZB niet meer aan het werk komen. Ook niet als ik een toelichting geef op het hoe en waarom. Dus let hier op.
quote:kikkerjet schreef op 13 juli 2012 @ 11:57:

Tja, is erg lullig. Maar ik neem aan dat je nu wel je lesje hebt geleerd en voortaan een contract als een zakelijke overeenkomst gaat zien? Ik heb toen ik vrij jong was ook eens iets lulligs meegemaakt en vanaf dat moment altijd zakelijk in een arbeidsrelatie gestaan. Prima als ik het goed kan vinden met collega's en leidinggevenden maar het blijft natuurlijk werk.

Ik heb trouwens ooit in het verleden ook gebruik gemaakt van mijn recht om niet meer te komen werken via het UZB. Was echt het meest vervelende en debiele werk ooit en het verdiende ook nog maar het minimumloon. Maar er is wel een aantekening bij mijn naam geplaatst en ook jaren later kan ik via dit UZB niet meer aan het werk komen. Ook niet als ik een toelichting geef op het hoe en waarom. Dus let hier op.

Klopt, ik geloof je meteen. Als het andersom is en jij zegt het contract eerder op dan was ''afgesproken', dan wordt dit je ook niet in dank afgenomen..

Maar ik maak de termijn netjes af.
Als uitzendkracht ben je gewoon een gebruiksvoorwerp. Ik werk zelf ook voor een heel goed bedrijf als uitzendkracht. Maarja je bent uitzendkracht en dat moet ook altijd zonodig benadrukt worden, zelfs in de werkkleding. I don't mind.. ik vind het werk toch wel leuk, en ben gelukkig nu nog niet afhankelijk van mijn salaris.

In mijn ogen is het flexwerken van tegenwoordig vooral een gebakje voor de werkgevers. Ze pakken je op en als ze je niet meer nodig hebben gooien ze je weg. En ze hebben natuurlijk geen zin om een contract uit te geven dus als je bij die fase bent aanbeland mag je 3 maanden opzouten en daarna weer terugkomen (er zijn natuurlijk best werkgevers die wel besluiten een contract aan te bieden maar in deze tijd gebeurt dat toch niet zo gauw).

Dat is nu eenmaal uitzendwerk helaas. Voor mij als student nog helemaal prima, maar als je er van moet leven is het helaas erg onzeker allemaal.
TO, in je andere topic schreef je nog 'Mijn vrije uren spaar ik liever op. Ik zit nu op de helft en heb al 15 uren, straks heb ik er nog 15 bij en ik kan mijn laatste week daar helemaal vrij-af nemen.. Heb ik lekker een week extra zomervakantie.'

Dus dan is er toch niet zo'n probleem nu die laaste week?
TO, je zeurt.
@ Himalaya, klopt, dat wilde ik ook wel, dan had ik nl. nog wel doorbetaald gekregen die laatste week (week 30) maar dat kon/ mocht niet. Ik heb dus vorige week en de week daarvoor al een dag opgenomen. Dat kwam toen op zich ook wel uit want één dag hadden mijn kinderen een vrije dag ivm studiedag op hun basisschool en die andere dag had ik weer een soll.gesprek. (Met die soll.gesprekken is het overigens niks geworden, beide keren bleef ik (van de meer dan 100 kandidaten) samen met 1 iemand anders over en beide keren werd het die anders, onderhand de story of my life.. Maar goed, daarmee was ik ook alweer praktisch door de opgebouwde uren heen. Nu heb ik nog maar een uur of 3 over, en deze week en volgende week bouw ik nog iets van 2,5 uur op, en deze uren moet ik nu volgende week vrijdag opnemen omdat de school dan gesloten is ivm computerwerkzaamheden.. En die donderdag ben ik dan dus ook meteen voor het laatst.
Beste truffelmania, bedankt voor je constructieve inbreng. Altijd fijn.

En kun je deze kort maar krachtige conclusie ook nog onderbouwen?

Of heb je zelf een rotdag en moest je gewoon even afreageren? Geeft niet hoor meid, gooi het er maar lekker uit!
Oei, niet te vroeg juichen, niet te vroeg juichen, maar het uitzendbureau belde me net en ze hebben wellicht weer wat voor mij. Kan ik volgende week al beginnen, naast mijn afronding bij mijn huidige werkgever, en daarna lekker daar door. En dit is voor in ieder geval een half jaar. Dat zou nog eens fijn zijn! Ik hoop het zo!

Ga dan wel 32 uren per week werken, best veel naast mijn gezin, maar daar vinden we wel een weg in. Fingers crossed..!!!
Wat een goed nieuws! Ik duim met je mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven