Werk & Studie alle pijlers

Ben jij CFO?

12-07-2012 19:58 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie hulp!
Niet bij de bank hoor Vivamies. Je komt echt niet bij de CFO binnen als accountmanager! De CFO bepaalt niet welke audit systemen er wel of niet gebruikt wordt. Echt niet. Die mannen zitten ook in de raad van bestuur en zijn zelden op kantoor. Die doen niet aan onderhandelen. Daar zijn specifieke afdelingen voor.
Ik vraag me ook af of het bedrijf waar Vivamies solliciteert zich echt bewust is van wat 'Lean binnen Banking' is of dat ze ook ergens alleen een klok hebben horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Er worden in Lean Banken geen audits meer op processen gedaan. En die ROI van 300% komt dan ook als een natte wind aanzetten natuurlijk. Processen worden niet dagelijks geaudit. Wat zeg ik, helemaal niet. Want het proces kan volgende week gewoon helemaal anders zijn ineens.

Vroeger draaide alles binnen de bank om de processen. Bij Lean Banken niet meer en worden processen dagelijks verandert of aangepast al naar gelang de klantwens.
Toevallig wilde mijn overbuurvrouw een afspraak voor een van de MT leden van een bepaalde divisie inplannen met de CFO... Het wordt ergens in oktober... een half uurtje. Die jongens hebben geen tijd in hun agenda voor verkoop. Geloof dat nou maar gewoon VivaMies. Die zijn daar niet voor. En die zijn al helemaal niet de persoon die de knoop doorhakken en/of bestellingen plaatsen en/of ja of nee zeggen op iets. Een CFO heeft daar zijn mensen voor. Mensen die er wel verstand van hebben. Een hele divisie contract management waar je linea recta naar toe verwezen wordt.
quote:Oriane schreef op 18 juli 2012 @ 14:40:

En die ROI van 300% komt dan ook als een natte wind aanzetten natuurlijk.

Tuurlijk...

Leuk om 's een topic te lezen waar ik echt geen hout van snap. Werk in een totaal andere hoek en deze tak van sport + bijbehorend vocabulair is me volkomen vreemd.

TO, veel succes met je verdere sollicitatie. Enne, vooral niet met natte winden aan komen zetten dus.
ROI is 'gladde verkoperspraat' en betekent 'Return on Investment'. Maar gezien 't feit dat ze geen enkele notie hebben van de verschillende systemen die momenteel binnen de banken liggen en hoe de aansluiting werkt, en wat er aan financieen nodig is binnen een bank alvorens iets wordt geimplementeerd (vanwege verschillende systemen ivm fusies enzo), mensen die daarvoor ingezet moeten worden etc. etc. kan een bedrijf dus helemaal nooit zoiets beweren.

Het betekent eigenlijk dat als een bank dit koopt, ze de aanschafprijs er binnen een jaar x 3 uit heeft. Wat dit bedrijf dus helemaal niet kan zeggen. Wegens gebrek aan kennis.

Kleine bedrijfjes kunnen nog wel eens onder de indruk zijn van dat soort termen. Megajongens zoals banken waar je enkel met hoogopgeleide mensen (en veelal financiele mensen en economen) te maken heeft, vinden het niet meer dan een wassen neus. Een 'wij van WC eend adviseren WC eend' gebeuren.

Waarop de vraag komt. En waarop heeft u dat gebaseerd? U weet wat het ons aan effort/risk/wijzigen procedures/manuren/aansluiting op de 100 verschillende systemen e.d. gaat kosten? Nee? Dat dacht ik al... En klaar.
Ik vermaak me ook kostelijk, snap werkelijk niet hoe dit iemand zo kan boeien. Zo saaiiiiiiiiiiiiiiiii.
Hoe komt jou werkgever er eigenlijk bij om de term CFO te gebruiken? Want ik neem aan dat je dat hebt overgenomen.
@Oriane; helemaal gelijk heb je. Ze hebben nu wel wat anders aan hun hoofd. Zie je het al voor je dat de CFO van SNS Reaal op dit moment zich bezighoudt met systemen?

Maar in 1 ding heb je niet helemaal gelijk; er worden wel degelijk audits uitgevoerd door een afdeling IB/IC. Dat zijn ze verplicht namelijk. Anders zouden ze die afdelingen ook kunnen opdoeken bij een lean traject.
quote:Oriane schreef op 18 juli 2012 @ 14:52:

'gladde verkoperspraat'

'wij van WC eend adviseren WC eend'

Ah, jip-en-janneke-taal.

Dank, nu begrijp ik het (of in elk geval jouw kijk op de zaak) ook.
quote:Kickstart schreef op 18 juli 2012 @ 15:07:

@Oriane; helemaal gelijk heb je. Ze hebben nu wel wat anders aan hun hoofd. Zie je het al voor je dat de CFO van SNS Reaal op dit moment zich bezighoudt met systemen?

Maar in 1 ding heb je niet helemaal gelijk; er worden wel degelijk audits uitgevoerd door een afdeling IB/IC. Dat zijn ze verplicht namelijk. Anders zouden ze die afdelingen ook kunnen opdoeken bij een lean traject.

Natuurlijk worden er nog wel audits uitgevoerd, maar niet zoals de TO dat bedoelt. Of eigenlijk het bedrijf waar TO solliciteert dat bedoelt. Die denken er nogal makkelijk over. 'Even bij de CFO' aankloppen e.d. Alleen dat geeft al aan dat ze zich niet echt hebben verdiept in het bankwezen. Die mannen (over het algemeneen mannen) hebben het daar echt veel te druk voor met belangrijke dingen. Veelal internationale aangelegenheden, fusies, separaties e.d. en die gaan echt niet persoonlijk in gesprek met zo'n bedrijfje. Dat zo'n bedrijf dat alleen al denkt is al tekenend. Alsof een Jan van Rutte (ABNAMRO) of een Patrick Flynn (ING) daar tijd aan kunnen spenderen. De belangrijkste taak van de secretaresses van deze heren is vooralsnog 'afschermen'. Daar kom je echt nooit doorheen. Je mag wat documentatie toesturen die ze meteen richting belgisch archief dirigeert als het binnenkomt.

De CFO's zijn vaak nog moeilijker te benaderen dan de CEO van de bank.

Daarom kan ze het beter proberen bij de divisie Audit of bij Contract management. Als ze daar al binnen komen. Als er geen behoefte is aan het product op dat moment komt daar ook geen afspraak.
ABN werkt overigens naar volle tevredenheid met een volledig geautomatiseerd systeem:

Googledegoogle

Daar staat ook de naam van het Hoofd Audit in

Sterker nog, alle banken werken inmiddels met volledig geautomatiseerde systemen. Dus dat is ook een vraag waar je je op moet voorbereiden. Welke volledig geautomatiseerde systemen ( Computer Assisted Audit Toosl & Techniques System - CAATTs of Computer-assisted audit techniques - CAATs of BEASTS - Beneficial Electronic Audit Support Tools) zijn er al, welke wordt in die betreffende bank/verzekeraar gebruikt en waarin verschilt dat systeem met jullie systeem. Want nieuw is het dus niet. En zou dus gaan om een vervanging van de huidige CAATTS in het overgrote deel van de gevallen. Je moet dus niet met een verhaal aankomen waarin je vertelt dat jullie de boel kunnen automatiseren, want dat is het al. Dat is dus geen USP , om maar in de termen te blijven.

http://en.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_audit_tools

Dat is wel een handige link waar veel informatie staat over geautomatiseerde interne audits, de leveranciers en waarvoor ze gebruikt worden

Ook goed om te weten is dat banken/verzekeraars dit product niet zo zeer 'kopen' maar dat ze een langlopend contract met de leverancier hebben. Het kan dus zo zijn dat er een contract ligt wat nog zeker een jaar of vier loopt voor de bank uberhaupt gaat kijken naar een andere mogelijkheid (als ze al niet tevreden zijn). Het is dus niet mogelijk om zomaar even alles te veranderen omdat ze bijvoorbeeld vast zitten aan dat servicecontract met een betreffende leverancier.

Stoffige kost iig

De afdelingen interne audit binnen de banken/verzekeraars bestaan uit rond de 300 mensen Kortom, mega divisies. Dat is de afdeling waar je moet zijn. Hun contactgegevens kun je gewoon op de websites van de banken vinden via de zoekfunctie. Dat is denk ik de beste start
.
m
anoniem_82359 wijzigde dit bericht op 26-07-2012 11:58
Reden: hulp heeft gewerkt!
% gewijzigd
m
anoniem_82359 wijzigde dit bericht op 26-07-2012 11:57
% gewijzigd
m
anoniem_82359 wijzigde dit bericht op 26-07-2012 11:57
% gewijzigd
m.
anoniem_82359 wijzigde dit bericht op 26-07-2012 11:56
% gewijzigd
m
anoniem_82359 wijzigde dit bericht op 26-07-2012 11:56
% gewijzigd
.
m
anoniem_82359 wijzigde dit bericht op 26-07-2012 11:55
% gewijzigd
Hallo Allemaal. Ik wilde even laten weten dat ik de baan gekregen heb! Bedankt voor jullie hulp :-)
Fijn, gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven