Werk & Studie alle pijlers

Zucht...

20-07-2012 18:49 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Woensdag gesolliciteerd voor een baan waarbij ik aan alle vereisten voldoe, maar vanmiddag een brief gekregen met de letterlijke tekst:

Wij hopen dat u er begrip voor zult hebben dat wij op basis van de ontvangen stukken beoordelen of een gesprek zinvol kan zijn.

Ik ben in de kortst mogelijke tijd afgestudeerd met prima cijfers, maar ik krijg al maanden geen voet tussen de deur. Dit is toch om gek van te worden? Net uiteraard even teruggebeld, maar de recruiter was al weg. Hij belt maandag terug.

Mensen die hier ook tegenaan lopen? Kan iemand me misschien een oppepper geven? Ik zit echt even in de fucked up mode nu.
ehm volg je het nieuws wel> het is crisis, werkloosheid is hoog met mensen die hun baan verliezen en afgestudeerde die niet aan het werk komen. Kortom de ideale markt voor recruiters en werkgevers want deze kunnen nu de kersen van de taart uitnodigen en dus heel kieskeurig zijn. Jij vindt dat je aan alle eisen voldoet en met prima cijfers bent geslaagd, maar als er iemand is die aan alle eisen voldoet maar met nog betere cijfers is geslaagd en ook nog een goede brief schrijft, dan gaat die voor. Zo is de wereld nu eenmaal.
Tja, life is à bitch. Ik heb 15 jaar ervaring en zit ook al meer dan een jaar in de ww. Het is crisis. Vandaag mijn zoveeltigste afwijzing gehad: ik was te enthousiast. Bedrijven lijden aan keuzestress.

Scherven opvegen, schop onder je kont en solliciteren maar.

Betere tip dan mijn motto kan ik je niet geven. Succes!
Tsjah, het is gewoon een kuttijd om een baan te moeten zoeken. Na 4 maanden de moed al verliezen, terwijl je een relevante stage in je werkgebied hebt, is nogal snel. Kom op, geef jezelf even een trap onder je kont en hou op met klagen.
Ach, en als ik solliciteer verkiezen ze een net afgestudeerde boven mijn ruime ervaring. Want: goedkoper.
Jullie hebben gelijk, ladies. Het is af en toe wel frustrerend hoor: binnen 4 jaar afgestudeerd zijn en dan hooghartig afgewezen worden door iemand die zelf 6 jaar over dezelfde studie heeft gedaan (ik heb de recruiter even opgezocht op LinkedIn ).

Wanneer is die crisis over?!?!
Hier hetzelfde. Zuigt he? Heb je wel werk uberhaupt? Ik gelukkig wel, hoewel ik er geen zak leer en er weinig voldoening uit haal en niet echt kan sparen. Maar goed..
Ja, het is crisis en bedrijven kunnen kiezen uit een heleboel goed opgeleide en werkgrage mensen. Ja, vier maanden solliciteren is in deze tijd niet lang. Ja, klagen is zinloos.

Maar het blijft knap rot als je wordt afgewezen. Baal er vanavond flink van, trakteer jezelf op iets lekkers en/of leuks, slaap een nachtje goed en ga morgen weer met frisse moed verder. Die baan komt echt wel een keer! En zie ook mijn motto .
Dan heb je nog geluk gehad. Ik wil ze de kost niet geven die nooit meer wat horen als ze hebben gesolliciteerd. Ben ik ff blij dat ik nauwelijks diploma's heb... mij nemen ze tenminste nog aan voor de schoonmaak .

En verder eens met voorgaande schrijvers. Laat je kop niet hangen en solliciteer blijmoedig verder. Eens is het raak!
quote:origineel schreef op 20 juli 2012 @ 18:59:

Tja, life is à bitch. Ik heb 15 jaar ervaring en zit ook al meer dan een jaar in de ww. Het is crisis. Vandaag mijn zoveeltigste afwijzing gehad: ik was te enthousiast. Bedrijven lijden aan keuzestress.

Betere tip dan mijn motto kan ik je niet geven. Succes!

Eh... te enthousiast? Ik wist niet dat dat kon. Lijkt inderdaad op een gevalletje keuzestress.

Wat vervelend dat je al meer dan een jaar niet aan de bak komt. Ik denk dat we hoop moeten blijven houden en dat we na iedere afwijzing met een glimlach verder moeten solliciteren.
quote:kensington schreef op 20 juli 2012 @ 19:04:

Jullie hebben gelijk, ladies. Het is af en toe wel frustrerend hoor: binnen 4 jaar afgestudeerd zijn en dan hooghartig afgewezen worden door iemand die zelf 6 jaar over dezelfde studie heeft gedaan (ik heb de recruiter even opgezocht op LinkedIn ).

Wanneer is die crisis over?!?!Niet vervelend bedoeld hoor, maar snel afstuderen is niet beter dan iets langzamer afstuderen. Vaak worden nevenactiviteiten, zoals relevante bijbanen, vrijwilligerswerk en besturen + een studie in 6 jaar afronden beter gewaardeerd dan in 4 jaar je studie afmaken en verder geen enkele CV hebben opgebouwd in die tijd.
quote:Supersoulfighter schreef op 20 juli 2012 @ 19:04:

Hier hetzelfde. Zuigt he? Heb je wel werk uberhaupt? Ik gelukkig wel, hoewel ik er geen zak leer en er weinig voldoening uit haal en niet echt kan sparen. Maar goed..

Ik heb ongeveer hetzelfde. Een stage waar ik weinig leer en waar ik weinig aan over hou. Ik kan ook nauwelijks sparen. Vandaar ben ik ook druk op zoek naar een echte baan.

Bedankt trouwens voor alle lieve reacties!
quote:nellaaa schreef op 20 juli 2012 @ 19:09:

[...]

Niet vervelend bedoeld hoor, maar snel afstuderen is niet beter dan iets langzamer afstuderen. Vaak worden nevenactiviteiten, zoals relevante bijbanen, vrijwilligerswerk en besturen + een studie in 6 jaar afronden beter gewaardeerd dan in 4 jaar je studie afmaken en verder geen enkele CV hebben opgebouwd in die tijd.

Daar heb je een punt. Maar als niemand je een kans geeft, hoe ga je dan ooit een CV opbouwen? Waar is die ingang? Blijft lastig nu, maar ik blijf moed houden. Eens moet er wat voorbij komen.

Hebben jullie misschien, voor de periode dat mijn stage is afgelopen en ik nog geen werk heb gevonden, tips? Hoe kan ik die periode overbruggen? Studentenuitzendbureau misschien een goed idee?
quote:kensington schreef op 20 juli 2012 @ 19:12:

[...]

Daar heb je een punt. Maar als niemand je een kans geeft, hoe ga je dan ooit een CV opbouwen? Waar is die ingang? Blijft lastig nu, maar ik blijf moed houden. Eens moet er wat voorbij komen.

Hebben jullie misschien, voor de periode dat mijn stage is afgelopen en ik nog geen werk heb gevonden, tips? Hoe kan ik die periode overbruggen? Studentenuitzendbureau misschien een goed idee?

Tja, bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Ze hebben de keus, dus die mogelijkheid gebruiken ze ook. Ik hoor van veel mensen dat netwerken een goede manier is om ergens tussen te komen, als ze je al kennen is dat makkelijker binnenkomen dan wanneer je een complete onbekende bent. Maar lastig blijft het, zeker als voor een beginnersfunctie twee jaar relevante werkervaring wordt gevraagd (of andere totaal onrealistische dingen).

Simpele tijdelijke baantjes zijn er nog wel, maar ze verdienen vaak niet fantastisch. Denk bijvoorbeeld in de richting van de horeca enzo. Uitzendbureaus hebben op het moment voornamelijk dingen waarbij je met je handen werkt (in mijn regio dan, in de Randstad is het misschien anders), productiewerk bijvoorbeeld. Niet leuk, verdient slecht, maar het is beter dan niets. Alleen heb je weinig rechten als je via een uitzendbureau werkt, als een bedrijf besluit dat ze je niet meer nodig hebben sta je zo op straat. Als je de huur moet betalen kan dat dus betekenen dat je een paar nachten slecht slaapt, want je verdient dan dus ook niets.
Natuurlijk is het studentenuitzendbureau een goed idee! Elk uitzendbureau is een goed idee! En je kan ook altijd in een kroeg/restaurant gaan werken.
In de zorg zoeken ze altijd mensen voor de huishouding. Thuiszorgorganisaties of het plaatselijke verzorgingstehuis eens proberen?
Ik heb altijd in de zomer via studentenwerk.nl enzo kunnen werken, omdat ze dan invallers zoeken voor (simpel) administratief werk ivm vakantie. Misschien kan je op die manier (tijdelijk) iets vinden.
Hmmm, ik lees het niet als een afwijzing, maar dat ze eerst je stukken bekijken en dan beslissen of je op gesprek mag komen... Dat is toch gewoon een bevestiging dat ze je brief hebben ontvangen en ze die gaan lezen?
quote:origineel schreef op vrijdag 20 juli 2012 18:59 Tja, life is à bitch. Ik heb 15 jaar ervaring en zit ook al meer dan een jaar in de ww. Het is crisis. Vandaag mijn zoveeltigste afwijzing gehad: ik was te enthousiast. Bedrijven lijden aan keuzestress.

Betere tip dan mijn motto kan ik je niet geven. Succes! idd zit in t zelfde schuitje, krijg gemiddeld twee afwijzingen per dag maar fock it ik ga door!!!
Ik snap em niet helemaal. Komt deze zin na de afwijzing? Zo ja, jammer en rot voor je!

Maar anders maak je toch een kans? Zeg maar dat de recruiter nog bekijkt of je uitgenodigd kan worden?
quote:kensington schreef op 20 juli 2012 @ 19:12:

[...]

Door je helemaal dood te netwerken. Als student bij relevante bedrijven bijbanen (lees: kutklusjes) vervullen en zo een poot aan de grond proberen te krijgen. Die besturen die ik net noemde zorgen voor zowel ervaring met interessante dingen als weer uitbreiding van je netwerk.

Studentenwerk.nl heeft veel vacatures op het moment. En inderdaad maar gewoon uitzendbureau's langsgaan en vragen of ze nog dingen hebben. Call-centre werk is meestal wel te vinden tegenwoordig.
Er is altijd wel iemand die jonger is, net iets meer ervaring heeft en die dichter in de buurt woont. Vat 't niet persoonlijk op, maar de markt voor werkzoekenden is gewoon klote.
Ik lees geen afwijzing hoor,ik lees dat ze gaan praten of ze je uit gaan nodigen?
Kensington, je komt een beetje over als iemand die dan wel in 4 jaar is afgestudeerd en volgens jezelf met goede cijfers, maar vervolgens heb je geen idee hoe het "echte" (=geen studentenleven) eruit ziet. Eerst open je een topic dat je in Spanje wilt werken en uit het topic blijkt dat je geen benul hebt van hoe erg de crisis daar is en dat het wellicht een goed idee is om eerst vloeiend Spaans te spreken alvorens uberhaupt te solliciteren.

Nu weer een topic dat je nog geen baan hebt. Het is heel normaal hoor in deze tijd dat het even duurt voordat je een baan op je afstudeerniveau hebt gevonden. Dat je een WO-opleiding hebt afgerond, betekent niet dat je direct een baan op WO-niveau hebt.

Kijk eens om je heen, lees wat kranten, wees op de hoogte van wat er momenteel gaande is en probeer daarop in te spelen.
Begrijp je gevoel wel. Ik ben net afgewezen omdat mijn opleiding te hoog was en ik erg ontwikkelingsgericht ben, na 2 gesprekken en een proefmiddag!

Ja, het was ook een redelijk simpele baan, maar ik had het toch wel graag willen doen. Erg vervelend, zeker omdat ze dit toch al wel weten, het staat in mijn cv! Ze waren bang dat ik met 2 maanden weg zou zijn, omdat ik me daar zou vervelen. (Maar ik had wel een hele goede indruk gemaakt en ze vonden me een leuke meid, jadde jadde, bla, bla, bla.....) Hadden ze zelf even voor mij bedacht, dat ik zo snel weg zou willen.

Handig die gave om in de toekomst te kijken, ik wou dat ik daar zelf ook over beschikte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven