Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Oh, die zijn leuk! Die andere zijn vrij klein denk ik hé?

Heb je maat M of L van dat boterham zakje? En past daar dan 1 boterham in?
Ik heb de grote, L dus, en die is ongeveer 16 bij 18 cm (schat ik). Er passen wel twee of drie boterhammen in denk ik, afhankelijk van hoe groot je brood is natuurlijk.

Oh, op greenjump.nl staat dat ze 18 x 16,5 cm zijn, en 'In de Baggie Large kunnen ruim twee boterhammen met bijvoorbeeld wat tomaatjes. Drie boterhammen past net, afhankelijk van welk brood je meeneemt.' Nou ja, wat ik al schreef dus.
Ja, ik zag het staan, maar ze leken op de foto best klein

Mijn broodbakmachine heeft 3 standen voor het formaat van brood (M, L, XL) dus dat komt vast goed. En speltbrood is altijd helemaal klein, dat rijst minder goed.

Maar die grotere die je postte van keepleaf.com lijken me ook wel wat.
Erg leuk, die boterhamtasjes! Ik ga ook eens op die site neuzen :-).

Vandaag gaat het best lekker. De quinoa vanmorgen was heerlijk. Lunch met 4 maïscrackers met monnikenkaas ertussen en 1/3 komkommer. Tussendoor al een stuk of 6 worteltjes op en een schaaltje kersen.

Vanavond zelfgemaakte falafel met zelfgemaakte knoflooksaus (ik ben benieuwd naar beiden!) en daarbij rauwe witlofsalade.

Als toet wat kwark en dan vanavond bij de thee een stukje chocolade met amandelen.
Hoe had je die quinoa gemaakt Els?
Vandaag in nu.nl

"Eieren van kippen uit legbatterijen zijn aanzienlijk minder vervuild dan de eieren van andere kippen, bijvoorbeeld uit de vrije uitloop. Ook wilde zalm en forel bevatten meer giftige stoffen dat de gekweekte exemplaren".

Nou ja zeg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????
Toch vind ik de vrije uitloop eieren het lekkerst.

Ik heb wel gelezen dan de CO2 uitstoot van de kooikippen het minste zou zijn maar hé, wie zijn de grootste vervuilers.

Moeten die kippen daarom een slecht leven hebben?
Ik eet al jaren alleen maar biologische eieren. Ik vind het grote voordeel qua dierenwelzijn in dit geval belangrijker dan een eventueel miniem gezondheidsrisico voor mezelf. En zo groot zal dat risico niet zijn, want er wordt hier altijd erg streng op toelaatbare waardes van schadelijke stoffen in voedsel gelet. Zolang bio-eieren niet verboden worden blijf ik dus lekker biologische eieren eten.
Heeft iemand van jullie wel eens havermout met vijgen en feta als ontbijt gegeten? Hoe maak je dat dan klaar, maak je dan havermout pap eerst, met bijv. amandelmelk? En daar de rest in, of gebruik je de 'rauwe' havermout vlokken?
doe het al 3 maanden! Ben er heel erg positief over! Ik ben best wel serieus bezig aangezien ik ook een immuun probleem heb en lang prednison etc moest gebruiken..

Wat ik nu allemaal doe: -Zoveel mogelijk biologisch -speltbrood zuurdesem, quinoa, niet te teveel brood, aduki bonen, enzymen slikken, vit c, noten, plantaardige eiwitten en smoothies.

Heb geen darm problemen meer, mijn huid en haar zien er een stuk beter uit, ben afgevallen en nooit ziek.
@xJanna ik maak dat heel regelmatig. Gebruik er trouwens geitenmelk voor, dat past erg goed (ik kan niet goed tegen koemelk). Amandelmelk zou ik niet doen, dat wordt te zoet. Ik doe drie eetlepels havermout (grove vlokken) met een beker melk (200 ml ofzo?) in een pan, snijd twee gedroogde vijgen in stukjes. Dat laten indikken. In een kommetje en daar wat feta en pijnboompitjes overheen (ben vaak te lui om te roosteren). Wat olie en beetje peper erover, is echt heerlijk!

@trotter 5,5 kilo in anderhalve week vind ik ook al bizar veel ;) Maar wil je veel afvallen dan? Ik ben er zoals eerder gezegd iets van 12 kilo mee afgevallen (weet startgewicht niet) en vriendlief ook zoiets. Nu redelijk stabiel, al zou ik het liefst nog een paar kilo kwijt willen ivm bruiloft.

Ik heb trouwens ook van die boterhamzakjes, vind ze erg fijn! Maar duurt wel lang voordat ze opgedroogd zijn, vind ik wel een nadeel.
Natuurlijk is 5,5 kilo in anderhalve week achterlijk veel, dat weet ik ook. En ik weet ook dat het helemaal niet zo goed is om zo snel af te vallen, dat het beter is om een pond tot maximaal een kilo per week af te vallen. Maar ik heb wel heel veel overgewicht, ik denk wel een kilo of *poef* dus ik ben stiekem toch heel blij dat ik zo snel al zoveel kwijt ben. Het werkt in ieder geval heel motiverend!

Pitten (zonnebloem, pijnboom, pompoen) rooster ik in grote hoeveelheden tegelijk. Wat ik niet meteen gebruik bewaar ik in een afgesloten bakje. Dat vind ik makkelijk, omdat ik dan altijd geroosterde pitjes bij de hand heb als ik even snel een salade in elkaar wil draaien of zo.
Die quinoa: hoeveelheid quinoa die je wil eerst wassen, dan in een pannetje met dubbele hoeveelheid amandelmelk. Ik had 70 gram quinoa en 140 ml amandelmelk. Aan de kook brengen en zacht zetten. Wachten tot de amandelmelk bijna helemaal is opgenomen door de quinoa. In een schaaltje doen, wat kaneel erbij, beetje ahornstroop, wat amandelen en de frambozen.

Heerlijk!

Mijn falafal was heerlijk. Ik had er wel 2 eieren door gedaan.

Het was ook echt veel teveel! Ik heb 2 kleine burgertjes op, de andere 2 vries ik in.

En ik had voor deze 4 de helft van het mengsel gebruikt! De rest van het mengsel heb ik ongebakken ingevroren.

Zeker voor herhaling vatbaar!
Ei door falafel? Hm, dat vind ik niet echt passen geloof ik. Ik maak falafel meestal volgens dit recept, en dat werkt prima. Belangrijkste is dat de kikkererwten alleen geweekt zijn, niet gekookt, en dat ze goed droog zijn. Dan is het een kwestie van fijnmalen in de keukenmachine samen met de overige ingrediënten tot het een plakkerig deegje is, en dan bakken.

*note to self: binnenkort weer falafel maken*
Bij een ander topic had ik dat gelezen over ei toevoegen. Dan plakt het wel beter. Voordat ik het ei toevoegde, was het heel los. Misschien was het best gelukt, hoor.

Door het gehakt doe ik ook altijd een eitje, als ik gehaktballen of hamburgers maak.

Volgende keer zal ik eens zonder proberen.

Ik ben nu aan het kijken wat ik vrijdag wil gaan koken, mijn ouders en een oom en tante komen eten.

Het toetje weet ik al zeker: vers fruit (aardbeien, bramen, frambozen, bosbessen) in een overschaal en daaroverheen een kruimellaagje. Crumble. Voor dat kruimellaagje gebruik ik dan mooi speltbloem.

Verder ook een witlofsalade en ik denk iets van kippenvleugeltjes. Voor de gasten dan ook nog iets van aardappelpartjes uit de oven.

Hm, ik geloof dat ik er toch al aardig uit ben...
quote:essssther schreef op 18 juli 2012 @ 18:31:

@xJanna ik maak dat heel regelmatig. Gebruik er trouwens geitenmelk voor, dat past erg goed (ik kan niet goed tegen koemelk). Amandelmelk zou ik niet doen, dat wordt te zoet. Ik doe drie eetlepels havermout (grove vlokken) met een beker melk (200 ml ofzo?) in een pan, snijd twee gedroogde vijgen in stukjes. Dat laten indikken. In een kommetje en daar wat feta en pijnboompitjes overheen (ben vaak te lui om te roosteren). Wat olie en beetje peper erover, is echt heerlijk! Oké! Lijkt me lekker en ik heb alles in huis, op de geitenmelk na. Maar ik heb wel gewone biologische halfvolle melk, dus dan gebruik ik die. Of de bruine variant van de amandelpasta om melk van te maken. De bruine is minder zoet dan de witte. Oh, pijnboompitjes heb ik geloof ik ook niet, maar zonnebloempitjes wel. Maareh, je maakt het wel warm dus, toch?
Als je zoveel overgewicht hebt val je vaak wel meer dan een pond/kilo per week af Trotter.

Hoe meer je bij je streefgewicht komt hoe moeilijker en langzamer het afvallen wordt.

Succes en houd vol!
quote:els__ schreef op 18 juli 2012 @ 18:47:

Die quinoa: hoeveelheid quinoa die je wil eerst wassen, dan in een pannetje met dubbele hoeveelheid amandelmelk. Ik had 70 gram quinoa en 140 ml amandelmelk. Aan de kook brengen en zacht zetten. Wachten tot de amandelmelk bijna helemaal is opgenomen door de quinoa. In een schaaltje doen, wat kaneel erbij, beetje ahornstroop, wat amandelen en de frambozen.

Heerlijk!

Ahornstroop heb ik ook niet, maar ook dit lijkt me geen probleem. Klinkt lekker.

Ik heb voor morgen en vrijdag een ontbijtje, denk ik zo!
Heeft iemand nog een lekker recept met bulghur?

En met (rode) linzen? Misschien een linzen soep?
Linzensoep is altijd goed. Wat ik zelf ook vaak maak is milde da(h)l met bloemkool, uit De dunne vegetariër.
Hallo allemaal, mag deze newbe hier komen meeschrijven? Ik ben de afgelopen maanden steeds gezonder gaan eten en ik ben dit langzaam gaan opbouwen. Ik richt me met name op minder (ongezond) brood, (veeeeel) minder suiker, geen bewerkte produkten meer, minder vlees en zo ja dan biologisch. Waarschijnlijk is het nog niet allemaal volgens de amber-regels want ik vind het af en toe lastig om in te schatten of iets wel/niet goed is.

Het eetlijstje van vandaag als idee van waar ik mee bezig ben (opmerkingen welkom):

O: biologische volle yoghurt met omegazadenmix, havervlokken, gebroken lijnzaad, gedroogde cranberries, paar amandelen (even zelf in de pan gebakken) en frambozen.

T: 2 koppen brandnetelthee en een stuk rauwe koolrabi.

L: 2 sneden speltbrood. Eentje met tartex, gekookt ei, kappertjes, tuinkers en herbamare. Andere met geitenkaas en bio-jam. Glas water.

T: verse muntthee.

D: salade van tomaten, mozarella, rucola, basilicum met dressing van olijfolie en een rode azijn. Daarna een koude salade van gierst met wat gerookte haring, olijven, augurken, gedr tomaatjes en kappertjes. Als toetje volle bioyoghurt met wat framboosjes en een scheutje balsamico-creme.

Ik zou het leuk vinden om jullie ervaringen te lezen en zelf met vragen terecht te kunnen. Moet zeggen dat ik het nooit makkelijk vind om een druk topic bij te houden (al die namen?!) maar ik ga mijn best doen;)
Oke, ik heb even zitten broeden op wat vragen en ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaring:

- hebben jullie een blender? Waar gebruiken jullie deze voor en is het echt een meerwaarde?

- na hoeveel tijd begonnen jullie verschil te merken? Ik ben vooral benieuwd naar een verandering in mijn energiepijl.

- ik eet meestal belegen kaas (steeds minder). Wat is hierin aan te raden?

- Annemarie Postma raadt diverse suplementen aan; vit c + e, aloe vera, Vochtevenwicht en Vitamineral Green. Iemand die dit ook doet en werkt dit positief?

- ik ben een liefhebber van romige melkchocolade (nee, pure chocola vind ik echt veel te bitter). Nog mogelijke vervangers? In de natuurwinkel zie ik eea liggen maar het is me niet duidelijk of dit verantwoord is.

- Moet ik me schuldig voelen dat ik bonen niet zelf week maar uit een blik pak?

Ik ga weer even verder lezen! Bedankt voor de reacties alvast!
Leuk dat je ook hier meeschrijft siesa!

Je eetlijstje ziet er lekker uit, en behoorlijk AA-proof hoor, als je het mij vraagt.

Ik heb een juicer, de Juicepresso. Ik gebruik 'm om elke ochtend een sapje te persen (meestal van een paar soorten groente en een appel). Hij bevalt me prima! Het is een zogenaamde slowjuicer, die het fruit en de groenten kneust. Traditionele blenders worden vaak warm, wat een negatieve invloed zou hebben op de kwaliteit van het sap. Er komt veel sap uit, en de pulp die overblijft is mooi droog. Hij is redelijk makkelijk schoon te maken, alleen de metalen zeef die erin zit is wat lastiger. Maar daarvoor zit er een speciale borstel bij, dus dat valt op zich ook wel mee.

V.w.b mijn energiepeil heb ik nog niet veel gemerkt, maar dat komt misschien ook omdat ik rare weken achter de rug heb. Wel merk ik dat ik minder snaaibehoefte heb, en dat ik me langer verzadigd voel. En ik ben in die anderhalve week dat ik bezig ven al 5,5 kilo afgevallen. Wat ik trouwens wel merk is dat ik niet meer overvallen word door van die dips die ik vaak had na het eten van heel zoet of heel vet eten. Toch een positief effect op mijn energieniveau dus!

Ik probeer zo min mogelijk kaas van koeienmelk te eten. Alleen nog feta, geitenkaas en huttekäse. Ik slik geen supplementen.

Over die chocolade: er is hier iemand die regelnatig een soort chocolademousse maakt van avocado en cacao, misschien is dat ook voor jou een goede vervanging voor romige melkchocolade?

Schuldig voelen over bonen uit blik? Ben je gek! Ik vind het meestal ook een stuk makkelijker/sneller dan een nacht weken plus een uur koken. Alleen zit er in blikken vaak ook extra zout en suiker, dat is dan weer jammer.
quote:xJanna schreef op 18 juli 2012 @ 19:33:

[...]

Oké! Lijkt me lekker en ik heb alles in huis, op de geitenmelk na. Maar ik heb wel gewone biologische halfvolle melk, dus dan gebruik ik die. Of de bruine variant van de amandelpasta om melk van te maken. De bruine is minder zoet dan de witte. Oh, pijnboompitjes heb ik geloof ik ook niet, maar zonnebloempitjes wel. Maareh, je maakt het wel warm dus, toch?

Ik maak die havermout regelmatig, soms met amandelmelk, maar vaak ook gewoon met water. Heel lekker! 's avonds zet ik dan het steelpannetje met 40 g havermout en een ruim laagje water al in de koelkast, dan weken de vlokken voor, en 's ochtends even koken, beetje zout, peper, feta erbij, verse vijgen erop, klaar. (ik vind het lekker met nootjes/pitten, maar doe het ook vaak zonder). De havermout hoef je niet voor te weken, maar anders laat ik het langer op het kookpunt staan, c 10 minuten. Ik ben echt helemaal dol op havermout tegenwoordig!

Ik had ook falafel gemaakt, zonder ei, maar heb het eerder ook wel met gedaan, allebei is prima. Ik heb er 5 over en die ga ik de komende dagen als tussendoortje op mijn werk eten, heerlijk! Heb de overgebleven tzaziki al in kleine bakjes gedaan.

Bedankt trouwens voor de felicitaties! Het was heel feestelijk. Qua zondigen heb ik chocoladetaart op en chocoladevla, allebei zelfgemaakt, met veel cacao en minder suiker (beetje oerzoet als compensatie). Het was allebei heerlijk, wij zijn thuis enorme chocoladefans. Ga binnenkort eens experimenteren met chocola-banaanmuffins, want met gepureerde rijpe bananen door je muffinbeslag heb je haast geen andere zoetstof nodig. en cacao is toch ook wel gezond begrijp ik. Ik heb die van blooker, volgens mij behoorlijk puur.

Verder keurig gegeten, stond ik daar in het pretpark in de rij voor de achtbaan met mijn spelt-zuurdesemboterham met zelfgemaakte cashewnotenpasta en een selderijstengel. Heel verantwoord en het scheelt een hoop geld.

Ik zit er over te denken om het boek van Julia Kang te kopen, spreekt me toch wel aan. Misschien kan ik het ergens tweedehands vinden, scheelt toch weer geld.
quote:siesa schreef op 18 juli 2012 @ 21:01:

Hallo allemaal, mag deze newbe hier komen meeschrijven? Ik ben de afgelopen maanden steeds gezonder gaan eten en ik ben dit langzaam gaan opbouwen. Ik richt me met name op minder (ongezond) brood, (veeeeel) minder suiker, geen bewerkte produkten meer, minder vlees en zo ja dan biologisch. Waarschijnlijk is het nog niet allemaal volgens de amber-regels want ik vind het af en toe lastig om in te schatten of iets wel/niet goed is.

Het eetlijstje van vandaag als idee van waar ik mee bezig ben (opmerkingen welkom):

O: biologische volle yoghurt met omegazadenmix, havervlokken, gebroken lijnzaad, gedroogde cranberries, paar amandelen (even zelf in de pan gebakken) en frambozen.

T: 2 koppen brandnetelthee en een stuk rauwe koolrabi.

L: 2 sneden speltbrood. Eentje met tartex, gekookt ei, kappertjes, tuinkers en herbamare. Andere met geitenkaas en bio-jam. Glas water.

T: verse muntthee.

D: salade van tomaten, mozarella, rucola, basilicum met dressing van olijfolie en een rode azijn. Daarna een koude salade van gierst met wat gerookte haring, olijven, augurken, gedr tomaatjes en kappertjes. Als toetje volle bioyoghurt met wat framboosjes en een scheutje balsamico-creme.

Ik zou het leuk vinden om jullie ervaringen te lezen en zelf met vragen terecht te kunnen. Moet zeggen dat ik het nooit makkelijk vind om een druk topic bij te houden (al die namen?!) maar ik ga mijn best doen;)Hoi Siesa! Dat klinkt lekker en gezond! Alleen wel veel zuivel: 2x yoghurt en 2x kaas. Ik merk dat mijn hele spijsvertering rustiger geworden is sinds ik dat wat geminderd heb. misschien kun je 's ochtends havermout (haha, ik ben havermoutzendeling tegenwoordig!) in water gekookt eten bijv? Ook heel romige smaak maar geen zuivel. Maar misschien kun jij er wel heel goed tegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven